Közoktatási vezetőképzés I. /1

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Számadás a talentumról
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Tehetségazonosítás gyakorlata
„Ezt egy életen át kell játszani”
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Üdvözlök mindenkit!.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Értékelés a pedagógiában
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Tehetség, tehetségazonosítás
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Együtt egymásért és magunkért
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Kiss Albert Zalaegerszeg, szeptember 23.
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A GYERMEK.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
A pedagógus.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Nevelés és nevelői attitűdök
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Korai tehetségnevelés
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
ERŐSSÉGEK ÉS GYENGE PONTOK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Nyíregyháza, 2010
„Vásárhelyi Tehetségpont”
A komplex tehetségfejlesztő program
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Óvodai tehetséggondozó program kialakítása
A GYERMEK.
A TEHETSÉGGONDOZÁS ELMÉLETÉNEK ÉS GYAKORLATÁNAK AKTUALITÁSAI Székelyföldi Tehetségnap szeptember 27. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem, Pszichológiai.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
„Mindenki tehetséges valamiben ”
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Az országos mérések megújult rendszere
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Tehetségpszichológia
Debreceni Egyetem Gyakorló Óvodája. Tehetségpontunk Humán erőforrás Speciális képesítések Tehetségműhelyeink: -Borsószem bábcsoport -Kismesterségek -Gyermektorna.
Tehetséggondozás Mezőkovácsházán
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
A pszichológiai mérés alapjai
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A szakiskola jelene és jövője
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Tanácsok a portfólió készítéséhez
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
Mindent lehet még jobban tenni
Előadás másolata:

Közoktatási vezetőképzés I. /1 A TEHETSÉGES TANULÓK pszichológus Készítette: Szilágyi Imréné G Szilágyi Imréné pszichológus2010. május 4. Közoktatási vezetőképzés I. /1 2012. március 31.

VÁZLAT 2. A tehetség fogalma. 3. A tehetséges gyermek tulajdonságai 1. A „tehetségprobléma” Magyarországon 2. A tehetség fogalma. 3. A tehetséges gyermek tulajdonságai 4. A tehetség azonosítása 5. Iskolai teljesítmény 6. Nehézségek 7. Fejlesztési alternatívák 8. Tehetség és a család

„Ha az akadályozott gyermeknek nem segítünk abban, hogy a képességeit kibontakoztassa, az egyéni tragédia. De, ha a tehetséges gyermeknek nem segítünk abban, hogy képességeit kibontakoztassa, az már nemzeti tragédia” (Gallagher)

A „tehetségprobléma” Magyarországon Az első világháború éveiben Dóczy Jenő - Tehetség és iskola (1910) Tehetségmentés Tehetségvédelem – Gyermektanulmányi Társaság Klebersbergi kultúrfölény gondolattal Új korszak, új értelmiség „Fényes szelek”

Tehetség fogalma „Tehetségesnek azok tekinthetők, akik kiváló adottságaik – a négy összetevő ötvözeteként – alapján magas szintű teljesítményre képesek az élet bármely tevékenységi területén.”(Renzulli, 1977) A négy összetevő: átlag feletti általános képességek átlagot meghaladó speciális képességek kreativitás feladat iránti elkötelezettség

Gauss görbe

Piirto-modell

A tehetséges gyermek tulajdonságai 1. Ismeretszerzés: Gazdag szókincs, szokatlan kifejezések adekvát használata jellemzi Kidolgozott nyelvi kód, gyakori kérdésfeltevés Kiemelkedő érvelési készség Gondolkodás originalitása, flexibilitása Problémaérzékenység, jó problémalátás Kíváncsiság, nyitottság

Keresik a jelenségekben a hasonlóságokat, különbözőségeket Gyorsan tudnak érvényes állításokat felállítani Jó megfigyelők – megfigyeléseiket felhasználják adott helyzetekben Magas fokú olvasottság, olvasottak tág köre A bonyolult dolgokat áttekinthető egységekre bontják szét Kritikusan, függetlenül gondolkodnak

2. Motiváció: Elmélyülten foglalkoznak az őket érdeklő kérdésekkel, megszállottság Feladataikat igyekeznek befejezni – zavarja őket, ha félbe kell hagyniuk Tökéletességre törekszenek, önkritikusak Önálló értékrend, nonkonformizmus Szívesen dolgoznak magányosan(flow) Magas célokat tűznek ki

Problémára sok ötletet, megoldási javaslatot adnak 3. Kreativitás: Sokféle, sokszor szokatlan kérdést tesznek fel – a válaszok alapján újabbakat Problémára sok ötletet, megoldási javaslatot adnak Véleményüket nem rejtik véka alá Kifejezett humorérzékük van Érdeklődnek a kreatív tevékenységek iránt Szeretik a szépet, művészi részleteket Eredeti, színes fantáziaviláguk van

Nem tartanak minden áron a többséggel Vállalják a konfliktusokat 4. Szociális viselkedés Sokat foglalkoznak olyan fogalmakkal, mint az igazságos-igazságtalan, jó-rossz Nem tartanak minden áron a többséggel Vállalják a konfliktusokat Individualisták Tekintély alapon – kritikus megfontolás nélkül – nem fogadnak el véleményt

A tehetség azonosítása Az azonosításhoz a korábban bemutatott Renzulli-féle definíció ad kapaszkodókat, mind a négy összetevőre figyelnünk kell A tesztek segítséget nyújthatnak, de önmagukban nem tévedhetetlenek, így nem jelenthetnek egyedüli megoldást A szunnyadó tehetség rejtekezik, gyakran nehéz felismerni A képesség és a teljesítmény két különböző dolog, gyakori az alulteljesítő tehetséges gyerek

A pedagógus vagy más fejlesztő szakember és a gyerek folyamatos együttes tevékenysége ad legtöbb kapaszkodót a tehetség felismeréséhez Minél több forrásból szerzünk a gyerekre vonatkozó információkat gyerek teljesítményéről, képességeiről, annál megbízhatóbb az azonosítás Két területen jelenik meg korán a tehetség: zene, matematika

Az azonosítás fázisai(Eyre,1997) 1. fázis: az azonosítás szükségességének és hasznának felismerése 2. fázis: ad hoc azonosítás 3. fázis: tesztek segítségével végzett azonosítás 4. fázis: rendszer-jellegű azonosítás kialakítása „Minél több forrásból szerzünk a tanulóra vonatkozó információkat teljesítményéről, képességeiről, annál megbízhatóbb az azonosítás” (Balogh, 2006)

Az azonosítás módszerei Iskolai információk gyűjtése a tehetséges gyerekről Tesztek, versenyeredmények, felvételi eredményei Iskolapszichológusok véleménye Pedagógusok jellemzése Órai megfigyelések Osztálytársak értékelése, órai önértékelés Kompetencia mérések eredményei Szülői jellemzés

Nehézségek Tehetségek elkallódása Hiába tehetséges, ha nem tudja a képességeit megfelelően fejleszteni Környezet értékeli-e a tehetségét (mindent megtesz a fejlesztéséért, vagy hagyja elkallódni) Több különleges képességű gyermek van, mint tehetséges felnőtt – a lemorzsolódás oka lehet: társadalmi, gazdasági egyenlőtlenségek

Nehézségek A képességek eltérő ütemű fejlődéséből adódó nehézségek (diszszinkrónia) Intellektuális - Pszichomotoros (hamar megtanul olvasni, de írni nehezen) Nyelvi - Gondolkodási (gyorsan megérti, de nehezére esik elmagyarázni) Intellektuális - Affektív (intelligencia – szorongáskeltő információk, emocionálisan éretlen)

Nehézségek Kapcsolat a szülőkkel Elvárás: korának megfelelően viselkedjen Zavart okoz a koraérett viselkedés (pl. filozofálás a születéssel, halállal, Istennel kapcsolatban) Nehézség: kedvezőtlen szociális környezet Kapcsolat a pedagógussal Pozitív/negatív Pygmalion-hatás

„Alulterhelés” Rövid idő elteltével: Érdeklődés hanyatlik, tanulás öröme csökken, koncentráció gyengül, önkontroll alábbhagy Hosszabb idő elteltével: Dac, agresszió megnő; felvágás, hencegés felerősödik; nappali álmodozóvá válik; érdeklődés elvész; iskolakerülés; teljesítmény-megtagadás

Iskolai teljesítmény Még hosszabb idő elteltével: Sok területen lényeges teljesítménycsökkenés Indítékszegénység Hibás viselkedési minták rögzülése (munkaképtelenség, kívülállóság érzése, együttműködési képtelenség, kedvtelenség, tanult tehetetlenség) Pszichés zavarok, neurózis, agresszió

Komplex tehetségfejlesztés A képességek, és a személyiség-tényezők formálása Fejlesztő programhoz szempontok: a tehetséges gyerek erős oldalának fejlesztése a tehetséges gyerek gyenge oldalának fejlesztése (pl. alacsony önértékelés, biztonságérzet hiánya, stb.) megfelelő „légkör” megteremtése (kiegyensúlyozott társas kapcsolatok pedagógusokkal, fejlesztő szakemberekkel) szabadidős, lazító programok, amelyek biztosítják a feltöltődést, pihenést

Fejlesztés Differenciált oktatás: A tanítási-tanulási folyamatnak az egyes tanulók sajátosságaira tekintettel történő megszervezése Az együtt tanuló gyerekek eltérő tanulási utakat járnak be Differenciált fejlesztés: Differenciálás és egyéni sajátosságokra tekintettel szervezett egységes oktatás => adaptív oktatás (M. Nádasdi Mária, 2001)

Együttműködés a családdal

Czeizel tehetségmodell

Irodalom Balogh László: Iskolai tehetséggondozás. Debreceni Egyetemi Nyomda, Debrecen, 2004. Réthy Endréné Vámos Ágnes:Esélyegyenlőség és méltányos pedagógia 2006. Csíkszentmihályi Mihály: Tehetséges gyerekek. Nyitott Könyvműhely, Budapest, 2010. Dúró Zsuzsa: Tehetséges gyerekekről mindenkinek. Codex Print Nyomda, Budapest Sarka Ferenc: Egyéni fejlesztési tervek készítésének elméleti alapjai, Miskolc www.geniuszportal.hu

Köszönöm a figyelmet!