A településfejlesztés szereplői és intézményei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területi államigazgatási szervek
Advertisements

Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Magyar Kerékpárosklub Hungarian Cyclists’ Club (HCC)‏ László János, elnök.
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Baranya Megyei Önkormányzat
A településfejlesztés szereplői és intézményei
Közigazgatási alapismeretek
Közigazgatási alapismeretek
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Civilek a területfejlesztésben Dr.G.Fekete Éva MTA RKK, Miskolc.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
A rendészet szervei.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Foglalkoztatás-politika
A VÁROSREHABILITÁCIÓS KERET FELHASZNÁLÁSA ÉPÜLET KÖZTÉR 2013 előtt 2013 évben kifizetés: 12 milliárd Ft 8 támogatott kerület; 3 nyereséges. keret: 5 milliárd.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A regionális politika 1996 után Magyarországon
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Önkormányzat és állam.
Minisztériumok, központi közigazgatás
„Út a munkához” program tapasztalatai
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
NONPROFIT SZERVEZETEK, CIVIL SZEKTOR
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
A településfejlesztés szereplői és intézményei
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Előadás másolata:

A településfejlesztés szereplői és intézményei dr. Jeney László egyetemi docens jeney@elte.hu Településföldrajz és településfejlesztés T Kar alapszakjai (BSc/BA) 2017/2018, II. félév BCE Gazdaságföldrajz és Jövőkutatás Központ

Településfejlesztés legfőbb résztvevői A településfejlesztés alanyainak tág köre Állami szereplők (országgyűlés, kormány): településfejlesztés keretfeltételeinek megteremtése törvényi szabályozás szintjén Települési önkormányzatok: kulcsszereplők Gazdálkodó szervezetek, multinacionális cégek: befektetői tőke településválasztása Nem gazdálkodó, társadalmi jellegű lakossági szervezetek: helyi aktivitás Alapkérdések a településfejlesztés szereplőivel kapcsolatban: Milyen mértékben, hogyan vesznek részt a fejlesztésekben? Hogyan jutnak érvényre a résztvevők érdekei? 2

1. Állam Állami szereplők hazánkban: Országgyűlés Kormány Történelmi fejlődés során: települések különböző fejlettségi szintet értek el Eltérő életteret tudnak biztosítani lakópolgáraik számára Nagyobb közösség (állam) feladata Települések közötti különbségek valamiféle mérséklése Bizonyos esélyegyenlőség biztosítása a települések számára 3

Települési esélyegyenlőség állami szintű mérséklésének ellentmondásai Állami központi szabályozás túlzott mértékű beavatkozása a települések objektív fejlődésébe „Mindenhatóság bűvölete” Objektív fejlődés: társadalmi, gazdasági, természeti törvények által befolyásolt fejlődés Szocialista időszak gyakori példái Gyakorlatban az esélyegyenlőség megteremtése nem jár együtt a hozzá szükséges eszme- és intézményrendszerek kialakulásával (pl. regionalizmus, autonómia) Források központi újraelosztási rendszere hibásan működik Szélső eset: egymással vetélkedő lobbyk küzdőtere 4

Állami részvétel aránya Országonként változó, függvénye: Történelmi tradíciók Gazdasági fejlettség (gazdagabb országok: kisebb állami részvétel) Települések szervezettsége Magyarországon, napjainkban: közvetetten túlsúlyos 5

Állami részvétel közvetett jellege Országgyűlés, kormány még nem hozta létre telfejl szükséges kereteit, azokat nem szabályozta Nincs településfejlesztésre vonatkozó törvény Nincsenek további végrehajtási típusú állásfoglalások Más vonatkozásban, más ügyekkel kapcsolatos állami döntések során jelentős állami részvétel Törvény, kormány- vagy miniszteri rendelet Helyi adók, vagyonátadás, területfejlesztési allokációk, gázszolgáltatás, építésügy Közvetett jelleg  sokszor nem kellően mérlegelt döntés után derül ki, hogy a beavatkozás a települések életében milyen konkrét következménnyel jár Önkormányzati költségvetésekből kifizetett közalkalmazotti bérek Pl. a vegyesen lakossági forrásokból és önkormányzati kölcsönből épült települési közművek privatizálása Egyes csoportérdekeket szolgáló állami (ágazati típusú: környezetvédelmi, építésügyi) részvételi formák települések lakói számára nem mindenben előnyös 6

Állami részvétel túlsúlyos jellege Magyarországon túlzott mértékben érvényesül a központi befolyásolás Több évtizedes centralizált állami berendezkedés Még mindig sok kérdésben történik országgyűlési vagy kormányzati döntés Intézményi rendszer Állami szintű elhatározásokban a telfejl egyéb szereplőinek korlátozott a tényleges beleszólása Egyéb szereplők nagyobb beleszólása lehetne Kétkamarás parlament Erősebb települési és szakmai érdekképviselet Még szerényebb a települések beleszólása a telfejl kormányzati kereteinek meghatározásába Önkormányzati érdekképviseletek: véleményezési jog Kevés a kormányzati munkamegosztásban a tárcaérdekek alkuja között 7

Országgyűlés feladata a településfejlesztéssel kapcsolatban Fejlesztés mozgásterét, kereteit határozza meg Általa alkotott törvény, határozat, irányelv jelentősen kihat a tel-fejl-re Általános keretek meghatározása Fogalmak Résztvevők Más fejlesztésekkel (mint pl. ágazati) való kapcsolatok Településfejlesztésre vonatkozó szabályozások meghatározása Tervezés és végrehajtás rendje Pénzügyi források köre és mértéke Külön támogatott településfejlesztési célok Normatív támogatások rendszere Kapcsolódó adó-, vám- és illetékkedvezmények 8

Településfejlesztés törvényi szabályozásának elmaradása Eddig elkészült törvények Önkormányzati tv. (1990), Mötv. (2011) Területfejlesztési tv. (1996, 1999 módosítás), OTK De településfejlesztés: nincs törvényi szabályozás Kérdés: hova tartozik a településfejlesztés Komplex tevékenység: hatósági munkán túl szinte minden önkormányzati kérdés beletartozik Tartalmát autonóm módon csak az egyes önkormányzatok határozhatják meg Megoldások: Csak településüzemeltetési törvény legyen Csak településrendezési törvény legyen (bekerült az építésügyi törvénybe, de intézményrendszer, feladat- és hatáskörök nem fogalmazódtak meg) Terület- és településfejlesztési törvény legyen 9

Kormány feladata a településfejlesztéssel kapcsolatban Kormányon belül minisztériumok és egyéb központi szervezetek Végrehajtási kérdések kezelése Központi források felhasználásának részletes szabályozása Sajátos helyzetű települések különleges kezelése Információs rendszer működtetése, szakmai szabályozások kialakítása 10

Melyik minisztériumhoz tartozzon a telfejl? Belügyminisztérium: Pintér S. Helyi önkormányzati ügyek  akkor településfejlesztés is BM Katasztrófák elleni védekezés Nemzeti Fejlesztési Minisztérium: Fellegi T. Fejlesztéspolitikáért szabályozása és ellenőrzése Területfejlesztés Vidékfejlesztési Minisztérium: Fazekas S. FVM + Körny és Vízügyi Min. Közigazgatási és Igazságügyi tárca nélküli miniszter (Navracsics T.): jogi ügyek Helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzése Köziratok kezelésének szakmai irányítása Választójogi és népszavazási szabályozás + választások és népszavazások lebonyolítása Közigazgatás-szervezése 11

Település- és területfejlesztés egymáshoz való viszonya Ötv. óta vita: település- és területfejlesztés kapcsolatrendszerének intézményesülése központi és helyi szinten Csak a tudományos kutatások során létezik egyben? Kormányzati struktúra átalakulásánál: nincs önálló főhatóság (KTM–BM, FVM–BM) Területfejlesztés: közig. határon átnyúló gazdasági tevékenység  ilyen minisztériumhoz kellene kerülnie Nincs vita: telfejl és terfejl egymással szorosan összefügg Telfejl: leginkább önkorm-i hatáskör Vita: önkorm-i tevékenységek alá- vagy mellérendelődnek a terfejl-nek? Terfejl (beruházás, építés) Valamely önkorm ter-ére esik  telfejl-ő hatás (Nincs terfejl telfejl nélkül) Önkormányzat tervezési jogosultságába ütközik Telfejl (főleg nagyobb tel-k vonzáskörzeti funkciót érintők) Foglalkoztatás, tőkeáramlás, infrastruktúra, ellátórendszerek 12

2. Helyi önkormányzatok Települési önkormányzatok – településfejlesztés kulcsszereplői Település (settlement): város (city, town) + falu (village) Önkormányzat, helyhatóság (municipality, local/self-government, local authority, LA): decentralizált Tanács (council): a központi hatalom dekoncentrált szerve – szocialista Mo. Magyarország ma: 1990-es önk-i tv: minden település (kb. 3100) egy önálló helyi önkormányzat is Nemzetközileg általában: település ≠ önkormányzat Megyei önkormányzatok (ezek is helyi önkormányzatok): mérsékelt szerep Segítő, koordináló, véleményező, közreműködő, javaslattevő feladatok Felkérésre vagy egyes megállapodások alapján Budapest: fővárosi + kerületi önkormányzatok 13

Települési önkormányzat feladata a településfejlesztéssel kapcsolatban Fejlesztésben a helyi szereplők tevékenységének összehangolása Település fejlesztési koncepciójának, programjának, éves tervének megalkotása, jóváhagyása Gazdasági és nem gazdasági társaságok, szervezetek, lakossági civil és egyéb szervezetek érdemi részvételének elősegítése a fejlesztés tervezésében és megvalósításában Helyi kedvezmények és irányelvek meghatározása Fejlesztési célú közhasznú foglalkozás szervezése 14

Települési szerepkörök nem teljes körűek Mo.: tényleges szerepkörük még jelentős továbbfejlesztésre szorul Önkormányzati tv: jelentős előrelépés a települések önállóságának megteremtésében, de: Nem követte a tel-k fejlesztésével kapcsolatos további szabályozás Önk-k gazdálkodási, pénzügyi helyzete, állami ktg-vetéssel való kapcsolata nem tartott lépést az önk-i önállósággal (önk-kat ellenőrző rendszer sem alakult ki megfelelően) Tel-k nem működhetnek teljes körűen a településfejlesztés vezető résztvevőjeként 15

Települési önkormányzatnak be kell vonnia a többi helyi partnert Települési önk-k részvétele a fejlesztés alanyai sorában meghatározó, kiemelkedő jelentőségű Számításba kell venni: mit képes megoldani, felvállalni Ne legyen túl sok feladat Le legyen lehetőségeit meghaladó feladat: pl. települési lakásgazdálkodás (nem önkormányzati tulajdon) Szűkös anyagi kondíciók  fejlesztés többi résztvevőjére is támaszkodnia kell (pl. gazdálkodói, vállalkozói szféra) Nem kizárólagos mindentudója a helyi társadalmi rétegek, csoportok szándékainak  ezt jobban közvetítik a civil szervezetek Bizonytalanság esetén meg kell kérdezni a polgárokat Igaz: választott képviselőtestülettel már a választókat képviselik 16

3. Gazdálkodó szervezetek Gazdálkodó tevékenységük során részesei a fejlesztéseknek (rt, kft, bt, egyéni vállalkozás, kht) Foglalkoztatás, munkahelyszervezés Adófizetés Helyi beszállítói kapcsolatok serkentése Szponzoráció (kultúra, sport) Vélemény Információ Javaslatadás Beruházás Építés (pl. utak, körforgalmak) Esetenként saját fejlesztési igényüket is meghaladó mértékben vesznek részt Mo: állami, önkormányzati források reálértékben alig növekedtek  egyre mértékadóbb tényező 17

Gazdálkodó szervezetek fejlesztési részvétele Saját érdekeiért Gazdálkodóknak is érdeke: közvetlen vagy közvetett gazdasági (profit)-érdekük a részvétel a fejlesztésben Tudni kell: főleg a saját gazdálkodói érdekeik meghatározóak: részben egybeeshetnek a települési lakosság érdekeivel  ekkor jelentős fejlesztési erő Ismert és kiszámítható érdek (jó, komoly partnerek) – különben piac elmorzsolná őket Más résztvevők érdekeiért Először a közös érdekeket kell körvonalazni a többi résztvevővel Sokszor többi szereplő érdekeivel nem azonosak  kompromisszumok Közvetett részvétel olyan fejlesztésekben, ha az egyéb érdekeik szerint való Helyi munkaerőpótlás érdekében közoktatás segítése Saját dolgozók otthonteremtésének támogatása Helyi sportegyesület szponzorálása reklámcélból 18

Gazdálkodási szereplők feladata a településfejlesztéssel kapcsolatban Részvétel a tervezésben és végrehajtásban is Gazdasági tevékenységükkel Anyagi eszközök önkéntes rendelkezésre bocsátásával Véleményalkotással Javaslataikkal Adatszolgáltatás a települési önkormányzat számára a törvényekben szabályozott körben és módon Fejlesztési tevékenységükről Gazdálkodási tevékenységükről 19

Nem minden áron van szükség a gazdálkodó szervezetek bevonására Szükség van közreműködésükre, anyagi erejükre, de: Szervezetek jellege és részvételi aránya nem mindegy Gumiabroncs-hasznosító üzem telepítése Nem kívánatos Hévízen: egyedül álló természeti adottságú meleg vizű tó, többszáz éves gyógyfürdői kultúra Megfelelőbb: munkanélküliséggel sújtott, jelentős külterülettel rendelkező egyéb településen Gazdálkodó szervezetek képviselete egyértelmű: magukat képviselik és jól 20

4. Helyi társadalom, nem gazdálkodó, civil szervezetek Politikai pártok, egyházak, jóléti, karitatív szervezetek, legkülönfélébb szakmai és civil szervezetek Pl.: Nagycsaládosok Egyesülete, Levegő Munkacsoport, Falufejlesztési Társaság Mo.: különösen fontosak: sokáig nem volt szerepük  Betonkolosszus, településszerkezet Nem gazdálkodó, társadalmi szervezetek feladata a telfejl-sel kapcsolatban Kifejezik a helyi társadalom egyes csoportjainak véleményét Elősegítik a fejlesztési koncepciók, programok és tervek konszenzusos kialakítását Társadalmi, lakossági ellenőrzést gyakorolnak a fejlesztések felett Befolyásolják a helyi közösségfejlesztést Szervezik a helyi társadalmat a részvételre Fejlesztési tervezésben Végrehajtásban 21

Nem gazdálkodó, társadalmi szervezetek Képviseletük általában választott módon jön létre De gyakran nincs valós társadalmi bázisuk vagy az általuk képviselt ügynek Háttérben gyakran egyéni vagy csoportérdekek mozgatják 22

A lakosság szerepe a fejlesztéspolitikában Önkormányzat = egész helyi közösség Vásárlási döntéseinkkel felelősek vagyunk a területi, helyi fejlődésért Háztartások fogyasztási kiadásai 16 billió Ft (!) évente  GDP 60–70 %-a Igényes vásárló tulajdonságai Árérzékeny: valójában nem tudatos Egészségtudatos Környezettudatos Nemzettudatos  fejlesztő hatású Mitől helyi egy termék? Helyi alapanyagból készült Helyi munkaerővel készült Helyi vállalkozó gyártó Forgalmazó (vonalkód 599…) (Helyi kereskedő árulja) 23