Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Lakossági gyógyszerellátással kapcsolatos teendők

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Lakossági gyógyszerellátással kapcsolatos teendők"— Előadás másolata:

1 Lakossági gyógyszerellátással kapcsolatos teendők
1 Lakossági gyógyszerellátással kapcsolatos teendők Hankó Zoltán Bp. rez. II.-III 1

2 Vázlat I. A lakossági gyógyszerellátás aktuális adatai
2 Vázlat I. A lakossági gyógyszerellátás aktuális adatai II. Modellkorrekció – január III. A Széll Kálmán-terv IV. A Semmelweis-terv V. A gyógyszertár-működtetés kérdései Bp. rez. II.-III 2

3 A gazdasági társaságok számának alakulása
3 A gazdasági társaságok számának alakulása I. táblázat Gyógyszertári vállalkozások számának alakulása között Bp. rez. II.-III 3

4 4 Árbevétel A belföldi értékesítés árbevételének alakulása között (milliárd forintban) A belföldi értékesítés árbevétele mellett a beszámolók alapján mintegy 3 milliárd Ft értékben a vállalkozások export-bevételt is realizáltak. A szakágazati besorolás pontatlanságai miatti adat leválasztás 6-10 Mrd Ft. Bp. rez. II.-III 4

5 Adózott eredmény 5 III. táblázat
A gyógyszertári vállalkozások adózott eredményének alakulása között (milliárd forintban)  Az egyéni vállalkozások becsült adóhányada alapján számított értékek Bp. rez. II.-III 5

6 Veszteséges gyógyszertári vállalkozások
6 Veszteséges gyógyszertári vállalkozások IV. táblázat A veszteséges gyógyszertári vállalkozások száma és aránya A vállalkozások száma 2009-ben 72-vel, 2010-ben pedig 47-tel nőtt. Bp. rez. II.-III 6

7 Veszteséges gyógyszertári vállalkozások
7 Veszteséges gyógyszertári vállalkozások V. táblázat A veszteséges vállalkozások néhány mutatója Bp. rez. II.-III 7

8 Személyi jellegű ráfordítások
8 Személyi jellegű ráfordítások VI. táblázat Személyi jellegű ráfordítások között (milliárd forintban) Az egyéni vállalkozások adata a bérköltségből arányosítással számított érték. Bp. rez. II.-III 8

9 Gyógyszertárak árbevétele
9 Gyógyszertárak árbevétele VII. táblázat Egy gyógyszertárra jutó árbevétel (mFt/hó/gyógyszertár) Bp. rez. II.-III 9

10 Saját tőke ellátottság I.
1010 Saját tőke ellátottság I. VIII. táblázat Egy gyógyszertárra jutó saját tőke (mFt/gyógyszertár) Bp. rez. II.-III 10

11 Saját tőke ellátottság II.
1111 Saját tőke ellátottság II. VIII/a táblázat Megjegyzés: A veszteséges vállalkozások össz-vesztesége 6,7 MdFt A veszteséges vállalkozások bérköltsége 2008 – 184 e Ft/fő/hó, 2010 – 205 e Ft/fő/hó A 286 negatív saját tőkéjű vállalk. saját tőke értéke 2010-ben kb. 8 MdFt és legalább 350 gyógyszertárat jelent Bp. rez. II.-III 11

12 Szállítói kötelezettség
1212 Szállítói kötelezettség IX. táblázat A rövid lejáratú kötelezettségekből a szállítók felé fennálló kötelezettség (MrdFt) Bp. rez. II.-III 12

13 Hogyan változott a gyógyszertárak fizetőképessége?
1313 Hogyan változott a gyógyszertárak fizetőképessége? X/a táblázat Megjegyzés: Egyéni vállalkozások száma 244-ről 217-re csökkent Az 1365 bt kb gyógyszertárat működtet, a 706 Kft. kb. 750 gyógyszertárat működtet A patikák eladósodásának 2009-es és 2010-es növekedése teljes egészében a kft.-khez köthető A bt-knél a készletérték 1/3-dal nagyobb, mint a szállítókkal szembeni kötelezettség, a kft-knél a szállítókkal szembeni kötelezettség a készletérték 2,2-szerese Bp. rez. II.-III 13

14 Rövid lejáratú kötelezettségek
1414 Rövid lejáratú kötelezettségek X/b. táblázat Egy gyógyszertárra jutó rövid lejáratú kötelezettség és szállítói állomány értéke (mFt) Bp. rez. II.-III 14

15 Hogyan változott a gyógyszertárak fizetőképessége?
1515 Hogyan változott a gyógyszertárak fizetőképessége? X/c táblázat Bp. rez. II.-III 15

16 A patikai ágazat bevételei és a Széll Kálmán-terv
1616 A patikai ágazat bevételei és a Széll Kálmán-terv I. A lakossági gyógyszerellátás aktuális adatai A gyógyszertárak árrés-jellegű bevételei XI. táblázat Közfinanszírozott gyógyszerek kb. 52 MrdFt Közfinanszírozott hányad MrdFt Térítési díj MrdFt Nem közfinanszírozott gyógyszerek kb. 23,5 MrdFt Egyéb termékek (étrend-kiegészítők, gyógytermékek stb.) kb. 5,5 MrdFt Nagykereskedelmi kedvezmény kb. 10 MrdFt Összesen kb MrdFt Bp. rez. II.-III 16

17 Teendők - az adatok alapján
1717 Teendők - az adatok alapján ??? Bp. rez. II.-III 17

18 II. Modellkorrekció – 2011. január
1818 II. Modellkorrekció – január A modellkorrekció célja A gyógyszerellátás nemzeti és szakmai érdekkörben maradjon A gyógyszerész szakmai és egzisztenciális önállóságának biztosítása A gyógyszertár-működtetés gazdasági feltételeinek biztosítása A működési anomáliák megszüntetése A gyógyszerellátás vissza-integrálása az egészségügybe Új gyógyszertári szolgáltatások (pl. gyógyszerészi gondozás, prevenció, népegészségügyi program) Bp. rez. II.-III 18

19 II. Modellkorrekció – 2011. január
1919 II. Modellkorrekció – január Közforgalmú gyógyszertár létesítés Újra geográfiai és demográfiai korlátok szerint Országos pályázattal Személyi joggal rendelkező gyógyszerész tulajdonosi közreműködésével Gyógyszertár-működtetés Személyi jogos gyógyszerész menedzsment kötelességei rögzítve 2014-től 25%-osnál, 2017-től 50%-osnál nagyobb gyógyszerészi tulajdonnal Gyógyszertárlánc nem jöhet létre A már meglévő gyógyszertárlánc nem növekedhet Off-shore cég gyógyszertárat nem működtethet Gyógyszergyár és –nagykereskedő tulajdont nem szerezhet Bp. rez. II.-III 19

20 III. A Széll Kálmán-terv
2020 1. Helyzetkép III. A Széll Kálmán-terv Helyzetkép 1. Gyógyszerkassza (MdFt) Lakossági terhek Gyártói befizetések 2010-ben: kb. 51 Mrd (a támogatáskiáramlás kb. 15%-a) Gyártói befizetések 2011-ben 43,5 MdFt (terv) kb. 57 Mrd (tény) Gyártói befizetések 2012-ben (terv): 58,5 MrdFt A közötti kivonás egyenleg-szemléletben értendő Bp. rez. II.-III 20

21 Helyzetkép – 2. 2121 12% adó emelés 20%-ra Orvos-látogatói díj
Támogatás-volumen szerződések Generikus program Lejáró szabadalmak Biohasonló Közgyógyellátás Beteg-együttműködés Koleszterinszint-csökkentők Egyedi méltányosság Átsorolás Összesen 83 MdFt (+ az idei túllépés?) Bp. rez. II.-III 21

22 Helyzetkép – 3. Kétfordulós vaklicit
2222 Helyzetkép – 3. Kétfordulós vaklicit 906 támogatott gyógyszer ára átlagosan 18-20%-kal csökkent Legalább MrdFt kassza-megtakarítás/év Gyógyszertáraknál készletátértékelési veszteség elfekvő készletek árrés-csökkenés Kb. 3 MrdFt árrés-kiesés/év Következő vaklicit április 1. Eredményessége függ a forgalmi szerkezet változástól Generikus ösztönzés Hatóanyag-rendelés Bp. rez. II.-III 22

23 A patikai ágazat bevételei és a Széll Kálmán-terv
2323 A patikai ágazat bevételei és a Széll Kálmán-terv III. A Széll Kálmán-terv A Széll Kálmán-terv hatása a gyógyszerellátásra Közfinanszírozott gyógyszerek kb MrdFt ? Közfinanszírozott hányad MrdFt Térítési díj MrdFt Nem közfinanszírozott gyógyszerek kb. 23,5 MrdFt Egyéb termékek (étrend-kiegészítők, gyógytermékek stb.) kb. 5,5 MrdFt Nagykereskedelmi kedvezmény kb MrdFt ? Összesen kb MrdFt ? Kompenzáció kell! Bp. rez. II.-III 23

24 Jelenlegi támogatási rendszer főbb problémái és működési zavarai
2424 Jelenlegi támogatási rendszer főbb problémái és működési zavarai ??? Bp. rez. II.-III 24

25 Jelenlegi támogatási rendszer főbb problémái
2525 Jelenlegi támogatási rendszer főbb problémái Az állami/biztosítói szerep nem érvényesül hatékonyan Nincs egyértelmű szabályozási környezet Az adminisztratív szabályozási elemek kimerültek A befogadási eljárások bonyolultak, nem egyértelműek, transzparensek A tényleges költség-hatékonyság értékelése korlátos Nincs ösztönző elem a rendszerben a hatékony gyógyszer-felírásra, kiadásra, felhasználásra A magas költségű terápiák aránya növekszik a gyógyszertámogatási kiadásokban (biológiai terápiák) A gyógyszerek támogatása nem függ a tényleges hatékonyságtól A generikus gyógyszerárak magasabbak a nemzetközi árakból következtethető lehetségesnél Egyes onkológiai gyógyszerek támogatása a járóbeteg-ellátáson keresztül valósul meg, a fejlett országokban jellemzően fekvőbeteg-ellátáson keresztül történő finanszírozás helyett. Nem elég hatékony a forrásallokáció A társadalom egészségi állapota EU-s mércével mérve nagyon rossz Bp. rez. II.-III 25

26 A támogatási rendszer működési zavarai
2626 A támogatási rendszer működési zavarai Hatékonyságot gátló belső ellentmondások, érdekellentétek Gyártó – orvos – OEP háromszög Kórházi gyógyszerportfolió vs. lakossági gyógyszerellátás Kórházi felhasználású gyógyszerek a járóbeteg-gyógyszerkasszában OTC gyógyszerek támogatással? Beteg-együttműködés hiánya Orvosilag lehetséges / gazdaságilag megengedhető / etikailag vállalható „Kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét…” ……. Bp. rez. II.-III 26

27 A kompenzációról 2727 Olyan elemek jöhetnek szóba, amelyek
mérséklik a működési zavarokat és növelik a hatékonyságot elősegítik a térben és időben folyamatos ellátást, a társadalompolitikai célokkal harmonizálnak (nemzeti és szakmai érdekkör), támogatják a Semmelweis-terv céljait ??? Bp. rez. II.-III 27

28 A kompenzációról Olyan elemek jöhetnek szóba, amelyek
2828 A kompenzációról Olyan elemek jöhetnek szóba, amelyek mérséklik a működési zavarokat és növelik a hatékonyságot elősegítik a térben és időben folyamatos ellátást, a társadalompolitikai célokkal harmonizálnak (nemzeti és szakmai érdekkör), támogatják a Semmelweis-terv céljait Kamarai javaslatok Generikus ösztönzés 850 Ft-os fix árréshatár emelése Likviditás-javítás Szolgáltatási díj degresszív, vényhez kötődő gyógyszerészi gondozás Vidéki gyógyszerellátás biztosítása Egészségpolitikailag fontos gyógyszertárak Fiókgyógyszertárak működtetése Magisztrális gyógyszerkészítés Bp. rez. II.-III 28

29 IV. A Semmelweis-terv 2929 Semmelweis terv közzététele
2010. november 4. Társadalmi egyeztetés 2010. november – február 600 hozzászólás 2000 oldalon Előterjesztés véglegesítése 2011. március-április Kormányülés, és elfogadása 2011. május 31. Bp. rez. II.-III 29

30 3030 Beavatkozási irányok Pénzügyi, szervezeti gazdasági konszolidációhoz forrásjuttatások, fejlesztési források új prioritásai Betegút-szervezést támogató új állami egészségszervezési intézményrendszer kialakítása Ágazati informatika újragondolása, rendszerszintű fejlesztése Alapellátás és járóbetegszakellátás megerősítése, kompetenciák tisztázása, sürgősségi ellátás újraszervezése Gyógyszertárak egészségügyi integrálása, támogatáspolitika hatékonyságának javítása Egészségügyi és szociális ágazat fejlesztéseinek összehangolása Egészségügyi minőségfejlesztés Homogén foglalkozási csoportok életpályamodelljei Népegészségügyi program megújítása Betegjogok érvényesülésének javítása Egészségturizmus, egészségipar rendszerszintű támogatása Bp. rez. II.-III 30

31 Hogyan értékeljük a Semmelweis-tervet?
3131 Hogyan értékeljük a Semmelweis-tervet? A tavaly elkezdett átalakítás szerves folytatása A helyzetértékeléssel egyetértünk A célok és feladatok kijelölésével egyetértünk Együttműködést igényel, erre készek vagyunk: Standardokat elkészítettük Vényköteles és vénynélküli expediálási protokollt elkészítettük Gyógyszerészi gondozást végezzük, fejlesztjük, Generikus programhoz csatlakozunk (pl. helyettesítés, hatóanyag-rendelés) Etikai rendszer keretei között etikai audit bevezetését előkészítjük A tulajdonosi programhoz csatlakozunk De! Nagyfokú eladósodás, körbetartozás Széll Kálmán-terv: brutális forráscsökkenés A fő kérdés az lesz: Ki marad életben? Milyen eszközökkel lehet életben maradni? Bp. rez. II.-III 31

32 V. A gyógyszertár-működtetés kérdései
3232 V. A gyógyszertár-működtetés kérdései Megőrizhető-e a gyógyszerellátás egyenletessége térben és időben? Ki a gyógyszertár valódi működtetője? : személyi jogos gyógyszerész gazdasági társaság személyi jogos és gazdasági társaság Mik a személyi joghoz tapadó jogok és kötelességek? Mi a gyógyszerpiaci szereplők jogköre / mozgástere? Mi lesz a gyógyszertári fúziókkal? Nemzeti kézben maradnak-e a gyógyszertárak? Bp. rez. II.-III 32

33 3333 Szép hétvégét! Bp. rez. II.-III 33


Letölteni ppt "Lakossági gyógyszerellátással kapcsolatos teendők"

Hasonló előadás


Google Hirdetések