Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
„Az esély kis körei” Helyi esélyegyenlőségi programok Magyarországon Záró konferencia Budapest, december 8. ÁROP Esélyegyenlőség-elvű.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
Open SKM Agency Kft. - „...a nyílt szabványok választása egyértelműen okos üzleti döntés...” „... az EU nem válhat a zárt forráskód rabjává,
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
Dr. Kovács László Főtitkár
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Természeti erőforrások
Hogyan lett Szentgotthárd energiaváros?
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
A Digitális szakadék csökkentése (GINOP-6. 1
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
Válaszok a globális oktatáspolitikára
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A Zala megyei foglalkoztatási stratégia Aktualizálása Remete Zsuzsa Projektvezető Hétfa Elemző Központ.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Környezeti Kontrolling
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
Településföldrajz II. A városok fejlődése.
Lorem ipsum.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Családi vállalkozások
Iskolai szociális segítő
Társadalmi integráció kistelepüléseken
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

BEFOGADÓ, BIZTONSÁGOS, ELLENÁLLÓKÉPES ÉS FENNTARTHATÓ VÁROSOK ÉS TELEPÜLÉSEK ALAKÍTÁSA Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> <tfleischer@vki.hu> ’A hazai fenntartható fejlődés vezérfonala az ENSZ 17 fenntarthatósági célja tükrében’ Az iASK ’KRAFT’ és ’Fenntartható Fejlődés’ munkacsoportjának közös tematikus konferenciája, Keszthely, Pannon Egyetem, Georgikon Kar 2017. május 19-20.

Befogadó, biztonságos, ellenállóképes és fenntartható városok és települések alakítása – az ENSZ 11-es számú fenntartható fejlesztési célja tükrében

Befogadó, biztonságos, ellenállóképes és fenntartható városok és települések alakítása – az ENSZ 11-es számú fenntartható fejlesztési célja tükrében

Befogadó, biztonságos, ellenállóképes és fenntartható városok és települések alakítása – az ENSZ 11-es számú fenntartható fejlesztési célja tükrében Bevezetés – ami nem a fejezethez, hanem az SDG áttekintés egészéhez tartozik. „Fejlesztéspolitika” UN 1945, UN 1990… + az SDG átfogó szempontja a szakpolitikai integráció és az egyetemlegesség A világhelyzet Az európai és a hazai helyzet A hazai tennivalók Összefoglalás

Befogadó, biztonságos, ellenállóképes és fenntartható városok és települések alakítása – VILÁGHELYZET Miközben a városokat számos jogos kritika éri erőforrás-használatuk és kibocsátásuk mértéke miatt, azt is célszerű figyelembe venni, hogy a városok és funkcióik nélkül a hagyományos mezőgazdasági kultúrák eltartóképességének a sokszorosát kitevő emberi népesség nem lett volna életben tartható. Eddig is a városokba áramlott a népesség többlete, és az UNDESA (2012) ENSZ anyag megállapítása szerint a Föld 2050-ig várhatóan 9,3 milliárdra növekvő össznépességének a növekménye is kizárólag a városokat, főként a fejlődő országok városi népességét fogja tovább gyarapítani. Komolyan véve az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljainak deklaráltan integrált és egyetemleges szemléletét, a városok és települések befogadóvá, biztonságossá, ellen- állóképessé és fenntarthatóvá tételét ennek a fent jelzett kiinduló helyzetnek a tudatosításával kellene kezdeni, számba véve mindazokat a demográfiai, a nők helyzetére vonatkozó, az iskolázottsági, a munkahelyteremtési és a gazdasági kérdésekkel való összefüggéseket, amelyek a város problémakörében megjelennek.

Befogadó, biztonságos, ellenállóképes és fenntartható városok és települések alakítása – VILÁGHELYZET Ezzel szemben az SDG célkitűzések kiragadják a városi / települési önkormányzatok hatáskörébe tartozó tevékenységeket, és azokra vonatkozóan adnak kedvező irányú, de önmagában teljesíthetetlen, így javarészt ráolvasásnak és vágyálomnak tekinthető tanácsokat. Miközben a (biztonságos, befogadó, elérhető, fenntartható stb.) városi szolgáltatásokra, a lakásra, a közlekedésre, a közterület és zöldterületek biztosítására; a katasztrófavédelemre és a környezeti kibocsátások csökkentésére; az urbanizációt segítő, részvételen alapuló településtervezésre és irányításra, az elővárosi és vidéki kapcsolatokra és együtt tervezésre, továbbá a kulturális és természeti örökség védelmére vonatkozó célkitűzések fontosságát nem lehet vitatni, a város jövője szempontjából ezek mégis esetlegesen kiragadott céloknak tűnnek a népesedés, a gazdaság, a munkaalkalom, az ivóvíz, az energiaellátás, az egészség, az oktatás, az életmód vagy a kereskedelem kérdéskörei nélkül. Az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljai városokra vonatkozó célkitűzései sem a fejlett, sem a fejlődő országok településirányítói számára nem nyújtanak új ismereteket, ezzel szemben azt a látszatot erősítik, mintha elsősorban az önkormányzatok tehetetlensége és tudatlansága, és a jó tanácsok hiánya akadályozta volna a települések fenntarthatóbb irányban történő fejlesztését. A célkitűzések nem elegendőek a fejlett országoknak a fejlődő világ városi hatóságait segítő tevékenységének az előmozdítására sem.

Befogadó, biztonságos, ellenállóképes és fenntartható városok és települések alakítása – EURÓPAI ÉS HAZAI HELYZET Az Európai Közösség/Unió kezdetben elsősorban az országok közötti kapcsolatokra és szabályozási harmonizációra fordította a figyelmét, hiszen a fejlett országok belső problémáinak megoldásáról maguk a tagállamok gondoskodtak. Európa számos városa élen járt az üzemeltetési szemléletről a szolgáltató város; a túlfogyasztástól az élhetőség irányába forduló prioritások kidolgozásában, alkalmazásában. Az a felismerés azonban, hogy a korábbi modernizációs elveket (hatékony, mennyiségi tömegtermelés, funkcionálisan homogén városnegyedek, a közterületek autóforgalom részére történő átcsoportosítása stb.) felváltó új szemléletet összefoglalt módon az uniós ajánlásai közé kell emelni, csak a kétezres évek elejére érett meg. Ekkor jelennek meg az integrált és fenntartható városi fejlesztéspolitikára vonatkozó ajánlások, beleértve a városi közszolgáltatások fejlesztését, a közterületek újraosztását, a közforgalmú és környezetbarát közlekedési rendszerek támogatását, az innovatív oktatáspolitikát; a leromlott városrészek fölzárkóztatását, a helyi gazdaság elősegítését. Arról, hogy az ajánlások ne maradjanak ennyire általános szinten, szakirányú nemzetközi csoportosulások (networking) létrehozásával, és jó gyakorlatok (best practice) ismertetésével próbál az unió gondoskodni.

Befogadó, biztonságos, ellenállóképes és fenntartható városok és települések alakítása – HAZAI TENNIVALÓK A hazai tennivalók között kiemelendő feladat a fejlesztéspolitika eltérő és kisajátító értelmezésének a megszüntetése és a nemzetközi fejlesztéspolitika valamint a hazai beruházásokra irányuló fejlesztéspolitika kettőségének tudatosítása, és annak világossá tétele, hogy egyik területnek sem a kizárólagos privilégiumáról van szó. A nemzetközi fejlesztéspolitika hazai ráfordításait a GNI 3.3 ezrelékére vonatkozó vállalásunk eléréséhez fokozatosan mintegy négyszeresére kellene növelni. Átfogó stratégia elkészítése során lehet megállapítani, hogy a tevékenységeken belül a város- fejlesztési segítségnyújtás milyen igényelt elemeire van megfelelő hazai tudás és kapacitás. A hazai városfejlesztések esetén is kiemelendő tennivaló a valós stratégiák elkészítése, amelyek nem előre kiválasztott projektek alibi háttereként születnek, hanem az adott település helyzetértékelésén, célkitűzésein és a nemzetközi tapasztalatok átgondolásán alapulnak. Ehhez a munkához azonban az SDG célok kevés támogatást tudnak nyújtani, legfeljebb (hiányos) emlékeztetőként szolgálnak a nemzetközi tapasztalatok irányait illetően.

BEFOGADÓ, BIZTONSÁGOS, ELLENÁLLÓKÉPES ÉS FENNTARTHATÓ VÁROSOK ÉS TELEPÜLÉSEK ALAKÍTÁSA Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> <tfleischer@vki.hu> KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! ’A hazai fenntartható fejlődés vezérfonala az ENSZ 17 fenntarthatósági célja tükrében’ Az iASK ’KRAFT’ és ’Fenntartható Fejlődés’ munkacsoportjának közös tematikus konferenciája, Keszthely, Pannon Egyetem, Georgikon Kar 2017. május 19-20. .