Kríziskezelés vakon Lelki Elsősegély telefonszolgálatok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az orvosok és szakdolgozók elvándorlásának hatása az egészségügyi ellátás színvonalára Dr. Balogh Zoltán ELTE TáTK- AstraZeneca 15. Egészség-gazdaságtani.
Advertisements

A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
AZ ÉSZAK ALFÖLDI RÉGIÓ EGÉSZSÉGÜGYI HELYZETÉRŐL Az idősek egészségéért Előadó: Váradi Jánosné.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Land of Opportunities… …. and hard work By dr. George NAGY, Chairman.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
Készítette: Gondos Borbála
Gyermekjóléti Szolgálatok IV. Országos Konferenciája Az iskolai agresszió megelőzése és kezelése - a MFPI projektjének bemutatása október 28. NÉMETH.
Dr. Jakab Julianna Budapest, október 29.. A projekt célja, hogy támogassa a nők által tulajdonolt és irányított vállalkozások életlehetőségeinek,
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
John Sheridan BVetMed CVPM DMS MRCVS A Te praxisod, a Te karriered, a Te életed – gond van?
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
Az időskorúak dialíziskezelésének epidemiológiája
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dr. puli edit phd egyetemi adjunktus, széchenyi istván egyetem, győr
imagine great people 1990.: USA 2000.: Magyarország 130 országban
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
1Transzplantációs Alapítvány
AZ ISKOLÁSKORBA VEZETŐ
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban
Mayer József Budapest február 27.
Hogyan lehetünk boldogabbak?
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
A Digitális szakadék csökkentése (GINOP-6. 1
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Teljesítményértékelési rendszer
Egészségügyi közbeszerzések
Konfliktusok az iskolában
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Projektmunka Földrajzolok
A márkázás Marketing gyakorlat 6..
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A hatékony adományozás eszközei igazgató, Magyar Adományozói Fórum
Felhasználóképzés a kórházban
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
DARUS.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Iskolai szociális segítő
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Kríziskezelés vakon Lelki Elsősegély telefonszolgálatok Székely András, 2017.11.08

Az öngyilkosság multifaktoriális eredetű

Kora gyermekkori tapasztalatok Genetikai tényezők Kora gyermekkori tapasztalatok Biológiai tényezők Pszichológiai tényezők Sérülékenység, érzékenység Szociális nehézségek Pszichiátriai rendellenességek Stressz tényezők A kockázatot, egyéni tűréshatárt növelő és csökkentő tényezők Média Öngyilkosság, mint minta Elérhető eszközök Szociális támogatás hiánya Ismeret és attitűdök az egészségügyi rendszerrel kapcsolatban Mentális egészség terén elérhető szolgáltatások Szociális támogatás Diagnózis, kezelés Prevenciós programok Öngyilkossági magatartás Az öngyilkossági magatartás magyarázó modellje (van Heeringen, 2001)

Eredmények Szolnokon EAAD

Without the last 2 months Járóbeteg ellátás a Szolnoki Kórház Pszichiátriai gondozójában 2003-2007 Corrected data Without the 1st quarter Without the last 2 months

Hívások száma a lelki-elsősegélyszolgálatnál 2003-2007 Hívások száma havonta és 6 hónapos átlag

Öngyilkossági problémával kapcsolatos hívások száma a lelki-elsősegélyszolgálatnál 2003-2007 Hívások száma havonta és 6 hónapos átlag

Öngyilkossági arányok Magyarországon és Szolnokon 100 Öngyilkossági arányok Magyarországon és Szolnokon 100.000 főre, 1998 és 2008 közt, teljes népesség

Öngyilkossági arányok Magyarországon és Szolnokon 100 Öngyilkossági arányok Magyarországon és Szolnokon 100.000 főre, 1998 és 2008 közt, férfiak

Öngyilkossági arányok Magyarországon és Szolnokon 100 Öngyilkossági arányok Magyarországon és Szolnokon 100.000 főre, 1998 és 2008 közt, nők

OSPI kutatás 2009 december 1000-1000 fő Lakossági attitűdök vizsgálata Németország Portugália Írország Magyarország 1000-1000 fő Lakossági attitűdök vizsgálata

Personal stigma Germany Hungary Ireland Portugal People with depression could snap out of it if they wanted 20,1 60,4 18,5 42,4 Depression is a sign of personal weakness 25,9 46 18,6 33,3 Depression is not a real medical illness 14,7 27,8 16,5 25,8 People with depression are dangerous 28,6 35,3 14,9 35,5 It’s best to avoid people with depression so you don’t become depressed yourself 13,7 20,3 8,2 24,6 People with depression are unpredictable 36,5 46,2 38 70 If I had depression I would not tell anyone 25,2 22,5 21,1

Perceived stigma (social norm) Germany Hungary Ireland Portugal Most people believe that people with depression could snap out of it if they wanted 47,3 64,8 32,1 55,1 …depression is a sign of personal weakness 58,9 50,5 30,7 56,8 … depression is not a real medical illness 43,1 42,7 32,4 50,9 … people with depression are dangerous 35,5 26,3 37,8 … it is best to avoid people with depression so you don’t become depressed yourself 46,6 33,8 23,6 50,2 … people with depression are unpredictable 55,2 47 42 67,5 If they had depression, most people would not tell anyone 62,1 41 42,9 63,8

Openness to professional help Germany Hungary Ireland Portugal If I believed I was having a mental breakdown, my first inclination would be to get professional help 84,2 74,6 77,5 89,1 If I were experiencing a serious a serious emotional crisis at this point in my life, I would be confident that I could find relief in psychotherapy 78,4 67,8 79,7 83,9 I would want to get psychiatric attention if I was worried or upset for a long period of time 69,9 40,3 82,5 80,6 At some future time I might want to have psychological counselling 30,5 14,5 38,7 77,4 A person with an emotional problem is not likely to solve it alone; he is likely to solve it with professional help 80,1 79,8 70,5 83,8

Value of professional help Germany Hungary Ireland Portugal The idea of talking about problems with a psychologist strikes me as a poor way to get rid of emotional conflicts 29 59,4 26,2 35,2 There is something admirable in the attitude of a person who is willing to deal with his conflicts and fears without resorting to professional help 80,9 89,4 57,1 58,8 Considering the time and expense involved in psycho-therapy it would have doubtful value for a person like me 43,6 40,4 37,5 53,1 A person should work out his own problems; getting psychological counselling would be a last resort 51,7 79,5 35,9 48,9 Emotional difficulties, like many things, tend to work out by themselves 38 46 46,5 45,2

31 segélyvonal 23 országból 344 helyi szervezet 5 millió hívás évente 60,000 internetes megkeresés 70,000 chat megkeresés 21,000 ügyelő 67% nő, 33% férfi Kor: 50% 45 és 65 éves kor közt 841 fizetett alkalmazott(vezetők, képzők, adminisztráció)

Hívók megoszlása nem és életkor szerint, 2016

Önkéntesek jellemzői (TesVolSat kutatás) Telefonos önkéntes jellemzői Közép- vagy felsőfokú végzettség, 45 éves kor fölött, élettapasztalattal, Még mindig aktív a szakterületén vagy érdeklődik új lehetőségek iránt, Megfelelő önértékelés, szociálisan aktív, nyitott a közösségi kérdések felé, fogékony az érzelmi krízishelyzetekre, képes és szeretne tanulni, készséget fejleszteni Összhanggban az EU célkitűzéseivel az aktív időskor támogatását illetően Telefonos önkéntesek motivációi Elsősorban a közösségért, másokért, A meglévő készségek és képességek kihasználása mellett a fejlődés, tanulás lehetősége is fontos tényező.

Az „értő meghallgató” jellemzői, a szükséges készségek Nem szakember, szaktudás, hanem olyan alapvető készség, amely minden területen szükséges, de elsősorban ott, ahol a személyközi kapcsolatok és a segítségnyújtás vannak a középpontban. A szükséges készségek megtanulhatók, elsajátíthatók mindenki által a megfelelő képzés segítségével.

Legfontosabb készségek Empátia 92% Érzelmi stabilitás 86% Erőforrások kihasználása 83% Aktív odafigyelés 89% A beszélgetés irányítása 63% Tisztelet 89%

Értő meghallgatás képzés részei 1. Aktív hallgatás (Koncentráció, Türelem, Fókuszálás, Elfogadás, Empátia, kérdések fajtái) Hallgatásmérő, tér-adás a párbeszédben, a rossz hallgató, tartalom visszaadása Alapérzelmek, érzelmek felismerése, érzések visszaadása Értékek, elfogadás, határok lefektetése Empátia, empátia jellemzői, empatikus válaszok

Értő meghallgatás képzés részei 2. Kommunikációs elméletek (Négy fül, visszatükrözés) Érzelmi stabilitás (Belső figyelem, belső hangok, belső csapat) Beszélgetés fázisai (Barátságos indítás, probléma feltárása, célok meghatározás, probléma kifejtése, lezárás) Erőforrások, optimalizálás (Életfa, kérdések fajtái) Erőforrások aktiválása (Pozitív szóbeszéd)