Tájékoztató a bölcsődei dajka munkakörről

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A pedagógiai asszisztens, a pedagógusok önértékelésének, szakmai ellenőrzésének és minősítésének sikeres megvalósulásában betöltött szerepe Pedagógiai.
TAMOP B-11/ „A fiatalok családi életre nevelését, a kismamák munkaerő piaci elhelyezését segítő, innovatív családbarát szolgáltatások.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
MESZK Gyermekápolási Szakmai Tagozat Beszámoló Bognár Lászlóné tagozatvezető.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A TÁVMUNKA SZABÁLYOZÁSÁVAL KAPCSOLATOS MEF JAVASLATOK A MEF ELŐTERJESZTÉS HÁTTERE KEMÉNY PÉTER E.ON HUNGÁRIA ZRT.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGELŐZÉS, FEJLESZTÉS JÖVŐKÉP a Köz- egészségügye
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Barcsák Marianna KPSZTI
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Összeállította: Horváth Józsefné
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
Konfliktusok az iskolában
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Jogszabályi háttere: évi XXXI. törvény
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Intézmény minőségirányítási programja
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Az iskolai szervezet és fejlesztése
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Tájékoztató a bölcsődei dajka munkakörről 2018. augusztus 30.

jogszabályi háttér dajka kompetenciái A bölcsődei dajka munkakör létrejöttének háttere, szükségessége. A dajka képzés várható hatása a minőségi kisgyermekellátásban. A bölcsődei dajka munkaköri feladatai és kompetenciái. A bölcsődei dajka kompetenciáinak érvényesülése a gyakorlatban - különválasztva a hagyományos bölcsődei ellátást, a mini bölcsődétől és a többcélú intézményként működő egy csoportos óvoda-bölcsődétől.

Bölcsőde 2 fő kisgyermeknevelő a jogszabályban meghatározott szakirányú végzettség - egy bölcsődei csoportban + 1 fő bölcsődei dajka alkalmazása szükséges – egy egységben (1 vagy 2 csoport) bölcsődei dajkáknak az ágazati jogszabályban előírt 100 órás tanfolyamot kell elvégezniük

Mini Bölcsőde 1 fő kisgyermeknevelő a jogszabályban meghatározott szakirányú végzettséggel 1 fő bölcsődei dajka

2017. Évi C. törvény - Magyarország 2018. évi központi költség ab) A szakmai dolgozók számított létszámának meghatározása MBsz = ha Le>= 3, akkor 2,5 fő, egyébként 1,5 fő BBsz = [Le/12 *2, de legalább 2 fő kisgyermeknevelő] +[Le/ 24, de legalább 1 fő bölcsődei dajka] +[(ha Le> 60, akkor +2 fő kisgyermeknevelő)] +egyesített bölcsőde, bölcsődei igazgatóság esetén 1 fő szaktanácsadó ahol: MBsz = mini bölcsődében a szakmai dolgozók számított létszáma, BBsz = bölcsődében a szakmai dolgozók számított létszáma, Le = a bölcsődei ellátottak

Bölcsődében, mini bölcsődében a bölcsődei dajka Tanfolyam célja Bölcsődében, mini bölcsődében a bölcsődei dajka megfelelő tudás elsajátításának birtokában kezdhesse meg tevékenységét, szükséges egy új, modern, a minőségi képzés irányába mutató tanfolyam elvégzése, ahol az adott személy szakmai kompetenciái, valamint a gyakorlati készségei is fejlődnek.

Tanfolyam szervezés feltételei Új képzési rendszer került bevezetésre, melynek gyakorlatba történő átültetése egy kiemelt projekt keretében pilot jelleggel kerül megvalósításra EFOP-1.2.6-VEKOP-17-2017-00001 azonosítószámú Családbarát ország megnevezésű kiemelt projekt CSBO Nonprofit Kft. szervezésében Minisztérium által módszertani feladatok ellátására az intézményi formák tekintetében kijelölt módszertani szervezet tanfolyamszervezőként működik közre a bölcsődei dajka munkakör ellátására szervezett tanfolyam esetében az általa kiválasztott bölcsődék bevonásával.

Bölcsődei dajka speciális képzésének kialakítása, megszervezése: EKP Képzési program célja Bölcsődei dajka speciális képzésének kialakítása, megszervezése: EKP a hozzákapcsolódó tananyag képzési rendeletben meghatározott tematika alapján

Képzési program és a későbbi eljárásrend A képzés kizárólag a képzési rendeletben foglalt tematika és az EKP-ban rögzített tananyag alapján történő megvalósításra irányulhat. A képzés során valamennyi tanfolyam esetén minimálisan 7 fős, maximálisan legfeljebb 15 fős csoport indítására van lehetőség. A módszertani szervezet saját honlapján minden év január 15-éig tájékoztatást tesz közzé az adott évben meghirdetett tanfolyamokról. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell a képzés típusának megfelelő a) tanfolyamszervezőket megyei bontásban, b) a megállapított képzési díjat és c) a képzési tematikát. A képzési díj megállapítására a módszertani szervezet tesz javaslatot a tanfolyamszervezők bevonásával, melyet a Minisztérium hagy jóvá. A képzési díj megállapításának felülvizsgálatára a tárgyévet megelőző decemberben kerül sor.

tanfolyamra való jelentkezés feltétele Legalább alapfokú vagy középfokú végzettség, valamint munkáltatóval igazolt aktív munkaviszony szükséges bölcsődében vagy mini bölcsődében. Nyilatkozat 1997. évi XXXI. Törvény (Gyvt) 15.§ (8) egészségügyi alkalmassági vizsgálat erkölcsi bizonyítvány

Mentesül a tanfolyam elvégzése alól A jogszabályban a bölcsődei ellátási formák közül a bölcsődénél a kisgyermeknevelő munkakör betöltéséhez szükséges bármely képesítési előírással rendelkezik. az a 2017. december 31-én bölcsődében, mini bölcsődében bölcsődei dajka munkakört betöltő személy, aki 2018. január 1-jétől számított öt éven belül eléri a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt, az a 2017. december 31-ét követően bölcsődében, mini bölcsődében újonnan létesített jogviszonyban bölcsődei dajka munkakört betöltő, vagy más munkakörből bölcsődei dajka munkakörbe átsorolt személy, aki a bölcsődei dajka munkakör betöltésének, illetve a bölcsődei dajka munkakörbe történő átsorolásának napjától számított öt éven belül eléri a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt.

Jogszabályi háttér A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvénynek a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló 257/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló 369/2013. (X. 24.) Korm. rendelet A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet A fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998. (VI. 3.) NM rendelet A munkaköri, szakmai, illetve személyi higiénés alkalmasság orvosi vizsgálatáról és véleményezéséről szóló 33/1998. (VI. 24.) NM rendelet A személyes gondoskodást végző személyek adatainak működési nyilvántartásáról szóló 8/2000. (VIII. 4.) SzCsM rendelet A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet A pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről szóló 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet A fejezeti kezelésű előirányzatok és központi kezelésű előirányzatok kezeléséről és felhasználásáról szóló 58/2015. (XII. 30.) EMMI rendelet

Kompetenciák

Bölcsődei dajka Olyan kisgyermekellátást segítő szakdolgozó képzése, akinek alapvető feladata - a környezet rendjének, tisztaságának megteremtése, a kisgyermeknevelő zavartalan munkavégzéséhez szükséges tárgyi feltételek előkészítése – mellett, képes a kisgyermeknevelő iránymutatásával szükség szerint közreműködni a gyermekek felügyeletében, gondozásában. Aki biztonságosan tud felügyeletet nyújtani a kisgyermeknevelő távollétében, felismeri azokat a gyermekcsoportban előforduló helyzeteket, amikor azonnali közbelépésre van szükség és megfelelő módon tud reagálni, megoldást találni.

Képzés során megszerezhető kompetenciák Ismeret Képesség Magatartási, viselkedési jegyek (attitűdök) Felelősség, autonómia Kisgyermeknevelő munkáját támogató, segítő tevékenysége biztos szakmai tudást tükröz.   A csoport sajátosságainak ismeretében képes segíteni és támogatni a kisgyermeknevelő munkáját, valamint a gyermekek optimális fejlődését. Elfogadó, empatikus magatartásával segíti a kisgyermeknevelő munkáját. Az együttműködési képességekhez szükséges feltételekkel rendelkezik. A bölcsődei egységben történő nevelő-gondozó munka optimális környezeti feltételeinek önálló megteremtése. Ismeri és tudatosan felhasználja - bölcsődei dajkai munkájában - a bölcsőde szakmai szabályait, a gyermekek felügyeletére és gondozására vonatkozóan. Egyértelmű és rendszeres visszajelzéseket ad a kisgyermeknevelőnek a gyermekek felügyelete, gondozása során észlelt tapasztalatokról. Munkája során tiszteletet tanúsít mind a gyermekek, mind szüleik és a kisgyermeknevelő iránt. Az egyes munkafolyamatok alatt türelmesen, teljes odafigyeléssel fordul a gyermekek felé. Vezetői, kisgyermeknevelői irányítással, pontos útmutatás szerint vesz részt a gyermekek ellátásában.

Képzés során megszerezhető kompetenciák Ismeret Képesség Magatartási, viselkedési jegyek (attitűdök) Felelősség, autonómia Rendelkezik a munkaköréhez szükséges szakmai ismeretekkel.   Feladatát precízen, pontosan végzi, betartja a szakmai szabályokat. Kötelességtudattal végzi munkáját, tisztában van feladata felelősségével. Képes önellenőrzésre és a hibák önálló javítására, a szabályok maradéktalan betartásával. Ismeri az emberi kommunikáció alapvető szabályszerűségeit. Információk átadása során a kompetencia határokat tiszteletben tartja. A helyzetnek megfelelően alkalmazza a tevékenysége szempontjából fontos információforrásokat. Kedves, kellemes hangvételű, nyílt, hiteles kommunikációval és pozitív hozzáállással segíti az információk megfelelő átadását. A kompetencia határok betartásával önállóan kommunikál. Ismeri a szakmai előírásokat, az intézmény szakmai programját. Jól tájékozódik az intézmény szakmai dokumentumaiban, helyesen értelmezi a saját szakmai munkájára vonatkozó feladatokat. Érdeklődő, nyitott, jól motiválható személyiség, szívesen vállal részt a bölcsőde programjaiban. A szakemberekkel együttműködve kapcsolódik be a bölcsőde szakmai életébe.

Képzés során megszerezhető kompetenciák Ismeret Képesség Magatartási, viselkedési jegyek (attitűdök) Felelősség, autonómia Ismeri a koragyermekkor fontosabb fejlődési szakaszait, a csecsemők, tipegők, kisdedek fejlődési sajátosságait. Figyelembe veszi a gyermekek aktuális fizikai, érzelmi állapotát és ehhez igazítja, szervezi a teendőit.   Megfelelően észleli és figyelemmel kíséri az egységéhez tartozó gyermekek életkori sajátosságait, hozzájárul a feltételek megteremtéséhez a gyermekek minőségi ellátása érdekében. Jó megfigyelőképességgel rendelkezik, adekvátan képes reagálni a változásokra a saját bölcsődei egységét illetően. Szívesen vesz részt a gyermekcsoport ellátásában, tisztában van a felé támasztott elvárásokkal, igényekkel. A kisgyermekek életkori sajátosságait, reakcióit toleránsan, empátiával kezeli. Képes munkáját érintő aktuális helyzethez igazodó, önálló döntéseket hozni. Együttműködést támogató, nyugodt és biztonságos környezetet teremt (csoportszoba, gyermekfürdő, öltöző, udvar berendezése, elrendezése, higiéniája) Munkáját előre tervezetten, a kisgyermeknevelővel együttműködve, összehangoltan végzi. Előre tájékozódik, tud segítséget kérni munkája tervezéséhez. Feladatait önállóan és csapatban is egyaránt jól ellátja. Önállóan rendezi a gyermekellátás környezetét, új megoldásokat kezdeményez. A kisgyermeknevelő távolléte, váratlan hiányzása esetén, biztonságosan gondozza és felügyeli a gyermekeket. Előzetes iránymutatás alapján önállóan is képes egy-egy meghatározott időszakban a gyermekek szakszerű ellátására. Meleg, szeretetteljes attitűddel fordul a gyermekek felé. Munkavégzése során a gyermekek érdekeit, igényeit, szükségleteit szem előtt tartja. Mini bölcsődében, többcélú intézményben és egy csoportos bölcsődében felelősséggel, önállóan végzi a gondozási és gyermekfelügyeleti tevékenységet, valamint napi információt cserél a szülőkkel.

Képzés során megszerezhető kompetenciák Ismeret Képesség Magatartási, viselkedési jegyek (attitűdök) Felelősség, autonómia A munkájához szükséges pedagógiai, pszichológiai ismeretekkel rendelkezik.   Minden gyermekhez felelősen és elfogadóan viszonyul, tiszteli a gyermekek személyiségét. Jó együttműködési és problémamegoldó képességgel rendelkezik. Pozitív hozzáállásával és szemléletével jó légkört teremt a gyermekcsoportban. Felelősséget vállal ismeretei bővítéséért és korrigálja saját hibáit. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a beteg, lázas, balesetet szenvedett gyermek ellátásáról. A kisgyermeknevelő távollétében felismeri a gyermekek egészségi állapotában, közérzetében bekövetkező beavatkozást igénylő változásokat és megfelelően jár el a gyermek érdekében. Határozott magabiztos fellépéssel, empátiával fordul a gyermek felé. Együttérző, gondoskodó attitűd jellemzi. Mini bölcsődében, többcélú intézményben, egy csoportos bölcsődében felelősséggel, önállóan dönt és ellátja a gyermeket a kisgyermeknevelő távollétében. Ismeri a gyermeki jogokat. Felismeri a gyermeki jogok érvényesülésének hiányát. Munkájában figyelembe veszi a gyermeki jogokat. Megfelelően alkalmazkodik a gyermekek eltérő kulturális, illetve társadalmi hátteréből adódó sajátosságokhoz. Felelős a gyermekek jogainak betartásáért.

Példák a dajka feladataira udvari játékok előkészítése évszaknak megfelelően biztosítja az étkezés tárgyi feltételeit, tálaló kocsi felkészítése ételek előkészítése /kenyér, alma/ játékok, játék környezet szakszerű biztosítása, előkészítése ruházat előkészítése altatás feltételei szabadban és bent is (átmeneti tárgyak is) textília kezelése felügyel, orrot töröl, megnyugtat segít a fektetésben gondoskodik a gyermekek komfortérzetéről felügyelet alatt reggelizés alatt az egységben tartózkodik, ha kell segít kommunikál a gyermekekkel, szülővel (keretek), gyermekek nevét tudja szakmai tartalmú házi továbbképzésen, csoportmegbeszélésen jelen lehet dekoráció készítésében közreműködhet rendezvények, programok helyszínének biztosítása, tevékeny jelenlét gyermekek ellátása meghatározott helyzetekben bántalmazást észlel, jelez

Köszönöm a figyelmet!