A civil szervezetek támogatása és a vonatkozó jogszabályi változások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Advertisements

2012. december 3. ÉSZAK KELET-PEST MEGYEI LEADER EGYESÜLET Tájékoztató Fórum.
„A megye szerepe a parlagfű elleni mozgalomban” Tájékoztató a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat által kezdeményezett Megyei Parlagfű-mentesítési.
Új szabályok a civil szférában
A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
Hogyan részesülhetnek a kedvezményezettek a személyi jövedelemadó 1 százalékából évben?
A BDSZ jogi szervezetei és ezek gazdálkodási és beszámolási feladataik
Civil szervezetek Magyarországon
Civil szervezetekre vonatkozó adózási szabályok
A civil szervezetek és jogi környezetük
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
A civil törvény végrehajtásának és a Nemzeti Együttműködési Alap működési tapasztalatai Emberi Erőforrások Minisztériuma Civil Kapcsolatok Főosztálya.
Budapest Pénzügy és Számvitel1.  Szereplők  KÜLSŐ (piaci szereplők, hatóságok)  BELSŐ érintettek (vezetők, dolgozók, tulajdonosok)  Szakmai.
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja. „ROMÁK A MUNKAERŐPIACON” konferencia Pécs, szeptember Előadó:
Szja % APEH Sajtótájékoztató dr. Juhász István elnökhelyettes Budapest, szeptember 15.
2011. évi CLXXV. TÖRVÉNY az egyesülési jogról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról 2011.
ESZA Nonprofit Kft. Nagy Balázs– uniós programigazgató.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Új szabályok a civil szférában
Pályázat kiírás kódja: NEA-13-N Pályázat kiírás kódja: NEA-13-N.
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
1.2. Könyvviteli szolgáltatást végzők továbbképzésének átalakítása.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A Nemzeti Civil Alapprogram szerepe a civil szektor fejlesztésében
ÁROP „Partnerség erősítése”.
Pályázati lehetőségek és tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési operatív programban Gáspár Bence Orosháza, július 31.
1 A személyi jövedelemadó 1 %-ának kiutalása, felhasználás elszámolása.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Nyilas Misi Alapítvány „Civil Információs Centrum Borsod-Abaúj-Zemplén megyében” ÁROP – 2012 – 2012 –0008 „Civil Információs Centrum Borsod-Abaúj-Zemplén.
a Nemzeti Együttműködési Alap
A közigazgatás civil barátsága Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, december 18. ÁROP
A VÁROSREHABILITÁCIÓS KERET FELHASZNÁLÁSA ÉPÜLET KÖZTÉR 2013 előtt 2013 évben kifizetés: 12 milliárd Ft 8 támogatott kerület; 3 nyereséges. keret: 5 milliárd.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
A szaktanácsadás támogatása között
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Személyi jövedelemadó 1+1% felajánlása, fogadása Simon Réka adóügyi ügyintéző NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága Eljárási Osztály Eger, április.
Vidékfejlesztési Program Kovács Melinda Projektmenedzser Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.
CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS Ferenczi.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ELŐADÓ: HORVÁTH RITA IRODAVEZETŐ ZALA MEGYEI CIVIL INFORMÁCIÓS CENTRUM CIVIL SZERVEZETEK MŰKÖDÉSI CÉLÚ TÁMOGATÁSA NEA-16-M.
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
Új lehetőségek a civilek számára Morvay Levente. Civil törvény főbb szabályozási területei Szervezeti formák Működés keretei Letétbe helyezés Civil Információs.
NEA-16-M pályázatok. Közösségi környezet kollégium kulturális tevékenység, közművelődés, tudomány és kutatás, hagyományápolás, audio- és telekommunikáció,
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
KDOP Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
A SZÉCHENYI PROGRAMIRODA KONCEPCIÓJA A TÁMOGATÁSI SZOLGÁLTATÁSOKRÓL.
Milyen feltételek mellett jöhetnek létre a Tisza-tavi turisztikai régió bal parti TDM szervezetei?
Foglalkoztatáspolitika a gazdaságfejlesztés szolgálatában
Pályázati információs nap Június 15.
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
Kórházátalakítási pályázat
A civil szervezetek bírósági nyilvántartásával kapcsolatos eljárási szabályok módosulása Gyula, február 27. Előadó: dr. Réfi Edit.
Lorem ipsum.
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
A civil terület főbb sajátosságai, jogszabályi változások
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
A civil terület főbb sajátosságai, jogszabályi változások
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
NEA – 19 – N Normatív pályázatok
Előadás másolata:

A civil szervezetek támogatása és a vonatkozó jogszabályi változások Fülöp Attila helyettes államtitkár

Civil szervezetek általános adatai KSH adatok 2016.12.18. frissítéssel A KSH nyilvántartása* szerinti szervezetek száma 62 152, amiből 21 044 alapítvány, 41 108 egyesület. A valóban aktív szervezetek száma ennél alacsonyabb számot mutat. Az ország civil szervezeteinek 23,2 %-a Budapesten, 51,7%-a megyeszékhelyen és vidéki városokban, 25,1 %-a pedig községekben működik. A városokban és községekben az egyesületek magasabb aránya jellemző.

NEA pályázó: 16.524 Alapítvány, egyesület: 62.152 Regisztrált SZJA 1% kedvezményezett 28.379 NEA pályázó: 16.524

Civil szervezetek általános adatai A civilek tevékenységi körei  

Civil szervezetek általános adatai Szakmai, gazdasági érdekképviselet

Civil szervezetek általános adatai A civil szektor éves bevételei A civil szektorba áramló állami támogatás mértéke a 2010 évi 144 milliárd forintról évi 2015 évben 202 milliárd forintra növekedett. 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Alaptevékenység és gazdálkodás bevételei 160 170 172 180 187 183 188 Állami támogatás 131 143 145 144 138 151 175 202 Magántámogatás 97 101 109 128 147 182 196 Összes bevétel (állami+magán+alaptev+gazdálkod.) 388 410 418 423 446 485 525 559 577 (Az adatok milliárd forintban vannak megadva)

A bevételi forrásból részesülő szervezetek Civil szervezetek általános adatai Az állami támogatásokból származó bevételi források megoszlása a 2015. évben Állami támogatás A bevétel A bevételi forrásból részesülő szervezetek összege, millió Ft megoszlása, % száma aránya, % Normatív költségvetési támogatás 48 022,7 8,3 1 253 2,3 Nem normatív költségvetési támogatás 76 684,0 13,3 9 582 17,6 Központi alapoktól kapott támogatás 10 171,1 1,8 2 079 3,8 TB alapoktól kapott támogatás 3 396,6 0,6 121 0,2 TAO-ból származó támogatás 21 338,8 3,7 763 1,4 Nemzeti Együttműködési Alapból származó bevétel 4 084,1 0,7 3 584 6,6 Személyi jövedelemadó 1%-a 7 706,9 1,3 25 139 46,2 Áfa-visszatérítésből származó bevétel 276,9 0,0 102 Normatív önkormányzati támogatás 1 605,6 0,3 141 Nem normatív önkormányzati támogatás 25 126,2 4,4 10 858 20,0 Helyi költségvetési intézménytől kapott támogatás 3 518,4 6 250 11,5 Átengedett iparűzési adó 44,7 114 Összes állami támogatás 201 975,9 34,9 35 979 66,1

A bevételi forrásból részesülő szervezetek Civil szervezetek általános adatai A magántámogatásokból  származó bevételi források megoszlása a 2015. évben Magántámogatások A bevétel A bevételi forrásból részesülő szervezetek összege, millió Ft megoszlása % száma aránya % Banki, pénzintézeti támogatás 3 176,1 0,6 1 028 1,9 Vállalati támogatás 70 149,4 12,2 10 745 19,8 Támogatás nonprofit szervezetektől 11 461,3 2,0 4 587 8,4 Lakossági támogatás 30 527,9 5,3 18 155 33,4 Külföldi támogatás (külföldi államtól, önkormányzattól, magánszemélytől, vállalattól, egyháztól, párttól  és az EU-tól kapott támogatások) 71 456,6 12,4 3 733 6,9 Összes magántámogatás 186 771,1 32,4 27 729 51,0

Civil szervezetek általános adatai A Nemzeti Együttműködési Alap támogatásai A Nemzeti Együttműködési Alap a civil szervezetek működését és szakmai tevékenységét támogató finanszírozási forma, ahová a civil szervezetek nemcsak működési költségeik és szakmai programjaik támogatására pályázhatnak, hanem a civil érdek-képviseleti tevékenység támogatására, valamint az általuk gyűjtött adományok után is jogosultak állami támogatás igénybevételére. A NEA pályázati kiírásainak elkészítését, a beérkező pályázatok elbírálását, valamint a támogatott célok megvalósulásának szakmai ellenőrzését öt, egyenként kilenctagú kollégium végzi. Az öt kollégium Közösségi környezet kollégium, Mobilitás és alkalmazkodás kollégium, Nemzeti összetartozás kollégium, Társadalmi felelősségvállalás kollégium, Új nemzedékek jövőjéért kollégium által támogatható tevékenységi körök lefedik a teljes civil szférát. A Társadalmi felelősségvállalás kollégium által támogatható tevékenységi körök között külön, kiemelten is megjelenik a szakmai és érdekképviseleti tevékenység.

Civil szervezetek általános adatai A Nemzeti Együttműködési Alap támogatásai A NEA 2017. évi pályázataira 16 524 támogatási igény került benyújtásra a civil szervezetek részéről. A gyermek- és ifjúsági érdekképviseleti tevékenységi körben 48 nyertes pályázat 52,98 millió forint támogatásban részesült. A szakmai érdekképviseleti tevékenységi körben 131 nyertes pályázat 82,6 millió forint támogatásban részesült. A gazdasági érdekképviseleti tevékenységi körben 37 nyertes pályázat 35,6 millió forint támogatást kapott. Az érdekképviseleti tevékenységet folytató civil szervezetek nyertes pályázatai a 2017. évben a NEA által támogatott pályázatok 3,7 %-át teszik ki.

Civil Információs Centrumok A CIC-ek hálózata a civil szervezetek részére nyújt térítésmentes szolgáltatást minden megyében és a fővárosban. A nyújtott szolgáltatások: tanácsadás, rendezvények szervezése, külhoni kapcsolatok fejlesztése, közfoglalkoztatás támogatása, infrastruktúra biztosítása, társadalmi párbeszéd előmozdítása. A CIC hálózat működésének finanszírozását 2012. július 1. és 2014. december 31. között EU-s forrás biztosította. 2015. január 1-től a finanszírozás a hazai költségvetés terhére történik. 2017-től a szakmai együttműködési megállapodások időtartama a CIC-ekkel három évre szól, amely kiszámíthatóbbá teszi a működésüket.

Jogszabályi változások A civil szervezetek bírósági nyilvántartásáról és az ezzel összefüggő eljárási szabályokról szóló 2011. évi CLXXXI. törvény módosítása A módosítás célja annak biztosítása, hogy az egyesületek, alapítványok bejegyzési, illetve változásbejegyzési eljárása a jövőben ésszerű időn belül, és hatékonyabb eljárási keretek között folyjon.  Az eljárás racionalizálását szolgálja: A bíróság az egyesületi nyilvántartásba vétel, illetve változásbejegyzés során csak a legszükségesebb törvényi feltételek meglétét vizsgálja (a létesítő okirat kötelező elemeit, az egyesület bejegyzéséhez szükséges kötelező törvényi feltételek teljesülését). A törvény erejénél fogva történő bejegyzés bevezetése, amelynek az eljárás során az a jelentősége, hogy ha a bíróság a rá irányadó határidőt elmulasztja (30 nap), és további 30 napon belül sem történik bírósági intézkedés, a törvény erejénél fogva megtörténik a bejegyzés. Az ismételt hiánypótlás kizárása (eddig a kérelmező a hiánypótlás teljesítésekor kérhette, hogy a bíróság ismételt hiánypótlásra hívja fel, amely az eljárás elhúzódásához vezetett). A hiánypótlás kiküszöbölését segíti, hogy miniszteri rendeletben olyan mintaokiratok kerültek meghatározásra, amelyek a bejegyzési és változásbejegyzési eljárásban is használhatóak.

Jogszabályi változások A civil szervezetek nyilvántartásával összefüggő egyes miniszteri rendeletek módosításáról szóló 3/2017. (IV. 3.) IM rendelet Az egyesületek, a sportegyesületek, az alapítványok nyilvántartásba vételének, adatai változása bejegyzésének legegyszerűbb módja, ha a szervezet mintaokiratot használ: a mintaokirat megfelelő kitöltésével alkotja meg létesítő okiratát, és felhasználásával készíti elő a kérelem egyéb mellékleteit is (pl. vezető tisztségviselő elfogadó nyilatkozata). Ebben az esetben ugyanis ún. egyszerűsített nyilvántartásba vételre, egyszerűsített változásbejegyzésre kerül sor, amely eljárásnál jelentősen rövidebb a bírósági ügyintézési határidő, továbbá ha a bíróság a törvény által előírt határidőn (és póthatáridőn) belül nem dönt, a kérelemben foglalt adatokkal automatikusan megtörténik a bejegyzés.

Jogszabályi változások Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról 2011. évi CLXXV. törvény valamint egyes kapcsolódó jogszabályok 2017. évi módosítása A szabályozás célja a jogszabályok hatálybalépése óta felmerült gyakorlati tapasztalatokra figyelemmel történő módosítás, a szükségtelen eljárási lépések kiiktatása a pályázók adminisztratív terheinek csökkentése érdekében. A legfontosabb módosítások között szerepel a helyi vagy területi hatókörű szervezetek (jogosultsági alapú) egyszerűsített támogatásának bevezetése. A külföldről támogatott szervezetek átláthatóságáról szóló 2017. évi LXXVI. törvény A törvény célja az egyesülési jog alapján létrejött szervezetek átláthatóságának biztosítása. Az átláthatóságot három kötelezettség biztosítja, amelynek révén a jogalkotó az állampolgárok számára az információhoz való hozzáférés lehetőségét, a tájékoztatást többféle csatornán keresztül teremti meg: a külföldi támogatás beszámolóban történő feltüntetése, a külföldről támogatott szervezetek adatainak a Civil Információs Portálon való elhelyezése, a külföldről támogatott szervezeti minőség sajtótermékeken való feltüntetésének a kötelezettsége.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!