A közpolitika forradalma Magyarországon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 A közpolitika forradalma Magyarországon Bokros Lajos professzor és vezérigazgató Közép- Európai Egyetem Budapest, 2006.
Advertisements

Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
1 Járulékok változásai 2009 – 2010 Pásztorné Szerezlai Márta november 04.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
évi változások a társadalombiztosítási rendszerben (járulékok, egészségügyi hozzájárulás)
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Nagyprezentáció Társaság a Lakásépítésért Egyesület lobby tevékenység a magyarországi lakásépítések élénkítése érdekében Előadó:
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Fontosabb szja és járulék változások január 1.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Szőke István szakmai igazgató Pécs, január 29. A gazdasági válság foglalkoztatásra gyakorolt hatásának.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Sajtó és szabadság: a médiairányítás a 20. századi Magyarországon
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Egyéb munkaerő-piaci programok
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Fenntartható utak Jogi Bizottság
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Összeállította: Horváth Józsefné
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
A gazdaság- és foglalkoztatáspolitika összehangolása
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A konszolidáció módszertanáról
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Az egészségügyi finanszírozás sarokpontjai
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
SZÁMVITEL.
Egészségügyi közbeszerzések
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
főigazgatóhelyettes, NSzFI
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
Válság – kezelés – válságkezelés
Készletek transzformációja
VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Baranya Megyei Önkormányzat
SCC Rendszer Bevezetése
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Szabálytalanságkezelés
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

A közpolitika forradalma Magyarországon Bokros Lajos professzor és vezérigazgató Közép- Európai Egyetem Budapest, 2006

Elvesztett évtized (2000-2010) Vége az egyensúlyromboló növekedésnek és a kivánságmüsor gazdaságpolitikának Alacsony növekedéssel, inflációval és romló életszinvonallal fizetünk a hibákért Élenjáró reformországból kockázatos üzleti tereppé váltunk hiteltelen közbeszéddel Felzárkózás helyett lemaradás nemcsak Közép-, hanem Kelet-Európához képest is

Mi a közpolitika (public policy) ? A társadalom egészét érintő kormányzati döntések mögött meghúzódó szakmailag megalapozott és egymással összehangolt elképzelések, eszközök, megoldások olyan rendszere, ami demokratikus politikai berendezkedés esetén a társadalommal folytatott érdemi párbeszéd nyomán segiti a társadalom fejlődését folyamatos politikai felelősségvállalás mellett

Magyarországon a “politics” teljesen kiszoritotta a “policy”-t Következmények: folyamatos valóságtagadás a társadalom félrevezetése a közgazdasági és jogi kultúra hanyatlása látványpolitika érdemi cselekvés helyett politikai és szakmai felelősség elporladása befelé forduló parlagi kultúra: magyar ugar

Közpolitika ma: a folyamatos szerkezeti reformok politikája Reformok célja: közszolgáltatások minőségének javitása hozzáférés esélyegyenlőségének növelése szolgáltatások költséghatékony előállitása oktatás, gyógyitás, nyugdij: öngondoskodás és állami kényszerszolidaritás egyensúlya szociálpolitika: kisebb de célzottabb állami jóval nagyobb társadalmi szolidaritás !

Felsőoktatás: elég-e a tandij ? (szükséges, de nem elégséges) Negativ feladatok: fejkvótafinanszirozás megszüntetése közalkalmazotti jogállás és bérszabályozás felszámolása szenátusok gazdálkodási döntéshozatali jogának elvétele felesleges felsőoktatási intézmények azonnali bezárása

Felsőoktatás: elég-e a tandij ? (szükséges, de nem elégséges) Legfontosabb pozitiv teendők: gazdasági tanács helyett tulajdonosi irányitó testület (board of trustees) fenntartók fizessék a fizikai infrastrukturát állami intézménynél szigorúan a jövőbeni munkaerőpiaci kereslet függvényében tanárok fizetésének fedezete a tandij növekvő mentesség - növekvő tandij

Felsőoktatás: elég-e a tandij ? (szükséges, de nem elégséges) Szenátus a tanszabadság letéteményese rektor szabadon dönt a tanárok felvétele, elbocsátása, javadalmazása tárgyában diákok minden tanárt minden tanfolyam után alaposan és irásban értékelnek intézmények évente kötelező minősitése minden egyetem, főiskola és program akkreditációja nemzetközi bizottsággal

Gyógyitás: elég-e a vizitdij ? (szükséges, de nem elégséges) Negativ feladatok: potyautasok gyógyitásának felfüggesztése a baleseti sürgősségi ellátás kivételével ingyenes kórházi és közgyógyszerellátás megszüntetése, támogatás egységesitése gyógyitó személyzet közalkalmazotti jogállásának megszüntetése az állami (önkormányzati) tulajdonú intézményekben felesleges kórházak bezárása, átalakitása

Gyógyitás: elég-e a vizitdij ? (szükséges, de nem elégséges) Legfontosabb pozitiv teendők: versengő magánbiztositók jogi, pénzügyi és szabályozási feltételrendszerének kidolgozása, refom fokozatos bevezetése abszolút összegü, minimálisan fizetendő egyéni egészségbiztositási dij azonnal 8%-os egészségbiztositás az abszolút küszöbérték felett a munkavállalóknak 13. havi bér, nyugdij legyen ennek fedezete

Gyógyitás: elég-e a vizitdij ? (szükséges, de nem elégséges) gyógyitási szolgáltatások többcsatornás, osztott finanszirozásának előkészitése magán egészségbiztositási pénztárak (MEP) alapitása, kötelező tagság meghirdetése átmeneti időszak: választás egy év alatt nem választók és jövedelemnélküliek hozzárendelése egy, a magánbiztositók által közösen fenntartott MEP-hez (nem TB) egészségbiztositási felügyelet létrehozása

Gyógyitás: elég-e a vizitdij ? (szükséges, de nem elégséges) Gyógyitó szolgáltatók szabad versenye a MEP-ekért és rajtuk keresztül a betegekért MEP nem utasithat vissza beteget, de dijat emelhet többlet kockázati tényezők esetén Szolgáltató nem utasithat vissza beteget, ha vele szerződött MEP-hez tartozik ! Vizitdijat önrészként a MEP-ek bevezetik, a gyógyitók pedig eleve követelni fogják teljesitmény szerinti bér a gyógyitásban

Nyugdij: elég-e a paraméterek változtatása az első pillérben ? Nyugdijkorhatár fokozatos emelése 65 évre korkedvezményes nyugdij megszüntetése megszerzett rokkantnyugdijak évente kötelező felülvizsgálata, újak szigoritása egyéni számlás állami nyugdij (NDC) gyors kidolgozása és mihamarabbi bevezetése nyugdij mellett szabad legyen dolgozni, de kelljen NDC-járulékot fizetni várományért nyugdij nem lehet többé politikai cukorka

Munkaerőpiaci szabályozás Román és bolgár állampolgárok szabad munkavállalása az EU-tagság pillanatától (szolidaritás a határon túli magyarokkal ! ) minimálbér eltörlése (Németország) vagy legalább egységesitése és befagyasztása heti munkaidő nem csökkenhet, fizetett ünnepek száma nem emelkedhet határozott idejü munkavállalásnak ne legyen semmilyen időkorlátja

Munkaerőpiac és közteherviselés Minimálbér felbruttósitása 18% SZJA-val Munkavállalók: 8% Eü, 10% Ny, 18% SZJA Munkaadók: 10% Eü, 18% Ny ADÓÉK (bruttó munkaerőköltség és nettó kereset hányadosa) igy pontosan 100% Ha marad a 36% SZJA kulcs, annak küszöbe egybeeshetne a 18% Ny megszünésével Minden ingatlanra értékalapú adó minden egyéb adó helyett (kamat, szolidaritás, stb.)

Szép, új világ ? Minden előadásból kimaradnak lényeges elemek: közoktatás, közigazgatás, kultúra és sport támogatása, állami beruházások, határon túli magyarok támogatása, stb. Ha van teljes refomelkötelezettség, akkor a fenti területek érdemi reformja elinditható Ha nincs, akkor ime egy minimális program, ami a főbb reformcélok elérése mellett a kv fenntartható pályára állitását is szolgálja