Fogyatékos ember gondozása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Egymásért fordítsuk meg a napot!. Célok •a fogyatékos emberek elfogadottságának növelése érdekében: ▫integrált események szervezése, ▫a fogyatékos emberek.
Kik azok a siketek?.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
ÉLETÜNK ÉS A ZAJ Keresztény Egészségtudományi Napok Pécs, június Zsilinszki János – egészségnevelő, zajszakértő.
A könyvtárak szociális funkciói. Visszatekintés  70-ES ÉVEKTŐL - “MŰVELŐDÉSI HÁTRÁNY”  MANFRED NAGEL(1982) - SZOCIÁLIS FUNKCIÓ MEGHATÁROZÁSA - “ KÜLÖNLEGES.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Új típusú implantátumok.
Sajátos nevelési gyerekek a többségi iskolákban
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Szociális munka V. Fogyatékosok.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Hangtani imétlés.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
Hallássérültek Rehabilitációjáért Küzdők Egyesülete – 2008, az első öt év
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
EGYENLŐ ESÉLYŰ HOZZÁFÉRÉS A KÖZSZOLGÁLTATÁSOKHOZ SZMM, OFT Horváth Péter, szakmai tanácsadó, titkár június 17.
Miért jó az informatika a hallássérülteknek?
A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Készítette: Ábelné Pintér Éva
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
Cochlearis implantátum
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Fogyatékos ember gondozása
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az alapvető kommunikáció
Speciális gyermekvédelem
Kommunikáció siketekkel a könyvtárban
Kommunikáció.
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Gyermekek hallási magatartási indexe KorZajkibocsájtók (közelítő SPL) (dB) Várt válaszok 0-6 hét50-70 Szem tágra nyitása, pislogás, megmoccanás vagy Alvásból.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Hallókészülékek ellenőrzése, gondozása
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
A könnyen érthető kommunikáció az önérvényesítők szemszögéből
Bevezetés a nyelvtudományba
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Jelen lenni nem elég, szakértelem kell
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Fogyatékos ember gondozása Készítette: Halászné Rácz Erika

Károsodás, fogyatékosság, rokkantság - Betegség, sérülés eredményeként szomatikus, mentális rendellenesség vagy hiányosság - A károsodás a biológiai működés zavara

Fogyatékosság Fogyatékosság: - Károsodásból eredő funkcionális akadályozottság - Speciális emberi funkciók zavara (érzékelés, mozgás, értelmi) pl. a hallószerv károsodása következtében: - a siketség - a nagyothallás - A fogyatékosság maradandóan ezekhez társuló személyiség torzulást jelent

Fogyatékosság A fogyatékosság: - állapotjellegű - irreverzibilis - veleszületett - kora gyermekkorban szerzett károsodás következménye Fogyatékosok csoportosítása: - hallásfogyatékosok - látásfogyatékosok - mozgásfogyatékosok - értelmi fogyatékosok

Rokkantság Rokkantság: A károsodás következtében előállt szociális hátrány. - Akadályozza a rokkant embert azoknak a szerepeknek, funkcióknak ellátásában, betöltésében, amelyet hasonló korú, műveltségű személyek betöltenek - A társadalom életében való részvétel akadályozottsága

Hallásfogyatékosok Hallássérültek közé sorolhatók tágabb (orvosi) értelemben mindazok, akiknek hallóképessége a hallási analizátor valamely részének (fül, hallópálya, agykérgi központok) károsodása (betegsége, sérülése) következtében az éptől eltérést mutat. Szűkebb értelemben, pedagógiai szempontból viszont csak azok tekinthetők hallássérülteknek (hallási fogyatékosnak), akiknél a hallássérülés rendellenes fejlődést von maga után és akiknél emiatt sajátos nevelésre való ráutaltság alakul ki

Hallásfogyatékosok Hallássérültek felosztása a halláscsökkenés mértéke szerint: 1. Megközelítően ép hallásúak: (enyhén nagyothallók) - nehézségük csak a nagyon halk, súgott beszéd megértésében van, esetleg nem értik, hogy környezetük miért hallgatja a TV-t, rádiót-szerintük kissé halkan. - hallásküszöbük a beszédhangok területén 25-40 dB között van

Hallásfogyatékosok 2. Közepesen nagyot hallók: - hallásuk már észrevehetően csökken, a távolabbról beszélőket nem hallják - A szobában is csak akkor értik meg a beszédet, ha nincs a környezetükben más zaj - Hallásküszöbük a beszédhangok területén 40-60 dB között van

Hallásfogyatékosok 3. Súlyosan nagyot hallók: - hallásuk jelentős mértékben csökkent - csak az egészen közeli hangos beszédet hallják, de minden szót így sem értenek meg - gyakran a hangsúly, a mondat jelentése alapján tudják csak kitalálni, hogy pontosan mit mondtak nekik

Hallásfogyatékosok - a környező zajokat, hangokat alig hallják, társaságban a beszédet alig értik, ezért gyakran kerülnek kellemetlen helyzetbe és könnyen lesznek zárkózottak - nagyteljesítményű hallókészülékkel, kitartó és rendszeres hallásgyakorlatokkal hallásuk és beszédük javítható - hallásküszöbük a beszédhangok területén 60-90 dB között van

Hallásfogyatékosok 4. Hallásmaradványosok és siketek: - hallásuk súlyos mértékben csökkent, vagy semmiféle hangot nem hallanak meg, legfeljebb a nagyon erős és mély hangok által keletkezett rezgéseket veszik észre (pl. közeli traktor, hajókürt, trombita stb.) - Ebben az esetben még mindig sokat jelenthet a korszerű hallókészülék használata.

Hallásfogyatékosok - a beszédet maguktól nem tanulják meg, egészen kis korban (2-3 évesen) hallókészüléket kapnak és szurdopedagógus segítségével tanulnak meg beszélni - 90-100 dB feletti hallásveszteség jellemzi A közvéleménnyel ellentétben rendkívül ritka a teljesen siketek előfordulása akik a hallókészüléket is alig vagy nem tudják hasznosítani.

Nagyothallás és süketség okai I. Veleszületett: Öröklés (kb. 50%) II. Szerzett hallássérülések okai: Koraszülés Anya terhesség alatti betegsége (pl. Rubeola) Szülési sérülés Születés utáni betegség Baleset zajártalom

Nagyothallás és süketség okai Nagyothallást okozhatnak egyes fertőző betegségek - agyvelő és agyhártyagyulladás - skarlát - kanyaró Ezek szövődményei, a gyakori, ismétlődő és hosszú ideig tartó középfülgyulladás Gyógyszerártalom Időskori nagyothallás

A halláscsökkenés típusai Vezetéses halláscsökkenés: Ha a hangvezető rendszerben – tehát hallójárat, dobhártya, hallócsontok, labyrinth- ablakok rendszerében – keletkezik megbetegedés Idegi típusú halláscsökkenés (percepciós): Ide tartoznak a hangfelfogó rendszer, a belső fül, a hallóideg, a hallópályák és a hallókéreg megbetegedései Kevert típusú halláscsökkenés: A vezetéses és a percepciós nagyothallás kombinálódhat egymással

A hallásveszteség kezdete Congenitális siketség:A születésnél vagy azt megelőzőleg jelentkező siketség Prelinguális siketség: A normális beszédelsajátítás befejezése előtt (kb. 3. életév) jelentkező siketség. Postlinguális siketség: A beszélt nyelvelsajátítás befejeződése után ( kb. 3. életév) jelentkező siketség. A postlinguális siketségnek a beszédre, olvasásra, írásra és szájról olvasásra gyakorolt hatása az egyéntől és a hallásvesztés időpontjától függ

A hallásveszteség kezdete A súlyosfokú hallásvesztés kialakulási ideje azért fontos, mert ha már a beszéd megtanulása után veszti el a hallását a gyermek, akkor csak a szájról olvasásra kell megtanítani Ha viszont születése vagy egészen kis kora óta súlyosan nagyothalló, akkor a beszéd nem alakul ki nála, ezt külön meg kell tanulnia

Kommunikáció eszközei A siketek egymás között használt közlési eszköze a jelnyelv, amely a kezek globális jelzései, mozdulatai által fejez ki gondolatokat A jelnyelv szónyelv, az egyes fogalmaknak 1-1 kézjel felel meg. A hagyományos jelnyelv szókincse lényegesen szűkebb a hangos beszédnél, grammatikája is teljesen eltérő.

Kommunikáció eszközei Jelbeszéd jelei erősen kötődnek a konkrétumokhoz, az általánosítást csak igen korlátozott mértékben teszi lehetővé Természetes jelbeszéd jelei közvetlenül utalnak a dolgok külső megjelenési formájára, vagy utánozza a cselekvések mozgását, így tanulás nélkül is érthető A jelek másik csoportja a mesterséges jelek (egyezményes jelek) csak tanulás után érthetők

Kommunikáció eszközei, tolmácsolási módok Ujjábécé (daktilológia): A beszéd egyik megjelenési formája. Minden hangot külön-külön jellel fejeznek ki, így a fogalmak közlését szabatos formában teszik lehetővé Szájról olvasás - vannak olyan hallássérültek, akiknek nehézséget okoz Igénybe vehetnek orális tolmácsot – főleg a szájról olvasók: A tolmács a hallott szöveget hang nélkül artikulálja, melyhez természetes gesztusokat és arckifejezést használ

Tolmácsolási módok Igénybe vehetnek Jelnyelvi tolmácsot – hangtalanul jól kivehető szájmozgással ismétli meg a hallottakat és jelekkel is kíséri Taktilis tolmácsolás: Siket-vak személyek számára, „kézbe-tolmácsolási metodus. A tolmács a hallott szöveget jellel, ill. a daktilológia vagy a Braille rendszer alkalmazásával a siket-vak személy kezébe továbbítja

Súlyos nagyothallás és a siketség következményei A hallássérülés legsúlyosabb, másodlagos kihatása a beszéd és a nyelv területén tapasztalható. Minél súlyosabb a hallássérülés, annál kevésbé hallja önmagát a személy, ezért hibás a kiejtése, esetleg természetellenes a hangja is A súlyos fokú hallássérülés nyelvi kihatásai leginkább az artikuláció, a grammatika és a szókincs területét érintik. beszédérthetőség terén mutatkozó problémák abból fakadnak, hogy a hallássérült személy nem vagy nem jól hallja saját magát

A hallássérültek mindennapi életet segítő eszközei Hallókészülékek: - hangerősítő berendezése révén a környezetéből érkező levegőrezgéseket egy érzékeny mikrofonnal fogja fel. - A készülék a beszédhangot erősíti fel, de mellette a zajokat is. Típusai: fül mögötti, fülkagylóba helyezhető, szemüvegszárba épített

Hallókészülék részei

Hallókészülék típusok Fülmögötti Nyitott illesztékes Fülkagylóra Fülbe helyezhető Mélyhallójárati Hallókészülék hallókészülék helyezhető hallójárati készülék hallókészülék

Hallókészülékek

Hallókészülékek Mély kis nagy fülmögötti hallójárati hallójárati hallójárati

Hallókészülékek gondozása A modern hallókészülék viselési kultúrához a tisztaság, a hygiénia és a kényelem egyaránt hozzátartozik. A kiváló hallás nem csak egy jó minőségű készüléket, hanem a használt eszközök ápolását és gondozást is feltételezi. A megfelelő hallókészülék gondozásához számtalan olyan kiegészítő tartozik, aminek használata meghosszabbítja a készülék megfelelő működését, és nagyon fontos, hogy ezzel elkerülhető az időnként magas szerviz és javítási költség is.

Hallókészülék gondozása Szárító tégely, szárító patron a párásodás elkerülésére. Tisztító tabletta és kendő a fül illeszték tisztítására. Pumpa az egyéni illeszték csövének átjárhatóságának biztosítására.

A hallássérültek mindennapi életet segítő eszközei Cochleáris implantátum: - A belső fülbe építik be súlyosan nagyothallók és siketeknél. Az elektromos impulzusokat továbbítja a hallóidegek felé Adó-vevő készülék: - elsősorban az integráltan tanuló hallássérültek használják. - az eszköznél csökken a környezeti zajok hatása, - 50 m-es körzetben jól lehet vételezni a beszédet - egycsatornás vevőkészülék, így tisztán kapja a hangokat

A hallássérültek mindennapi életet segítő eszközei Speciális telefon: - fényjelzéssel jelző készülékek, felerősített hangerővel működnek Írástelefon: - a készülék billentyűzettel van ellátva, a leírt szöveget nyomtatóra vagy képernyőre adja le. Mindkét félnek rendelkeznie kell azonos készülékkel E-mail Speciális ébresztőóra: - olyan szerkezet, amely egy lámpához van kapcsolva, és az megfelelő időpontban villogni kezd

Siket emberekkel való kommunikáció alapjai Kommunikáció fajtája több tényező függvénye: - életkor - hallásveszteség ideje, mértéke - iskolázottság Kommunikáció alapja: - Siket ember figyelmének felkeltése (Nem ordítással, hanem érintéssel)

Siket emberekkel való kommunikáció alapjai - siket ember bevezetése a témába - lassú, tiszta beszéd (túlartikulálás és kiabálás nélkül) - Ne használjunk idegen kifejezéseket, rövid, tömör mondatokban beszéljünk - száj láthatóvá tétele - szemkontaktus tartása - meg nem értés esetén ismétlés, majd a mondandó megfogalmazása más szavakkal

Siket emberekkel való kommunikáció alapjai - Udvariasság, váratlanul történt események közlése - Használja az „én” és „te” szavakat - fényforrás figyelembe vétele a beszédnél - pantomim, testbeszéd és arckifejezések alkalmazása

Siketség, nagyothallás következményei, siketek személyisége Bizalmatlanok, gyanakvók, melyet a környezetük fejleszt ki Kapcsolatok beszűkülése Mások szándékának gyakori félreértése (téves ítéletek, agresszió, önértékelési problémák) Lényeges és lényegtelen események megkülönböztetésének nehézsége

Hallássérültek intézményes ellátása Korai fejlesztés: - korai fejlesztő központokban - cél: harmonikus anya-gyermek kapcsolat kialakítása (az anya fogadja el a hallássérült gyermekét) - feladat: hallásnevelés, beszédindítás Óvodai nevelés: - fontos: a hallásmaradvány kihasználása, hangos beszéd, aktív nyelvhasználat, beszédértés, szókincsfejlesztés

Hallássérültek intézményes ellátása - konkrét fogalmak bővítése, szájról olvasási készség kiépítése, ujj-abc elsajátítása, érthető kiejtésre nevelés Iskolai nevelés szegregált vagy integrált intézményekben (utazó tanárok)

Hallássérültek érdekében tevékenykedő intézmények ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Hallássérültek Pedagógiai Tanszéke Budapest Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ) és helyi klubjai Szülők a Hallássérült Gyermekekért Egyesület Nagyothalló Gyermekekért Alapítvány Hallássérültek Kultúrájáért Alapítvány Jelnyelvi Tolmácsok Országos szövetsége