A nyelv és beszéd fejlődése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GYERMEKDALOK KICSIKNEK
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A gyermekek nyelvelsajátítása
A mondat szintagmatikus szerkezete
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
Mesélő képek Fehér Ágnes FOK III/6.
9. tétel: Az 1–3 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői
A mondat.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kommunikációs stratégiák
4. Kreatív döntéshozatal
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Szófajok rendszere.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Tanuláselméleti megközelítés
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
A megismerés fejlődése
Harmadik előadás.
Hatodik előadás.
A szófajok.
10. tétel Az 1–3 éves gyermek beszédérzékelésének jellemzői
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A többnyelvűség pszicholingvisztikai kérdései
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Hogyan tanítsuk meg a számítógépet magyarul? Számítógép és nyelv Varasdi Károly MTA Nyelvtudományi Intézet
Az értelmi fogyatékosság korai felismerése és kezelése.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
Rajzfejlődés-áttekintés
A nyelv, mint jelrendszer
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
A DIFER használata.
A „diszes” problémák korai jelei
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
Az idegen nyelv fejlesztésének célja és rendszere Készítette: Robinson Erika Anna.
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Az alapvető kommunikáció
Szóelemek, morfémák 10..
A dajkanyelv önzetlenségének kérdése
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
LEGO Dacta program.
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Dunaújvárosi Tagintézménye
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Demens gondozás (Kommunikáció) Készítette: Jónyer Lajosné
Bethlen Gábor Szakképző Iskola és Kollégium Gyomaendrőd Hősök útja 40.
A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA.
Gyermekek hallási magatartási indexe KorZajkibocsájtók (közelítő SPL) (dB) Várt válaszok 0-6 hét50-70 Szem tágra nyitása, pislogás, megmoccanás vagy Alvásból.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Az óvodai szűrések változásai, a korai nyelvi szűrés fontossága
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Bevezetés a nyelvtudományba
Családbarát Turizmus Konferencia 2017
Tájékoztató a logopédiai ellátás változásairól
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Alkotó jellegű és játékos gyakorlatok
Előadás másolata:

A nyelv és beszéd fejlődése Gyomaendrőd, 2018. április 5. Ágostonné Farkas Mária, logopédus, gyógypedagógus, neveléstudományi bölcsész

Mozgás párhuzamos, beszéd. egymást feltételező gondolkodás Mozgás párhuzamos, beszéd egymást feltételező gondolkodás fejlődés Eltérő fejlődési ütem A Beszéd-, nyelvi képességek fejlesztése – közös feladat hangzó beszéd eltérései

Nyelv- és beszédfejlődés A kultúrától és civilizációs fejlettségtől függetlenül hasonló utat járnak be a kisgyermekek Sírás – reflexes, kifejező Szociális mosoly – „mosolyválasz” Játékos hangadások, gőgicsélés Gagyogás – anyanyelv hangjai Protoszavak 1,5 éves korra 50-100 szót használnak, 200-300 szót megértenek Telegrafikus mondatok Szókincsrobbanás Mondatok alkotása

Nyelvfejlődési késés ? nyelvfejlődési zavar ? 24 hónapos korban a gyermek aktív szókincse nem éri el az 50 szót. Eltérés: Időbeli késés Tipikustól eltérő fejlődési folyamat A késést mutató gyermekek fele 3-4 éves korára eléri a korosztályának megfelelő nyelvi fejlettséget.

televízió hatása, okoseszközök használata - kevesebb beszéd - fejletlenebb szókincs - kevésbé színes nyelvi minta - az anya-gyermek interakció minősége romlik Ajánlások: 18 hónapos kor alatt nem ajánlott az okoseszközök használata 18-24 hónapos kor között: csak minőségi médiaanyag, csak felnőttel közösen 2-5 éves kor között: max. napi 1 óra, más aktivitások is legyenek a napirendben, erőszakmentes, interaktív, oktató jellegű anyagok televízió hatása, okoseszközök használata

Receptív beszéd és nyelv 1 – 1,5 éves kor körül Reagál a nevére Felismer tárgyakat, rámutat tárgyakra Képeskönyvben azonosít tárgyakat Érti a tiltást Egy részből álló utasításokat követ Testrészeket azonosít 1,5 – 2,5 éves kor körül Két részből álló utasításokat követ Ruhadarabokat felismer Cselekvéseket felismer Érti a rész-egész viszonyt Receptív beszéd és nyelv

Receptív beszéd és nyelv 2,6-3 éves korban Érti a személyes névmásokat (nekem, neki, neked, te) Érti a méreteket megjelölő szavakat Érti a tárgyak használatát Megérti a ragokat, névutókat Érti a birtokos szerkezetet Érti a jelen időt 3-4 éves korban Legalább négy színt azonosít Érti az egy fogalmát Személyeket felismer (lány, fiú) Érti a többes számot Érti a több, legtöbb fogalmát Érti a mondaton belüli tagadást Érti a múlt időt Érti a tömeget jelentő melléknevek jelentést Érti a kevesebb, legkevesebb jelentését Receptív beszéd és nyelv

Expresszív beszéd és nyelv 1 – 2,0 éves kor között Akarata kifejezésére szavakat használ ( nem, még, fel, le) Legalább egy tárgyat helyesen megnevez Szavakat és gesztusokat kombinál 2,0 - 2,5 év között Megnevez képeket Eldöntendő kérdésre válaszol Kétszavas megszólalást utánoz Kétszavas megszólalásai vannak 2,5 - 3,0 éves kor körül Többszavas megszólalásai vannak Névmásokat használ Megnevez cselekvéseket 3-4 éves kor körül Többszavas kérdéseket használ Továbbfűzi a gondolatot Igét és hozzákapcsolt ragot használ Különböző szószerkezeteket használ Expresszív beszéd és nyelv

Expresszív beszéd és nyelv Többes számot használ „Mi” és „hol” kérdésekre válaszol Birtokos szerkezeteket használ 4 színt megnevez Kérdésekre (funkcióhoz kapcsolódó) logikus választ ad Elmondja, hogy egy-egy tárgyat mire használ Ragokat, névutókat használ 4-5 szavas mondatokat mond Múlt és jövő időt használ Expresszív beszéd és nyelv

Hogyan segíthetünk? Vegyük észre, hogy a gyermeknek közlendője van. Adjunk időt a válaszok megszületésére. Egyszerű, jól érthető mondatokban beszéljünk. Játsszunk! Keltsük fel a gyermek beszédkedvét. Mutassuk meg, hogy a beszélgetés során közlünk dolgokat. A beszéddel játszhatunk. Hogyan segíthetünk?

Hogyan segíthetünk? Szűntessük meg a háttérzajokat. Minden nap mondókázzunk, énekeljünk. Meséljünk. Játsszunk a tempóváltással, hangerővel, hangszínünkkel, beszéddallammal. Nyújtsunk megfelelő beszédmintát. Ne beszéljünk állandóan. Gondozzuk a gyermek beszédszerveit megfelelően. Hogyan segíthetünk?

1. Bayley-III (2005) Bayley Csecsemő k és kisgyermekek fejlődési skálái. Alkalmazási kézikönyv, Harmadik kiadás. Pearson 2. Bittera Tiborné – dr. Juhász Ágnes (2007): A megkésett beszédfejlődés terápiája Nemzeti Tankönyvkiadó 3. Fehérné Kovács Zsuzsanna – Sósné Pintye Mária (2010): Játsszunk beszédet! Sanoma Kiadó, Budapest 4. Kas Bence (2017. 11. 27.): A multimédiás világ hatása a korai nyelvfejlődésre MTA Nyelvtudományi Intézet ELTE BGGYK GYMRI Logopédiai Szakcsoport 5. Rosta Katalin (2015): A nyelvi fejlődés folyamata, az eltérő nyelvi fejlődés korai felismerése és terápiája Gyermeknevelés 3. évf. 2. szám 121-130. http://gyermekneveles.tok.elte.hu/6_szam/pub/rosta.pdf 6. Tancz Tünde(2011): A kommunikáció és a nyelv fejlődése a kora gyerekkorban Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Pécs http://janus.ttk.pte.hu/tamop/tananyagok/kommunikacio_es_fejlodes/index.html Források:

Köszönöm a figyelmet!