Harsányi Szabolcs Gergő SZTE-BTK Pszichológiai Intézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
Elhárító mechanizmusok. A szorongásról A szorongás két típusa ( ) A szorongás két típusa ( ) reális szorongás neurotikus szorongás: a.
RÉTHI GÁBOR Szervezetfejlesztés HURO0901/138/2.1.2.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
Kognitív személyiség- elméletek Charles Carver és Michael Scheier.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Gazdaságstatisztika, 2015 RÉSZEKRE BONTOTT SOKASÁG VIZSGÁLATA Gazdaságstatisztika október 20.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
SZERVEZETI VISELKEDÉS Csoportmunka Dr. Gyökér Irén egyetemi docens BME Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék 2015 ősz.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
TÁJÉKOZTATÓ BÁCS-KISKUN MEGYEI CIGÁNYSÁGRÓL
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Egyén és társadalom A személyiség társas meghatározói
Résztvevői létszám Év Létszám Összesen: 2110 Budapest Regionális 456
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kockázat és megbízhatóság
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Szociálpszichológia interakció a csoportban
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
Család - Szocializáció
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Classis Human Vezetési Tanácsadó
Innovációs képesség és jólét összefüggései
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
A beteggé válás folyamata
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Zenei tehetségek mentorálása és egyéni fejlesztése
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Compliance és Corporate Governance
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
A BIOTIKUS KÖRNYEZETI TÉNYEZŐK RENDSZERE POPULÁCIÓÖKOLÓGIA
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Vállalati fenntarthatóság
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
Családi vállalkozások
Fogyasztói vásárlói magatartás
Csoportmunka.
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
11. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Stratégiai gondolkodás
Előadás másolata:

Harsányi Szabolcs Gergő SZTE-BTK Pszichológiai Intézet Szociálpszichológia Harsányi Szabolcs Gergő SZTE-BTK Pszichológiai Intézet

Miben más a csoport, mint személyek puszta összessége? Társas alapmotívumok Kohézió Csoport struktúrája – norma Szociometria

(W. Allen az Annie Hall c. filmből) A csoport „Sohasem lennék egy olyan klubnak a tagja, amelyik elfogadna engem tagjának.” (W. Allen az Annie Hall c. filmből)

Méh, bagoly, sertés, medve, kenguru, nyúl, szamár, ürge, tigris

Deutsch (1980) kritériumai: Kvázi csoport Közös tulajdonság Önmagukat megkülönböztethető egységként szemlélik Közös cél

Funkcionáló csoport Közös tulajdonság Önmagukat megkülönböztethető egységként szemlélik Közös cél Interakcióban állnak egymással Együttes törekvés a cél érdekében

Szervezett csoport Közös tulajdonság Önmagukat megkülönböztethető egységként szemlélik Közös cél Interakcióban állnak egymással Együttes törekvés a cél érdekében Normarendszer az interakciókra Szabályok a tevékenységekre, kötelezettségekre

A csoport Szerveződés alapján: Informális: gyakori interakció, személyes kötődés Formális: személytelenebb szabályok, „szerződések” szabályozzák --- feladat csoportok Intimitás alapján: Elsődleges: érzelmileg bevonják a tagjaikat, a leginkább entitatívnak észleljük Másodlagos: személytelenebb

Nagyság alapján: kiscsoport, nagy~, tömeg Az identitásban betöltött szerep alapján: vonatkoztatási csoport – saját értékeinket, a csoporttól kapjuk (szimbólumok!)

A csoport Miben más a csoport, mint személyek puszta összessége?

A csoport Miben más a csoport, mint személyek puszta összessége? Interakció Összetartozás érzése belül és kívül Csoportszerűség – folytonos változó mentén Fiske (2006) három fő különbség: Észlelt entitativitás Észlelt akarat Tényleges viselkedés

Észlelt entitativitás Észlelt entitativitás – koherens egésznek észleljük Közös cél (múlt) – növeli az entitativitást A kohéziót növeli a közelség, hasonlóság, interakciók MI tudat Külső szemlélő: összetartozóbb jobban emlékszik tulajdonságaira, amikor egységként mutatják be azt neki

Észlelt entitativitás Az entitativitás csökken: Intim cs. – feladat cs. – társas kategóriák A csoporttípusokon (pl: intim csoport) belüli tagokat (pl: családtag vagy barát) sokkal könnyebben felcseréljük egymással, mint a másik típussal. Az egyének is különböznek egymástól, mennyire észlelnek entitatívnak egy-egy csoportot.

Észlelt akarat Észlelt akarat és szándék – minél entitatívabb a csoport cselekvés okozója kedvezőtlenebb a megítélése ellenségesebb Kulturális különbségek

Tényleges viselkedés A csoportok versengőbbek és kevésbé együttműködőek, mint az egyének. Félelem (csoport esetén is van önbeteljesítő jóslat!) „Az egész úgy kezdődött, hogy Pistike visszaütött.” Mohóság – inkább a rövid távú előnyökre koncentrál (énfelnagyítás)

Társas alapmotívumok

Társas alapmotívumok – valahová tartozás, megértés, kontroll Entitatívabb csoporttal könnyebb azonosulni Külső nyomás esetén megnő a kohézió Feketebárny-effektus: a csoportbeli deviánst jobban elutasítják, mint a külső csoport tagját Saját csoport túlvédésének hatása: a saját csoport határait jobban őrizzük, mint a külső csoportét (hogy eleve ne kerüljön be „fertőzött” tag) Kiközösítés (pláne kollektivista kultúrákban!) Kötődés – a csoportok iránt is! Nemi különbségek: nők inkább kölcsönösen függőek Kulturális különbségek

Társas alapmotívumok – valahová tartozás, megértés, kontroll Megértés (közös megértés) Belső bizonytalanság csökkentése – a csoporttagság „utat mutat” A közös megértés elsősorban a csoportformálódás elején lényeges – bizonytalanabb helyzetben jobban próbálunk a prototípushoz hasonlítani Minimális csoportparadigma – minél bizonytalanabb a helyzet Kontroll Kompetensnek és hatékonynak érezheti magát a személy Csoportban kontrollt tud az ember szerezni a többiek és a feladat felett

Kohézió Csoportvonzalom Azonosulás a csoporttal (nem minden egyénnel!) Prototípushoz (a csoport kognitív reprezentációjához) közeli az egyén Konformitás – normakövetés – társas identitás Hatása: Csoport összetartásra - konformitás Másik csoport észlelésre Feladatvégzésre Döntéshozásra

A kohézió erejét befolyásoló tényezők A csoport nagysága A csoportba kerülés módja Az együttes élmények minősége Szituatív hatások ellenséges külső légkör nagy kihívások feladat természete

Sokféleség Sokféleség Nehezebb heterogén csoporttal azonosulni A kisebbségben lévők nagyobb eséllyel morzsolódnak le – csökken a sokféleség Jobb lehet a csoport teljesítménye (!)

A csoportalakulás folyamata Tuckman (1965) alapján: Alakulás – forming: a feladat megismerése Viharzás – storming: a különbségek felszínre kerülnek, harc a szerepekért Normaképzés – norming: csoportnormák, szerepek kialakulnak Működés – performing: elkezd működni a csoport

A csoporthoz történő csatlakozás szakaszai (Levine et al., 2001) Vizsgálódás: csoport és tagok „keresése” Szocializáció: asszimiláció Fenntartás: kijelölődnek a szerepek – két kimenet Reszocializáció (személy vagy csoport változik) Emlékezés: kilépett a csop.tag Nem egyszeri a folyamat!

A csoport struktúrája

A csoport struktúrája Mindenki elfoglal valamilyen pozíciót Hierarchikus szereprendszer Szerepek – státuszokhoz rendelt viselkedési követelmények – írott és íratlan szabályok Formális hálózat: megtervezett, főleg kompetencia, jártasság alapján Informális hálózat: személyes szimpátia alapján (szociometria !)

A csoport struktúrája Fontosak a közös reprezentációk a csoportról és mások: Érzelmeinek, Attitűdjeinek felismerése. Motiváció – társas interakció – közös jelentés

Norma A normák: Leírnak és előírnak. Helyzetspecifikus normák, mint a kollektív viselkedés magyarázatai (szemben a dezindividualzációsokkal) Egyéniségvesztés társasidentitás-modellje: egy csoportidentitás kiugróvá válik – viselkedés A normák lokálisak – kontextus Deviánsak kirekesztése (leértékelése) Normakövetők felértékelése

Kommunikációs csatornák a csoporton belül Az információ egyenlőtlenül oszlik meg Különböző személy lehet az aki összetartja a csoportot és az, aki „vezeti” Két fontos szempont: Hatékonyság Elégedettség (annál elégedettebb, minél jobban hozzáfér az információhoz) Célravezetőbb: Egyenletesen szétosztott információ (Leavitt, 1951) -- centralizált hálózat Magasabb az elégedettség: Decentralizált

Szociometria Moreno (1934): csoporttagok közti érzelmi kapcsolatok Több szempontú szociometria: Mérei (1998) – érzelmi szempontokon túl szerepek, funkciók is – ő az EGÉSZ csoporttal foglalkozott Az egyén helyzetét tárja fel a csoportban Névvel töltetjük ki Visszajelzés (veszélyek!) Kisebb csoportok összeállítása, vagy periférián lévők bevonása Osztályteremben Kisebbeknél: postásjáték Életkori sajátosságok figyelembevétele!

A négy szempont: Rokonszenvi kérdések Funkció (vezetés, döntés) Tulajdonság (intelligencia, művészet) Népszerűség Kölcsönösségi táblázat – csak a rokonszenvi kérdések alapján Jelöljük, hányszoros a kapcsolat! Gyakorisági táblázat – mind a négy szempont szerintiek

Néhány fontosabb mutató I. Sűrűségi index Az átlag=0.9-1 Csoportkohéziós index Az átlag: 10-13

Néhány fontosabb mutató II. Kölcsönösségi index Az átlag=85-90% Viszonzott kapcsolatok száma Az átlag=40-50%

Jellegzetességek Életkori alakulás: idővel egyre lassabban módosulnak Nemi különbségek Népszerűség: Intelligencia, felnőttektől való függetlenség, szociabilitás, stb. Vonzerő Magasabb szocioökonómiai státusz Lányok inkább közösségi magatartásúak