Járműinformatika Kőrös Péter

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Takács Béla  Legyen decentralizált, azaz ne egy központi géptől függjön minden!  Legyen csomagkapcsolt, hogy többen is tudják használni a hálózatot!
Advertisements

FDDI (Fiber Distributed Data Interface, Száloptikai adatátviteli interface)
Alaplap.
Az információ átviteli eljárásai és azok gyakorlata
Hálózati alapismeretek
Számítógépes hálózatok
Videó kártyák újdonságai Készítette: Villás Tibor.
Hálózati ismeretek.
PowerPoint animációk Hálózatok fizikai rétege
Hardver ismeretek-2.
Hálózatok A hálózatok története HHHHatalmas méretű számítógépek. KKKKis helyen, de hogyan? TTTTöbb felhasználós, párhuzamosan több embert.
Hálózati alapfogalmak, topológiák
Soros kommunikáció. •Üzenet–>Kódolás (bináris kód) •A bitek átküldése a vezetéken időben egymás után (soros) •Dekódolás–>Üzenet GND
Az IEEE 802. szabvány 4. fejezet.
Számítógép hálózatok.
Hálózati architektúrák
Hálózatok.
HÁLÓZATOK.
HÁLÓZATOK.
Hálózati eszközök az OSI modell alapján
ZigBee alapú adatgyűjtő hálózat tervezése
Sándor Laki (C) Számítógépes hálózatok I. 1 Számítógépes hálózatok 3.gyakorlat Fizikai réteg Kódolások, moduláció, CDMA Laki Sándor
Hálózatok fajtái, topológiájuk, az Internet fizikai felépítése
OSI Modell.
A Hálózatok csoportosítása…
SATA/PATA.
Vezeték nélküli Interfészek
Memóriák.
Számítógépes Hálózatok GY
Hálózati és Internet ismeretek
Hálózati és Internet ismeretek
Ethernet technológiák A 10 Mbit/s sebességű Ethernet.
Hálózati eszközök.
Létező hálózatok Kapcsolat-orientált csomagkapcsolt adathálózat: X.25.
A hálózati kapcsolat fajtái
Hálózati architektúrák
Adatkapcsolati réteg.
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
Hálózati ismeretek ismétlés.
Hálózatok Kialakulásának okai: kommunikációs igény gépek közt,
Rétegmodellek 1 Rendelje az alábbi hálózati fogalmakat a TCP/IP modell négy rétegéhez és a hibrid modell öt rétegéhez! Röviden indokolja döntését. ,
Kommunikáció a hálózaton Kommunikáció a hálózaton.
Hálózatok osztályozása
Számítógép-hálózatok Budai László. Alapfogalmak  Hálózat fogalma  Hálózati architektúrák  Hálózati topológiák  Szabványok  OSI modell 2.
Számítógép hálózatok.
Adatátvitel elméleti alapjai
Számítógép- hálózatok
A fizikai réteg. Az OSI modell első, avagy legalsó rétege Feladata a bitek kommunikációs csatornára való juttatása Ez a réteg határozza meg az eszközökkel.
HEFOP 3.3.1–P /1.0A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európa terv keretében valósul meg. 1 Számítógép- hálózatok dr. Herdon.
Topológiák Hálózati eszközök
ADSL alkalmazása xDSL frekvenciaosztásos elven működik, azaz különböző frekvencián továbbítja az előfizető és a szolgáltató felé haladó adatokat.
4.Tétel: xDSL, VoIP, FTTx, NGN
Vezetékes átviteli közegek
A szállítási réteg az OSI modell 4. rétege. Feladata megbízható adatátvitel megvalósítása két hoszt között. Ezt úgy kell megoldani, hogy az független.
Az adatkapcsolati réteg DATA LINK LAYER. Az adatkapcsolati réteg három feladatot hajt végre:  A hálózati rétegektől kapott információkat keretekbe rendezi.
A számítógépes hálózatok
Számítógép-hálózatok
Számítógépes hálózati alapismeretek - vázlat
Vezetékes átviteli közegek
Előadó: Kajdocsi László
Kommunikáció a hálózaton
UTP (Unshielded Twisted Pair)
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
ATM Asynchronous Transfer Mode
Számítógépes hálózatok
Periféria (vezérlő) áramkörök
Egy adat fontosság szerinti protokoll
Hálózatok.
LoRa technológia, LoRaWAN hálózatok
Digitális Vezérlésű Generátorok
Előadás másolata:

Járműinformatika Kőrös Péter korosp@sze.hu http://rs1.sze.hu/~korosp/ 2. Óra Kőrös Péter korosp@sze.hu http://rs1.sze.hu/~korosp/

LIN- és más szub-busz rendszerek (K- és L-line, KWP 2000) LIN (Local Interconnect Network) Konzorciumi fejlesztés Komfort- és a karosszéria-elektronika számára Lopásvédelem, fényszórók elektronikája, klíma, ajtó zárás stb. Kis sebességű Egy vezetékes! UART alapok (Univerzális aszinkron adóvevő) Korlátozott fizikai méret (max. 40m) CAN busz illeszthető, GateWayeken keresztül

LIN- és más szub-busz rendszerek (K- és L-line, KWP 2000) LIN v2.0 protokoll jellemzői Single Master / Multiple Slave Idővezérelt Hardver és Szoftver igények alacsony költségűek Automatikus szinkronizáció (Üzeneteken keresztül, önszinkronizációs folyamat) Meghatározott jelátvitel Átviteli sebesség: maximum 20 kbit/s Maximum 16 vezérlőegység (1 Master, 15 Slave, ID-k: 0-Master, 1…15-Slavek)

LIN- és más szub-busz rendszerek (K- és L-line, KWP 2000) Diagnosztikai Interfész (GateWay) LIN Master LIN Slave 1 LIN Slave 2 LIN Slave N (max. 15) Diagnosztikai csatlakozó (OBD csatlakozó)

LIN- és más szub-busz rendszerek (K- és L-line, KWP 2000) LIN rendszer vezérlése Kérdés-válasz metódus (Master-Slave) Címzett kérdés, így csak vezérlőegység válaszol Sleep üzemmód, ébreszteni minden vezérlőegység tud Hibás Slave detektálás egyszerű (Nincs válasz adatterület)

LIN- és más szub-busz rendszerek (K- és L-line, KWP 2000) Üzenet-keret slot Üzenetek közötti szünetek Üzenet-keret (Frame) Válasz köz Szinkronizálási szünet Szinkronizáció Azonosító Adatmező 1 Adatmező N Checksum Üzenetfej Válasz

LIN- és más szub-busz rendszerek (K- és L-line, KWP 2000) LIN üzenet Header: Szinkronizációs szünet: 13 domináns bit (12 bit domináns - 0 V, 1 bit recesszív - tápfeszültség) Szinkronizáció: 8 bit (domináns és recesszív váltakozás) Azonosító mező: 10 bit (vezérlő és üzenet azonosítója) Response: Adatmező(k): Legfeljebb 8 Byte (1 startbit, 8 adatbit, 1 stopbit, azaz 10 bit) CRC szakasz: függ az üzenet adatterületének hosszától

LIN- és más szub-busz rendszerek (K- és L-line, KWP 2000) LIN üzenet oszcilloszkóp képe Domináns bit: Maximum 40%-a a tápfeszültségnek! Recesszív bit: Minimum 60%-a a tápfeszültségnek! Forrás: http://www.volkspage.net/technik/ssp /ssp/SSP_286_d1.pdf

LIN- és más szub-busz rendszerek (K- és L-line, KWP 2000) K-line: Szabványosítva 1989, diagnosztikai célok Kétirányú, egyvezetékes, 10.4 kbit/s L-line: Egyvezetékes, egyirányú, csak indítási fázisban alkalmazott KWP 2000: K-line + amerikai ODB szabvány -> KWP 2000 (diagnosztika)

MOST buszrendszer (Media Oriented Systems Transport) Főbb jellemzők ISO/OSI modell mind a hét szintjét megvalósítja 25 illetve 50 Mb/s (150 Mb/s + kiegészítő aszinkron vezérlőcsatorna 700 kbit/s, TDMA – Time Division Multiple Access) Egy egységhez egy cím tartozik (küldő és fogadó címként is alkalmazzák) Optikai kábel (vagy csavart érpár) Gyűrű, csillag, fa struktúra egyaránt használható (gyűrű az elterjedt) Maximum 64 db vezérlőegység Timing Master vezérlőegység folyamatosan küldi a szinkron üzeneteket Hang- és képátvitel valósidejű működtetése lehetséges Hibafelismerés beépített

2003-as Audi A8 MOST busz adatátviteli rátái alkalmazás szerint csoportosítva Forrás: http://www.volkspage.net/technik/ ssp/ssp/SSP_286_d1.pdf

MOST buszrendszer (Media Oriented Systems Transport) Telematika Master egység Gyakran a vezérlő és kijelző egység egyben a MOST busz Master csomópontja is ID-ja mindig a 0 Slave egységek Időszinkronizálás Adatok küldése, ha a master megcímezte őket CD-tár TV-tuner Rádió-tuner Információs vezérlőegység Kijelző Kezelő egység Diagnosztikai interfész (GateWay) Beszéd kezelő Erősítő Kártyaolvasó GPS

MOST buszrendszer (Media Oriented Systems Transport) Elektromos jel Szinkron adatok Optikai szálas Transceiver (FOT – Fibre Optical Transmitter) MOST kommunikációs vezérlő Audio/video eszközök Optikai jel Mikrovezérlő MOST vezérlőegység tipikus felépítése

Forrás: http://www.volkspage.net/technik/ ssp/ssp/SSP_286_d1.pdf

MOST buszrendszer (Media Oriented Systems Transport) Színes köpeny Fekete köpeny Reflexiós réteg Mag Optikai kábelek Üvegszálú kábel: Kisebb veszteség, nagyon vékony, fizikai behatásokkal szemben kevésbé ellenálló Műanyagszálas kábelek (POF – Plastics Optical Fiber): Magrész: polimetil-metakrilát Transzparens réteg: fluorpolimer Fekete köpeny Színes, mechanikai védelmet nyújtó műanyag köpeny

MOST buszrendszer (Media Oriented Systems Transport) Optikai kábelek tulajdonságai A fénysugár egy részét egyenesen továbbítja az optikai szál. A fénysugár nagyobb része a teljes reflexiót kihasználva fog továbbhaladni.

MOST buszrendszer (Media Oriented Systems Transport) Optikai kábelek alkalmazásának korlátai, követelményei Optikai vezetékek végének védelme (porvédő sapka) Hajlítás sugarának adott értéknél nagyobbnak kell lennie (teljes reflexió érvényesülhessen) Mechanikai védelem

MOST üzenetek formátuma Teljes sávszélesség kommunikációs ciklusokra (Frame) van felosztva 16 frame képez egy blokkot 363 μs 22,6 μs 22,67 μs Header (1 Byte) Szinkron (24-60 Byte) Aszinkron (36-0 Byte) CRC (2 Byte) Trailer (7 Byte) MOST 25 Adatmező 64 Byte 22,67 μs Header (7 Byte) CRC (4 Byte) Szinkron (1-117 Byte) Aszinkron (116-0 Byte) MOST 50 Adatmező 128 Byte

MOST buszrendszer (Media Oriented Systems Transport) Aszinkron adatok Arbitrálási elv A küldő nem kap visszajelzést, ha a MASTER nem fogadja az üzenetet (nincs ismétlés a küldő részéről) Vezérlő csatorna MOST 25 – 32 Byte, MOST 50 – 24…36 Byte Van nyugtázás (ACK jel) Sleep üzemmód Master ébreszthet (ébreszthet csak egy slave-t is) Stand-by állapot (pl. indításkor)

D2B, Bluetooth IT által használt protokoll D2B MOST busz elődje, Philips cég fejlesztette, nem terjedt el (Max. 1 Mbit/s) Csak multimédiás célok Később száloptika alkalmazása (5,65 Mbit/s) Max. 6 vezérlőegység Max. 10 m hossz IT által használt protokoll Kényelmi és multimédiás célok

FlexRay Konzorciumi fejlesztés 2009 v3.0 (végleges protokoll) BMW, VW, Daimler AG, GM, Bosch, NXP Semiconductors, Freescale 2009 v3.0 (végleges protokoll) Megjelenés az autókban Audi A8 (2011) BMW X5 BMW X6 BMW 7 BMW 5 BMW 5 GT Rolls Roys Ghost Nagy adatátviteli sebesség (csatornánként 10Mbit/s) Biztonságkritikus vezérlés követelményeit teljesíti Két független csatorna Nem csak autóipari alkalmazások Jogi kérdések (X-by-Wire rendszerek)

FlexRay hálózatok tulajdonságai Gyors, determinisztikus és hibatűrő rendszer (nincs arbitráció) Autóipar generálta a hálózat létrejöttét (X-by-wire rendszerek) Két csatornás működés, egyenként 10 Mbit/s-os sebességgel. Általában a két csatornát ugyanarra a célra használják, így valósítják meg a hardver redundanciát. A kommunikációs ciklus felosztható statikus és dinamikus időszeletekre. A statikus rész vezérlőegységekhez vannak rendelve, míg a dinamikus rész a fent maradó sávszélességen akár multimédiás célokat is ki tud elégíteni. Idővezérelt elven működik, amely biztosítja a küldött és fogadott információk sérthetetlenségét, de szervezésbeli nehézséget is okoz.

FlexRay hálózatok topológiája Két alapvető topológia Vonalas (Busz) Csillag Aktív csillagpontban maximum 16 ág lehet Sorosan kapcsolt csillagok száma maximum 3 db lehet Hibrid topológiák a két csatorna miatt

FlexRay hálózatok vezetékezése, csatlkaozói Két csavart érpár (1-1 csatorna) Fizikai végpontokon lezáró ellenállás (gyakorlatban két 100 Ohm-os ellenállás) Kábel árnyékolt és árnyékolatlan is lehet

FlexRay vezérlő blokkvázlat Host: Közli a buszvédelemmel, hogy melyik időköz van számára lefoglalva, adatokat közöl. Communication Controller: A hálózat paramétereit „tartatja be”, megvalósítja az adott protokollt (több száz szabály). Bus Guardian: Biztosítja, hogy a vezérlő az ő számára biztosított időkeretben küldhessen adatot a hálózatra. Bus Driver: Adatokat küld a buszra.

FlexRay hálózat adatreprezentációja Idle_LP (Low Power) Idle Data_1: pozitív feszültségkülönbség Data_0: negatív feszültségkülönbség 3 2,5 2

FlexRay vezérlő állapotgépe Halt: komolyabb hiba észlelésekor Config: kommunikációs controller inicializálása és konfigurálása Normal active: hibamentes működés Normal passive: csak üzenetek fogadása, küldés nem lehetséges (órajel- szinkronizáció szükséges)

FlexRay kommunikációs ciklus

FlexRay kommunikációs ciklus Static Segment: Biztonságkritikus, valósidejű vezérlést kiszolgáló adatterületek (nem mindenképp redundáns adat A és B csatornán). Dynamic Segment: Meghatározott nagyságú adatterüet, nem biztonságkritikus. Symbol Window: Belső vezérlési információk. Network Idle Time: Helyi óraidő igazítása, hossza rögzített!

FlexRay Frame (keret)

FlexRay hálózat indítási mechanizmusa

CAN protokoll – Controller Area Network Új információk továbbításához csak szoftver változtatás szükséges (üzenetek definiálása). Az adatprotokoll többszörösen is biztosítva van a kommunikációs hibák ellen. Pl.: ellenőrző összegek, bitek stb. Kevesebb szenzor és jelvezeték 2 vezérlő közötti nagyon gyors adatcsere (max. 1 Mbit/s) Kis helyigény, vezeték, vezérlő és csatlakozás A CAN protokoll véglegesítése (BOSCH, 1991 v2.0)

CAN - Történet 1983 CAN – Fejlesztés kezdete a Bosch-nál 1985 (Full-) Teljes CAN-Specifikáció (kooperáció az Intellel) 1987 Az első szilikon az Intel-től 1988 Szériatípus az Intel-től (82C526) 1988 Basic-CAN a Philips-től (82C200) 1991 Végleges v2.0 specifikáció

Controllerek száma Középkategóriás autókban jelenleg körülbelül 80 CAN vezérlőegység található meg (felsőkategóriában ez a szám 120db is lehet). 2020-ra kb. duplájára fog emelkedni ez a szám (lehet hogy a CAN vezérlők kárára pl. FlexRay vezérlőegységek).

CAN busz Multi-Master Busz, azaz minden egység egymástól függetlenül adhat. Adatátvitel 100 KBit/s (Low Speed, Komfort-CAN, Info-CAN) és 500 KBit/s (High Speed) Low Speed-CAN esetén egyvezetékes mód is lehetséges. Magas zavarvédettség, kis meghibásodási ráta

CAN vezérlőegység Controller: Előkészíti az adatokat a küldés számára, illetve a kapott adatokat alakítja át a vezérlő számára. Transceiver: Elküldi elektromos jelként a Controller által előkészített adatokat az adatbuszon, valamint fogadja is őket. 2 adatbusz lezárás (120 Ohm, esetleg kapacitással) 2 adatvezeték (általában egy alapszín, mellette fehér-alapszín vezeték vagy narancs alapszín zöld és barna csíkkal)

Reflexiós jel felfutási ideje Jelalak „A“ csomóponttól Reflekxiós jel Reflexiós jel felfutási ideje Megjelenő jel a hálózaton A R>Z R<Z

CAN hálózatok az autóban (2003-as Audi A3) A-oszlop bal oldalon: CAN - „Hajtás” A-oszlop jobb oldalon: CAN - „Komfort” CAN – „Információs”

Adatátvitel folyamata Adatok előkészítése Az adatok előkészítését a CAN-Controller végzi. Adatok küldése Az adatokat a CAN- Transceiver küldi (és fogadja). Adatok fogadása Minden más vezérlő fogadja a buszon küldött adatokat. Adatok vizsgálata A vezérlő megvizsgálja, hogy a kapott adatok kellenek-e a működéséhez. Adatok átvétele Ha az adatok a vezérlőegységhez tartoznak, akkor átvételre kerülnek.

Feszültségszintek a CAN buszon

Feszültségszintek a CAN buszon

Feszültségszintek a CAN buszon

Data-Frame 11- és 29-Bit azonosítóval (CAN v2.0 A vagy B mód)

Üzenetfajták Adattartalmú üzenetek átvitele DATA FRAME Adattartalmú üzenetek igénye REMOTE FRAME Hibaüzenetek ERROR FRAME Túlterheltséget jelző üzenet OVERLOAD FRAME

Standard Frame

Standard Frame

Standard Frame

Arbitráció

Köszönöm a figyelmet!