Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
KOMMUNIKATÍV VISELKEDÉS A TANÍTÁSI ÓRÁN
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Kommunikációs stratégiák
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Értékelés a pedagógiában
Tanulásszervezés 3. Bemutató
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Kommunikáció- nyilvánosság- részvétel
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A tanulók társas helyzete az iskolában
Mivel foglalkozik a pszichológia?
Kommunikáció.
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
KOMMUNIKATÍV VISELKEDÉS A TANÍTÁSI ÓRÁN Fő nonverbális csatornák pedagógiai szempontú áttekintése Nonverbalitás a tanteremben.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK
NEVELÉSELMÉLET.
Kommunikáció a szervezetben
A verbális, nonverbális- és metakommunikáció
Kommunikáció és tömegkommunikáció
Kommunikáció 4. Bemutató
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
KUTATÁS CÉLJA Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Első fázisát jelenti ennek a megyék közoktatási.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Korai tehetségnevelés
Kommunikáció a Vincés Családban Készítette: Sz ű cs Péter.
A kriminálpszichológia
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Az alapvető kommunikáció
BABEŞ-BOLYAI TUDOMÁNYEGYETEM BÖLCSÉSZKAR MAGYAR NÉPRAJZ ÉS ANTROPOLÓGIA TANSZÉK ERDÉLYI MAGYAR TUDOMÁNYOS KONFERENCIA EGY SZÖVEGTÍPUS KONTEXTUSA Gál Géza.
Kommunikáció Mátyás Viktor KOMMUNIKÁCIÓ Az emberek közti interakció nagyrészt üzenetek szabályozott cseréjéből, azaz kommunikációból áll. Kommunikáció:
Vigyázat: minden üzenet!
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
PBKIK Ny. sz.: ; AL-1313, Piacsek László Zoltán A kommunikáció folyamata Készítette: Piacsek László Zoltán.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
A pszichológiai mérés alapjai
A kommunikáció tényezői és funkciói
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Tervezési folyamat.
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Lelkivezetés elmélete
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
A nonverbális kommunikáció. A kommunikáció eloszlása Forrás: C3%A1ci%C3%B3&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah.
A KOMMUNIKÁCIÓ ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010. Neveléslélektan Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.

Követelmény Kollokvium Szóbeli felelet

Ajánlott irodalom Balogh László-Tóth László (2000): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből I-II. Kossuth Egyetemi Kiadó N. Kollár Katalin-Szabó Éva (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Thomas Gordon (1990): TET. Gondolat Joseph P. Forgas (1989): A társas érintkezés pszichológiája. Gondolat

Témakörök A neveléslélektan tárgya Kommunikáció, osztálytermi kommunikáció, tanár-diák interakció Gordon modellje a hatékony tanításról Szervezet pszichológiai modellek, szervezeti kultúra A tanári szerep jellemzői A hatalom és a tekintély problémái, szociális befolyásolás A tanár mint modell Csoportjelenségek, csoportfolyamatok Normaalakulás, csoporthoz igazodás Versengés és együttműködés Család Családi ártalmak

A neveléslélektan tárgya Nevelőmunkában megnyilvánuló pszichológiai jelenségek A pedagógiai tevékenység személyi meghatározói: A tanulói személyiség A pedagógus személyisége Csoportfolyamatok Személyiségfejlesztést meghatározó tevékenységek: Vezetés Fegyelmezés Ellenőrzés Értékelés

Kutatási módszerek Kísérlet: Megfigyelés Explorációs módszerek: Teszt laboratóriumi természetes Megfigyelés Explorációs módszerek: beszélgetés kikérdezés Teszt

Kommunikáció Főbb ismérvei: szimbolikus folyamat, társadalmi folyamat, koorientációt feltételez, egyéni értelmezést vált ki, megosztott jelentést feltételez, kontextusban jön létre

Kommunikációs modellek SHARON és WEAVER (1949)

Kommunikációs modellek Fiske (1990)

Kommunikációs modellek Jacobson (1960)

Nem verbális kommunikáció ARGYLE (1972) Fő funkciói: a társas helyzet kezelése énmegjelenítés az érzelmi állapotok közlése az attitűdök kommunikációja csatorna ellenőrzés

A társas helyzet kezelése Társ észlelése Társ értékelése Társalgás irányítása

Énmegjelenítés Énkép fenntartása Benyomásszervezés Előnyös oldalak bemutatása

Érzelmi állapotok közlése Érzelmi állapotok külső megnyilvánulásai Kifejezési formák: Mimika Gesztus Testtartás Térközszabályozás Vokális intonáció

Attitűdök kommunikációja Az ideiglenes attitűd kifejezési formái: pillanatnyi mosoly fejbólintás megdermedés szemkontaktus folyamatos áramlása

Csatorna ellenőrzés A társas helyzetek irányítása: Ki beszéljen? Mennyi ideig? Ki legyen a következő megszólaló? Szó átadása Szó átvétele

A nem verbális üzenetek jelentései Közvetlenség – szeretet és megbecsülés Ellazulás – státuskülönbségek Aktivitás – éberség, válaszkészség

Közvetlenségi jelzések (szeretet vagy ellenszenvet kommunikálnak) Szemkontaktus Testfordulat Test előrehajlása Személyközi távolság Érintés

Ellazulási jelzések (státust és társadalmi kontrollt kommunikálnak) Test oldalt dől Karok összefonódnak vagy sem Felsőtest ellazítása Kezek ellazítása Lábak egymásra téve vagy sem

Aktivitási jelzések (válaszkészséget, nyitottságot kommunikálnak) Gesztikuláció mértéke Láb- és fejmozdulatok Fejbólintások Arcmozgások és az arckifejezések kellemessége Hangerő, beszédsebesség, intonáció