A demarkációprobléma a tudományfilozófiában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
Advertisements

Matematika a filozófiában
Tudás, közösség, hatalom
Kémiai Technológia Transzfer Kft. Egy pályázat előkészítése Hasznos tanácsok kutatóknak egy sikeres pályázat benyújtásához.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Elméletek a tudományos módszerről
Az empirikus ellenőrizhetőség mint kritérium
Kétértékűség és kontextusfüggőség Kijelentéseink igazak vagy hamisak (mindig az egyik és csak az egyik) Kijelentés: kijelentő mondat (tartalma), amivel.
NEWTON IDEI TUDOMÁNYOS FELFEDEZÉSEK
Logika Érettségi követelmények:
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
Ideális kontinuumok kinematikája
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Új filozófiai tendenciák a században - Pozitivizmus
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Az érvelés.
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
A konstruktivista pedagógia alapjai
A demarkációprobléma a tudományfilozófiában. Ki ért a tudományhoz? „A tudományfilozófia pont annyira hasznos a tudósnak, mint az ornitológia a madaraknak”
A demarkációprobléma a tudományfilozófiában
A demarkációprobléma a tudományfilozófiában
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Isaac Newton.
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Irracionális Racionalitáselméletek versus Racionális Irracionalitáselméletek MAKOG 2006 Kőhegyi Gergely BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BCE Mikroökonómia.
A csillagászat keletkezése
ban született a francia Le Haye-ben - jezsuita és katonaiskolában tanult - sokat utazott, pl. Magyarországon is - Ulm-ban misztikus álmot látott:
2. A logika története Gregor Reisch  1503  Typus logice Premissae
Karl Popper: A tudományos forradalmak racionalitása (1975) Készítette: Takács Viktória november 7.
Karl Popper tudományfelfogása
Tudományfilozófia Rédei Miklós
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
Laudan: A tudomány áltudománya Lehetséges-e szociológiailag megmagyarázni, hogy a tudósok miért fogadják el a vélekedéseiket a világról? -> Bloor állítása.
Miért nem valóságos az idő?
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Érvelés, bizonyítás, következmény, helyesség
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
6.Fogalomalkotás [C. G. Hempel: A taxonómia alapjai. In: Bertalan (szerk.): A társadalomtudományi fogalmak logikája (Helikon, Budapest 2005)] 1.A definíció.
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
VI.1. A Principia jelentősége: a szintetikus elmélet A forradalmiság tartalma A forradalmiság tartalma a szintézis a szintézis a halmozódó tudás szükségszerűen.
A fizika története az ókortól Newtonig (folytatása lesz: Newton, A fizika története Newtontól napjainkig, Az atombomba története)
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Logikus érvelés Baranyai Tamás. Logika „A logika az érvényes következtetés alapelveivel foglalkozik [...] a logika nem egyszerűen a helyes érvelés, hanem.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Tudományfilozófia ETR Kódok: BBN-FIL , FLN Hétfő szoba Rédei Miklós ELTE BTK LogikaTanszék
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Analitikus fa készítése Ruzsa programmal
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Fordítás (formalizálás, interpretáció)
A fizika mint természettudomány
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
Kognitív és emotív jelentés
Elméleti probléma: vajon minden következtetés helyességét el tudjuk dönteni analitikus fával (véges sok lépésben)? Ha megengedünk végtelen sok premisszás.
Az együttműködés és a tudomány iskolája
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Előadás másolata:

A demarkációprobléma a tudományfilozófiában Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Mi a tudomány, és mi nem az? Kurzusunk célja, hogy adjunk némi praktikus fogódzót ahhoz, hogy meg tudjuk különböztetni a tudományokat az áltudományoktól Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Mi a tudomány, és mi nem az? A kérdést a legáltalánosabb formában a filozófusok tették fel: Mi a tudomány? Mitől tudományos egy eredmény, egy gondolatmenet, egy kijelentés, egy gyakorlat? Mi különbözteti meg a többi, nem tudományos szövegtől és tevékenységtől? Ez a demarkáció problémája, a tudományfilozófia egyik központi kérdése Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Ki ért a tudományhoz? Ki jogosult választ adni ezekre a kérdésekre? Az, aki műveli (a tudós), vagy az, aki figyeli a tevékenységüket (a filozófus, szociológus, történész)? Ez a kérdés a mai napig állandóan felmerül: vagyis haszontalan… „A tudományfilozófia pont annyira hasznos a tudósnak, mint az ornitológia a madaraknak.” Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Ki ért a tudományhoz? Ez a kérdés a mai napig állandóan felmerül: vagyis nem volna haszontalan… Lássuk, miként alakult ki a tudományfilozófia, és milyen válaszokat adtak a demarkáció kérdésére! „A legtöbb tudós alig tud többet a tudományról, mint a halak a hidrodinamikáról.” Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Előtörténet Nézetek a modern tudományról: Tudományos Forradalom (17. sz.) ekkortól beszélhetünk egyáltalán modern tudományról Galilei, Kepler, Boyle, Newton százada Felvilágosodás (18. sz.) a tudomány a megismerés kitüntetett formája a mintájára kell felépítenünk tudásunk és társadalmunk egészét, ez az emberiség boldogulásának kulcsa Romantika (19. sz. eleje) visszahatás az Ész százada után más megismerési formák is járhatóak lehetnek, nem csak az analitikus és a racionális! Pozitivizmus (19. sz. közepe) (Auguste Comte, John Stuart Mill): válasszuk el a „pozitív” tudást az alacsonyabb rendű tudástól – ennek mintája a tudományos tudás, amely a megbízható tapasztalaton alapul, és folyamatosan gyarapszik Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

I. Logikai pozitivizmus („Bécsi Kör”) Bécs és Berlin, 1920-as, 30-as évek Kb. húsz gondolkodó rendszeres együttműködése Moritz Schlick, Otto Neurath, Rudolf Carnap (és még sokan mások) Más elnevezései: neopozitivizmus, logikai empirizmus Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

I. Logikai pozitivizmus („Bécsi Kör”) Céljuk: a filozófia reformja A filozófia újjászervezése, hogy teljesen alkalmas legyen a tudomány szolgálatára. Hogy miért kell a tudományt szolgálni? Mert az testesíti meg az emberi racionalitást A tudomány szolgálatába nem állítható, értelmetlen filozófia (ezt nevezik ők metafizikának) kritikája (pl. „A Semmi semmizik.” Heidegger: Mi a Metafizika?) Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

(Az egyik forrás: empirizmus) A 17. századtól kezdve jelen van (és sokszor domináns) az angolszász gondolkodásban Francis Bacon, John Locke, David Hume, John Stuart Mill… A központi tézis az, hogy az emberi megismerésben nincs semmi, ami végső soron ne az érzékszervi tapasztalatból származna Vagyis nincsenek velünk született vagy más formában eleve adott, a priori ideáink A megfigyelés az elsődleges, vagyis minél többször kell valamit megfigyelni és abból levonni a következtetéseket John Locke David Hume John Stuart Mill Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

(A másik forrás: a logikai hagyomány) A logika Arisztotelésztől eredően a filozófia egyik részterülete, a középkorban az egyetemeken tanított tárgyak (a „hét szabad művészet”) egyike A 19. század végén teljesen újraformálódott, matematikusok és matematikai vénájú filozófusok kezében: George Boole, Gottlob Frege, Bertrand Russell, Alfred North Whitehead, Ludwig Wittgenstein, Kurt Gödel A matematika különféle ágainak az egységesítését sikerült megvalósítani egyetlen átfogó, formális rendszerben Úgy látszott továbbá, hogy az egész matematika sziklaszilárd logikai megalapozást kaphat (a problémák később jöttek csak…) Gottlob Frege Bertrand Russel Alfred North Whitehead Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A tudomány vizsgálata A BK céljának eléréséhez a tudományt vizsgálta: a tudományos állításokat az igazolás, vagyis a verifikáció folyamatát a megfigyelések és az elméletek kapcsolatát Alapvető nézeteik és feltevéseik: A tudomány egységes Egységesek a módszerei, igazolási eljárásai A tudományos tudás növekedése kumulatív, vagyis folyamatosan gyarapszik A megfigyelések világosan elválaszthatóak az elméletektől A tudománytörténet nem kap nagy figyelmet csak kronológiai háttérként és illusztrációként szolgál

A tudomány vizsgálata A felfedezés kontextusában, amikor a tudomány felfedezései, elméletei születnek, nem feltétlenül a logika az úr  fontos szerepet játszhatnak nem racionális, pl. intuitív mozzanatok Az igazolás kontextusában azonban, amikor az állítások szerkezetét és igazoltságát vizsgáljuk, már csak racionális tényezők kapnak szerepet Lényeges megkülönböztetésük a felfedezés és az igazolás kontextusa: A BK szerint csak az igazolás kontextusának a vizsgálata releváns

A tudomány vizsgálata A tudományos módszer alapvetően induktív vagyis egyedi megfigyelésekből következtet általános elméleti összefüggésekre

A tudomány vizsgálata A precíz, fizikai nyelven megfogalmazott egyedi megfigyelési állítások képezik az ismereteink abszolút szilárd alapját Ezeket a megfigyelési állításokat nevezték protokolltételeknek pl. „A műszer mutatója 34,6±0,2 értéket mutat” az összes többi tapasztalati állítás logikai műveletek segítségével visszavezethető ezekre pl. „Az egyszerre bekapcsolt mikró és mosógép kicsapja a biztosítékot.”

A tudomány az ideális nyelv mintája A probléma megoldásának kulcsa a nyelvhasználatban rejlik A BK szerint az értelmes beszéd két előfeltétele: logikailag korrekt szerkezetű legyen csak így lehetnek értelmesek a kijelentéseink, és érvényesek a következtetéseink a fogalmak „lehorgonyozhatóak” legyenek a közvetlen érzékszervi tapasztalatban csak így tudjuk állításainkat igazolni, a tudásunkat megalapozni, ellenőrizni, mások tapasztataival összevetni Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A tudomány az ideális nyelv mintája A tudományos állítások és az igazolás analízise a nyelvi elemzést helyezte a középpontba Rudolf Carnap: A metafizika kiküszöbölése a nyelv logikai elemzésén keresztül (1931) A nyelv logikai elemzésének eredménye kettős: Negatív: „a metafizika állítólagos tézisei teljesen értelmetlenek” Pozitív: „a pozitív eredményt a tapasztalati tudományok területén dolgozzák ki: világossá teszik a különböző tudományágak egyes fogalmait, megmutatják formális logikai és ismeretelméleti összefüggéseiket” Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A tudomány az ideális nyelv mintája Tehát miközben egyszer és mindenkorra kicsinálják a metafizikát (értsd: az értelmetlen filozófiai fecsegést) mintegy „melléktermékként” megszületik a tudományfilozófia (vagyis az értelmes beszédmódok szabálykönyve) A feladat tehát az ideális nyelv szabályainak megadása Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Az ideális nyelv követelményei Értelmes fogalmak használata Akkor értelmes, ha minden körülmények között tudom, hogy hogyan kell alkalmazni Pl. egy újonnan kitalált szó, a „babig” akkor értelmes, ha minden dologról el tudom dönteni, hogy babig-e vagy sem Az értelmes fogalmak tehát ilyenek: közvetlen tapasztalat alapján eldönthető, elemi fogalmak (mint pl. „piros”, „forró”), vagy összetettebb, az előbbiekre definíciók során keresztül visszavezethető fogalmak (pl. „kőből van”, „vezeti az áramot”) A metafizika fogalmai nem ilyenek (pl. „elv”, „isten”, „abszolútum” stb.) Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Az ideális nyelv követelményei 2. Értelmes állítások/mondatok alkotása Akkor értelmes, ha értelmes fogalmak logikailag korrekt szerkezetben követik egymást vagyis akkor, ha pontosan tudom, milyen feltételek mellett igaz Három féle értelmes mondat létezik: tautológiák: amelyek már logikai formájuk alapján mindig igazak ilyenek pl. a logika, matematika állításai ellentmondások: amelyek már logikai formájuk alapján is mindig hamisak tapasztalati állítások: amelyek igazsága a világon múlik ezek között vannak – mint ahogy az már korábban szerepelt – protokolltételek, valamint azokra visszavezethető összetett állítások Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Az ideális nyelv követelményei Mitől lesz értelmetlen egy mondat / Hogyan születik a látszatállítás? a szavak szintaktikailag helytelenül kerülnek egymás mellé (syntax error) pl. a „Caesar egy és” a szavak szintaktikailag helyesen, de használati körükön kívül kerülnek a mondatba (kategóriahiba) pl. „Caesar egy prímszám” értelmetlen szót (látszatfogalmat) tartalmaz pl. „Caesar egy babig” Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Az ideális nyelv követelményei Minden más értelmetlen pl. „Caesar egy és” / „Caesar egy prímszám”-hoz hasonlóan: „A tiszta lét és a tiszta semmi tehát egy és ugyanaz” (ez egy Heidegger-idézet) Az értelmetlen beszédnek is lehet haszna: az életérzés kifejezése; ez a művészet feladata. A metafizikus tehát botcsinálta, tehetségtelen művész. Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A demarkáció kérdése a BK-ben A tudomány és nem tudomány közti határ egybeesik az értelmes és értelmetlen közti határral vagyis minden áltudomány (a metafizikához hasonlóan) üres, értelmetlen, megtévesztő fecsegés és fordítva: ha viszont van értelme, akkor pedig a tudomány része Egyértelmű és örökérvényű szabályok vannak arra, hogyan kell(ene) a tudományt művelni, vagyis racionálisan gondolkodni Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A BK demarkációs kritériuma Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Problémák… Mik is azok a kiinduló megfigyelési állítások, avagy „protokolltételek”? Mondj egy olyan kijelentést, ami egyrészt közvetlenül a tapasztalatra vonatkozik, másrészt rá lehet építeni a tudományos elméleteket! Ezek vagy túl szubjektívek („Ez a tárgy meleg”), vagy pedig ha egyre egzaktabbá tesszük („Ez a tárgy 23,4°C-os”), egyre hosszabb jegyzeteket kell fűznünk hozzájuk, amelyek egyre jobban összefonódnak az elméletekkel (Milyen műszerrel? Annak mi a pontos felépítése? Milyen elmélet szerint? Miért ezt az eljárást használjuk, miért nem azt?) – hol álljunk meg? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Problémák… Hogyan vezethetők vissza az „elméleti fogalmak” a „megfigyelési fogalmakra”? Az előző probléma fokozottan jelentkezik az olyan fogalmak esetében, mint pl. az „elektron” – nagyon bonyolult technikai eszközök és elméletek szükséges már az első megfogalmazáshoz is, amik ráadásul gyakran változhatnak De ami a legrosszabb: úgy tűnik, hogy az elméleti fogalmak körkörösen egymásra hivatkoznak – nincs egyértelmű viszony a szintek között! Hogyan vezethetők vissza az általános állítások (ilyenek pl. a természeti törvények) az egyedi megfigyelési állításokra? Lásd mindjárt Poppernél: ez az indukció problémája Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

II. Karl Popper (1902–1994) Szokták a Bécsi Kör „belső ellenzékének” is nevezni A tudomány nyújtja a megismerés követendő példáját A tudományos tudás elméletekből áll  logikai rendszerbe szerveződnek Alapjukat a tapasztalat adja A tudomány fejlődik, a tudás kumulatív A tudomány egységes A megfigyelés és az elmélet elválasztható A tudománytörténet nála is csak illusztráció a jó és a rossz tudományok működésére Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

II. Karl Popper kritikája Alapvető problémák: Ha vannak közvetlen tapasztalati állítások, pl. „Ez itt fekete”, és törvény jellegű egyetemes állítások, pl. „Minden holló fekete”, akkor hogyan lehet az elsővel megalapozni a másodikat? Vagyis: mi a természeti törvények és tapasztalat nyelvi-logikai viszonya? A verifikációval további problémák is felmerülnek: vannak olyan elméletek, amiket – hívei szemében – minden igazol ilyenek például a 30-as évek „sztárelméletei”, a freudi pszichoanalízis vagy a marxizmus Jobban meg kellene érteni az igazán sikeres tudományok (mint pl. a relativitáselmélet) módszereit Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Az indukció problémája következtetés egyedi állításokból egyetemes állításokra Két probléma is adódik 1. Klasszikus megfogalmazásban: egy általános kijelentés soha nem lehet bizonyos (tehát „igaz”), mivel véges számú megfigyelés nem biztosíthatja egy korlátlan hatókörű állítás igazságát Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Az indukció problémája 2. Metaszinten sem oldható meg a probléma: Tegyük fel, hogy létezik egy olyan „indukciós következtetési szabály”, amelynek segítségével véges megfigyelés alapján is biztosan általánosítunk Mit mondhatunk erről? Logikailag nem sikerült ilyet találni Ha pedig tapasztalatilag keresünk ilyen eljárást, akkor azt csak indukció segítségével tudnánk megtalálni (pl. „bejött egyszer, bejött kétszer… N után elfogadom”)  ez viszont logikai körbenforgás! Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A deduktív tudománymodell Akkor miben lehetünk biztosak? A deduktív következtetésben! Az egyetemes állításokból egyediekre való következtetés logikailag érvényes (szemben az „induktív következtetéssel”, ami nem logikai művelet) Ha már (valahonnan) eleve tudjuk, hogy „minden holló fekete”, akkor biztos, hogy „a következő holló is fekete” igaz lesz Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A deduktív tudománymodell Ha a tudományban logikailag korrekt viszonyokat akarunk, akkor az indukció helyett a dedukcióra építsünk, vagyis a szokásos sorrend megfordul: először vannak az egyetemes állítások („hipotézisek”) azután ezek logikai következményeit vetjük össze a tapasztalattal Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A deduktív tudománymodell Mi van, ha a következményt igaznak találjuk? Logikailag semmi! Mind igaz, mind hamis hipotézisnek lehetnek igaz következményei Példa: Hipotézis 1: „Minden madár tud repülni” Hipotézis 2: „A holló madár” Konklúzió: „A holló tud repülni” A hipotézis (történetesen tudjuk, hogy) hamis, de a deduktív következménye (véletlenül) igaz Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A deduktív tudománymodell Mi van, ha a következményt hamisnak találjuk? Logikailag bizonyos, hogy az egyik hipotézis hamis! Példa: Hipotézis 1: „Minden madár tud repülni” Hipotézis 2: „A strucc madár” Konklúzió: „A strucc tud repülni” Ha a strucc madár voltát nem szeretnénk kétségbe vonni (amire más okaink vannak), akkor biztos, hogy a madarakra vonatkozó általános feltevésünk nem állja meg a helyét. Egyetlen hamis következménnyel meg lehet cáfolni bármely általános kijelentést (törvényt, elméletet)!!! Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Falszifikacionizmus Tehát: Ha az elméleteink csak deduktívak lehetnek… …és ha deduktív módon nem lehet igazolni őket a tapasztalat segítségével… …akkor az elméleteket csak cáfolni lehet! Vagyis elmélet és tapasztalat összevetésének egyetlen logikailag korrekt módja a cáfolás Ezt normatív módon, követelményként el is várhatjuk a tudományos igényű elméleteinktől: a tapasztalati tudománynak az elméletek cáfolására kell törekednie, bizonyítani úgysem tudja őket A falszifikálhatóság, mint demarkációs kritérium „…egy tapasztalati-tudományos rendszernek alkalmasnak kell lennie arra, hogy a tapasztalat megcáfolja” Popper főműve, az 1934-ben megjelent A tudományos kutatás logikája Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Falszifikacionizmus Ami újdonság Popper elképzelésében: A nyelvi vizsgálódásról a módszertanra helyeződik a hangsúly Az igazolás nem feltétlenül erény – falszifikációra kell törekedni A tudományos állítások nem egyszer-és-mindenkorra igazságok, hanem egyre „jobb” hipotézisek Tudásunk a megcáfolt, kidobott hipotézisek révén gyarapszik Eközben reméljük, hogy egyre közelebb jutunk az igazsághoz (de hogy attól milyen távol vagyunk, azt soha nem tudhatjuk…) Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Tudomány és áltudomány Mi nem tudományos? Ami olyan formájú, hogy nem lehet megcáfolni, vagyis minden lehetséges tapasztalat igazolja Popper példái áltudományokra: marxi történelemelmélet: elvileg tett jóslatokat, de amikor ezek nem jöttek be, akkor a követők módosították az elméletet, és nem vetették el asztrológia: „Előrejelzései oly homályosak, hogy aligha tévednek: cáfolhatatlanná válnak” pszichoanalízis: bármilyen viselkedést meg tud magyarázni, semmi sem mond neki ellent Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Tudomány és áltudomány Ezzel szemben a jó tudomány példája a relativitáselmélet: bátor előrejelzéseket tesz, amelyek ha bekövetkeznének, megcáfolhatnák A jó tudomány „keresi a bajt” folyamatosan kiteszi magát a cáfolat lehetőségének, keresi az érvényességének határait Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Összeesküvés-elméletek Egy példa a falszifikálhatóság alkalmazására Összeesküvés-elmélet, olyan magyarázat, amely: egy nagy horderejű eseményről vagy eseménysorról kíván számot adni; az eseményt (vagy eseménysort) jelentős befolyással bíró emberek alapvetően kis létszámú, titkos és rossz szándékkal létrejött szerveződése sikeresen idézte elő Cáfolhatóság problémája: Állítása szerint engedi, hogy megcáfold De bármilyen cáfolat, valójában csak a konteót erősíti! Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Összeesküvés-elméletek http://index.indavideo.hu/video/Luciferi_hullok_es_a_harmadik_iszlam_vilaghaboru Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

III. Lakatos Imre (1922–1974) Popper „belső ellenzéke” (hűtlen tanítványa) aki követi Londonban a tanszékvezetői poszton Popperrel szembeni kritikája alapvető és nagyhatású volt: A falszifikációs elmélet szép logikai konstrukció, de nézzük meg a tudománytörténetet! Tényleg elvetik a tudósok a megcáfolt elméleteket? NEM! Sőt: gyakorlatilag minden elmélet eleve megcáfoltan születik! Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Cáfolat és elvetés Történeti példa #1: Newton gravitációelmélete Newton idejében a Hold mozgását rosszul írta le, ellentmondott a megfigyeléseknek Persze később sikerült kijavítani, de ehhez egy ideig bizalmat kellett szavazni neki A „javítás” pedig számos kisebb-nagyobb módosítás sorozatának volt az eredménye Történeti példa #2: a kémiai súlyviszonyok törvénye 1818-ban William Prout vetette fel először, hogy minden kémiai elem a hidrogénatom egész számú többszöröse A kor (mai szemmel) pontatlan adatai nagyrészt támogatták bár hamarosan, pontosabb mérésekkel a helyzet romlott… de a legfőbb ellenpélda már Prout számára is ismert volt: Mi van a 35,5 atomsúlyú klórral? Ennek ellenére sokan kitartottak a hipotézis mellett Az anomáliákat csak 100–120 évvel később sikerült megnyugtatóan rendezni Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Cáfolat és elvetés Hogyan lehet ezeket az eseteket megérteni? Lakatos szerint meg kell próbálni racionálisnak látni, hiszen egy jó tudományos módszertan nem is tarthatja „tévedésnek”, „rossz döntéseknek” a fenti eseteket Szembe kell nézni azzal, hogy egy ellenpélda, egy cáfolat nem feltétlenül jelenti egy elmélet végét Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Tudományos kutatási programok Hogyan menthető meg ezek után a tudomány racionalitása? Nem az egyedi elmélet számít, hanem a kutatási program: egymásra épülő elméletek sorozata A példában említett newtoni mechanika nem „egyetlen elméletként” volt sikeres, hanem egy Newtonnal induló (és a 19. századra kicsúcsosodó) KP-ként! Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Tudományos kutatási programok Kutatási program két része a kapcsolódó módszertani elvekkel: kemény mag: legfontosabb elvek, nézetek  negatív heurisztika: ezt nem adják fel, ez jelöli ki a KP irányát védőöv: a magot körülvevő segédhipotézisek  pozitív heurisztika: ha baj van, ezen lehet módosítani kemény mag védőöv Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Tudományos kutatási programok Kétféle kutatási program van: progresszív: a problémák ellenére előre halad előrejezéseket (predikciókat) tesz az előrejelzései beválnak esetleg újabb, váratlan felfedezésekre vezet degeneratív: már nem képes előre haladni egy helyben áll, nem tesz új előrejelzéseket a be nem váló előrejelzéseit folyton módosításokkal (vagy különféle körülményekkel) magyarázza ki, vagyis csak védekezést folytat Mitől jó egy tudományos elmélet? Attól, hogy progresszív kutatási programba illeszkedik: előrelépést jelent előzményeihez képest, új előrejelzéseket tesz és azokat beváltja Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Egy progresszív kutatási program Newton elmélete alapján a Naprendszeren belüli mozgások magyarázata kemény mag: a newtoni téridő, dinamika és a gravitációs erőtörvény védőöv: a konkrét égitestek száma, tömege és pozíciói Számos elképesztő siker: Ha nem pontos az egyezés, új égitestet lehet feltételezni – ez egyben predikcióra is vezet Előzetes számítások alapján így találják meg a Neptunuszt (Johann Galle, 1846) A feljegyzéseiből úgy tűnik, hogy 233 évvel korábban Galilei is észlelte már a bolygót, ezt azonban nem jelentette be: nem tudta, hogy „mit látott” ez is mutatja, miként vezetik az elméletek magát a megfigyelést A Naprendszer mozgásait és a fellépő árapályerőket egyre pontosabban tudják megjósolni Nyilvánvalóan erősen progresszív programról van szó Annak ellenére, hogy minden korban voltak konkrét anomáliák az elméleti jóslatokhoz képest, sosem tulajdonítottak azoknak falszifikáló erőt A leghíresebb ezek közül a Merkúr ún. perihélium-precessziós mozgása, melyet az azt 1859-ben felismerő Le Verrier francia matematikus egy a Nap közelében lévő ismeretlen égitest hatásának próbált tulajdonítani – még nevet is adtak neki: ez lett volna a Vulkán bolygó Ez az anomália később Einstein általános relativitáselméletének lett az egyik legfőbb bizonyítéka… Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Egy degenerálódó kutatási program A Pasteur nyomán megszülető egyik orvosi kutatási program: kemény mag: minden nem parazita vagy sérült szerv által okozott organikus sérülést mikroorganizmusokkal kell magyarázni védőöv: a mikroorganizmus fajtája – ha nem egyik vagy másik fajta baktérium, akkor pl. vírus Ennek egy alprogramjaként értelmezhető a 19. század végi ázsiai beriberi-járvány megmagyarázása: egy Patrick Manson nevű kutató szerint a járvány oka bakteriális fertőzés hamarosan kiderült, hogy a probléma az étrenddel van összefüggésben, sőt az is, hogy a hántolt rizs egyoldalú fogyasztása lehet a ludas Manson válasza erre az volt, hogy a tisztított rizsbe egy olyan fertőző baktérium kerül, amely a tisztítatlanban még nem volt megtalálható ezzel szemben a „valódi” (azaz ma is elfogadott) magyarázat: maga az Európától átvett rizstisztítási eljárás okozta a bajt, mivel elpusztította a rizs hüvelyében található B1-vitamint – a járványt ez a vitaminhiány okozta degenerálódó programról van szó mivel Manson javaslata válaszként született meg az előzőleg tett megfigyelésekre (tehát nem tett előrejelzést), és mivel később sem fedeztek fel semmilyen baktériumot a tisztított rizsben Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Racionálisak-e a tudósok? Mit tegyen a tudós, aki kutatási programján a degenerálódás jegyeit véli felfedezni? Mikor lesz a számára racionális az a döntés, hogy átváltson egy másik, progresszívebbnek tűnőre? Lakatos szerint ez a jövőre vonatkoztatva (vagyis a tudós helyzetében) nem válaszolható meg teljes bizonyossággal Honnan tudjuk, hogy egy program végleg degenerálódik majd?  ezt nem tudjuk ott helyben megállapítani: lehet, hogy később beindul a szekér Ehhez meg lehet próbálni hozzájárulni is: „… nem tisztességtelen ragaszkodni egy degeneráló programhoz, és megpróbálni progresszívvé átfordítani” Nincs „instant racionalitás” vagyis csak az utókor fogja tudni megállapítani, hogy jól döntöttünk-e! Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Mi a megoldás a demarkáció problémájára? Nem egyszerűen az az elmélet tudományos, ami cáfolható sőt, egy elmélet nem is lehet önmagában „tudományos”, hanem csak egy kutatási program, ami empirikus előrehaladást mutat: sorozatosan sikeres előrejelzéseket és új felfedezéseket tesz (miközben védőöve segítségével valahogy megbirkózik az anomáliákkal Nem tudományos egy program, ha rendre nem jönnek be az előrejelzései, mégis ragaszkodnak hozzá Kedvelt példája a marxi történelemelmélet (korábban ő maga is fanatikus marxista volt) – néhány félresikerült jóslat: az első forradalom a legfejlettebb országban lesz  Oroszországban lett a szocialista országokban nem lesz forradalom  Berlin 1953, Budapest 1956, Prága 1968 a szocialista országok között nem lesz érdekkonfliktus  orosz-kínai konfliktus De melyek a lényeges, és melyek a lényegtelen anomáliák? Milyen hosszú egy már nem tolerálható sikertelenségi sorozat? Ez mindig csak utólag állapítható meg, vagyis demarkáció egyértelműen csak történeti perspektívában vonható! Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

IV. A demarkáció nem probléma? Paul Feyerabend (1924–1994) Lakatos jó barátja, az egész tudomány- filozófiai hagyomány „belső ellenzéke” Szerinte az eddigi javaslatok nem véletlenül nem jöttek rá a tudomány különlegességének és sikerének a titkára a Bécsi Kör programja elhibázott (Poppertől tudjuk) Popper programja elhibázott (Lakatostól tudjuk) Lakatos pedig nem ad valódi kritériumokat az értékelésre Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

IV. A demarkáció nem probléma? A tudomány kitüntetett szerepe (és így a demarkáció kérdése) a nyugati kultúra mítosza csupán Ezt a meredek állítását egy 600 oldalas tudománytörténeti munkával kísérelte meg alátámasztani… a válasz a demarkáció-problémára szerinte az, hogy nincs is valójában semmiféle meghúzható határ Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

V. És mi a helyzet ma? Bár a legtöbb tudományfilozófus nem osztotta Feyerabend szélsőséges nézeteit, a demarkáció mint filozófiai probléma hosszú időre lekerült a napirendről Legkésőbb Lakatos után, a 70-es évekre azonban számos korábbi nézet átértékelődött: Sem a verifikáció, sem a falszifikáció nem bír a korábban nekik tulajdonított logikai erejű következményekkel az elméletekre nézve Sokkal több, egymással összefüggő szempontot kell figyelembe venni pl. a tudósközösség belső és külső társadalmi viszonyai is A szempontok megtalálásához és megértéséhez tudománytörténet vizsgálata alapvető forrás A megfigyelések és az elméletek nem választhatóak könnyen ketté (ez a megfigyelések „elméletterheltségének” a tézise) A tudományos módszer és így maga a tudomány egyáltalán nem olyan egységes, mint ahogy korábban gondolták Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

V. És mi a helyzet ma? A demarkáció problémája azonban praktikus kérdésként feltéve igenis fontos! Ez kurzusunk kiindulópontja: szeretnénk többet tudni arról, mik a megbízható tudásforrások De nem modellezhető egy egységes tudományképből kiindulva a „peremvidéken” felmerülő demarkációs kérdések sokszor nem tükrözik a tényleges tudomány/áltudomány problémát. A számtalan (sokszor rivalizáló) programra tagolódó tudomány egyáltalán nem mutat egységes képet így nem meglepő, hogy a peremvidékeken elhelyezkedő áltudományok sem egységesek – egy elképzelt demarkáció kb. így festene: Esélyes, hogy ez tisztán logikai és módszertani eszközökkel nem fog menni… közelebb kell mennünk az esetekhez, és további szakterületek segítsége után kell néznünk! Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Kulcsfogalmak demarkációprobléma logikai pozitivizmus verifikáció és problémái indukció és problémái dedukció falszifikálhatóság a felfedezés és az igazolás kontextusa kutatási program, kemény mag, védőöv ismeretelméleti anarchizmus Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Felhasznált irodalom Ludwig Wittgenstein: Logikai-filozófiai értekezés. Budapest: Akadémiai. 1963. David Hume: Tanulmány az emberi értelemről. Budapest: Nippon. 1995. R. Carnap: „A metafizika kiküszöbölése a nyelv logikai elemzésén keresztül” – http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/tudfil/ktar/forr_ed/Carnap.htm Karl Popper: A tudományos kutatás logikája. Budapest: Európa. 1997. Lakatos Imre: „Falszifikáció és a tudományos kutatási programok metodológiája” – http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/tudfil/ktar/forr_ed/Lakatos.htm Lakatos Imre: „Science and Pseudoscience” – http://www.lse.ac.uk/collections/lakatos/scienceAndPseudoscienceTranscript.htm Paul Feyerabend: A módszer ellen. Budapest: Atlantisz. 2002. Paul Feyerabend: „Tudomány egy szabad társadalomban” In Laki János (szerk.): Tudományfilozófia. Budapest: Osiris – Láthatatlan Kollégium. 1998. Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék