A lakossági gyógyszerellátás rendszerének aktuális változásai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Advertisements

Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
Kommunikáció a gyógyszertárban Dr. Hankó Zoltán alelnök (MGYK) Gárdony.
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
A gyógyszertár, mint egészségügyi szolgáltató, mint vállalkozás
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
G M P Dr. Hetényi László.
Egészségügy Intézmények Kontrollingja
Fizetésképtelenné váló patikák Dr. Horváth Tamás Magyar Gyógyszerészi Kamara november 10.
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
A környezetvédelem intézményrendszere
Modellkorrekció a gyógyszerellátásban
Értékesítési csatornák
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Gyógyszertár-létesítési kérdések
Különös tekintettel a gyógyszerekre
Állam munkavédelmi feladatai
Egységes egészségügyi információrendszer
Egészségpolitika.
Családi napközi.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Az egyenlő bánásmód elvének érvényesülése a hatósági tapasztalatok tükrében.
2006. évi XCVIII. törvény A biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól.
Gyógyszertár-létesítési kérdések
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Családtámogató ellátások
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
A gyógyszertárak és az ÁNTSZ feladatai a megváltozott jogszabályi környezetben Dr. Bódis Lászlóné országos tisztif ő gyógyszerész.
A gyógyszertárak hatósági felügyelete szakmai ellen ő rzési szempontok Dr. Bódis Lászlóné országos tisztif ő gyógyszerész.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
2006. ÉVI … TÖRVÉNY A BIZTONSÁGOS ÉS GAZDASÁGOS GYÓGYSZER- ÉS GYÓGYÁSZATI SEGÉDESZKÖZ ELLÁTÁS, VALAMINT A GYÓGYSZERFORGALMAZÁS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAIRÓL Dr.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
A járási rendszer megújítása
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A minőségi és hatékony gyógyszerrendelés ösztönzéséről szóló kormányrendelet (B-súly rendelet) módosításának aktualitásai Komáromi Tamás (Healthware.
A közigazgatási eljárás II.
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Közbeszerzési szabályok változása és
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Lakossági gyógyszerellátással kapcsolatos teendők
Előadás másolata:

A lakossági gyógyszerellátás rendszerének aktuális változásai 1 A lakossági gyógyszerellátás rendszerének aktuális változásai Hankó Zoltán 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 1

Vázlat 1. Az állam szerepe a gyógyszerellátásban 2 Vázlat 1. Az állam szerepe a gyógyszerellátásban 2. Patikaliberalizáció, eladósodás és következményei 3. A 2010. év a gyógyszerpolitikában 4. A lakossági gyógyszerellátás új szabályai 5. Hogyan tovább? 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 2

Vázlat Alapvetések Egészség- és gyógyszerpolitikai célok 3 Vázlat Alapvetések Egészség- és gyógyszerpolitikai célok A gyógyszerpolitika beavatkozási pontjai A gyógyszerpiaci liberalizáció céljai és következményei Néhány példa elhibázott állami beavatkozásra Mit vár el a szakma az új kormánytól? 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 3

4 Alapvetések – 1. A gyógyszerellátás az egészségügy része (1997. évi CLIV. tv. 102. §). A gyógyszerellátásnak közszolgáltatásként kell funkcionálnia. A közszolgáltatással a közjót kell szolgálni. Érvényesülnie kell a szolidaritás, az igazságosság és a szubszidiaritás elvének. A közszolgáltatások szervezésekor a szükségletalapú ellátásszervezést kell előtérbe helyezni. A gyógyszerellátásért az államot alkotmányos felelősség terheli (677/B/1995. AB hat.). A felelősséget az államnak a gyógyszerellátás szereplőivel megosztva kell viselni. 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 4

5 Alapvetések – 2. A gyógyszerellátást döntően betegek veszik igénybe, akik „vásárlási” döntéseik során jórészt mások döntéseit (orvosok) hajtják végre, nem képesek teljes körűen tájékozódni a vásárolt termék/szolgáltatás szükségességéről, jóságáról és árának reális voltáról, érzelmileg elfogódottak és döntési képességük korlátozott, ezért a gyógyszertári/gyógyszerészi szolgáltatások bizalmi jellegűek, a beteg a döntéshozatal során segítségre szorul, a betegjogok érvényesítésére fokozottan kell figyelni. A gyógyszerellátás szervezése és működtetése során törekedni kell a (költség)hatékonyság és a takarékosság érvényesítésére a betegek védelme érdekében, a közfinanszírozás (közösségi pénzek) magas aránya miatt. 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 5

6 Alapvetések – 3.  Az Európai Közösség Bíróságának 2009. május 19-i döntései szerint a letelepedés szabadságának és a tőke szabad mozgásának elvénél erősebb az élet és az egészség védelme valamint a a közegészségügyi érdek, emiatt a tagállamok eltérhetnek a versenypiaci szabályozástól a gyógyszertárak létesítésének, tulajdonlásának és működtetésének szabályozásában, nem biztonságosabb a liberális gyógyszerellátás és nem hatékonyabb a szabályozott rendszereknél, a biztonság, a minőség és a hatékonyság garanciája a szakmailag és egzisztenciálisan független gyógyszerész, a gyógyszerész függetlensége a gyógyszerpiac többi szereplőjével szemben (gyárak, nagykereskedők, orvosok) különösen fontos, a gyógyszerésznek a betegérdeket és a költségtakarékosság elvét is figyelembe kell venni, a betegellátásban résztvevő gyógyszerésszel szemben hivatásetikai követelmények támaszthatók. 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 6

Általános egészségpolitikai célok 7 Általános egészségpolitikai célok Hatásosság, eredményesség Hatékonyság (költség-hatékonyság) Igazságosság Egyéb értékek 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 7

Általános egészségpolitikai célok 8 Általános egészségpolitikai célok Hatásosság/eredményesség Gyógyszerbiztonság (pl. jó minőségű, hatásos gyógyszer, megfelelő választási és alkalmazási információk, hamisítás kizárása) Gyógyszerészi szolgáltatás-minőség (pl. öngyógyszerelés, gyógyszerészi gondozás, betegérdek) Hatékonyság (költség-hatékonyság) Termelési hatékonyság a gyógyszer-kereskedelemben Allokációs hatékonyság a megfelelő ár-hatás arányú gyógyszerek alkalmazásában Igazságosság Dominánsan szolidaritáselv Szükséglet alapú hozzáférés – esélyegyenlőség Ellátásbiztonság (azonos esélyű hozzáférés térben és időben) Egyéb értékek 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 8

Általános gyógyszerpolitikai célok 9 Általános gyógyszerpolitikai célok Hatásosság, eredményesség Gyógyszerbiztonság (pl. jó minőségű, hatásos gyógyszer, megfelelő választási és alkalmazási információk, hamisítás kizárása) Gyógyszerészi szolgáltatás-minőség (pl. öngyógyszerelés, gyógyszerészi gondozás, betegérdek) Hatékonyság (költség-hatékonyság) Termelési hatékonyság a gyógyszer-kereskedelemben Allokációs hatékonyság a megfelelő ár-hatás arányú gyógyszerek alkalmazásában Igazságosság Dominánsan szolidaritáselv Szükséglet alapú hozzáférés – esélyegyenlőség Ellátásbiztonság (azonos esélyű hozzáférés térben és időben) Egyéb értékek A gazdaságilag megengedhető, (orvos)szakmailag lehetséges és etikailag vállalható összhangja A támogatáspolitika, az iparpolitika és a gyógyszerellátási politika összhangja Társadalom- és családpolitikai célok érvényesítése Nemzeti keretek biztosítása 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 9

A gyógyszerpolitika beavatkozási pontjai 1010 A gyógyszerpolitika beavatkozási pontjai Forrásteremtés Járulékok, (külön)adók, Co-payment Termékdíjak (?) Forrásallokáció (finanszírozási technika) Ár- és árrésszabályozás, Be- és kifogadástechnika, támogatáspolitika Szankcionáló és ösztönző technikák Szabályozás Jogalkotás Államigazgatás, hatóságok Szervezet ? Minőségi/szakmai/etikai normák Képzés, kompetenciák Etikai szabályozás Szakmai önkormányzat 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 10

A liberalizáció következményei az állami jogkörök szempontjából 1111 A liberalizáció következményei az állami jogkörök szempontjából 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 11

A liberalizáció és forráskivonás következményei 1212 A liberalizáció és forráskivonás következményei Szakmai szempontból Gyógyszer- és betegbiztonság sérülése Ellátási zavarok Minőségi/etikai problémák Gazdasági szempontból Betegterhek drámai növekedése A gyógyszertárak versenykörnyezetbe helyezése Eladósodás Érdekvédelmi szempontból A gyógyszerészi kompetenciák elvétele A gyógyszerész tulajdonosi pozíciójának megrendítése A gyógyszertárak gazdasági helyzetének megroppantása A szakmai érdekvédelem ellehetetlenítése Társadalompolitikai szempontból Modellváltás a szociális piacgazdasági modellből a neoliberális piacgazdasági modellbe A betegeket magukra hagyták Új tőketulajdonosok gyors és olcsó piacra hozatala A gyógyszerészi és nemzeti tulajdonosok kiszorítása 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 12

A liberalizáció mérlege: tisztázatlan célok, alkalmatlan eszközök 1313 A liberalizáció mérlege: tisztázatlan célok, alkalmatlan eszközök Az alapvetések és gyógyszerpolitikai célok nem érvényesültek A korábbi háromszereplős modellt felváltotta a tulajdonos-/profitközpontú liberalizált modell mindhárom nevesített felelősségű szereplő (állam, gyógyszerész, szakmai önkormányzat) háttérbe szorult a tulajdonos és a profitérdeke dominál, az objektív betegérdek háttérbe szorult A piaci liberalizáció cél volt (és nem eszköz a problémák megoldására) Az eszközökről folytatott vita értelmezhetetlen a célok pontos meghatározása nélkül, a megoldandó probléma pontos ismerete nélkül A gyógyszerkassza rendbetételének semmi köze nincs a liberalizációhoz 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 13

Az általános gyógyszerpolitikai célok 1414 Az általános gyógyszerpolitikai célok Hatásosság, eredményesség Gyógyszerbiztonság (pl. jó minőségű, hatásos gyógyszer, megfelelő választási és alkalmazási információk, hamisítás kizárása) Gyógyszerészi szolgáltatás-minőség (pl. öngyógyszerelés, gyógyszerészi gondozás, betegérdek) Hatékonyság (költség-hatékonyság) Termelési hatékonyság a gyógyszer-kereskedelemben Allokációs hatékonyság a megfelelő ár-hatás arányú gyógyszerek alkalmazásában Igazságosság Dominánsan szolidaritáselv Szükséglet alapú hozzáférés – esélyegyenlőség Ellátásbiztonság (azonos esélyű hozzáférés térben és időben) Egyéb értékek A gazdaságilag megengedhető, (orvos)szakmailag lehetséges és etikailag vállalható összhangja A támogatáspolitika, az iparpolitika és a gyógyszerellátási politika összhangja Társadalom- és családpolitikai célok érvényesítése Nemzeti keretek biztosítása 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 14

2. Patikaliberalizáció, eladósodás és következményei 1515 2. Patikaliberalizáció, eladósodás és következményei 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 15

Vázlat A lakossági gyógyszerellátás főbb jellemzői 1616 Vázlat A lakossági gyógyszerellátás főbb jellemzői A gyógyszertárak száma Új személyi jogok száma Forgalom nagysága, árrésbevételek Hogyan változott a gyógyszertárak fizetőképessége? Veszteséges gyógyszertári vállalkozások 2006-2009 között Szakmai szempontok 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 16

A működő gyógyszertárak száma 1717 2. Következmények… A működő gyógyszertárak száma Az intézeti gyógyszertárak száma 125. 2007 januártól 2010 augusztusig 123 közforgalmú gyógyszertár szűnt meg, továbbá 54 fiókgyógyszertár fejezte be véglegesen működését. 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 17

Az újonnan létesülő gyógyszertárak száma 1818 Az újonnan létesülő gyógyszertárak száma Megjegyzés: 2010. augusztustól: moratórium (61 új engedély 2010. október 9-ig) 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 18

Új személyi jogok száma 1919 2. Következmények… Új személyi jogok száma 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 19

Közf. gyárak 2009. évi nettó értékesítési árbevétele 2020 Közf. gyárak 2009. évi nettó értékesítési árbevétele OEP és KSH adatok alapján, a kórházi gyógyszertárak vényforgalma nélkül! 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 20

A gyógyszerforgalom és árrés-tömeg változása 2005 – 2009 között 2121 A gyógyszerforgalom és árrés-tömeg változása 2005 – 2009 között Megjegyzés: 2006-ban az 1 gyógyszertárra jutó havi árrés-tömeg 3,0 MFt 2008-ban az 1 gyógyszertárra jutó havi árrés-tömeg 2,4 MFt 2009-ben az 1 gyógyszertárra jutó havi árrés-tömeg 2,3 MFt 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 21

Hogyan változott a gyógyszertárak fizetőképessége? 2222 Hogyan változott a gyógyszertárak fizetőképessége? Megjegyzés: 2007. januárban (mérlegadatok alapján) a patikáknak adott fizetési határidő átl. kb. 30-33 nap. 2009. végén a fizetési határidő átlagban kb. 40-44 nap. A határidőn túli (lejárt) tartozások jelenleg ágazati szinten meghaladják a 15 MdFt-ot. 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 22

Hogyan változott a gyógyszertárak fizetőképessége? 2323 Hogyan változott a gyógyszertárak fizetőképessége? Megjegyzés: Egyéni vállalkozások száma 244-ről 202-re csökkent Az 1446 bt kb. 1460 gyógyszertárat működtet Az 595 Kft. Kb. 750 gyógyszertárat működtet A patikák eladósodásának 2009-es növekedése teljes egészében a kft.-khez köthető 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 23

Veszteséges gyógyszertári vállalkozások 2006-2009 között 2424 Veszteséges gyógyszertári vállalkozások 2006-2009 között Megjegyzés: A veszteséges gyógyszertárak száma nagyobb, mint a vállalkozásoké A veszteséges vállalkozások bérköltsége 2008-ban 184 e Ft/fő/hó 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 24

2525 Eü.-i statisztikai (OSAP – ANTSZ) létszám adatok és a szakmai összetétel Megjegyzés feladathoz rendelt normatívák hiányában csak a változás iránya értékelhető; az adatok egy része ellenőrzést igényel. 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 25

A készletezés néhány paraméterének változása 2006 – 2008 között 2626 A készletezés néhány paraméterének változása 2006 – 2008 között A 2009-es adatok október 15. után. Konklúzió: a szolgáltatás készlet-feltételeinek romlása kb. 18-20 % 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 26

Információ, marketing, reklám 2727 2. Következmények… Információ, marketing, reklám A gyógyszertárban folytatott marketing jellemzői Következmények A lakosság vásárlási szokásaiban a gyártók, forgalmazók promóciós technikák hatásai jól érzékelhetőek A hazai lakosok fejében fogalomzavar van az egyes termékkategóriákat illetően Feladat: Minden csoport esetén fontos a „kockázatok és mellékhatások” ismerete A gyógyító, megelőző termékek fogalmával kapcsolatos objektív tájékoztatás és tájékozottság javítása társadalmi feladat Kiemelt szerepben a patikusok 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 27

Néhány további kérdés, amelyre választ kellett találni 2828 Néhány további kérdés, amelyre választ kellett találni Egészségügy vagy kereskedelem: betegérdek vs profitérdek (marketing) Hogyan tartható nemzeti kézben a gyógyszertárhálózat? Hogyan őrizhető meg az egészségpolitika befolyása? Ki tulajdonolhatja a gyógyszertárat? Ki működtetheti a gyógyszertárat? Hogyan biztosítható a biztonság, a minőség és a hatékonyság? Hogyan biztosítható a gyógyszerész szakmai függetlensége? Hogyan biztosítható a közpénzek rendeltetésszerű használata? Mi lesz a ttönkre menő menő patikák sorsa? Közérdekű szolgáltatás, egészségügyi feladat (ügyelet) Hogyan tisztázható a felelősség kérdése? 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 28

3. A 2010. év a gyógyszerpolitikában 2929 3. A 2010. év a gyógyszerpolitikában 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 29

Vázlat 3030 Kormányprogram Moratórium Kormányjelentés Gyógyszer-gazdaságossági törvény Egészségügyi szempontok egészségügyi feladat felelősség Piacszabályozó elemek létesítés és működtetés Strukturális és tulajdonjogi kérdések nemzeti érdekkörben tartás fúziók gyártók, nagykereskedők (Kamarai szabályozás) (Semmelweis terv) 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 30

Kormányprogram, moratórium, kormányjelentés, törvénymódosítás 3131 Kormányprogram, moratórium, kormányjelentés, törvénymódosítás Kormányprogram „A törvény újragondolása, valamint a patikaalapítás újraszabályozása elengedhetetlen. A kispatikák megmaradása nemcsak egészségpolitikai cél, hanem nemzetpolitikai cél is. Működő kispatikák nélkül nincs élhető vidék. Meg kell teremteni, hogy a közforgalmú gyógyszerellátásban megőrizhető legyen a gyógyszerészi tudáson alapuló független működtetési kompetencia és az ehhez szorosan hozzátartozó többségi gyógyszerészi tulajdonon alapuló gyógyszertár-működtetés. Ez a tervezett változás összhangban van az Európai Bíróság határozatával.” „Moratórium” Teljes patikaliberalizáció törlése Átmeneti létesítési moratórium Átmeneti fúzió-engedélyezési tilalom Kormányjelentés Törvénymódosítás 2006. évi XCVIII. törvény a biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátásról 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 31

A gyógyszer-gazdaságossági törvény módosításai 3232 A gyógyszer-gazdaságossági törvény módosításai A főbb változásokról közvetlen lakossági gyógyszerellátás gyógyszertár definíciója, gyógyszerellátási kötelességei, egészségügyi feladatai házhoz szállítás marketing-szabályozás adósság-nyilvántartó rendszer (és felhatalmazó rendelkezés a részletszabályozásra) gyógyszertár-létesítés szabályozása létesítés és működtetés engedélyezési eljárás személyi minimumfeltételek meghatározására felhatalmazó rendelkezés személyi jog tartalma és menedzsment-kötelességek expediálás személyi feltételeinek változása tulajdonlási szabályok fúzió-szabályozás 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 32

4. A lakossági gyógyszerellátás új szabályai 3333 4. A lakossági gyógyszerellátás új szabályai 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 33

Definíciók - gyógyszertár 3434 Definíciók - gyógyszertár 1994. évi LIV. tv. (2006-ig) A gyógyszertár a gyógyszerellátásra irányuló egészségügyi szolgáltató – ide értve a gyógyszer-kiskereskedelmet is – tevékenységet végző egészségügyi intézmény. A gyógyszertár közforgalmú, fiók, intézeti és kézigyógyszertárként működhet. 2006. évi XCVIII. tv. (gyógyszer-gazdaságossági törvény) A gyógyszertár egészségügyi szolgáltató és kiskereskedelmi tevékenységet végző egészségügyi intézmény. Gyógyszertár közforgalmú, intézeti, fiók- és kézigyógyszertári formában működhet. 2011. január 1-től A gyógyszertár egészségügyi szolgáltató és kiskereskedelmi tevékenységet is végző egészségügyi intézmény. Gyógyszertár közforgalmú, intézeti, fiók- és kézigyógyszertári formában működhet. 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 34

Definíciók – közforgalmú gyógyszertár 3535 Definíciók – közforgalmú gyógyszertár 1994-től 2006-ig elsődlegesen a beteg emberek közvetlen és teljes körű gyógyszerellátását biztosító intézmény 2006. évi XCVIII. tv. (gyógyszer-gazdaságossági törvény) a betegek, fogyasztók közvetlen gyógyszerellátását biztosító intézmény 2011-től a lakosság közvetlen és teljes körű gyógyszerellátását biztosító olyan egészségügyi intézmény, amely a teljes körű gyógyszerellátás keretében magisztrális gyógyszerkészítést is végez 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 35

Definíciók – fiók- és intézeti gyógyszertár 3636 Definíciók – fiók- és intézeti gyógyszertár Fiókgyógyszertár 2006-tól (…) a betegek közvetlen gyógyszerellátását biztosító intézmény 2011-től a közforgalmú gyógyszertár részeként működő, de azzal nem azonos telephelyű, vagy mozgó egységként működtetett, a lakosság közvetlen gyógyszerellátását biztosító egészségügyi intézmény; Intézeti gyógyszertár a fekvőbeteg gyógyintézet részeként működő intézeti és közvetlen lakossági gyógyszerellátó feladatokat ellátó egészségügyi intézmény a fekvőbeteg gyógyintézet részeként működő, annak teljes körű gyógyszerellátását végző egészségügyi intézmény, mely szaktevékenységként közvetlen lakossági gyógyszerellátási feladatokat is végezhet 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 36

Definíciók – a gyógyszertár egészségügyi feladata 3737 4. Új szabályozás… Definíciók – a gyógyszertár egészségügyi feladata 2006-tól A gyógyszertár egészségügyi feladata a lakosság gyógykezeléséhez kapcsolódó gyógyszerek kiszolgáltatása, valamint az e gyógyszerekkel kapcsolatos, a betegségek megelőzését szolgáló, a betegekkel történő együttműködést megvalósító felvilágosító, tanácsadó szolgáltatás 2011-től A gyógyszertár egészségügyi feladata a lakosság gyógykezeléséhez kapcsolódó gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök és a gyógyszertárban forgalmazható egyéb termékek helyes alkalmazásra vonatkozó teljes körű tájékoztatással történő kiszolgáltatása, az e termékekkel kapcsolatos, a betegségek megelőzését szolgáló, a betegekkel történő együttműködést megvalósító felvilágosító, tanácsadó szolgáltatás, a helyes és eredményes gyógyszeres terápia elősegítése, követése, valamint a prevencióban, népegészségügyi programokban való részvétel. 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 37

Definíciók – kereskedelmi gyakorlat 3838 Definíciók – kereskedelmi gyakorlat 2008-tól Gyógyszer, illetve gyógyászati segédeszköz rendelésének, beszerzésének, értékesítésének vagy fogyasztásának előmozdítására irányuló bármely tájékoztatás, tevékenység, megjelenítési mód, marketing vagy egyéb kereskedelmi kommunikáció. A közforgalmú gyógyszertárak esetében nem minősül kereskedelmi gyakorlatnak a gyógyszerek, gyógyászati segédeszköz kiszolgáltatásakor, valamint a gyógyszerekkel kapcsolatos jogszabályban előírt tájékoztatás nyújtása során végzett egészségügyi szolgáltató tevékenység, továbbá a gyógyszerészi gondozás 2011-től A közforgalmú gyógyszertárak, az intézeti gyógyszertár közvetlen lakossági gyógyszerellátást végző egysége és a fiókgyógyszertárak, valamint gyógyászati segédeszköz szaküzletek esetében nem minősül kereskedelmi gyakorlatnak a gyógyszerek, gyógyászati segédeszköz kiszolgáltatásakor, valamint a gyógyszerekkel kapcsolatos jogszabályban előírt tájékoztatás nyújtása során végzett egészségügyi szolgáltató tevékenység, továbbá a gyógyszerészi gondozás 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 38

Definíciók – közvetlen lakossági gyógyszerellátás 3939 Definíciók – közvetlen lakossági gyógyszerellátás 2006-tól az a tevékenység, amely során a gyógyszertár a gyógyszert és az alkalmazásával összefüggő szakmai információt közvetlenül vagy házhoz szállítás útján közvetetten, a betegek, fogyasztók részére biztosítja, illetve az a gyógyszerforgalmazásra jogosult által végzett tevékenység, amely során a betegek, fogyasztók egyes külön jogszabályban meghatározott gyógyszereket eredeti engedélyezett csomagolásukban megvásárolhatnak 2011-től azon tevékenységek összessége, amely során a gyógyszertár a gyógyszert beszerzi, készletezi, kiszolgáltatja és az alkalmazásával összefüggő szakmai információt közvetlenül vagy házhoz szállítás útján közvetetten, a lakosság részére biztosítja 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 39

Definíciók – házhoz szállítás 4040 Definíciók – házhoz szállítás 2006-tól gyógyszer, gyógyászati segédeszköz megrendelő által megjelölt helyre történő eljuttatása közvetlen lakossági gyógyszerellátás vagy gyógyászati segédeszközök kiskereskedelmi forgalmazása keretében a közvetlen lakossági gyógyszerellátásra vagy gyógyászati segédeszközök kiskereskedelmi forgalmazására jogosult vállalkozás vagy annak megbízottja közreműködésével; 2011-től gyógyszer, gyógyászati segédeszköz megrendelő által megjelölt helyre történő eljuttatása közvetlen lakossági gyógyszerellátás vagy gyógyászati segédeszközök kiskereskedelmi forgalmazása keretében a közvetlen lakossági gyógyszerellátásra vagy gyógyászati segédeszközök kiskereskedelmi forgalmazására jogosult vállalkozás, jogszabály szerint arra jogosult szakdolgozója által 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 40

A gyógyszerek árképzésének szabályozása 4141 A gyógyszerek árképzésének szabályozása Ártörvény Gyógyszer-gazdaságossági törvény 35. § (1) A gyógyszer forgalmazója a kiszolgáltatás során az egészségbiztosítási szerv által a támogatás megállapítására irányuló eljárásban a) elfogadott termelői ár alapján számított legmagasabb kiskereskedelmi eladási árnál magasabb árat nem köthet ki, b) megállapított támogatási összegtől és térítési díjtól sem közvetlenül, sem pedig közvetett módon nem térhet el. (2) A gyógyászati segédeszköz forgalmazója a kiszolgáltatás során az egészségbiztosítási szerv által a támogatás megállapítására irányuló eljárásban a) a közfinanszírozás alapjául elfogadott árnál magasabb árat nem köthet ki, b) megállapított támogatási összegtől és térítési díjtól sem közvetlenül, sem pedig közvetett módon nem térhet el Piros: 2011-től 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 41

Patikai marketing 4242 2006-tól A külön jogszabály szerinti minta kivételével tilos a betegnek, fogyasztónak olyan ajándék, minta, vásárlásra jogosító utalvány (kupon) akár közvetlenül, akár az orvos, illetve a gyógyszert, gyógyászati segédeszközt kiszolgáltató által történő adása, felajánlása, amely egy adott gyógyszer, egy adott gyógyszergyár termékei vagy a társadalombiztosítás által támogatott gyógyászati segédeszköz fogyasztására, használatára ösztönöz, vagy azt feltételül szabja. 2011-től Az egészségügyért felelős miniszter rendelete szerinti minta kivételével (…). Tilos továbbá a társadalombiztosítási támogatással rendelhető gyógyszerek és gyógyászati segédeszközök beteg által fizetendő térítési díjának a kiszolgáltató által bármilyen közvetlen vagy közvetett formában (ajándék, minta, vásárlásra jogosító utalvány, kupon, pontgyűjtés alapú kedvezmény útján vagy más hasonló módon) történő csökkentése, átvállalása, elengedése, vagy ahhoz bármilyen előnyök kötése. A társadalombiztosítási támogatással nem rendelhető gyógyszerek kiszolgáltatása esetén adott bármilyen kedvezmény – az árkedvezmény kivételével – kizárólag a gyógyszertárban nyújtott gyógyszerészi gondozás igénybevételére használható fel. Szankció: A szabályok ismételt megsértése az 58. § (4) bek. szerint a személyi jog visszavonását vonja maga után, bizonyos esetekben - a gyógyszertár működési engedélyét is vissza lehet vonni 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 42

Személyi jog – menedzsment kötelességek 4343 Személyi jog – menedzsment kötelességek Személyi jog 2006-tól szakmai gyakorlattal rendelkező gyógyszerész részére közforgalmú gyógyszertár vezetésére adott engedély 2011-től szakmai gyakorlattal rendelkező gyógyszerész részére, adott közforgalmú gyógyszertár vezetésére és működtetésére szóló engedély (a továbbiakban: személyi jog) Menedzsment-kötelességek: 2006-tól Gyógyszertárat működtető gazdasági társaság a gyógyszertár szakmai vezetését, irányítását, valamint a gyógyszertárban szakellátási feladatokat ellátó személyeket gyógyszerellátással kapcsolatos szakmai kérdésekben, így (különösen) a gyógyszerek kiadása, eltartása, a gyógyszerekkel kapcsolatos betegtájékoztatási tevékenység tekintetében nem utasíthatja . A gyógyszertárat működtető gazdasági társaság legfőbb szerve (tagok gyűlése, taggyűlés, közgyűlés) kizárólag a gyógyszertár szakmai vezetését ellátó személyi jogos gyógyszerész igenlő szavazatával hozhat döntést a gyógyszertár szakmai vezetésével, irányításával és a közfinanszírozással kapcsolatos szakmai kérdésekben, így a gyógyszertári termékkör kialakítására, a gyógyszerek beszerzésére, készletezésére, eltartására, kiadására, a gyógyszerekkel kapcsolatos betegtájékoztatási tevékenységre, a gyógyszertárban szakellátási feladatokat ellátó személyek foglalkoztatására, valamint a közfinanszírozási szerződések megkötésére és módosítására vonatkozóan. Az ezzel ellentétes intézkedés, megállapodás semmis. 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 43

Patikalétesítés szabályozása 4444 Patikalétesítés szabályozása Közforgalmú gyógyszertár Pályázattal Kezdeményező OTH, önkormányzat Amely településen nincs, ott létesíthető Amely településen van 50 ezer lakos alatti település 4500 lakosonként, 300 méterre 50 ezer lakos feletti település 4000 lakosonként, 250 méterre Pályázhat Gyógyszerész Gyógyszerész többségi tulajdonával gazdasági társaság Bírálati szempontrendszer Fiókgyógyszertár Ahol nincs közforgalmú gyógyszertár Elsősorban a legközelebbi közforgalmú gyógyszertár 1 gyógyszertárnak 3 fiókgyógyszertára lehet, közülük 1 mozgó fiókgyógyszertár A mozgó fiókgyógyszertár max. 4500 főt láthat el Kézigyógyszertár 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 44

Patikaműködtetés szabályozása 4545 Patikaműködtetés szabályozása A működési engedély kiadása elválik a létesítési engedélytől A működési engedélyt a társaság és a személyi jogos gyógyszerész nevére állítják ki A működési engedélyt a megyei tiszti főgyógyszerész adja ki 1 településen csak 1 fiókgyógyszertár működtethető A működtetést érintő változásokat 5 munkanapon belül jelenteni kell Egy évben 21 napra a gyógyszertár a működését szüneteltetheti A működési engedély felfüggeszthető A működési engedély visszavonható Áthelyezés engedélyezhető Hozzátartozói személyi jog 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 45

A patikatulajdonlás és –fúziók szabályozása 4646 A patikatulajdonlás és –fúziók szabályozása Új gyógyszertár csak gyógyszerész(ek) többségi tulajdonlásával hozható létre és működtethető Új gyógyszertárban gyógyszergyár és nagykereskedő tulajdont nem szerezhet Új gyógyszertárlánc nem jöhet létre, a már működő lánc nem bővülhet tovább Már működő gyógyszertárnál Ha már megvan a többségi gyógyszerészi tulajdon, nem csökkenhet 51% alá Ha még nincs meg a többségi gyógyszerészi tulajdon 2014. január 1-ig meg kell haladni a 25%-ot 2017. január 1-ig meg kell haladni az 51%-ot Ha menet közben (2011-2014 között, ill. 2014-2017 között) van változás Négynél több gyógyszertár összefonódása nem engedélyezhető és 20 ezer lakosnál kisebb településen 2-nél több gyógyszertár nem lehet egy vállalkozás kezében Off-shore cég május 31-től nem tulajdonolhat gyógyszertárat Az OTH tulajdonosi kataszter vezetésére kötelezett 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 46

4747 Néhány egyéb változás Felhatalmazás személyi minimumfeltételek előírására Felhatalmazás a gyógyszer-expediálásnál gyógyszerészi közreműködés előírására A gyógyszertár(i vállalkozás) az E alap éves költségvetésének e célra megjelölt előirányzata terhére juttatásban részesülhet helyettesítés esetén 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 47

4848 5. Hogyan tovább? 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 48

5. Hogyan tovább? Kamarai törvény módosítás Volt már hasonló szituáció 4949 5. Hogyan tovább? Kamarai törvény módosítás Volt már hasonló szituáció Hogyan valósítható meg a visszaintegrálás az egészségügybe? Hogyan valósítható meg a tulajdonosi program? Hogyan hozhatók helyzetbe a fiatal gyógyszerészek? 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 49

5050 Köszönöm a figyelmet! 2011.02.05. Budapest, rezidensképzés 50