A doktori képzés aktuális kérdései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény Együttműködés a szakképzés területén a kamarák és az érdekképviseleti szervek között Dávid Lajos FMKIK alelnök Székesfehérvár,
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A doktori képzés aktuális kérdései Doktoranduszok Országos Szövetsége Szombathely © dr. Kocsis Miklós.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Új helyzet a felsőoktatásban: a bolognai folyamat László Gyula PTE KTK november 15.
A BKIK Oktatási Igazgatóságának és Oktatási Nonprofit Kft-jének feladatai.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A Műszaki menedzserek elégedettségének a szintje a Dunaújvárosi Főiskolán! Készítette: Németh Nóra Nikoletta Konzulens: Dr. Keszi-Szeremlei Andrea.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
A villamosenergia–ipari sportmozgalom eredményei és aktuális kérdései - A szociális partnerek együttműködése az iparági sportmozgalomban EVDSZ II. Taggyűlés.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
Bölcsészettudomány › andragógia › anglisztika › germanisztika (néderlandisztika, német) › magyar › néprajz › pedagógia › pszichológia › romanisztika (francia,
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Dr. Kovács László Főtitkár
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
Doktori képzések és oklevelek a FIR-ben
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
FENNTARTHATÓ UTAK Képzési Bizottság Pásztor Zoltán.
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyar Tudományos Művek Tára
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
„Általunk lesz jobb!” EURÓPAI IFJÚSÁGI HÉT 2008.
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Oktatási Igazgatóság Vaszari Judit
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Hallgatói juttatási rendszer
A klinikai gyógyszerészet jövőképe a köztestületi célrendszerben
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
A Pénziránytű Alapítvány tevékenységének bemutatása
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Belügyi Rendészeti Ismeretek
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
A Közbeszerzési Kutatóműhely bemutatása Közbeszerzési Hatóság
Intézmény minőségirányítási programja
Az iskolai szervezet és fejlesztése
KATONAI MŰSZAKI DOKTORI ISKOLA Alapítva: 2002 évben
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Előadás másolata:

A doktori képzés aktuális kérdései Doktoranduszok Országos Szövetsége Szombathely 2010 08 21 © dr. Kocsis Miklós

Az előzmények…

Bevezetés (forrásmunkák: http://www.mab.hu/a_publikaciok.html) Mi is a PhD fokozat? angolszász rendszer német rendszer (Doktorvater) ← a mi rendszerünk „vegyes” rendszer A PhD funkciói a tudomány fejlődésében: tudományos utánpótlás képzése (~30 éves kor alatt) alkalmasságuk igazolása (tudományos fokozattal), új tudományos eredmények létrehozása (a fiatal kutató eredetisége, munkabírása) Szabályozás rendszere Ftv. Korm. rendeletek Intézményi szabályzatok

képzés: doktorandusz (3 év) Ftv.: a (szervezett) doktori képzés és a doktori fokozatszerzés egységet alkot,de ez két külön jogi aktus [középiskola vs. érettségi] képzés: doktorandusz (3 év) a képzés a fokozathoz vezető egyik út, de van egyéni felkészüléses út is. fokozatszerzés: doktorjelölt (2 év) [ez lényegében angolszász rendszer (még Bologna előtt); a német rendszerben nincs képzés, a Doktorvater irányít] 2003-ban Berlinben a doktori képzést a Bologna-rendszer 3. ciklusává minősítik.

Tudományos autonómia és minőség A képzés keretét adó szervezetben A doktori iskola önálló szervezet(i egység): autonóm keletkezési jog – minőséget biztosító előírt peremfeltételekkel (Ftv., korm.rend., MAB) személyi: vezető, tanács, kvalifikált törzstagok (ebben átfedés van az egyetemmel) működési: SZMSZ, minőségbiztosítási terv belső szervezet lehet (pl. doktori programok) doktoranduszok felvétele (osztott) képzési program (teljes önállóság) infrastrukturális és pénzügyi (részleges)

A doktori iskolai felvételekben szakmai rész: doktori iskoláké keretelosztási jog: egyetem/kar DT-é A fokozatszerzés rendszerében a doktori tanácsokban tudományosan kvalifikált személyi összetétel; ugyan ez a szigorlati és védési bizottságokban; az eljárásban, odaítélésben minden döntés joga a tanácsé. A (szakmai) „társadalom” képviselőinek bevonását (szigorlati, védési bizottságokban) a törvény előírja.

Doktori képzés (a tudományos utánpótlás képzése) a) a doktorandusz oldaláról: doktoranduszi státusz 36 hónap (nem 6 félév) a képzés: előadások, szemináriumok és kutatómunka - részértékelésekkel (publikáció, konferencia-előadás, stb.) részvétel az A/M oktatásban – de mértékkel! nyelvtanulás abszolutórium zárja: belső lezáró funkciója van, „kifelé” nincs értéke (pár év után leértékel?).

b) a rendszer oldaláról: ez a 3. ciklus a Bologna-képzési rendszerben szervezeti kerete a doktori iskola tartalmi kerete a DI képzési terve: ez koncepció kell legyen, nem hosszú előadás lista működési rendje: a DSZ, a TVSZ, a DI SZMSZ és a minőségbiztosítási terv sajátsága: a doktorandusz és a témavezető személyes kapcsolata („majdnem” Doktorvater) a képzésben a DI gyakorolja az autonóm jogokat és viszi a felelősséget (fokozatszerzésben ezek a doktori tanácsoknál vannak!)

A fiatal diplomás által választható párhuzamos képzési rendszerek a doktori képzés az „academic” (tudományos) vonal: alkotó (produktív) teljesítmény a szakvizsga (jogászok, orvosok, mérnökök stb.) a „professional” vonal: alkalmazó (reproduktív) teljesítmény (szakirányú továbbképzések) –pl. a tanároknál, az orvosoknál pontgyűjtéssel Ezek a PhD-t „veszélyeztető” alternatívák, mert a nem-akadémiai szférában többet ér(het)nek.

A doktori fokozatszerzés a DSZ alapján előírt kötelezettségek teljesítése, továbbá a doktori szigorlat eredményes letétele; két idegen nyelv ismeretének a doktori szabályzatban meghatározottak szerinti igazolása; az önálló tudományos munkásság bemutatása cikkEKkel, tanulmányOKkal vagy más módon a fokozat követelményeihez mért tudományos, illetve művészeti feladat önálló megoldása; értekezés, alkotás bemutatása; az eredmények megvédése nyilvános vitában.

A doktori képzés aktuális tartalmi kérdései A doktoranduszok jogállása Képzési idő (36 hónap; szabadság?!?) Juttatások (külföldi részképzés!) Munkavállalás kérdése (51/2001. K. r. helyett 33/2007. K. r.) Oktatási tevékenység (rendszerint megbízási jogviszony, egyebekben Ftv. 48. § (4) bek.)

A fokozatszerzési eljárás A doktorjelöltek jogállása (lehet párhuzamos is!) A fokozatszerzési eljárás lefolytatása (kérelemtől 2 év) Jogalkalmazási problémák (nyelvismeret, eljárási díj)

Aktuális problémák és a DOSz javaslatai doktorandusz-doktorjelölt státus rendezése (kettősség megszüntetése) szolgálati idő kérdése Ösztöndíj összegének kérdése (grafikon!) Munkavállalás kérdései Képzési követelmények képzési idő alatt történő megváltoztatása Doktori iskola megváltoztatása „szabadság”-ügy Szakvizsga kérdése (5/1991. (IV. 1.) IM r.; tárgyalások folynak) Ha gond lenne… Amit lehet, helyben kell megoldani! DOSz Jogsegély-szolgálata

Kérdések?

Megtisztelő volt a figyelmetek. Köszönöm. (dr. Kocsis Miklós) miklos.kocsis@ajk.pte.hu jogsegely@dosz.hu www.jogiforum.hu/felsooktatas +36(70)332-88-34