Zala Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
A magyar vállalkozások versenyképessége Pongorné dr. Csákvári Marianna helyettes államtitkár Budapest, november 30.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
Kiss János Kereskedelmi igazgató Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. Bemutatkozás.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Nagy Ferenc Vállalkozási tanácsadó november 30.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése. A gazdasági szerkezet termelékenység, munkaerő-kereslet, globális előrejelzés.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
Tájékoztató a magyar sütőipar helyzetéről
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Mit tartogat még a as pályázati időszak a vállalkozások számára?
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Az „első lépés” TÁMOP
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Van ötletem, de hogyan valósítsam meg?
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
A hazai üzleti környezet és az innováció
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Esélyek a munkaerőpiacon
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
K+F+I pályázati lehetőségek vállalkozásoknak!
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyarország: logisztikai központ
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
Egészségügyi közbeszerzések
I N N O V Á C I Ó KUTATÁS-FEJLESZTÉSI HAJLANDÓSÁG A RÉGIÓBAN
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
A külső környezet elemei
A Zala megyei innovatív foglalkoztatási paktum bemutatása Kovács Károly Paktummenedzser Zala Megyei Önkormányzat.
„Veszprém megyei foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködés”
Pannon.Elemző Iroda Kft.
A Zala megyei innovatív foglalkoztatási paktum bemutatása pácsonyi imre alelnök Zala Megyei Önkormányzat.
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
A Zala megyei foglalkoztatási stratégia Aktualizálása Remete Zsuzsa Projektvezető Hétfa Elemző Központ.
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése.
Baranya Megyei Paktum Konferencia
A hazai KKV-k fejlesztése hiteltermékkel
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Lorem ipsum.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Baranya Megyei Önkormányzat
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
„Veszprémben a jövőd” mentorprogram
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

Zala Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány Zalai innovatív foglalkoztatási paktum megvalósítása KKV munkacsoport– konferencia 2017. november 9. Kis- és középvállalkozói gazdasági stratégia Nagy András ügyvezető igazgató Zala Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány

A STRATÉGIA CÉLJA A megvalósítás módszertanának kidolgozása A gazdasági - foglalkoztatási megállapodásokkal, és a foglalkoztatási stratégiával összhangban konkrét projektjavaslatok kidolgozásának előkészítése Gazdaság – és foglalkoztatás-fejlesztési projektcsatorna- rendszer felállításának segítése A helyi és MJV paktumokban érintett KKV-k együttműködések összehangolása A mindenkori foglalkoztatási célú kormányzati intézkedések megvalósulásának segítése

A STRATÉGIA TARTALMI ELEMEI Helyzetfeltárás Jövőkép, célrendszer Lehetséges források Akcióterv Prioritások és intézkedések rendszere, prioritások és intézkedések részletes ismertetése Akcióterv végrehajtása Akcióterv értékelése, kockázatelemzése Az ágazati stratégia illeszkedése a megyei paktum intézményrendszerébe 6. A stratégia értékelésének menete

Zala megye gazdaságának jellemzői Bővülő aktivitás (60%) és javuló munkanélküliség (3,5%) (2016) Alacsony bérszínvonal (versenyszféra bruttó 200 ezer Ft, közszféra 221 ezer Ft) (60 ezer Ft-tal kevesebb mint az országos átlag!) Külföldi működőtőke kivonulása a megyéből (560 vállalkozás) (150 millió Ft/vállalkozás, nominálisan 2008-as szinten, Nyugat-Dunántúlon háromszorozódott, országosan kétszeresére nőtt A zalai gazdaság termelékenységének gyengesége 2016-ban: az ipari termelés volumenének visszaesése (-11%), alacsony beruházási szint (180 ezer Ft/lakos, országosan 410 ezer Ft), kibocsátás 1,9 millió Ft/lakos, országosan 2,8 millió Ft)

Húzóágazat közepes és nagyvállalati szektor, ipari termelés bővülése 2,3%-os volt. Termelés mennyiségében a gépipar, élelmiszeripar, gépi berendezésgyártás járt az élen, volumenében a fémfeldolgozás és gépipar. Többi ágazat inkább stagnált, könnyűipar és villamos-gépgyártás jelentős visszaesése. K+F+I kiemelkedő gyengesége: Ráfordításban országosan 2015-ben a 18. hely. Összesen 31 szervezeti egység. ebből a vállalati szférában mindössze 10 db. (2012-óta 13 egység szűnt meg.) 806 millió Ft ráfordítás (2010 – 40%, pl. Vas megyében 3,5X bővülés)

Átfogó mutatók Bruttó hozzáadott érték gyengesége (társas vállalkozások): 2016-ban 278 mrd Ft (+30 mrd Ft), válság után javuló tendencia, de országos arányban 2010-óta folyamatos csökkenés (1,04%) Bruttó hazai termék (fogyasztás, beruházás, értékesítés) 2010-óta hullámzó javulás, 2015-ben 785 mrd Ft. Egy főre vetített értékében 2,8 m Ft, 82%, inkább stagnálás

Vállalkozás-szerkezet 50300 regisztrált vállalkozás, de csak 18400 működik (34%), számuk 2012-óta emelkedik (évente 100-200), (2008-ban több mint 20 ezer) Ágazatok: Kereskedelem, gépjárműjavítás (3200), Szakmai, tudományos… (2400), Ipar és építőipar (1700) Válság hatására szerkezeti átalakulás KKV-k (10-50-249fő; <50 m euro): 811 db működő vállalkozás, számuk folyamatosan csökken (válság óta 20%) Kisvállalkozás 695 db, Közepes vállalkozás 116 (nagyvállalat 20 db) kisvállalkozás száma nagyobb arányban csökken!

A helyzetelemzés főbb megállapításai Szekunder adatok másodelemzése + interjúk KKV és mikro szektor véleménye nem válik el Többnyire pozitív helyzetértékelés, de a jövőkép az országosnál rosszabb Legfőbb probléma: általános munkaerőhiány, foglalkoztatás költségei Fejlesztési és foglalkoztatásbővítési tervek Atipikus foglalkoztatás iránti magasabb igények Szükségletek és javaslatok: Tőkeszegénység: finanszírozási források elérése, rugalmasabb pályázati rendszer Szakképzés erősítése Nemzetközi piacok elérése Vállalkozói környezet: hálózatosodás, belső piac, mentori, képzési és tanácsadó szolgáltatás

Stratégiai célok Átfogó cél: a Versenyképesség javítása megyei szinten Jövőkép: Zala megye kis- és középvállalkozóinak versenyhelyzete javul. A magasabb hozzáadott értékű munkahelyek megjelenésével a vállalkozások termelékenysége növekszik. A KKV-k munkaerő-piaci problémái mérséklődnek. Mindezek együttes hatásaként aktívabb részesei lesznek a bel- és külpiacoknak, amelynek következtében az előállított jövedelem az országos átlaghoz közelít és az új piacok megnyitásával a KKV száma stabil marad, vagy bővül. A KKV-k helyzetének javulása pozitívan hat Zala megye foglalkoztatási és társadalmi helyzetére.

Stratégiai Specifikus célok A zalai KKV-k K+F+I tevékenységének javítása: intelligens szakosodás, meglévő alapok A munkaerő biztosítása: összhangban a foglalkoztatási paktum működésével (+ egyéb megyei programok), szakképzés A KKV versenyképességének javítása a külföldi piacra jutás támogatásával: meglévő infrastruktúra fejlesztése Kapcsolódások a releváns stratégiai irányokhoz

Kinek a feladata a vállalkozásfejlesztés? Az akcióterv keretei Kinek a feladata a vállalkozásfejlesztés? Területi szintek és beavatkozási lehetőségek Állami feladatok a szabályozás, pénzügypolitika, támogatások révén Helyi szinten: adminisztráció és adópolitika Érdekképviseleti szinten: információ csere A megyei szint lehetőségei: elsősorban a vállalkozói környezet fejlesztése és összehangolása, érdekegyeztetés

Prioritás 1. A zalai KKV-k K+F+I tevékenységének javítása I/1. intézkedés: Zala megye K+F+I hálózatának kialakítása Erőforrások összehangolása, fejlesztési keretek kialakítása, párbeszéd Megfelelő alapok I/2. intézkedés: K+F+I humán-kapacitás erősítése munkaerő megtartása és vonzása, fiatal szakemberek

Prioritás 2.: A szakképzett munkaerő biztosításának elősegítése II/1. intézkedés: Munkaerő biztosítása és megtartása a KKV-knál Elsősorban a megyében zajló nagyprojektek II/2. intézkedés: A szakképzési rendszer átalakulásának kiegészítő támogatási lehetőségei Személetváltás, pályaorientáció, ágazati párbeszéd

Prioritás 3. A nemzetközi piacra lépés támogatása III/1. intézkedés: Az exporttámogató szolgáltató-rendszer kiterjesztése erősödjön az érintett KKV-k nemzetközi gazdasági ismerete, kialakuljanak az ezirányú fejlesztési célok rendelkezésre álljon nemzetközi kereskedelemben jártas humán-állomány fejlődjenek vagy alakuljanak ki azok az ágazatközi együttműködések és párbeszéd csatornái, amelyek az erőforrások összehangolását szolgálják.

Végrehajthatóság kérdései Fejlesztési időszak félideje, még jelentős források (22 kapcsolódó kiírás), de a vállalkozói környezetet fejlesztő támogatások hiányoznak (GINOP 112 most induló nagypályázat) Stratégia elsősorban elvi dokumentum Munkacsoport és a paktum hálózatának projektgeneráló és nyomonkövető szerepe Magas kockázatok: forráshiány és érdektelenség

Köszönöm a figyelmet! www.zmva.hu