A TANULÁSMÓDSZERTAN ALAPJAI Előadó: LEHMANN LÁSZLÓ 2018.12.25. Sportpedagógia - tanulásmódszertan
Sportpedagógia - tanulásmódszertan Mire való az iskola? Tanulási önvizsgálat Tanuláshoz szükséges belső állapot Tanulást segítő külső körülmények Tanácsok a tanuláshoz Jó tanulási szokások Tanulást segítő módszerek 2018.12.25. Sportpedagógia - tanulásmódszertan
Sportpedagógia - tanulásmódszertan Egyéb tanácsok A tanulás belső föltételei A tanulást segítő külső körülmények A tanulást segítő módszerek Tanácsok a tanuláshoz Beszédművelés (kommunikáció) Értő olvasás, szövegfeldolgozás, szövegalkotás 2018.12.25. Sportpedagógia - tanulásmódszertan
A tanulás belső feltételei Pihent állapot – fél siker Fáradtság – regeneráció Pihenés módjai: gimnasztika, jóga, relaxációs gyakorlatok, autogén tréning 2018.12.25. Sportpedagógia - tanulásmódszertan
A tanulást segítő külső körülmények Rend legyen körülöttünk! Kényelmes körülmények között tanuljunk! Megfelelőek legyenek a fényviszonyok (ha lehet inkább természetes fénynél tanuljunk)! Biztosítsuk a csöndet (zene, csak megszakítás nélküli lágy ritmusú zene)! 2018.12.25. Sportpedagógia - tanulásmódszertan
A tanulást segítő módszerek Nyújtózkodás Relaxáció Koncentráció Elmélkedés 2018.12.25. Sportpedagógia - tanulásmódszertan
Sportpedagógia - tanulásmódszertan Tanácsok a tanuláshoz A tanulás lényege az „iskolai” tanulás Előkészület az órára Figyelem nélkül nincs megértés Az otthoni és az „iskolai” munka összefüggése Az első órától folyamatosan tanuljunk! A tanulás sorrendje (nehezebb, könnyebb, írásbeli) Memoriterek tanulása (típusai - önkéntelen és szándékos vagy mechanikus és gondolati) Soha ne magoljunk! Törekedjünk az értelmi megértésre! Ismétlések és önellenőrzés 2018.12.25. Sportpedagógia - tanulásmódszertan
Sportpedagógia - tanulásmódszertan Beszédművelés Helyesejtés Artikuláció Hangerő Hangsúlyozás Kapcsolattartás Véleménynyilvánítás Stb. 2018.12.25. Sportpedagógia - tanulásmódszertan
Értő olvasás, szövegfeldolgozás, szövegalkotás Néma olvasás Mechanikus, értelem nélküli néma olvasás Megértésre törekedő néma olvasás Hangos olvasás Felkészülés utáni hangos olvasás Felkészülés nélküli (blattoló) olvasás Felolvasás Szónoki beszéd Szövegfeldolgozás Szövegalkotás Szóbeli szövegalkotás Írásbeli szövegalkotás (fogalmazás) 2018.12.25. Sportpedagógia - tanulásmódszertan
A szövegfeldolgozás lépései A cím elolvasása, értelmezése Képek, ábrák, rajzok, grafikonok stb. értelmezése A szöveg tagolásának vizsgálata Adatkeresés Lényegkiemelés Tételmondat megkeresése Tételmondat átkódolása (vázlatírás) Átkódolt tételmondat kifejtése Felkészülés a szóbeli vagy írásbeli szövegalkotásra 2018.12.25. Sportpedagógia - tanulásmódszertan
Szövegalkotás néhány típusa (lépése) Félreproduktív szövegalkotás (szóban és írásban) Produktív szövegalkotás (szóban és írásban) Kreatív szövegalkotás (egyéni és csoportos) 2018.12.25. Sportpedagógia - tanulásmódszertan
KÖSZÖNÖM A FIGYELMETEKET! LEHMANN LÁSZLÓ tudományos munkatárs, kutatócsoport-vezető, a neveléstudomány doktorandusza Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézet Pedagógiai Kutatócsoport 1146 Budapest, Istvánmezei út 1-3. Tel.: 1/422-35-24, fax: 1/422-3520 E-mail: lehmann.laszlo@nupi.hu 2018.12.25. Sportpedagógia - tanulásmódszertan