avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

A KÓPÉVÁR ÓVODA SZAKMAI BESZÁMOLÓJA A TÁMOP
Kapcsolattartás a szülői házzal
Szülői elégedettség mérés eredménye
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Kis csoport szeptember
„Ezt egy életen át kell játszani”
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Nyílt napok látogatottsága
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A koragyermekkori nevelésről
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Fontosabb fogalmak Képesség :
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Szeretet, türelem, tolerancia
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Óvodai portfólió Ferenczei Éva óvodapedagógus
TERVEZET.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Korszerű óvodapedagógiai módszerek, eljárások alkalmazása a Csertán Sándor Általános Iskola és Óvodában TÁMOP / projekt TEMATIKUS MÜHELYFOGLALKOZÁS.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A portfólió - óvodai szakterület
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az óvodai tevékenységterv
Szeretettel köszöntöm
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Óvodai nevelés országos alapprogramjáról
Tehetséggondozás színesen
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Összeállította: Szabó Ilona
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
CSOPORTNAPLÓ MÓD - SZER - TÁR ANYAGÁNAK FELHASZNÁLÁSÁVAL.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése Témahét vagy projekt? avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése

A 20/2012. (VIII. 31.) EMMI-rendelet 91. § (1). 91. § (1). Az óvodai csoportnapló az óvoda pedagógiai programja alapján a nevelőmunka tervezésének dokumentálására szolgál a gyermekek neveléséhez szükséges, a teljes óvodai életet magában foglaló tevékenységek, foglalkozások keretében az óvoda pedagógiai programjában meghatározott tevékenységi formák tartalmi elemeit,

A tervezés jellemzői Időbeliség szerint: éves terv időszaki tervek (2-3 hónap) tematikus- vagy projekttervek (1 naptól 4-5 hétig terjedhet) heti terv napi tervek

Az éves terv sajátosságainak szempontjai Pedagógiai program és helyi gyakorlat A csoport összetétele és típusa Kiemelt figyelmet igénylő gyermekekkel kapcsolatos feladatok

A tematikus terv ismérvei meghatározott időszakra szólnak téma/anyag/típus cél-feladat-módszer-eszköz differenciálás, egyéni fejlesztés feladatai lineárisan mélyül és koncentrikusan bővül (logikai lépések)

A témahét ismérvei Az adott tárgykört a gyermekek több napon keresztül, hosszabb időkeretben óvodai és óvodán kívüli helyszíneken, rugalmas időkeretek között, változatos tevékenységtípusok és sokszínű módszertani eszközök segítségével dolgozzák fel.

A témahét ismérvei Van vezető tevékenysége/témaválasztása Megfogalmazásra kerülnek a hosszút távú célkitűzések A személyes, a kognitív, a szociális és mozgásos kompetenciákkal kapcsolatos fejlesztési lehetőségek megfogalmazása

A projektpedagógia ismérvei A pedagógiai projekt abból a feltételezésből indul ki, hogy a világ érdekes.

A projektpedagógia ismérvei Mindig alkotó jellegű megismerési-cselekvési egység Egy gyakorlati természetű probléma áll a komplex feladatok mögött A cél sosem a tanulás, hanem valamilyen konkrét produktum létrehozása.

A projektpedagógia ismérvei A tanulás, mint kísérő eszköz jelenik meg Elsődleges a produktum elérésére irányuló tevékenység A tanulás a tevékenységek során indirekt módon valósul meg

A projektpedagógia ismérvei Fajtái: Egy gyakorlati feladat megtervezése Egy élmény átélése Egy probléma megoldása Valamely tudás, vagy tevékenység elsajátítása

A projektpedagógia ismérvei A kisgyermekkori projekt tehát olyan tevékenység tervezési és szervezési szemlélet, mely folyamatában a gyermekek stratégiai szerepet töltenek be fejlettségük alapján, az óvodapedagógussal együttműködésben.

A projektpedagógia ismérvei A projekttervezés gyakorlati útjai Mint tanulásszervezési mód: a technika vonzó a pedagógus számára, de továbbra is komplexitásban gondolkodnak  

A projektpedagógia ismérvei A projekttervezés gyakorlati útjai Régi – új keveréke a tanulásban: Egyes területen tevékenységeket szervez, míg másokon a tartalmi komplexitás kezeli fő szempontként

A projektpedagógia ismérvei A projekttervezés gyakorlati útjai Projekt orientált tanulásszervezés A projektek több-kevesebb elemét használja fel. A pedagógus tervezi meg, de megkérdezi a gyermekek véleményét, az eredmények bemutatása már a projekt elveit érvényesíti. Projekt problémának megfeleltetve tervezi a gyermeki és felnőtt tevékenységeket, ám a pedagógus dominanciája ugyanaz marad,mint a projekt nélküli tevékenységekben

A projektpedagógia ismérvei A projekttervezés gyakorlati útjai Projekt alapú tevékenységszervezés: A gyermekekkel közösen terveznek, szerveznek projekteket folyamat- és célorientáltan.

A projektpedagógia ismérvei Külső világ tevékeny megismerése Játék Gondozás Munka jellegű tevékenységek Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka Projekttéma Tevékenységek Értékelés-önértékelés Verselés-mesélés Ének-zene, énekes játék, gyermektánc Mozgás

A projektpedagógia ismérvei Fontos jellemzők: A megvalósulásához a család, a szülők támogatása, közreműködése szükséges. Minden projektben keresnünk kell azokat az információkat, amivel odahaza rendelkeznek a gyermekek

A projektpedagógia ismérvei Fontos jellemzők: A játék, a munka, a tanulás ötvöződik, a gyermek tevékenységében nem elkülöníthető módon érvényesül.

A projektpedagógia ismérvei Fontos jellemzők: A projekt szelleme, gondolatisága a környezet külső megjelenésében is tükröződik. A projekt során készült tárgyi, képi produktumok az egyes gyermek számára visszajelzések, amelyek a csoporthatásokat is pozitívan befolyásolják

A projektpedagógia ismérvei Az értékelés szempontrendszere Értékelni kell a munkát a produktum szempontjából: mennyire volt eredményes a munka annak a szükségletnek a kielégítése szempontjából, amelyre szerveződött.

A projektpedagógia ismérvei Az értékelés szempontrendszere Értékelni kell a munkát a tanulás szempontjából: milyen tanulási folyamatok zajlottak le a projekt megvalósítása során?

A projektpedagógia ismérvei Az értékelés szempontrendszere Végül értékelni kell a munkát a társas kapcsolatok alakulása szempontjából: hogy tudott együttműködni a csoport, voltak-e konfliktusok, és képesek voltak-e azokat kezelni?

A pedagógus-szerep változása a projektmódszerben Kibővül: a bevonható partnerek körével (gyermekek, óvodapedagógusok, dajkák, szülők, társintézmények)

A pedagógus-szerep változása a projektmódszerben Átengedi a gyermekek számára mind a kezdeményezést, mind a lebonyolítást, mind a megszervezést, és olyan, főként indirekt hatásrendszert, módszereket alkalmaz, ami azoknak eredményességét elősegíti