Önkormányzati adattárház interfészes csatlakoztatás előkészítése Belügyminisztérium 2018. február 15.
Megbeszélés fő célja és sikerkritériumai Felkérés közös tervezés és fejlesztés elindítására annak érdekében, hogy a 43 interfész engedélyes Önkormányzat szakrendszeri adatai is bekerülhessenek az ASP 2.0 Adattárházba. A megbeszélés során tájékoztatást szeretnénk adni: Milyen egyeztetési, tervezési és fejlesztési feladatok várnak az Önkormányzatokra és azok informatikai szállítóira. Ezeket a feladatokat, milyen ütemezésben kell megoldani. Az egyes feladatoknál melyik szereplőnek milyen feladatai vannak. Együttműködés és kapcsolattartás formáiról.
Áttekintés Előzmények, rendeleti keretek Fejlesztési koncepció és ütemezés Együttműködés keretei Kérdések, válaszok
Az önkormányzati adattárház jellemzői Az önkormányzati ASP rendszerről szóló Kormányrendelet 9. § Működtető: Kincstár Forrásrendszerek az ASP szakrendszerek interfészes önkormányzatok saját lokális szakrendszerei (43*4 +3) Kincstár egyes szakrendszerei Fő célkitűzés: A kormányzati és önkormányzati döntések támogatása gazdálkodási adatok ipar- és kereskedelmi igazgatási ügyek ingatlanvagyon-kataszteri adatok iratkezelő rendszerek adatai adó szakrendszeri adatok KTÖRZS Önkormányzati Előirányzat Gazdálkodási Modul
Az önkormányzati adattárház jellemzői Részletes célok Lehetőségek, várható eredmények Felhasználók 1 Önkormányzati gazdálkodás monitoringja A gazdasági események könyvelésének időpontjához közeli időpontban reális vezetői/kormányzati információk állnak elő Feladatfinanszírozási problémák és eladósodási folyamatok megindulásának felismerése BM NGM 2 Adó szakpolitikai adatigények kielégítése A helyi adók alapjával, illetve az adókötelezettség levezetésével, valamint teljesítésével kapcsolatos információk elemzése Adótervezési munka támogatása (mikroszimuláció) Önkormányzatok, önkormányzati szövetségek Egyéb vezetői információk és operatív döntéstámogatás az önkormányzatok számára 4 Az önkormányzati szervezeti kultúra szerves részévé válik a tényalapú döntéshozatal Keresztellenőrzések - a különböző rendszerekben nyilvántartott adatok összefuttatása (pl. IPARKER szerint bejelentett szálláshely, de idegenforgalmi adót nem vallók listázása) Társ-szervek (KSH, ÁSZ, NTÜ) Az önkormányzati adatszolgáltatási kötelezettségek racionalizálása 3 Egyes adatszolgáltatások kiváltása, az önkormányzatok tehermentesítésére (adó adatok, ingatlanvagyon statisztika, KSH vendégforgalmi statisztika, stb.)
Igények felmérése, fejlesztés tervezése Önkormányzati adattárház koncepció és RMT BM, NGM, NISZ, Kincstár Egyeztetés az érintett szervezetekkel és az önkormányzati szövetségek képviselőivel Felmért igények előre definiált, paraméterezhető riportok interaktív vezetői dashboardok (adatvizualizáció) előre nem ismert vezetői kérdésekre gyors válaszadás lehetősége – ad-hoc riportálás Hibrid adattárház előzetes, nagyvonalú becslés: a betöltendő adatok nettó mérete 5 év alatt megközelítheti a 100 terabyte-ot nagy adathalmazok feldolgozására szolgáló újgenerációs adattárolási technológia tradicionális riportinghoz klasszikus adattárház platform
Felkészülést segítő információk 2018. 08. 31-én Interfészes Csatlakozási Kézikönyv az engedéllyel rendelkezőknek Töltési folyamat követelményei (pl. jellemzően napi, delta töltés, push módszer) Tesztelési, monitorozási minimum követelmények Interfész táblák minimálisan elvárt tartalmi elemei Deperszonalizációhoz kapcsolódó elvárások Interfészes csatlakozás feladatrendszerének bemutatása Interfészek üzleti specifikációja adatkörönként az átadandó adatok felsorolása jogszabályi hivatkozásokkal ez lesz az adatszótár alapja Interfészes csatlakozási feladatrendszer tervezett ütemezése
Beszerzési folyamat elhúzódása 2017. május 17. - Ajánlattételi felhívás közzététele 2017. augusztus 7. - Bontási jegyzőkönyv megküldése 5 ajánlat (1.366 szkennelt oldal) beérkezése 2017. augusztus 16. - 2017. december 29. között Felvilágosítás kérések, hiánypótlási felhívások, közbenső döntések, előzetes vitarendezések, jogorvoslati kérelem, KDB tárgyalás Összesen 195 oldal felvilágosítás kérés, válasz, indoklás, döntés kidolgozása és kiküldésre Közel 800 további oldal beérkezése és feldolgozása 2018.01.30. Szerződéskötés a T-Systems Magyarország Zrt –vel Felmérési munkák megkezdése és új ütemezés kidolgozása
Áttekintés Előzmények, rendeleti keretek Fejlesztési koncepció és ütemezés Együttműködés keretei Kérdések, válaszok
ASP 2.0 DWH projekt magas szintű szakmai koncepciója Rugalmas „hibrid” adattárház kialakítása big data alapokon Korszerű / új szoftverkomponensek – előremutató, piacvezető technológiai megoldás Lehetőség biztosítása az adatok felfedezésre – önkiszolgáló BI
ASP 2.0 DWH magasszintű logikai ábrája
ASP 2.0 DWH projekt szolgáltatási lehetőségei Magasszintű összehasonlító elemzések biztosítása (hasonló önkormányzatok átlag adataival) - benchmarking Idősoros lekérdezések biztosítása Önkiszolgáló riportkészítés Egyedi riportok készítésének lehetősége Riport adatok gazdagításának lehetősége saját forrásokból Adatbányászati algoritmusok alkalmazásának lehetősége Gépi tanulás megalapozása
ASP 2.0 DWH bevezetési koncepciója Prototípus alapú bevezetési modell: Prototípus eredményeinek beépítése – a tervezésbe és fejlesztésbe Prototípus adatok – oktatási és ősfeltöltési felhasználása Kulcsfelhasználói oktatás: Oktatás felmérés / tervezés fázisában
ASP 2.0 DWH -Betöltési prototípus koncepciója Célja: A 43 interfészes önkormányzat csatlakozási képességének tesztelése, Az igények feltárásának elősegítése Hatóköre: GAZD és IPARKER szűkített adatkörök IPARKER: szálláshely adatok GAZD: néhány K11-es űrlap és az elemi adatkörök közül a kötelezettség adatok Eredmények: 2018 szeptemberi belügyminisztériumi döntés előkészítése Igények feltárását segítő részkomponens előállítása Felhasználása: Az elkészült prototípus lesz az alapja a későbbi fejlesztéseknek (adatkörök bővítése, további rendszerkomponensek implementálása)
ASP 2.0 DWH - Betöltési prototípus logikai ábrája
Részvétel a specifikációban és tervezésben Csatlakozási tesztek ASP 2.0 DWH - Betöltési prototípus magasszintű feladatai Önkormányzati oldalon Részvétel a specifikációban és tervezésben Csatlakozási tesztek Leválogatási folyamat tervezése és fejlesztése: Leválogató program Adatminőségi ellenőrző algoritmus implementálása Számszaki ellenőrzések implementálása Deperszonalizáció algoritmus implementálása Leválogatás és ellenőrzött állomány titkosítása Fájl eljuttatása a kijelölt területre Delta képzések tervezése / fejlesztése Visszaforgató adatbázis (titkosított) építése A tesztek elvégzése Próbaüzem támogatása
ASP 2.0 DWH Betöltési prototípus tervezett ütemezése Kincstár jegyzőkönyvek, BM döntés Egyeztetések / Tervezés Végleges prototípus specifikáció Tesztelés Próbaüzem 2018.02.01 2018.03.16 2018.04.02 2018.05.15 2018.06.15 2018.07.02 2018.08.17 2018.09.30 Fejlesztési időszak Csatlakozási tesztek
ASP 2.0 DWH prototípust követő ütemek ADO, IRAT, IVK specifikáció GAZD és IPARKER teljes specifikáció 2018.08.17 2018.08.30 2018.09.30 2018.10.31 Kincstár jegyzőkönyvek, BM döntés Fejlesztés, tesztelés, ősfeltöltés, éles üzem
Áttekintés Előzmények, rendeleti keretek Fejlesztési koncepció és ütemezés Együttműködés keretei Kérdések, válaszok
Folyamatos együttműködésre, közös gondolkodásra kérjük fel Az interfészes önkormányzatokat Kérdések, kockázatok és problémák egyeztetése Elemzési igények jelzése, adattárház kulcsfelhasználók kijelölése, képzések szervezése A lokális szakrendszerek interfész fejlesztőit Interfész specifikáció kidolgozása és az interfészek fejlesztése során Későbbiekben hasonló együttműködés tesztelési üzemeltetési feladatok esetében
Kapcsolattartási Információk Felhasználói kapcsolattartók kijelölése Önkormányzatonként 1 kapcsolattartó Önkormányzat neve, kontakt személy neve, email címe, telefonszáma Információk a 4 lokális szakrendszerük interfész fejlesztőiről Gazdálkodás, iparker, ingatlan-kataszter, iratkezelő, adó Külső fejlesztő cég/saját informatikai egység – neve, elérhetősége Fejlesztői kapcsolattartók kijelölése Interfész fejlesztő egységenként 1 kapcsolattartó Külső fejlesztő cég/saját informatikai egység neve, kontakt személy neve, email címe, telefonszáma Fenti információkat 2018. február 28-ig asp.adattarhaz@allamkincstar.gov.hu e-mail címre kérjük megküldeni
Áttekintés Előzmények, rendeleti keretek Fejlesztési koncepció és ütemezés Együttműködés keretei Kérdések, válaszok
KÖSZÖNjük A FIGYELMET!