Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010. Neveléslélektan Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Követelmény Kollokvium Szóbeli felelet
Ajánlott irodalom Balogh László-Tóth László (2000): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből I-II. Kossuth Egyetemi Kiadó N. Kollár Katalin-Szabó Éva (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Thomas Gordon (1990): TET. Gondolat Joseph P. Forgas (1989): A társas érintkezés pszichológiája. Gondolat
Témakörök A neveléslélektan tárgya Kommunikáció, osztálytermi kommunikáció, tanár-diák interakció Gordon modellje a hatékony tanításról Szervezet pszichológiai modellek, szervezeti kultúra A tanári szerep jellemzői A hatalom és a tekintély problémái, szociális befolyásolás A tanár mint modell Csoportjelenségek, csoportfolyamatok Normaalakulás, csoporthoz igazodás Versengés és együttműködés Család Családi ártalmak
A neveléslélektan tárgya Nevelőmunkában megnyilvánuló pszichológiai jelenségek A pedagógiai tevékenység személyi meghatározói: A tanulói személyiség A pedagógus személyisége Csoportfolyamatok Személyiségfejlesztést meghatározó tevékenységek: Vezetés Fegyelmezés Ellenőrzés Értékelés
Kutatási módszerek Kísérlet: Megfigyelés Explorációs módszerek: Teszt laboratóriumi természetes Megfigyelés Explorációs módszerek: beszélgetés kikérdezés Teszt
Kommunikáció Főbb ismérvei: szimbolikus folyamat, társadalmi folyamat, koorientációt feltételez, egyéni értelmezést vált ki, megosztott jelentést feltételez, kontextusban jön létre
Kommunikációs modellek SHARON és WEAVER (1949)
Kommunikációs modellek Fiske (1990)
Kommunikációs modellek Jacobson (1960)
Nem verbális kommunikáció ARGYLE (1972) Fő funkciói: a társas helyzet kezelése énmegjelenítés az érzelmi állapotok közlése az attitűdök kommunikációja csatorna ellenőrzés
A társas helyzet kezelése Társ észlelése Társ értékelése Társalgás irányítása
Énmegjelenítés Énkép fenntartása Benyomásszervezés Előnyös oldalak bemutatása
Érzelmi állapotok közlése Érzelmi állapotok külső megnyilvánulásai Kifejezési formák: Mimika Gesztus Testtartás Térközszabályozás Vokális intonáció
Attitűdök kommunikációja Az ideiglenes attitűd kifejezési formái: pillanatnyi mosoly fejbólintás megdermedés szemkontaktus folyamatos áramlása
Csatorna ellenőrzés A társas helyzetek irányítása: Ki beszéljen? Mennyi ideig? Ki legyen a következő megszólaló? Szó átadása Szó átvétele
A nem verbális üzenetek jelentései Közvetlenség – szeretet és megbecsülés Ellazulás – státuskülönbségek Aktivitás – éberség, válaszkészség
Közvetlenségi jelzések (szeretet vagy ellenszenvet kommunikálnak) Szemkontaktus Testfordulat Test előrehajlása Személyközi távolság Érintés
Ellazulási jelzések (státust és társadalmi kontrollt kommunikálnak) Test oldalt dől Karok összefonódnak vagy sem Felsőtest ellazítása Kezek ellazítása Lábak egymásra téve vagy sem
Aktivitási jelzések (válaszkészséget, nyitottságot kommunikálnak) Gesztikuláció mértéke Láb- és fejmozdulatok Fejbólintások Arcmozgások és az arckifejezések kellemessége Hangerő, beszédsebesség, intonáció