Zala Márton Konzulens: Dr Pohárnok Melinda Modern számítógépes játékok hatásai a fiatalok agressziójára és szociális kapcsolataikra Zala Márton Konzulens: Dr Pohárnok Melinda
Bevezető Fiatalok idejük legnagyobb hányada -> Számítógépes játékok előtt Hagyományos játékok -> monitor előtt (+mobil, tablet stb) DSM5: Interneten játszható játékok patológiás használata?
Kutatás célja Magyar játékos populáció vizsgálata Agresszió és szociális viselkedés kvantitatív vizsgálata Eddigi tudományos elméletek ellenőrzése
Játékokról - játékosokról Népszerű játékok 89%-ban van erőszakos tartalom (Wallenius és Punamaki, 2008) (De az erőszakos tartalom nem jósolja be a játék élvezhetőségét (Ryan és Rigby, 2009))
Játékokról - játékosokról Játékok függőséget okoznak (Nagygyörgy et al, 2009) Játékosok 8.5%-a patológiás jegyeket mutatott (Gentile, 2009) Kevesebb barátjuk van, hajlamosabbak a szociális szorongásra (Porter, Starcevic, Berel, Fenech, 2010) Párkapcsolati nehézségek, kötelezettségekkel való elmaradás (Ogletree és Drake 2007)
Agresszió? Bandura: Szociális tanulás elmélete Követendő mintát ad a játék: nem csak megfigyelő a játékos hanem végrehajtó is. Kutatások ellentmondásosak.
Vizsgálati minta Internetes minta: 87 fő (N=87) 71 férfi, 16 nő Átlagos életkoruk 20.76 év (SD=3.35) Naponta átlagosan 200.05 percet játszanak (SD=176.07) Középiskolás minta: Négy gimnazista, (9., 10., 11., 13. osztály) két szakközépiskolás osztály (10., 12. osztály) 122 fő (n=122) 63 férfi 59 nő Átlagos életkoruk 16.75 év (SD=1.43) Naponta átlagosan 126.97 percet játszanak (SD=176.94)
Kérdőívek Buss és Perry Agresszió kérdőív PFT teszt Eysenck személyiségkérdőív MOGQ +Szociometria a középiskolásoknak
Játékok besorolása ESRB content descriptors alapján csoportok: Durván erőszakos játék Enyhén erőszakos játék Erőszakmentes játék
Eredmények Kevesebb nő játszik, mint férfi. Játszók között nincs nemi különbség a játékidőben. -> Játékok erőszakosságában sincs. Agressziószint játszók - nem játszók között: Összagresszióban nincs szignifikáns különbség. (Játszók kevésbé indulatosak, középiskolások között a fizikai agresszió alfaktor magasabb a játszóknál.)
Eredmények Játékkal töltött idő és agresszió között EGYÜTTJÁRÁS: Gyenge pozitív korreláció: Durván erőszakos játékidő és az agressziófaktorok összege, fizikai agresszió, verbális agresszió között. Korreláció: nem kauzalitás, irány?
Eredmények Ugyanez az eredmény ha: összjátékidőt és agressziófaktorok közötti korreláció CSAKHOGY: összjátékidő tartalmazza a durván erőszakos játékidőt is! Parciális korrelációval a kapcsolat megszűnik.
Eredmények 4 csoport: Mennyit játszik durván agresszív játékkal. 1 faktor, melyben szignifikáns eltérés van: Egyáltalán nem játszó és a durván agresszív játékokkal sokat játszó csoport között van: Fizikai agresszió
Eredmények Marginalizáltak? Magányosak? Kitaszítottak? Nem népszerűtlenebbek, mint a társaik Játszóknak nincs kevesebb barátjuk, mint a nem játszóknak. Nincs korreláció a játékkal töltött idő és a barátságok száma között.
Köszönöm a figyelmet