Human capital management (HCM)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Válaszok válság idején: hogyan hat a válság a gyógyszeripari piackutatásra? Szerencsés Dóra Egészségügyi kutatások vezetője Millward Brown Healthcare.
Advertisements

A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
A tervezés mint menedzsment funkció
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Az Esőemberekért Egyesület által gondozandó elemek bemutatása.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Projektmenedzsment Erőforrás tervezés.
1. ELŐADÁS.
1. előadás.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Emberi erőforrás menedzsment
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
HUMÁNKONTROLLING Készítette: Buránszki Szilvia – MRDA9O, KGKIEG I.ÉVF.
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Minőségdíjak.
A HEM kialakulása és fejlődése
Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében 3. előadás.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nemzeti Technológiai Platform a
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
B ALANCED S CORE C ARD BSC Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet (TKI) március 25.
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
Human capital management (HCM)
A tudástőke és szerepe a menedzsmentben
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Készítette: Farkasné Veres Edina
Humán-controlling.
SEEM alapok.
Tanulási görbék.
Toborzás forrásának azonosítása, tervezése (sourcing)
Emberierőforrás stratégiák
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Human capital management (HCM)

Definíció A HCM olyan adatok megszerzésével, elemzésével, valamint ezekből jelentések készítésével foglalkozik, amelyek az értéknövelő emberierőforrás-gazdálkodás számára nyújtanak információt. Kiszolgálja továbbá a stratégiai, beruházási és tevékenységekhez kapcsolódó döntéshozatalt mint vállalati, mind operatív szinten. A HCM meghatározó jellemzője, hogy mérési eredményekkel és adatokkal irányítja a HR gazdálkodást, az embereket eszközként fogja fel, és a stratégiai verseny előnyt az ezen eszközökbe való beruházáson keresztül akarja elérni (elköteleződés, megtartás, karriermenedzsment, fejlesztés stb.).

A HCM céljai Meghatározni az emberek üzletmenetre gyakorolt hatását és ennek mértékét (hozzájárulás); Demonstrálni, hogy a HR pénzben kifejezhető értéket termel (ROI); Irányt mutat a jövő HR és üzleti stratégiai számára; Adatot szolgáltatni a stratégiák és gyakorlatok kialakításához, melyek a HRM hatékonyságát javítják.

Üzleti stratégia és HCM

Iparági verseny meghatározó erői és a HCM

Emberi tőke (Human Capital) A szervezet emberi tényezőit reprezentálja és foglalja össze: képességek, készségek, tapasztalat, amelyek megkülönböztetik a szervezetet a többitől. A szervezet emberi összetevőin keresztül képes tanulni, változni, kreativitásra, és ezen keresztül a szervezet hosszú távú túlélését biztosítani.

Szellemi tőke és emberi tőke Piaci érték Pénzügyi tőke Szellemi tőke Emberi tőke Strukturális tőke Kapcsolati/vevői tőke Szervezeti tőke Innovációs tőke Folyamati tőke Szellemi tulajdon Egyéb nem megfogható tőke

Szellemi tőke A szervezet számára elérhető tudás (stock) és annak áramlása (flow). A szervezet megfoghatatlan (intangible) eszközeit tömöríti. A megfogható (tangible) eszközökkel együtt kiadja a szervezet piaci értékét. Bontis (1998) úgy definiálja a megfoghatatlan tőkét, mint azon faktorok, amelyek nem pénzügyiek, nem is fizikaiak, de hozzájárulnak a szervezet értékteremtő folyamataihoz, és a szervezet kontrollja alatt állnak.

Társadalmi tőke Azon tudást tömöríti, amely a cégen belüli és kívüli kapcsolati hálókból származik. A társadalmi tőke koncepciója Putnamtól (1996) származik: „a társadalmi élet – hálózatok, normák, bizalom – azon jellemzői, melyek lehetővé teszik, hogy a résztvevők hatékonyabban együttműködhessenek a közös célok megvalósításában”.

Emberi tőkéből származó előny (Human capital advantage) Fenntartható versenyelőny, mely akkor jön létre, ha a cég nem utánozható vagy helyettesíthető emberi erőforrás készlettel rendelkezik.

A HCM által felvetett emberi erőforrás menedzsment kérdések Melyek azok a (mérhető) kulcs teljesítmény-faktorok, amelyek értéket teremtenek? Milyen (mérhető) készségekkel rendelkezik a szervezet? Milyen (mérhető) készségekre van szükségünk most és a jövőben, hogy elérjük stratégiai céljainkat? Hogyan fogjuk ezeket a készségeket a szervezethez vonzani, fejleszteni és megtartani? Hogyan fejleszthetünk ki olyan (mérhető) kultúrát és környezetet, amelyben a létrejövő szervezeti és egyéni tanulás találkozik a szervezet és a munkavállalók igényeivel is. Hogyan biztosíthatjuk, hogy a szervezet tacit és explicit tudása elsajátításra, rögzítésre és hatékony felhasználásra kerüljön?

Mire jó az emberi tőke értékének és hatásának mérése? Az HC a vállalat piaci értékének jelentős elemét adja (egy 2003-as CFO felmérés szerint egy tipikus vállalatnál kb. az árbevétel 36%-a) . Alapot biztosít a HR tervezésnek és a HR politikák és gyakorlat hatékonyságának monitoringjához. A szervezet figyelmét ráirányítja, hogy mit kell tenni az emberi tőke megszerzéséhez, megtartásához, fejlesztéséhez és leghatékonyabb kihasználásához. Használható az előrehaladás mérésére: a stratégiai HR célok elérésében, a HR gyakorlat általános értékelésében. Mérés nélkül nem lehet gazdálkodni (menedzselni).

A mérésben használt legfontosabb HCM adatok Alapvető munkaerő adatok – demográfiai adatok (foglalkozási kategóriák száma, nem, faj, kor, fogyatékosság, hiányzás, betegségek, fluktuáció, fizetések). Fejlesztési és teljesítmény adatok – tanulási és fejlesztési programok, teljesítmény-menedzsment / potenciál-felmérés, készségek és kvalifikációk. Észlelt adatok – attitűd/vélemény felmérések, fókuszcsoportok, exit interjúk. Teljesítmény adatok – pénzügyi, tevékenységi, vevői.

Mérési megközelítések Az emberitőke-index (human capital index) A szervezeti teljesítmény modellje Az emberitőke monitor (human capital monitor)

Human capital index Watson Wyatt (2002) 4 fő kategóriát azonosított a HR gyakorlatban, amelyek kapcsolhatóak a részvényesi érték létrehozásához: összes javadalmazás és elszámoltathatóság 16.5 % kollegiális, flexibilis munkaerő 9.0 % toborzás és megtartás kiválósága 7.9 % egységes kommunikáció 7.1 %

A szervezeti teljesítmény modellje Az emberek, a munkafolyamatok, a menedzsment-struktúra, információ, tudás, döntéshozatal és javadalmazás mind másképpen érvényesül az egyedi szervezeti kontextusban (egyedivé teszi a szervezetet). Ha a fentiek külön-külön kerülnek kidolgozásra, akkor hibásan illeszkedhetnek, ami megakadályozhatja, hogy a HC optimális legyen. Belső munkaerőpiac elemzése: a munkavállalók és a munkaerőpiac folyamatos adatai alapján elemzi a munkavállalók aktuális tapasztaltságát. Így kimutathatja a a munkaerő-”réseket” az üzleti célok kívánalmai és a valós helyzet közt.

Az emberi tőke monitor Célja, hogy azonosítsa a vállalkozás „emberi eszköz értékét”: (alkalmazási költségek) x (egyéni eszköz multiplikátor). Egyéni eszköz multiplikátor (Individual asset multiplier): súlyozott átlaggal történő becslés a képességekre, növekedési potenciálra, személyes teljesítményre (hozzájárulásra) és a szervezet értékei iránti elkötelezettségre, a munkakörnyezet kontextusában Az abszolút szám nem lényeges, hanem az, hogy megmutatja elegendő-e és növekszik-e az emberi tőke, illetve rávilágít azon területekre, melyekkel foglalkozni kell. Az emberi tőke értékének legkritikusabb indikátora az egyes szervezeti kulcskompetenciákhoz tartozó birtokolt szakértelem szintje.

Az emberi tőke monitor modell

Köszönöm a figyelmet!