avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése Témahét vagy projekt? avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
A 20/2012. (VIII. 31.) EMMI-rendelet 91. § (1). 91. § (1). Az óvodai csoportnapló az óvoda pedagógiai programja alapján a nevelőmunka tervezésének dokumentálására szolgál a gyermekek neveléséhez szükséges, a teljes óvodai életet magában foglaló tevékenységek, foglalkozások keretében az óvoda pedagógiai programjában meghatározott tevékenységi formák tartalmi elemeit,
A tervezés jellemzői Időbeliség szerint: éves terv időszaki tervek (2-3 hónap) tematikus- vagy projekttervek (1 naptól 4-5 hétig terjedhet) heti terv napi tervek
Az éves terv sajátosságainak szempontjai Pedagógiai program és helyi gyakorlat A csoport összetétele és típusa Kiemelt figyelmet igénylő gyermekekkel kapcsolatos feladatok
A tematikus terv ismérvei meghatározott időszakra szólnak téma/anyag/típus cél-feladat-módszer-eszköz differenciálás, egyéni fejlesztés feladatai lineárisan mélyül és koncentrikusan bővül (logikai lépések)
A témahét ismérvei Az adott tárgykört a gyermekek több napon keresztül, hosszabb időkeretben óvodai és óvodán kívüli helyszíneken, rugalmas időkeretek között, változatos tevékenységtípusok és sokszínű módszertani eszközök segítségével dolgozzák fel.
A témahét ismérvei Van vezető tevékenysége/témaválasztása Megfogalmazásra kerülnek a hosszút távú célkitűzések A személyes, a kognitív, a szociális és mozgásos kompetenciákkal kapcsolatos fejlesztési lehetőségek megfogalmazása
A projektpedagógia ismérvei A pedagógiai projekt abból a feltételezésből indul ki, hogy a világ érdekes.
A projektpedagógia ismérvei Mindig alkotó jellegű megismerési-cselekvési egység Egy gyakorlati természetű probléma áll a komplex feladatok mögött A cél sosem a tanulás, hanem valamilyen konkrét produktum létrehozása.
A projektpedagógia ismérvei A tanulás, mint kísérő eszköz jelenik meg Elsődleges a produktum elérésére irányuló tevékenység A tanulás a tevékenységek során indirekt módon valósul meg
A projektpedagógia ismérvei Fajtái: Egy gyakorlati feladat megtervezése Egy élmény átélése Egy probléma megoldása Valamely tudás, vagy tevékenység elsajátítása
A projektpedagógia ismérvei A kisgyermekkori projekt tehát olyan tevékenység tervezési és szervezési szemlélet, mely folyamatában a gyermekek stratégiai szerepet töltenek be fejlettségük alapján, az óvodapedagógussal együttműködésben.
A projektpedagógia ismérvei A projekttervezés gyakorlati útjai Mint tanulásszervezési mód: a technika vonzó a pedagógus számára, de továbbra is komplexitásban gondolkodnak
A projektpedagógia ismérvei A projekttervezés gyakorlati útjai Régi – új keveréke a tanulásban: Egyes területen tevékenységeket szervez, míg másokon a tartalmi komplexitás kezeli fő szempontként
A projektpedagógia ismérvei A projekttervezés gyakorlati útjai Projekt orientált tanulásszervezés A projektek több-kevesebb elemét használja fel. A pedagógus tervezi meg, de megkérdezi a gyermekek véleményét, az eredmények bemutatása már a projekt elveit érvényesíti. Projekt problémának megfeleltetve tervezi a gyermeki és felnőtt tevékenységeket, ám a pedagógus dominanciája ugyanaz marad,mint a projekt nélküli tevékenységekben
A projektpedagógia ismérvei A projekttervezés gyakorlati útjai Projekt alapú tevékenységszervezés: A gyermekekkel közösen terveznek, szerveznek projekteket folyamat- és célorientáltan.
A projektpedagógia ismérvei Külső világ tevékeny megismerése Játék Gondozás Munka jellegű tevékenységek Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka Projekttéma Tevékenységek Értékelés-önértékelés Verselés-mesélés Ének-zene, énekes játék, gyermektánc Mozgás
A projektpedagógia ismérvei Fontos jellemzők: A megvalósulásához a család, a szülők támogatása, közreműködése szükséges. Minden projektben keresnünk kell azokat az információkat, amivel odahaza rendelkeznek a gyermekek
A projektpedagógia ismérvei Fontos jellemzők: A játék, a munka, a tanulás ötvöződik, a gyermek tevékenységében nem elkülöníthető módon érvényesül.
A projektpedagógia ismérvei Fontos jellemzők: A projekt szelleme, gondolatisága a környezet külső megjelenésében is tükröződik. A projekt során készült tárgyi, képi produktumok az egyes gyermek számára visszajelzések, amelyek a csoporthatásokat is pozitívan befolyásolják
A projektpedagógia ismérvei Az értékelés szempontrendszere Értékelni kell a munkát a produktum szempontjából: mennyire volt eredményes a munka annak a szükségletnek a kielégítése szempontjából, amelyre szerveződött.
A projektpedagógia ismérvei Az értékelés szempontrendszere Értékelni kell a munkát a tanulás szempontjából: milyen tanulási folyamatok zajlottak le a projekt megvalósítása során?
A projektpedagógia ismérvei Az értékelés szempontrendszere Végül értékelni kell a munkát a társas kapcsolatok alakulása szempontjából: hogy tudott együttműködni a csoport, voltak-e konfliktusok, és képesek voltak-e azokat kezelni?
A pedagógus-szerep változása a projektmódszerben Kibővül: a bevonható partnerek körével (gyermekek, óvodapedagógusok, dajkák, szülők, társintézmények)
A pedagógus-szerep változása a projektmódszerben Átengedi a gyermekek számára mind a kezdeményezést, mind a lebonyolítást, mind a megszervezést, és olyan, főként indirekt hatásrendszert, módszereket alkalmaz, ami azoknak eredményességét elősegíti