Jókai Mór: Az arany ember

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
Advertisements

MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
A magyar realizmus Munkácsy Mihály és a többiek. Munkácsy Mihály ( ) Romantikus hangvételű művei a magyarság sorskérdéseit jelenítik meg, de a.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Mozart: Varázsfuvola és Vörösmarty: Csongor és Tünde összehasonlítás.
 Multimédia az oktatásban.  A részinformációk villámgyors el ő hívása  Interaktivitás(a felhasználó részt vállal a program futása közben a program.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A szakiskolák aktuális problémái
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Gyűjtőköri szabályzat
Jókai Mór: Az arany ember
Mayer József Budapest február 27.
„Mert Néha kell a romantika”
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Segíteni vagy megmenteni
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Befektetések II. Dr. Ormos Mihály, Befektetések.
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
Kórházi könyvtárak lehetőségei a tudáspiacon
Csongor és Tünde Rendezte: Paulay Ede.
SZÁMVITEL.
Kiskunfélegyházi Szakképző Intézmény és Kollégium Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Középiskolája és Szakiskolája OM azonosító: Kiskunfélegyháza,
Madách Az ember tragédiája elemzés
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Csongor és Tünde és a Varázsfuvola
Konfliktusok az iskolában
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.
URBANISZTIKA KIHÍVÁSOK Baracsi Viktória dr.
A házasság arcai Mihalec Gábor Adventista Családi Szolgálatok.
A novellaelemzés szempontjai
Projektmunka Földrajzolok
A magyar reneszánsz, és a reformkor irodalma
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Bevezetés a nyelvtudományba
Albert Einstein idézetek.
Geréby-Kúria október 28-29
Horvátországi Magyar Pedagógusok Fóruma
Karrier, karriermenedzsment, egyéni karriergondozás
Arany János Vojtina ars poétikája.
Középkor története 7. osztály
A romantika.
TÉNYEK UTÁN CSELEKVÉS Viziné Molnár Anna Uzsoki Utcai Kórház
Közgazdaságtan II ppt előadás száma (hét)
Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger
Környezeti Kontrolling
Felnőttképzés a közművelődésben
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Paulay Ede Az ember tragédiája.
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
VOJTINA ARS POÉTIKÁJA Vojtina Mátyás: szlovák származású versfaragó, írók kollégájának hiszi magát.A híres Bernát Gáspár inasa. Kocsmákban adta elő a verseit.
Milyen értékeket hordozzon egy valódi költő verse?
Az egyén társadalmi integrációja
Családi vállalkozások
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Hogyan készítsünk előadást?
Az Országfásítási Program előkészítésének aktuális kérdései
A tér képi megjelenítése 1
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A tehetséggondozás kihívásai
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Előadás másolata:

Jókai Mór: Az arany ember Kapitalizálódó társadalom- sziget-utópia

Jókai művészete(1825-1904) Legismertebb romantikus regényírónk Romantika+ realizmus Eszményeket közvetít(1850-es, 60-as évek!) Romantikus optimizmus Nemzeti liberalizmus Hatalmas fantázia Fordulatos cselekmény

Leegyszerűsített lélekrajz Hősei eszményített alakok, ill. eszmehordozók Végletes jellemábrázolás(ördögök, angyalok) Társadalmi problémák: Jó- Rossz harca Élvezetes nyelvi stílus, az élőbeszéd természetessége (anekdotizmus) Nemzeti törekvéseket ábrázoló regényei a legnépszerűbbek: Egy magyar nábob, Kárpáthy Zoltán, A kőszívű ember fiai, És mégis mozog a föld

Az arany ember keletkezési körülményei 1872, Balatonfüred Legkedvesebb regénye Ihletforrás: a kapitalizálódó társadalomból való kiábrándultság, magánéleti válság (új szerelem, megromlott házasság)

Műfaj Vallomás-regény: - azonosul főhősével (Tímár Mihály) - saját vívódásait jeleníti ki a dialógusokban, belső monológokban Mítosz-regény: Egy ókori mitológiai hős (midász király) történetét dolgozza fel, akinek a kezében minden arannyá változik Midász megelégeli a szerencséjét, mert az arany boldogtalanná teszi

Téma, cselekmény Témája: az egyéni boldogság lehetőségeinek a keresése a modernizálódó társadalomban Cselekménye: - Jókai korában, a jelenben játszódik - Tímár Mihály boldogságkeresése: siker, vagyon- meghasonlás- visszatérés a „Paradicsomba”(Senki szigete) - fordulatok, titkok, kalandok

Szerkezet - Több szálon fut a cselekmény, de a történetszálak egységbe szerkesztődnek - ismétlődő motívumok: Duna, hold - a fontos szereplők a mű elején megjelennek: Tímár Mihály, Tímea, Noémi, Teréza mama, Brazovics Athanáz, Athalie, Krisztyán Tódor, Kacsuka hadnagy

Értelmezési lehetőségek A kiábrándulás regénye (kapitalizmus) A polgári életlehetőségek kritikája a romantika eszközeivel Megoldáskeresés: Rousseau nézetei, utópia „példázat”: becsületes úton vagyont nem lehet szerezni (ld. Balzac:Goriot apó) A konfliktusok alapja a pénz: tönkreteszi az emberi kapcsolatokat Tímár döntései: vagyon: boldogtalanság, lemond a vagyonról: boldogság

HelyszínEk A mű két fő helyszíne Komárom és a senki szigete, Melyeket a Duna köt össze. A főszereplő a két színhely között „Ingázik” Senki szigete: - „Paradicsom” - örök idea - utópia - menekülés, kivonulás - a pénzre, érdekre épülő társadalom ellenpontja - romantikus illúzió - természet- ember harmónia

Realista szemléletmód - a társadalom valósághű ábrázolása - a pénz erkölcsromboló ereje - mellékszereplők = típusok (pl. Brazovics Athanáz a gátlástalan, pénzsóvár kereskedő) - Tímár Mihály mély lélekrajza

Tímár Mihály jellemzése - nem idealizált hős, bonyolult jellem - nem egy eszme megszállott harcosa - vívódó, meghasonlásra kényszerülő ember( belső monológok) - lelkiismeret-furdalás( „vörös félhold”) - kettős élet, hazugságok - gazdagság és az emberi értékek ellentéte - a tragédia elmarad, megtalálja az igazi boldogságot

„A nagy mesélő” Jókai hatásának titka: - hit, lelkesedés( az igazság, a jók győzelme) - ábrándos illúziók (vigasz a legnehezebb időkben) - mesélő kedve - lenyűgöző stílusa