Tragédia „Némethesen”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Reformkori színjátszások
Advertisements

A görög színház működése
Reformkor A magyar színjátszás rövid története
Mert tudom, semmi nem szakíthat el az én Uram szerelmétől
Utazás a jövőbe.
Az ember tragédiája és a Faust kapcsolata
CSONGOR ÉS TÜNDE Sík Ferenc rendezése alapján A NEMZETI SZÍNHÁZ ● A● A Nemzeti Színházat először gróf Széchenyi István álmodta meg a Duna partjára. Pompázatos.
Németh Antal Németh Antal rendezésében Tanulmányai ( ) KölnPárizs Bécs Berlin Irodalmi+művészettörténeti tanulmányok budapesti + berlini egyetem.
G team. Vörösmarty Mihály :  Született: Nyék, december 1.  Armális nemesi család  Székesfehérvári Gimnázium  1816 pesti piarista gimnázium 
Paulay Ede Tokaj, márc. 2 - Budapest, márc. 12.
Ősbemutató Paulay Ede rendezése. Paulay Ede színész, rendező, dramaturg, színészpedagógus, igazgató, fordító március 12-én született Tokajban
Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésében A Nemzeti Színházban.
Paulay Ede (1836. márci márc. 12) Vörösmarty Mihály a Csongor és Tünde első színházi előadása Paulay Ede nevéhez fűződik, ez a nagy jelentőségű.
Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésében. A NEMZETI SZÍNHÁZ története 1835-ben kezdték el építeni, 1837-ben kezdte el működését 1840-ig Pesti Magyar Színház.
Csongor és Tünde Németh Antal rendezésében. Németh Antal Modern irányzatok felé érdeklődött expresszionista Szintetikus rendezés ‘’kukucska” színpad térszínpad.
V ÖRÖSMARTY M IHÁLY : C SONGOR ÉS T ÜNDE 137 évvel ezelőtt, a színház világában.
Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésésben. Pár szó a rendezőről…  Paulay Ede tokaji születésű rendező volt.  Rendező mivoltja mellett, még számos címet.
Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde. Inspirációk Gergei (Gyergyai) Albert XVI. századi széphistóriája – a História egy Árgirus nevű királyfiról és egy.
Csongor és Tünde Varázsfuvola Összehasonlítása Készítette: Tragédiások.
Készítette: Latabár Kálmán csoport
Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde
Paulay Ede: Csongor és Tünde
Németh Antal rendezésében
Csongor és Tünde Németh Antal rendezésében
Csongor és Tünde Dr. Németh Antal ( ) rendezésében
Sík Ferenc rendezésében
Csongor és tünde Sík Ferenc.
Készítette: Tündéék csapata
Csongor és Tünde Rendezte: Paulay Ede 1879.
Paulay Ede rendezésében
Üdvözöljük a Tisztelt Szervezőket és a Bíráló Bizottságot!
/Paulay Ede rendezésében/
Paulay Ede rendezésében
Paulay Ede Csongor és Tünde Ősbemutató
Paulay Ede rendezésében
Paulay Ede rendezésében
A Megalkuvók csapata bemutatja:
A színházkészítő.
Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésében
Paulay Ede rendezésében
Műfaja: drámai költemény
Ember tragédiája Paulay ede.
Gyenes László mint Lucifer
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA Paulay Ede.
Az ember tragédiája színdarab
Bemutató: Budapest; Nemzeti Színház, szeptember 21.
Nem mindennapi sikert aratott az előadás ami bizonyította Paulay páratlan tehetségét. Az ember tragédiája ősbemutatója a színháztörténet egyik legnagyobb.
A Csongor és Tünde Vörösmarty Mihály 1826 és között írt drámai költeménye
Nemzeti Színház szeptember 21.
Az ember tragédiája Németh Antal rendezésében (1937)
„Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
Ősbemutató Paulay Ede rendezésében
Németh Antal Az ember tragédiája.
Az ember tragédiája Rendezte: Paulay Ede.
Paulay Ede rendezése, Az ember tragédiájának első színpadra vitele
1883. Szeptember 21-én mutatták be először
Madách Imre: Az ember tragédiája
Paulay Ede Csongor és Tünde.
Az ember tragédiája Bemutatta a Nemzeti Színház szeptember 21-én Paulay Ede rendezésében.
Rendezte: Dr. Németh Antal
Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésében
Az ember tragédiája a színpadon
Iglódi István rendezése
Színpadon Az ember tragédiája
~Paulay Ede rendezésében~
PAULAY EDE RENDEZÉSÉBEN
A Blaha Lujza téri Népszínház
Németh Antal 10 Credójából
A színház fantomjai csapat
IGAZGATÓI PÁLYÁZAT Nemzeti Színház Készítette: Dr. Németh Antal 1940
Előadás másolata:

Tragédia „Némethesen” Rendezték: Glóger Károly Ferku Szilveszter Léhán Bianka Balogh Bernadett

Németh Antal (1903-1968) Avagy: A Doktor Németh mint rendező, és mint színházigazgató rengeteget újított. Korszerűbb színpadot, új technikai megoldásokat, színpad elrendezést, fénybeállításokat, és a színházon belül összes, a számára korszerűtlennek tűnő dolgot megreformálta, hozzávetőlegesen mindezt úgy, hogy ezek az újítások mind a színház javára váljanak. Rengeteg rendezés köthető a nevéhez, mint a Csongor és Tünde, a Tragédia, Hamlet, és még sok más sikeres rendezés. A Kritikus Kiváló újító A technika ördöge És a rendezőzseni Nevéhez kötődik az 1937-es Tragédia rendezés(kiemelve a sok más rendezés közül) ami közkedvelt, sikeres rendezésként leginkább technikai újításaival, állt be a többi nagy tragédiarendezés sorába.

A tragédia koncepciója Németh Antal rendezésében egyes képek színei összehangolódtak a jelenet hangulatával, valamint vizuális kapcsolatot is sikerült teremtenie a színek között. Felhasználja a technika adta lehetőségeket: megafon, vetítés, modern világítás, zenekar, hangeffektusok. Érdekesség, hogy a londoni színt Németh nem idejében játszatja, hanem 1912-re teszi. Ezt érzékeltette a képek fátyolfüggönyön kavargó álomködökből való kibontakozásával, valamint eltűnésével, melynek megvalósításában Millos Aurél koreográfus segített.

Ádám alakítása Az 1937-es Tragédia rendezésen Ádám szerepében Lehotay Árpád játszott. A kritikusok és a nézők visszajelzése alapján Lehotay Árpád nagyon jól hozta Ádám karakterét. A darab után mindenki elismerését fejezte ki mind a rendező, mind a színészek felé, és Lehotay Árpádnak is külön gratuláltak az alakításért. Németh Antal Ádámja kicsit elütött a korábbi rendezések Ádámjaitól, de a közönség tetszését elnyerte ez az újító elgondolás, és sikeres lett, úgy, mint általában Németh összes újítása.

Éva alakítása A tragédiában Éva szerepét Tőkés Anna kapta meg. A színésznő 1903. március 1-jén született Marosvásárhelyen. Kossuth-díjas, kiváló színésznő, mely a drámairodalom szinte valamennyi hősnőjét megformálta. Kárpáti Aurél elmondása szerint a színésznőre lehet építeni, gyöngéd, egységes és kifejező jellem. Tőkés Anna a tragédiában megtestesítette a támogató Évát és vele együtt a szépséget és reményt. 1925-ben szerződött a Nemzeti Színházhoz, melynek haláláig tagja volt.

Egyiptomban kavargó vetített képek jelzik, hogy Ádám már álmodik Egyiptomban kavargó vetített képek jelzik, hogy Ádám már álmodik. Lucifer frontális pozitúrában áll, mereven, a falfestmények ábrázolása szerint. Az idő múlásáról szavait vetített homokréteg illusztrálja, ellepve az egész csarnokot, majd megjelenik a múmia. A Paradicsomból kiűzött emberpár számára „nyájasabb istent idéz a zord öregnél: a Földnek Szellemét, kit ismer „Az égi karból szép, szerény fiú”, ehelyett a lángok, dörgés közepette „rém” jelenik meg, s most már „elrészletezve vízben, fellegekben, ligetben, mindenütt” jelen lesz. Ez a folyamatosság, jelenlévőség a mindig elhaló s újraszülető, a „száz alakban újólag feléledő” természetre, s benne az emberre is utal Lucifer gyönyörű monológjában, ez biztosítja az embert, hogy nem kell semmit újra kezdenie; tapasztalata, tudása évmilliókra lesz majd tulajdona. Ez elég biztatás lehet az embernek a „cinikus”, gonosz, stb. Lucifertől. Ezután kép vége következik, az álom, a jövő, mely súlyos harcokkal, olykor csüggedéssel teli, de Lucifer ad egy kicsiny sugárt: s ez a remény. „Lucifer lenn áll a mélyben homályosan. Mikor beszélni kezd, hideg, kemény zöldeslila fénye felerősödik. Tartása, arca bukott angyalé. Nagyított mása az első emberpár elsápadásának.” „Olyan előadást akarok, amely egyrészt korszerű folytatása a Paulay teremtette hagyományoknak, másrészt vizuálisan értelmezi, kommentálja a drámai költemény mélyebb értelmét.” Németh sokat változtatott a darabon, így Luciferen is. Egyes részeket ki is hagyott az eredeti műből. Rengeteg kritikát, szemrehányást kapott. Németh Antal

A Halál – És máris halott. Mind a heten így, miniatűr pantomimikus jelenet keretében lettek a haláléi. És ekkor fortissimo zenére diadalmi táncot táncol a Halál a szakadatlanul forgó színpadon, végig a londoni vásáron, hullák és hullahegyek közt, míg meg nem pillantja az egyetlen élőt, a fátyolba burkolózott Évát, akiről szavai végén éles, fehér fény tépi le az utolsó leplet, hogy ott álljon diadalmas meztelenségében a Halált is legyõzõ örök Asszony. A kisleánytól a Halál veszi meg utolsó ibolyacsokrát, három pénzdarab csendül tányérkáján és elmondja: „Kis ibolyáim mind elkeltek, Majd újak síromon teremnek.”

A rendezés jelentősége Nem a 1937-es darab rendezője volt az első, aki megpróbálkozott a Tragédiával, és megrendezte azt. Több sikeres rendezés is született az övé előtt, de az ő rendezése is maximálisan megállta a helyét a többi nagy Tragédiarendezés között. Az ő elképzelései újítónak számítottak a többihez képest. Fejlettebb, és korszerűbb technikával dolgozott, a színészek ruházatára, és a színpad elrendezésre nézve is újításokat vezetett be. A rendező merész elképzeléseit vállalva újított a darabon, az olyan nagy Tragédia rendezők rendezése alapján, mint például Paulay Ede. Az ő rendezéseikben a számára korszerűtlennek vélt elemek modernizálásával egy teljesen új, teljesen korszerű, és roppant közkedvelt, a későbbiekben is sokat játszott darabot állított össze, amit 1937 október 31-én visz színpadra a rendező. A rendezés a legnagyobbak egyikének számít, és igazi áttörésnek a többi Tragédiarendezés mellett. A rendező Németh Antal volt.