Egyetemi autonómia ? Fábián István Budapest, 2017. november 18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Advertisements

PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
A tanári munka értékelése
Kormányzás a felsőoktatásban A felsőoktatás modernizációja workshop 2007 október 10.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
KAPOSI JÓZSEF 1993-as közoktatási törvény. Alkotmányos jogok 1. Az alkotmány XII. fejezetében az alapvető jogok és kötelezettségek között rögzíti: A művelődéshez.
Munkaesély Munkaerő-piaci Szolgáltatók Szövetsége november.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
A felsőoktatás finanszírozásának alapfogalmai, alapkérdései
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem közigazgatás-tudományi karának minőségcéljai a 2012/2013. oktatási évre dr. Almásy Gyula szakcsoportvezető Közigazgatásszervezési.
AZ RTF MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI TAPASZTALATAI Készítette: Prof. Dr. Valcsicsák Imre.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Operációkutatás eredete
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Controlling a gyakorlatban
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
Sapientia-EMTE informatikai rendszerének kialakítása és fejlesztése Dr. Dávid László Dr. Györfi Jenő Budapest, November 11.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Autonómia Alapítvány projektfejlesztő programja a Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány (OSI) „EU forrásokkal a romák integrációjáért” nemzetközi program.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Foglalkoztatás-politika
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
A felsőoktatáshoz kapcsolódó jogok az autonómia tükrében Stipta Zsuzsa Győr Május 27.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
Informatikai terméktanúsítás - a minőségi szoftver Az Informatikai Terméktanúsító Szervezet szerepe a HTE jövőképében Nagy Péter április 25.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A mennyiségből a minőségbe – az MKOSZ stratégiai terve
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
Európai Uniós ismeretek
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Iskolai egyesületeket és iskolákat jelenleg foglalkoztató kérdések Európában Budapest, Hungary , 8 and 9 May
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
SEEM alapok.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Egyetemi autonómia ? Fábián István Budapest, 2017. november 18.

Egy kis történelem Bolognai Egyetem 1088-ban jön létre világi és egyházi hatóságoktól független intézmény Barbarossa (Rőtszakállú) Frigyes: privilégiumok a professzoroknak és hallgatóknak (XII. sz.) (Authentica Habita) függetlenné teszi az egyetemet a várostól és az egyháztól megjenik a minőségbiztosítás ( ~XIII. sz.) a professzorsághoz meg kell szerezni a licentia docendi -t

Egy kis történelem Göttingeni Egyetem 1734: II. György király és választófejedelem alapítja az akadémiai szabadság és a felvilágosodás terjesztésére 1837: hét professzort elbocsájtanak (Göttinger Sieben) tiltakoznak, mert Ernest August I felfüggeszti az általa liberálisnak vélt alkotmányt 1933: a Nagy Tisztogatás a nem kívánatos (főleg zsidó származású) professzorok elmenekülnek: M. Born, V. Goldschmitt, J. Franck, E. Wigner, L. Szilárd, E. Teller, E. Landau, E. Noether, R. Courant

Mi az az egyetemi autonómia? Definíció helyett: Csakis a humán, szellemi és anyagi erőforrásaival szabadon gazdálkodó intézmény tud megfelelni a társadalmi elvárásoknak és tud hozzájárulni a nemzet fejlődéséhez. Csakis autonóm intézmények képesek a felelős értelmiség képzésére.

Mi az az egyetemi (inézményi) autonómia? Szabad, önálló működés! Sok egymáshoz szorosan kapcsolódó eleme van. Diverzitás: kulturális, politikai, jogi és történelmi háttér Nincs objektív mérőszáma. Sokfajta modell van, de az alapértékeket tekintve azonosak. Az intézmény vezetésének alkalmassága alapvető: önrendelkezés!

Miért van szükség az egyetemi autonómiára? Az autonómia mértéke meghatározó a teljesítményben a minőségben a nemzetköziesedésben Az autonómia lehetővé teszi a az intézményi sajátságoknak megfelelő stratégia kialakítását; szükséges, de nem elégséges feltétele a jobb teljesítménynek.

Az egyetemi autonómia elemei Oktatás oktatási programok kiválasztása hallgatói létszám meghatározása hallgatók felvétele képzési nyelvek kiválasztása minőségbiztosítás rendszerének kialakítása

Az egyetemi autonómia elemei Tudomány, kutatás fő kutatási irányok meghatározása a prioritást élvező területek menedzselése nagy nemzetközi és hazai kutatási projektekben való részvétel elősegítése: intézményi kötelezettségvállalás intézményen belüli szakmai együttműködések kialakítása

Az egyetemi autonómia elemei Szervezeti az intézmény struktúrájának kialakítása a rektor megbízásával kapcsolatos elvek és eljárásrend a rektor megbízásának és felmentésének előkészítése az egyetem testületeinek létrehozása és azokba a tagok kiválasztás és delegálása beleértve a külső tagokat is jogi személyek – alapítvány, Kft, egyesület stb. – létrehozása

Az egyetemi autonómia elemei Személyi alkalmazások irányelveinek kialakítása munkatársak kiválasztása keresetek megállapítása előléptetések átcsoportosítások, leépítések

Autonómia csak az említett elemek együttes megléte Az egyetemi autonómia elemei Gazdasági önálló gazdálkodás a fenntartói támogatással bevételek generálása, azok felhasználása kölcsönök felvétele az egyes tevékenységek során generált nyereség megtartása, azzal való szabad gazdálkodás az ingatlanvagyonnal való gazdálkodás, saját tulajdonú ingatlanok megszerzése ösztöndíj – tandíj ügyek Autonómia csak az említett elemek együttes megléte esetén lehetséges!

Az autonómia korlátai Az autonómia nem valami kaotikus, mindenki azt teszi, amit akar alapon történő működést jelent. Jól definiált keretek közötti működés. Jogok és kötelességek egyensúlya: megfelelés a jogi szabályozásnak, gazdasági szabályoknak, lehetőség a kereteken belüli önálló működésre. Két probléma A jogszabályi háttér sokszor nincs összhangban az autonómia alapelveivel, az egyetemesen elfogadott értékrenddel. Közvetlen, nem egyszer pártpolitikai érdekek mentén történő fenntartói beavatkozás az intézmények működésébe.

Mindez a teljes körű intézményi autonómia garantálása mellett! Az állam mint fenntartó Feladatok a felsőoktatás feladatainak meghatározása politikai konszenzus létrehozása: nemzeti minimum kialakítása és annak hosszú távú törvényi garantálása egyértelmű jogi szabályozás, a felsőoktatás sajátosságainak megfelelő gazdálkodási szabályok a feladatokkal összhangban lévő finanszírozás az intézmények közötti verseny feltételeinek biztosítása független minőségbiztosítási rendszer fenntartása Mindez a teljes körű intézményi autonómia garantálása mellett!

Jelenségek átgondolatlan, önellentmondásos, esetenként választási ciklusonként változó felsőoktatási stratégia általános politikai bizalmatlanság (ellenszenv?) a felsőoktatással szemben a fenntartó minél közvetlenebbül kívánja kontrollálni az intézmények működését: kézi vezérlés, autonómia felszámolása a minőségelv háttérbeszorulása, politikailag motivált fenntartói döntések disszonancia a feladatok és a finanszírozás között a verseny felszámolása.

Finanszírozás, gazdálkodás összetett finanszírozási rendszerek, az állami, EU-s és magán források keveredése az államnak a felsőoktatás alapfeladatait finanszíroznia kell: tanárképzés, katonai és rendvédelmi képzések stb. az állam általában a magánintézmények működését is támogatja valamilyen mértékben, önfenntartó felsőoktatás nincs az állam közpénzekből hosszú távon tartja fenn az intézmény-rendszert, de nem törekszik a nemzeti minimum betartására a finanszírozásra hivatkozva a fenntartó csorbítja vagy fel is számolja az intézményi autonómiát

Finanszírozás Év Támogatás MFt Támogatás GDP% Hallg. létszám 2008 207000 0.61 381033 2009 193000 0.66 370331 2010 190000 0.62 361347 2011 182000 0.58 359824 2012 165000 0.53 338467 2013 133000 0.42 320124 2014 136687 306524 2015 175722 0.51 295316 2016 176856   Forrás:http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/index_en.cfm

Az autonómia-helyzet 2010 2016 23rd 28th 22nd 16th (7 szervezeti, 11 financiális, 8 személyzeti, 12 oktatási indikátor) Forrás: http://www.university-autonomy.eu/

AUTONÓMIA ??? !!!