Minőségfejlesztési komponens 2005

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A tanári munka értékelése
Komplex Instrukciós Program
„Ezt egy életen át kell játszani”
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
A szaktanácsadás támogató szerepe
Pénziskola Az Unghváry László Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskolában.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
A szakképzés helyzete Magyarországon
Intézményvezetők válaszai a tanulmány kérdéseire.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
A szaktanácsadó segítő szerepe
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Mérés-értékelés konferencia március 28. Eger.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
A szakiskola jelene és jövője
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
Varró István Szakiskola, Szakközépiskola és Kollégium
Regionális konferencia
Önfejlesztés és horizontális tanulás
Szakiskolai Fejlesztési Program I
MÉCS konferencia március 21. Mezőtúr
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Minőségfejlesztési komponens 2005 D Minőségfejlesztési komponens 2005

A D2 komponens célrendszere 2005 Rövid távú cél: A SZÖM II. intézményi bevezetésének koordinálása, értékelése Intézményi önértékelés szabályozásának támogatása, értékelése Középtávú célok: A programban résztvevő intézményekben a fenntartható fejlődés garanciáinak vizsgálata, megteremtésének előkészítése A KMBK modell szerinti vizsgálat végrehajtása intézményi és fenntartói szinten KMBK modell adaptációjának előkészítése

Hosszú távú célok: Az intézményekben a fenntartható fejlődés garanciáinak megteremtése. A KMBK mérés – értékelési területének alkalmazhatóságához ágazati értékelési rendszer kialakításának generálása, támogatása A KMBK modell adaptációja intézményi szinten, fenntartói szinten, ágazat irányítás szinten Az új, a mai kihívásoknak és a munkaerő-piaci igényeknek megfelelő A minőségértékelés és minőségfejlesztés szervezeti kereteinek kialakítása a meglevő szervezeti egységek újrarendezésével. A hazai minőségfejlesztési tevékenységek elismertetése nemzetközi téren. A minőségértékelés és minőségfejlesztés NFT II-ben való támogatási rendszerének kialakítása Ez az a komponens, ami az egész iskola működését, illetve átalakításának folyamatát fogja segíteni. A D komponens elemei hozzásegítik majd Önöket ahhoz, hogy…… A résztvevők az elsajátított ismeretek és készségek birtokában képesek legyenek a korszerű intézményvezetés megvalósítására és saját körülményeikhez alkalmazkodó pedagógiai módszerek és innovációk alkalmazására A programba bekapcsolódó iskolák kidolgozzák, és folyamatosan fejlesztik az új, a mai kihívásoknak és a munkaerő-piaci igényeknek megfelelő pedagógiai programjukat, helyi tantervüket, képzési programjukat és működési rendjüket

Múlt – Jelen - Jövő Intézményi önértékelés folyamatának szakmai támogatása Külső szakértői értékelés az intézmények által készített önértékelésről Fenntartható fejlődés garanciáinak vizsgálata az intézményekben, a KMBK bevezetésének szakmai előkészítése A KMBK mérés – értékelési modell koncepciójának elkészítése, stratégiai és módszertani ajánlások Tapasztalatcsere, módszertani kultúra fejlesztés, KMBK ágazati és régiós értékelés Külföldi tanulmányút – tapasztalatok beépítése 1 mondatos definicióban nem sikerült, ezért pontokba szedtem az Önök számára: A tantestület belső energiáinak, tudásának, és tapasztalatainak közös feltárása A feltárt erőforrások újra gondolása, amely az iskolai élet minden területén új minőséget hoz létre Olyan szemlélet és fejlesztő módszer, amely nyitottá tesz, és egyben elősegíti a résztvevő intézmények hálózattá válásának lehetőségét Olyan képzési folyamat, amely csoportmunkára, a csoport tagjainak saját, illetve egymás tapasztalataira építő folyamatos tudásmegosztásán alapszik A környezetre és a társadalomra nyitottabb, a gyerekek és a szülők igényeit jobban figyelembe vevő, a változásokra érzékenyebb iskolai működés kialakítása.

A SZAKISKOLAI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL A KMD Modell eddigi alkalmazási tapasztalatai azt mutatják azonban, hogy az intézmények számára sok esetben túl nagy feladatot jelent a teljes intézményi működés áttekintése. Az intézmények gyakran az új területekre (pl. folyamatirányítás, társadalmi hatás vizsgálata) összpontosítanak, amelyek elvonják a figyelmüket az elsődleges, nevelési-oktatási tevékenységük mélyebb értékeléséről. A modell értelmezésénél néhány esetben még a szükséges szakmai háttérismeretek (mint például a stratégia alkotás folyamata, vagy a folyamatrendszer kialakítása) hiánya is gondot okoz. Mindezek mellett a KMD Modellt olyan általános önértékelési modellként kellett kialakítani, amely bármilyen közoktatási intézménytípusra alkalmazható (legyen az óvoda, általános iskola, gimnázium, szakképző intézmény vagy kollégium). Annak érdekében, hogy a Szakiskolai Fejlesztési Program keretében a szakiskolák munkáját egy hatékony önértékelési eszközzel segítsük, szükségessé vált a KMD általános kritérium-rendszere helyett egy, a szakiskolákra adaptált intézményi önértékelési modell kidolgozása. A modellfejlesztők figyelembe vették a létező hazai és európai közoktatási intézményi (belső) értékelési rendszereket is. Ezek az alábbiak: a "How good is our school?" (Mennyire jó a mi iskolánk?) skót önértékelési modell (Ön-értékelés teljesítménymutatókkal), "A minőség tizenhat mutatója" (Európai Jelentés az iskolai oktatás hatékonyságáról). 5

Lemorzsolódás, évismétlés %-os aránya az eltelt négy év alatt a következők szerint alakult. Az önfejlesztő iskolai képzés. 4 fő minél többen megismerjék és képviseljék a tantestületben Könnyebb=hatékonyabb A fenntartó részvétele azért fontos, hogy Önöknek megkönnyítse a későbbiekben a kapcsolattartást vele. Hiszen ő is könnyebben fogja így képviselni az iskola érdekeit. Minőségfejlesztés területén az intézménynek meg kell neveznie két intézményi dolgozót, akik részt vesznek a képzéseken és a későbbiekben az intézményi önértékelés folyamatát koordinálják. Az ő feladatuk lesz az intézmény dolgozóival megismertetni az önértékelés célját, modelljét, módszertanát és megtervezni illetve irányítani az önértékelés folyamatát. Az intézmény minőségfejlesztési tevékenysége mindenképpen igényli, hogy a tantestületből többen - támogatva a vezetőket - vegyenek részt a folyamatban. Az önértékelés elkészítésében fontos, hogy a teljes dolgozói kör részt tudjon venni. Erre a feladatra fel kell készíteni őket, majd be kell mutatni az eredményt számukra. Az önfejlesztés és minőségfejlesztés nem lehet néhány dolgozó ügye az intézményben, mindenképpen csapatmunkát igényel.

A tanulmányi út eredményességének, a tanulók szakmai fejlődésének adatai Megnevezés 2001/02 2002/03 2003/04 Második szakmát szerzett tanulók száma 15 13 9. évfolyam tanulmányi átlaga 3,3 3,1 3,4 10. évfolyam tanulmányi átlaga 3,2 3,5 11. évfolyam tanulmányi átlaga 3,22 12. évfolyam tanulmányi átlaga 2,45 3,56 3,8 Szakiskolai tanulmányi átlag 2,8 3,55 3,74 Szakmai tantárgyi átlagok alakulása 3,17 Gyakorlati jegyek osztályonkénti átlaga 3,62 3,9 7

Neveléssel kapcsolatos egyéb mutatók Megnevezés 2001/02 2002/03 2003/04 2004/05 Veszélyeztetettek száma a tanulói létszámhoz viszonyítva (%) 27 26 14 Hátrányos helyzetűek száma a tanulói létszámhoz viszonyítva (%) 60 68 63 65 Állami gondozottak száma a tanulói létszámhoz viszonyítva (%) 8 9 7 Pártfogói felügyelet alatt állók száma a tanulói létszámhoz viszonyítva (%) 5 % 4 % 3 % Csonka családban élő tanulók száma a tanulói létszámhoz viszonyítva (%) 16 % 15 % 17 % 12 % Tanulási, magatartási zavarral küzdő tanulók száma a tanulói létszámhoz viszonyítva (%) 60 % 65 % 70 % 78 % Szociális segélyben részesülők száma a tanulói létszámhoz viszonyítva (%) 46 % 49 % 52 % Külső ifjúságvédelmi szerveknek történő jelzések száma (alkalom/év) 86 % 72 % 8

A nevelési problémák megoldására tett intézkedések eredményességi mutatói

fegyelmi intézkedések és jutalmazások száma és aránya Megnevezés 2001/02 2002/03 2003/04 Figyelmeztetések (osztályfőnöki, igh., ig.) száma (alkalom/év) 148 116 109 Írásbeli intések (osztályfőnöki, igh., ig.) száma (alkalom/év) 181 74 34 Megrovások száma (alkalom/tanév) 5 4 2 Más osztályba történő áthelyezések száma (alkalom/tanév) Kizárások száma (alkalom/tanév) Dicséretek (osztályfőnöki, tantestületi, igazgatói) száma (alkalom/tanév) 166 190 226 10

Igazolt és igazolatlan mulasztott órák száma és aránya 11

Standardizált átlagos képességek mérése (2003) 12

Bemeneti kompetenciák, készségek, képességek vizsgálata

Diákok elégedettsége a munkahellyel

Munkahelyek a végzettek szempontjából 15

Fejlesztési területek, célok (részlet) Iskolánkban főleg a szakiskolai részen 9 -10. osztályban nagy a lemorzsolódás (15-20%) illetve a bukások száma is magas. Célunk a lemorzsolódás csökkentése 30 %- al. Az alkalmazott nevelési, oktatási módszerek elemzése, értékelése, fejlesztése, bevezetése, terjesztése. A módszertani kultúra fejlesztésében a tevékenység-központú módszerek bevezetése, elterjesztése. A tanulók felelősségérzetének, önálló gondolkodásának, véleményalkotásának és a tanulási folyamatban való aktív részvételének ösztönzése. A helyes tanulási módszerek megismertetése, elsajátítása. Az intézményi tudás és tapasztalat átadásának szervezeti kereteinek fejlesztése. A közismereti és a szakmai előkészítő képzés tartalmának összehangolása Ez az a komponens, ami az egész iskola működését, illetve átalakításának folyamatát fogja segíteni. A D komponens elemei hozzásegítik majd Önöket ahhoz, hogy…… A résztvevők az elsajátított ismeretek és készségek birtokában képesek legyenek a korszerű intézményvezetés megvalósítására és saját körülményeikhez alkalmazkodó pedagógiai módszerek és innovációk alkalmazására A programba bekapcsolódó iskolák kidolgozzák, és folyamatosan fejlesztik az új, a mai kihívásoknak és a munkaerő-piaci igényeknek megfelelő pedagógiai programjukat, helyi tantervüket, képzési programjukat és működési rendjüket

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 17