Tudományon túli témák a tudománytörténetírásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
Solymosy József Bonifácz Egészségfejlesztési Osztályvezető NEFI Budapest, szeptember 29. Egészségfejlesztés az iskolai színtér vonatkozásában.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
A VÉDŐNŐK SZEREPE AZ EMLŐRÁK KORAI FELISMERÉSÉBEN Puskás Gabriella AZ EMLŐRÁK GYÓGYÍTÁSÁÉRT ALAPÍTVÁNY BUDAPEST.
CÉLCÉLCSOPORT  Egészségügyi szakmai tájékoztatás és betegtájékoztatás, az egészséges életvitelhez szükséges információk szolgáltatása, publikálása, áttekint-
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN Kiss Annamária Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2013.
TANÁRLÁZADÁS ÉS ISKOLAPOLITIKA – TÉTEK, REMÉNYTELENSÉGEK ÉS REMÉNYEK NAHALKA ISTVÁN OKTATÁSKUTATÓ, NY. EGY. DOCENS
„Internetes kommunikáció” pótkurzus Készítette: Tóth Tímea Szak: Tantárgykódja: Tanár neve:
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
John Sheridan BVetMed CVPM DMS MRCVS A Te praxisod, a Te karriered, a Te életed – gond van?
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Nemzeti Audiovizuális Archívum
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Pedagógus szerep és változásai
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Gyűjtőköri szabályzat
Összeállította: Horváth Józsefné
SZÁMVITEL.
angol fizikus, matematikus,csillagász, filozófus és alkimista;
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Öröklési szerződés és Köteles rész
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Kórházi könyvtárak lehetőségei a tudáspiacon
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
A „fény százada”.
SZÁMVITEL.
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN
Szervezetfejlesztés II. előadás
Hipotézisvizsgálat.
A korai Egyház Az első közösségek.
Bevezetés a környezetvédelembe
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Ptolemaiosztól Newton-ig
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Megfigyelés és kísérlet
Bevezetés a környezetvédelembe
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
Az egyén társadalmi integrációja
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Őshaza itt-ott, őshaza mindenütt
A geometriai transzformációk
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
Útravaló verseimmel Madách Imre Utolsónak szánt költeménye,
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Tudományon túli témák a tudománytörténetírásban Áltudomány vagy nem tudomány? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Az óra szerkezete Ismétlés: Kiindulópont: I. esettanulmány: Miért fontos számunkra a tudománytörténet? Kiindulópont: Minek a története a tudománytörténet? I. esettanulmány: a mágus és a modern tudós: a Yates-tézis II. esettanulmány: Newton és az alkímia Összefoglalás: Internalizmus és externalizmus a tudománytörténet-írásban Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Ismétlés Láttuk az előző órán hogy ha pusztán logikai modelleket adunk a tudományról, könnyen nem reális kritériumokat faragunk a demarkációra Érdemes megnézni magát a tudománytörténetet azt tudjuk, hogy sokat változott, illetve fejlődött a legtöbb terület nem is túl idős, az elmúlt 2-300 évben jött csak létre sőt azt is tudjuk, hogy nagy töréseket (paradigmaváltásokat) is megélt minden diszciplína Lakatosnál már itt is felsejlenek a problémák: utólag lehet, hogy okosabbak vagyunk, és meg tudjuk ítélni egy váltás racionalitását, de milyen eszközök vannak egy kortárs kezében? Ilyen „eszközök” kellenének nekünk is, hiszen mi is kortársként figyeljük a saját világunkat és a rivális világmagyarázatokat… Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Ismétlés Úgy tűnik, sosem bizonyos a döntés mindig vannak sikeres magyarázatok és ellenpéldák is, alátámasztó és „cáfoló” megfigyelések Emlékezzünk: azért nem cáfolatok ezek a popperi értelemben, mert segédhipotézisek módosításával mindig védhető egy elmélet Sőt, minden korban mindig található több elmélet, amelyek a megfelelő korrekciókkal pontosan illeszkednek megfigyelésekre Ez az empirikus aluldetermináltság tézise Lásd: ptolemaioszi és kopernikuszi világkép összevetése a 16. században http://hps.elte.hu/~kutrovatz/bolygomozgas.swf (érdemes megnézni!) Tehát sem logikai, sem empirikus érvek nem elegendőek önmagukban ahhoz, hogy rivális elméletek közül válasszunk… Nézzük meg tehát közelebbről: Mikor, milyen okokból születtek meg az egyes tudományterületek? Mikor és milyen szempontok alapján éltek meg alapvető változásokat? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Minek a története? Mi az, aminek a történetét meg kell írni? A természetről szóló racionális gondolkodás hagyománya, amely a maga belső logikája szerint fejlődött? Vagy pedig részei ennek olyan tudományon kívüli hagyományok is, amelyek így vagy úgy, de befolyásolták a tudomány fejlődését? A tudomány „intellektuális” tartalma, azoknak a fogalmaknak és elméleteknek a születése, amelyeket a fizikakönyvekben tanulunk? Vagy pedig azok a társadalmi, gazdasági, és intézményes összetevők is, amelyek gyakran kényszert gyakorolnak a tudomány tartalmára? Szükséges-e komoly tudománytörténeti kézikönyvben irracionális hatásokról, hibásnak bizonyult vélekedésekről, mágiáról, metafizikáról, esztétikai szempontokról, vallásos szektásságról, vagy politikáról szót ejteni? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Miért érdekel ez minket? Nem mellékes, hogyan ad választ a tudománytörténész-szakma a demarkáció kérdésére Közvetve igencsak hat ránk egy ilyen szakmai döntés a történelemről kialakított képünktől függ, vajon a régi tudósokat naiv és megmosolyogni való szereplőknek tekintjük-e, vagy pedig hogy el tudjuk képzelni, hogy a (visszatekintve) sikertelennek tűnő vállalkozások lényegesen befolyásolták a ma elfogadott tudományt A történelemképünket viszont közvetve éppen a tudománytörténészek kutatásai formálják Ezért érdemes közelebbről megnézni, hol is tart ez a kutatás Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A Tudományos Forradalom előtt Hogyan is született a modern tudomány? Már a régi görögök is… sok mindent tudtak, matematikai és filozófiai tudásukat ma is elismerjük, de pl. a természet működéséről elég sok ma abszurdnak hangzó dolgot képzeltek Arisztotelész (Kr. e. 4. század) több tucat könyvben foglalta össze a kor ismereteit, amelynek nem kis része az élő és élettelen világról szól Az ókori görög gondolatok főleg arab közvetítéssel jutottak el a keresztény Európába A 12-13. század folyamán a katolikus egyház fokozatosan arisztotelészi alapokra helyezkedik, az ő műveit tekinti irányadónak a legtöbb nem teológiai jellegű kérdésben Arisztotelész (a maga korában élen járó) nézetei így kétezer évre „béklyóba verték” a természetről való gondolkodást A béklyókat a 17. század Tudományos Forradalma verte le Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A Tudományos Forradalom előtt Miket gondolt Arisztotelész? (ez csak néhány példa a természetfilozófiai rendszeréből) Minden 4+1 elemből áll (föld, víz, levegő, tűz, éter) az elemek természetes helye ebben a sorrendben található a világ középpontjától kezdve A négy anyagi elem szféráját a Hold pályája választja el az égi szférától a szublunáris szférán belül minden test a maga természetes helyére törekszik, és alapállapot a nyugalom – ennek a szférának a törvényeit írja le a fizika a szupralunáris szféra, az égbolt más törvények alá esik – ott az időtlenség, a tökéletesség uralkodik, és minden mozgás örökkön egyenletes körmozgás, amik a matematika törvényeit követik Négyféle, teljesen eltérő ok működik a természetben anyagi ok, formai ok, cél ok, ható ok Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A Tudományos Forradalom A 16. században néhány kivételes egyéniség kellett ahhoz, hogy kilássanak e téveszmék mögül Kik vitték véghez a Tudományos Forradalmat? Nikolausz Kopernikusz (1473–1543) Tycho Brahe (1546–1601) Giordano Bruno (1548–1600) Galileo Galilei (1564–1642) Johannes Kepler (1571–1630) René Descartes (1596–1650) Robert Boyle (1627–1691) Robert Hooke (1635–1703) Isaac Newton (1643–1727) Ekkor rakták le a modern tudomány fogalmi, elméleti és módszertani alapjait A 20. század második felében azonban a tudománytörténészek közül többen megkérdőjelezték ezt az egyszerű képet… Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

I. A Yates-tézis A reneszánsz mágus és a modern tudós közelebbi rokonok, mint gondolnánk Hermetizmus: Corpus Hermeticum – szövegegyüttes a Kr. u. 2-3. századból A reneszánszban tévedésből Mózes korából (több mint ezer évvel Krisztus előttről) eredeztetik a szövegeket, a helyes datálást csak 1614-ben adta meg egy Isaac Casaubon nevű francia filológus Minthogy a 2-3. századi szövegben érthető módon voltak keresztény és platonikus elemek is, az ősidőkbe való visszahelyezés következtében úgy tűnt, mindezek mondanivalóját előre jelezte volna Hermetikus elképzelések: „Ami fent van, az ugyanaz, mint ami lent van” – megfelelések rendelik egymáshoz eget és földet, makro- és mikrokozmoszt Az ember – az anyagot megkívánva – elvesztette teremtő képességét, de Istenhez felemelkedve visszanyerheti azt A mágus, akinek ez sikerül, a természet megfeleléseit kiismerve befolyásolhatja a természetet Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A hermetikus iratok megjelenése A Hermész Triszmegisztosznak tulajdonított iratok 1460-ban tűnnek fel Firenzében Cosimo Medici herceg utasította udvari filozófusát, Marsilio Ficinót, hogy tegye félre a Platón-fordításokat, és lásson hozzá a Corpus Hermeticum fordításához. Ezek az ősrégi, és ezért autentikusnak tartott iratok újfajta legitimációt nyújtottak a középkorban oly gyanús mágiának, az okkult gyakorlathoz filozófiai háttérül szolgált Azt már Yates előtt is látták a tudománytörténészek, hogy a mágikus, hermetikus áramlatok (amelyek ma nem legitim részei a tudománynak), a 16-17. században fontos összetevői voltak tudományos kultúrának Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Frances Yates (1899–1981) A mágusra emlékeztető hermetikus ember ihlette a reneszánsz emberképét, aki előkészíti a tudományos forradalmat Közvetve tehát a reneszánsz mágus a modern természettudós őse Provokatív tétel, amely nagyon sok vitát szült az 1960-as évektől kezdve Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Altételek – 1 1. A numerológia, kabbala, számmisztika, a kombinatorikus technikák, a számokkal való mágikus operáció – mind hozzájárult a matematika tudományos forradalombeli karrierjéhez, a természet matematizálásának igényéhez John Dee (matematikus, mágus, tudós), Monas hieroglyphica: egyetlen mágikus képlettel írja le a világot, amely úgy foglalja magában annak minden lényegi tulajdonságát, mint egy világegyenlet Cornelius Agrippa: a matematika a mágus eszköze a világ manipulálásában Nem véletlen, hogy a matematika pozitív megítélése korántsem magától értetődő lásd pl. Francis Bacon matematikakritikáját Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

John Dee: Monas Hieroglyphica Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Altételek – 2+3 2. Univerzális harmóniatan korrespondenciák kötik össze a mikro- és a makrokozmoszt a szub- és szupralunáris határ felszámolása egyetemes törvények szemben az arisztotelészi megosztottsággal 3. Nap mint középpont – mágikus napimádat Giordano Bruno mágikus, tűzközpontú világképe Még Kopernikusz is, a De revolutionibus egyébként száraz szövegében a Nap központi helyzetével kapcsolatban nagy elragadtatással Hermészre hivatkozik: Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Kopernikusz „Mindenek közepén pedig ott trónol a Nap. Vajon lehetne-e jobb helyen ahhoz, hogy e gyönyörű templom minden zugát egyszerre beragyogja? Jogosan nevezik őt a Világ Lámpásának, mások az Értelmének, mások az Urának. Triszmegisztosz a Látható Istennek nevezi, Szophoklész Élektrája pedig a Mindent-Látónak. Királyi trónján ül a Nap, és onnan irányítja a körülötte keringő bolygó-családot.” Kopernikusz: De revolutionibus, I/10. (1543) Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Altételek – 4+5 4. A mágus és a modern tudós is beavatkozik a természet menetébe, kísérletezik, manipulálni akarja a világot az ember nem megfigyelő többé: ars és natura szigorúan elválik a középkori természetfilozófiában ezzel szemben összemosódik az alkímiában: megszületik a kísérletező attitűd ez talán a tézis legmeggyőzőbb része 5. A Tudományos Forradalom idején alakuló tudós társaságok (az első „modern akadémiák”) előzményei a reneszánsz társaságok A németföldről eredő rózsakeresztes manifesztumok a 17. sz. elejéről: céljuk az együttműködés, filantrópia, a világ jobbítása Ezek a gondolatok megtalálhatóak a középkori gyökerű, 18. sz. elejétől létrehozott szabadkőműves társaságoknál …és az első tudományos társaságok szövegeiben is! Leopoldina (1652); Royal Society (1660) Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Megjegyzések, kritikák Alapvetően különbözik azonban a hermetikus és a modern számfogalom, ezért nem helyes azt állítani, hogy a hermetikus számmágia bátorította a modern matematika használatát Lásd: Kepler–Fludd-vita Brian Copenhaver: a Yates-tézist nem elsősorban igazságértéke felől kell nézni ma nem sokan tekintik a hermetikus tradíciót a tudományos forradalom kiváltó okának, hanem mint inspiráló tényezőt: számos tanulmánykötet született a Yates által tematizált kérdések tárgyalására Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Új témák Yates hatására William Gilbert (1544–1603) a magnetizmus kapcsán Hermészt, Zoroasztert említi Francis Bacon (1551–1626) az anyagról az alkímia nyelvén ír (P. Rossi), az ember szerinte már nem passzív szemlélő, ő irányítja a természet erőit Tycho Brahe (1546–1601) az asztrológiát földi csillagászatnak nevezi, mert a hatásokkal foglalkozik Johannes Kepler (1571–1630) öt szabályos teste, geometriai struktúrákkal akarja leírni az univerzumot, szférák zenéje Kérdése: miért éppen annyi bolygó van, amennyi (ma ez nem releváns kérdés), viszont vitatkozik Fluddal a számok kapcsán René Descartes (1596–1650) érdeklődik az automaták iránt (mágikus hagyomány), keresi a rózsakereszteseket (ezzel meg is vádolják, hiszen még a latin monogramja is gyanús: Renatus Cartesius, RC, ami a Rosecross-ra utal…) Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Kepler modellje: a Naprendszer bolygópályái és a platóni szabályos testek Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

II. Newton és az alkímia Newton nem publikálta az alkímiai feljegyzéseit, azzal kapcsolatos munkássága azonban megdöbbentően nagy 1.200.000 szó, rengeteg ilyen témájú feljegyzés ezek az élete majdnem teljes egészében keletkeztek, nem csupán múló érdeklődés volt kapcsolatban állt angol alkimista körökkel 30 éven keresztül, kéziratokat kölcsönöztek egymásnak nem csak olvasott, de kísérletezett is (1696-ig), volt saját laboratóriuma maga is írt alkímiai szövegeket halálakor felmérik könyvtárát: egytizede alkímiai tárgyú! KÉRDÉS: tudtunk erről? Miért nem? Hol halhattunk volna róla? Vajon miért nem említették? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Westfall radikális tézise A Newton-kutató Richard Westfall – akárcsak Yates – provokatív: Lehet, hogy a Principia, bár a szemünkben Newton csúcsteljesítménye, csak megszakítása lett volna az alkímiával való foglalatosságának? Hatott-e és mennyiben Newton mechanikájára az alkímiai érdeklődése? Az erő gondolata – nem mint matematikai absztrakció, hanem mint valóban létező dolog – egyidejű alkímiai érdeklődése kezdetével Az 1.200.000 szó felét akkor írta, amikor a Principiát (1687) (ez megint egy oksági kapcsolat volna mágia és modern tudomány közt, bár Westfall óvatosabban fogalmaz) Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Westfall fogadtatása Mindezt vitatják, és azt Westfall is elismeri, hogy ha alkímiai forrású gondolat volt, akkor is alaposan megváltoztatta, legfeljebb stimulusként vehetjük számításba az alkímiát Westfall másik vitatott érve: alkímiával majdnem egész felnőtt életében foglalkozott Newton, míg matekkal két évig (1664–65), és később is csak röviden tér vissza ahhoz, optikával ’70 körül egy kicsit, mechanikával és dinamikával csak két és fél évig a ’60-as években Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Érvek és ellenérvek Kritikák: Newton csak jegyzetelgetett (Westfall: valóban idézett sokszor, de kritizálta is forrásait, és maga is írt) Volt, aki szerint az atomelméleten dolgozott (ez erősen anakronisztikus feltételezés) Nincs értelme Newtont sem az utolsó mágusnak, sem az első tudósnak tekinteni, de feldarabolni sem érdemes Alkímiai és mechanikai érdeklődése egy tőről fakadhatott (a természet megismerése és leképezése), de a képből teológiai, kronológiai érdeklődését sem szabad kihagyni ami nem is meglepő, hiszen nem a mai értelemben vett természettudós volt, hanem természetfilozófus Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Az esettanulmányok tanulsága Az internális történetet mindenesetre ki kell tágítani A tanulság úgy a Yates-tézis, mint Newton alkímiája kapcsán hasonló: azt, hogy mi tartozik a tudomány területére és mi esik a határain kívül, nem vetíthetjük vissza a múltba, az akkori források segítségével fel kell tárnunk, hogy a vizsgálatunk tárgyát képező kor saját szereplői hogyan vonták meg a határokat A 16-17. században a határok egészen biztosan másutt voltak, mint ahol ma meghúzzuk őket. Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Mágiakutatás manapság A mágia mint vallástörténeti, tudománytörténeti és szociológiai kutatás tárgya a tudományok teljes jogú témájává lépett elő Egy téma látszólagos komolytalansága nem jelenti azt, hogy ne lehetne tudományosan vizsgálni Mind Észak-Amerikában, mind Nyugat-Európában komoly iskolák szerveződnek a tanult mágia kutatása köré Megvannak a maga vezető tudósai, a maga társulása, publikációi és folyóiratai, lexikonjai, egyetemi tanszékei, valamint a maga nemzetközi konferenciái Ma már nincsen arra szükség, hogy Yates nyomán valamiféle egyszerű fejlődési modellbe illesztve próbáljuk legitimálni a mágiatörténetet, a kapcsolat összetettebb Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Internalizmus–externalizmus-vita Praktikus probléma, amely a nem-tudománynak, a tudományon kívüli tradícióknak a helyét illeti a tudománytörténet-írásban Internalista álláspont: a belső történetét kell megírni, a természetről szóló racionális gondolkodás történetét, amely a maga belső logikája szerint fejlődik, a tudomány intellektuális tartalmára koncentrál, fogalmakra, elméletekre, amit a fizikakönyvekben tanulunk Hosszú ideig így írtak, mintha a (szociológiai és történeti) kontextus nemigen számítana Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Internalizmus A tudomány racionális fejlődését nem határozhatja meg a társadalmi realitás esetleg fékezheti, ha nincs pénz, vagy politikai beleszólás van A felfedezések nem igényelnek másfajta magyarázatot, mint tudományosat az, hogy Kepler felfedezte az ellipszispályákat, nem igényel más magyarázatot azon kívül, mint hogy a bolygók valóban ellipszispályán mozognak, amit végre felismert valaki kizárólag a tévedéseknek lehet történeti-társadalmi magyarázata! Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Externalizmus A külső, irracionális, társadalmi, gazdasági, intézményes összetevők is megírandók, amelyek kényszert jelentenek, vagy okozzák és meghatározzák a tudomány tartalmát Alapgondolat: a tudomány társadalmi és kulturális jelenség, amely egyaránt ki van téve racionális és irracionális hatásoknak, mágiának és matematikának, vallásos szektásságnak és logikának, politikának, gazdaságnak és filozófiának, és maga is komoly oksági faktor a történelem menetében Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Externalizmus A kultúra nem tudományos formáinak a tudományra tett hatását vizsgálja Ezek mindenféle kombinációja lehetséges: Hibás, irracionális, metafizikai, esztétikai vagy akár filozófiai elemek A tudományon kívüli társadalmi és gazdasági struktúrák Példa radikális externalizmusra: Newton azért foglalkozott a tömegvonzással, mert kötődési problémái voltak az anyjával De kevésbé radikális, hogy ha azzal magyarázzuk a newtoni fizikát, hogy az válasz volt az előző század által felvetett praktikus és gazdaságilag releváns kérdésekre (navigáció, kartográfia, hajóépítés, fegyvergyártás) Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A tudománytörténet-írás ma A kutatás tárgyában való jártasságon túl társadalomtörténeti, tudományszociológiai ismeretek is szükségesek hozzá A feladat éppen az, hogy történeti módon felderítsük, egy adott korban hol voltak a racionalitás és a tudomány határai mi számított akkor internális és externális tényezőnek! Felismerés: amíg például a vallás a 20. században inkább külső tényezője a tudománynak, addig a 17. században egyértelműen beletartozik annak történetébe A korábbi tudománytörténet-írás mellékesnek tekintette a mágiát, az alkímiát vagy a vallásos szektarianizmust, ma azonban ezek olyan kulturális tényezőknek számítanak, amelyeket ha figyelmen kívül hagyunk, a tudománytörténet több fontos korszaka ellenáll a megértésnek Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Következtetés A tudományfilozófia nem tudott olyan kielégítő kritériumokat definiálni, amelyek mentén a tudomány/áltudomány elhatárolás kortól függetlenül megtehető Ezzel egybecseng a tudománytörténet-írás fejleményeinek azon tanulsága is, hogy ilyen örökérvényű szempontok azonosítására nem is kell törekedni egy adott korszakra nézve természetesen nagyjából meghatározhatjuk, hol húzódtak a határok de amikor örökkön érvényes határokat találunk, valószínűleg csak saját modern szempontjainkat erőszakoljuk a múltra Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Kulcsfogalmak és fontos esetek Internalizmus és externalizmus a tudománytörténet-írásban Yates-tézis és altételei Newton és az alkímia Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Bibliográfia – int/externalizmus Mary Hesse, „Hermeticism and Historiography: An Apology for the Internal History of Science,” in Roger H. Stuewer, ed., Historical and Philosophical Perspectives of Science, 134-160, Minneapolis: Univ of Minnesota Press, 1970. Mary Hesse, „A tudományszociológia erős tétele” in Forrai-Szegedi, Tudományfilozófia. Budapest: Áron, 1999. Vekerdi László, Tudás és tudomány, Budapest: Typotex, 1994, „Az okkult idézetében” és „Praesens imperfectum: töredékek a tudománytörténetírás jelenéről”. Steven Shapin, „Discipline and Bounding: The History and Sociology of Science as Seen through the Externalism-Internalism Debate,” History of Science 30 (1992): 333-369. Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Bibliográfia – a Yates-tézis és hatása 1. Yates, F. A.: The Hermetic Tradition in Renaissance Science. In: Singleton (ed.) Art, Science and History in the Renaissance. Baltimore, 1968. Yates, F. A.: Giordano Bruno and the Hermetic Tradition. London, 1964. Yates, F. A.:The Rosicrucian Enlightenment. London, 1972. Yates, F. A.: The Occult Philosophy in the Elizabethan Age. London, 1979. Yates, F. A.: Collected Essays, 3 vol., London, 1982. Szőnyi György Endre: Keresztény mágia, John Dee és az európai humanizmus, Szeged, 1992. Szőnyi Gy. E.: Titkos tudományok és babonák, Budapest, 1978. Láng Benedek, Mágia a középkorban, Budapest, 2006. Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Bibliográfia – a Yates-tézis és hatása 2. Ingrid Merkel, Allen G. Debus ed., Hermeticism and the Renaissance: Intellectual History and the Occult in Early Modern Europe, Folger Institute symposia (Washington and London: Associated University Presses, 1988); David C. Lindberg and Robert S. Westman ed. Reappraisals of the Scientific Revolution, (Cambridge: CUP, 1990); Maria Luisa Righini Bonelli, William R. Shea, Reason, Experiment, and Mysticism in the Scientific Revolution (London: Macmillan, 1975) Brian Vickers, ed., Occult and Scientific Mentalities in the Renaissance (Cambridge: CUP, 1984) Floris Cohen, The Scientific Revolution, Chicago: The University of Chicago Press, 1994; - 2 helyen is Westman, Robert and J. E. McGuire, Hermeticism and the Scientific Revolution, (Los Angeles: Williams Clarke Memorial Library, 1977) Fehér Márta, "The l7th century crosscroads of the mathematization of nature." in Changing Tools, Case studies in the history of scientific methodology. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1995. Wouter J. Hanegraaff, „Beyond the Yates Paradigm: The Study of Western Esotericism between Counterculture and New Complexity,” Aries 1 (2001): 5-37. Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Bibliográfia – mágia és alkímia Antoine Faivre & Wouter J. Hanegraaff, eds. Western Esotericism and the Science of Religion. (Leuven: Peeters, 1998), J. E. McGuire és P. M. Rattansi, „Newton and the ‘Pipes of Pan’” Notes and Records of the Royal Society of London 21 (1966): 108-143. B. J. T. Dobbs, The Foundations of Newton’s Alchemy: The Hunting of the Greene Lyon (Cambridge, 1975) Richard S. Westfall, „Newton and Alchemy” in Brian Vickers, ed., Occult and Scientific Mentalities in the Renaissance (Cambridge: CUP, 1984), 315-335. Richard S. Westfall, „The Role of Alchemy in Newton’s Career” in Maria Luisa Righini Bonelli, William R. Shea, Reason, Experiment, and Mysticism in the Scientific Revolution (London: Macmillan, 1975), 189-232. Paolo Casini, „Newton, a Sceptical Alchemist?” ibid. 233-238. Marie Boas Hall, „Newton’s Voyage in the Strange Seas of Alchemy” ibid. 239-246. Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Bibliográfia – a mágia definiálásáról Einar Thomassen, “Is Magic a Subclass of Ritual?” in David R. Jordan, Hugo Montgomery, and Einar Thomassen, eds., The World of Ancient Magic (Bergen: The Norwegian Institute at Athens, 1999), 55-66. Lynn Thorndike, “Some Medieval Conceptions of Magic,” The Monist 25 (1915), especially 138-139. Richard Kieckhefer, “The Specific Rationality of Medieval Magic” The American Historical Review 99 (1994): 813-836. William Eamon, Science and the Secrets of Nature: Books of Secrets in Medieval and Early Modern Culture (Princeton: Princeton University Press, 1994), 23. Henk Versnel, “Some Reflections on the Relationship Magic-Religion” Numen 38 (1991): 177-197; Jan N. Bremmer, “Appendix: Magic and Religion” in idem; and Jan R. Veenstra, eds., The Metamorphosis of Magic from Late Antiquity to the Early Modern Period (Leuven: Peters, 2002), 267-271; Jens Braarvig, “Magic: Reconsidering the Grand Dichotomy,” in Jordan, Montgomery, and Thomassen, eds., The World of Ancient Magic, 21-54. Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék