SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Az előadás tartalmi elemei Az SZMBK célja Az SZMBK felépítése Az SZMBK elemei Az SZMBK szerepe 2
Koppenhágai nyilatkozat PRIORITÁSOK: Az európai dimenzió erősítése a szakképzésben Átláthatóság, tájékoztatás, pályaorientáció Kompetenciák és végzettségek elismerése Minőségbiztosítás „A minőségbiztosításban való együttműködés elősegítése, különös tekintettel a szakképzés minőségével kapcsolatos modellek, módszerek, közös követelmények és alapelvek egymással való megosztására” Koppenhága, 2002. november 3
Szakmapolitikai prioritások a munkaerő jobb foglalkoztathatósága a képzési kínálat és a munkaerő-piaci kereslet közötti nagyobb összhang a szakképzéshez való jobb hozzáférés biztosítása 4
Az SZMBK célja 1. Referencia alapként segítse elő és támogassa a tagállamok nemzeti, regionális és helyi szintű minőségbiztosítási rendszereinek kialakítását, fejlesztését, reformját. 2. Növelje az átláthatóságot és a konzisztenciát a szakképzés minőségbiztosítása és minőség-fejlesztése terén az egyes tagállamok szakma-politika kezdeményezései és cselekvési akciói között. 5
Külső értékelés (Monitoring) Önértékelés (Módszertan) Az SZMBK elemei Külső értékelés (Monitoring) Modell (Közös kritériumok) Mérés (Indikátorok) Önértékelés (Módszertan) SZMBK Modell Mérés, ellenőrzés és értékelés Tervezés Felülvizsgálat (Visszacsatolás és fej lesztés) Végrehajtás Módszertan 6
SZMBK Modell, mint integráló eszköz ISO 9001:2000 szabvány Comenius 2000 I. és II. Intézményi Modell Szakiskolai Önértékelési Modell KMD Önértékelési Modell Felnőttképzési Akkreditációs Rendszer Jogszabályi követelmények SZMBK Modell 7
1. elem: SZMBK Modell 1. Tervezés 4. Felülvizsgálat (visszacsatolás és fejlesztés) MÓDSZERTAN 2. Megvalósítás / végrehajtás 3. Mérés, ellenőrzés és értékelés 8
elem: SZMBK Modell Az adaptáció eredménye: SZMBK Intézményi Modell kulcskérdések értelmezése a magyar iskolarendszerű szakképzésre Útmutató az SZMBK bevezetéséhez Értelmező útmutató (az SZMBK Modell és más minőségügyi megközelítések kapcsolata) 9
2. elem: Módszertan / Önértékelés Az adaptáció eredményei: Szakképzési Önértékelési Modell Követelményrendszer kiterjesztése a szakképző iskolákra SZMBK kulcskérdések beépítése Intézményi működés teljes körű értékelése Kulcsindikátorok beépítése Kötelező vizsgálati elemek meghatározása Szintezés 10
3. elem: Külső értékelés SZMBK külső értékelési rendszerének koncepciója Célja: Támogatás a működés és a szakmai fejlesztésekhez Intézmények szakmai minősítése Rendszeres adatgyűjtés és elemzés Fenntartói szakmai ellenőrzés támogatása Elemei: Intézményi monitoring rendszer Intézményi minősítési rendszer 11
4. elem: Mérés (indikátorok) Az adaptáció eredménye: Intézményi indikátorok listája (kulcsindikátorok, benchmarking adatbázis indikátorai, egyéb indikátorok) Indikátorok beépítése a(z) Szakképzési Önértékelési Modellbe Intézményi monitoring rendszerbe Indikátorok használatának leírása (pl. Értelmezési és számítási útmutató a kulcsindikátorokhoz) 12
Az SZMBK jellemzői Az eddig felhalmozódott ismeretekre, tapasztalatokra és jó gyakorlatokra épül. Figyelembe veszi és beépíti a legfontosabb létező minőségbiztosítási megközelítéseket. Európai szinten közös alapvető minőség-követelményeket határoz meg. 13
Az SZMBK jellemzői 4. A szakképzés minőség(fejlesztés)ének alapvető kérdéseit veti fel. 5. Nem előíró jellegű. 6. Rendszer (ágazati, regionális, fenntartói) és intézményi szinten egyaránt alkalmazható. 7. A szakképzés minden területén (pl. iskolarendszerű szakképzés, felnőttképzés) alkalmazható. 14
A magyar Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer EURÓPAI SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER ISKOLARENDSZERŰ SZAKKÉPZÉSRE ADAPTÁLT SZMBK FELNŐTTKÉPZÉSRE ADAPTÁLT SZMBK FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSRE ADAPTÁLT SZMBK 15
Az SZMBK alkalmazásának előnyei intézményi szinten Folyamatos fejlesztés (PDCA-logika) alkalmazása Minden lépésnél európai szinten elfogadott közös követelmények Önértékelés a fejlesztések megalapozására Indikátorrendszer az eredményesség megítélése és összehasonlítása érdekében Intézményi szintű monitoring rendszer alkalmazása „Rendteremtés”: rendszerek integrálása Nemzetközi / EU elvárások teljesítése 16
Kérdések 17
Köszönöm a figyelmet! 18