Spontaneous Discounting of Availability in Frequency Judgment Tasks

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
I. előadás.
Advertisements

Az Oltalom Karitatív Egyesület 1989 óta működik. Célja a lelkileg és szociálisan elhagyott, kiszolgáltatott vagy veszélyeztetett élethelyzetben lévő különféle.
Egyetemes értékek az egyetemen kutatás
Pedagógiai kutatás -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
Egy összetett érzelem empirikus vizsgálata avagy a féltékenység, mint a mindenkit megigéző „zöldszemű szörny” Magyar Edit, Lévai Edit Pécsi Tudományegyetem.
Kutatási terv bemutatása: diszkriminációtesztelés a gyakorlatban
MEGHÍVÁS TÁRGYALÁS. MEGHÍVÁS 1. lépés Az üzenet: Szia! A segítségedet szeretném kérni! Beszélhetünk valamikor? Köszönettel: Sanyi Igen! Ez a számom: +36.
Vezetéstudományi Intézet Szervezeti magatartás tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf Tel.: (1) , (1) ; fax: (1)
Primer és szekunder kutatás
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Társismeret.
Tudatos és tudattalan modern felfogása
A deviancia összetett fogalma
Ivády Rozália – BME-KTT Takács Boglárka – ELTE-PPK
A matematikatanítási kutatások néhány kutatás-módszertani kérdése Mennyire zavarja az oktatási folyamatot az oktatási kísérlet? Dr. Munkácsy Katalin ELTE.
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 2. nap.
A főnév-főnévi összetételek feldolgozásának dekompozíciós és integrációs folyamatai Ladányi Enikő Kognitív tanulmányok MA II. évfolyam.
Az empirikus ellenőrizhetőség mint kritérium
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
F ORMÁLIS ÉS INFORMÁLIS CSOPORTOK A D EBRECENI E GYETEMEN Dusa Ágnes - Sőrés Anett DE Szociológia MA I. TERD-zárókonferencia május 14.
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Békés L. Márton Farsang Zsuzsanna Címszavakban A manipulatív főcímek hatása a politikai véleményalkotásra.
Diagnosztikai tesztek szenzitivitása és specificitása, pozitív és negatív prediktív értéke, ROC analízis, a klinikai döntéshozatal folyamata.
Diagnosztikai tesztek szenzitivitása és specificitása, pozitív és negatív prediktív értéke, ROC analízis, a klinikai döntéshozatal folyamata.
ÖSSZEFOGLALÓ ELŐADÁS Dr Füst György.
Kooperáció és intelligencia, Dobrowiecki T., BME-MIT 1 Kooperáció és intelligencia kis HF-ok/ 2013.
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
oktulajdonító ítéletek
Személyiségelméletek
Gazdaságstatisztika 10. előadás.
Döntéshozatal.
Márkus Miklós szakértő
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
I. előadás.
Siker a tőzsdén A/10 A Dow elmélet, az örök „igazság”
A MATEMATIKA FELÉPÍTÉSÉNEK ELEMEI
Kutatásmódszertani dilemmák
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Többnyelvű információ-kereső rendszerek Douglas W. Oard College of Information Studies and Institute for Advanced Computer Studies University of Maryland,
Emlékeztető Fizika.
Kapcsolat vizsgálat II: kontingencia táblák jelentősége és használata az epidemiológiában, diagnosztikában: RR, OR. Dr. Prohászka Zoltán Az MTA doktora.
Az eszközök áttekintése 5/15. Előkészület – tanár A kérdőív kiértékelése Jegyzetlapok a nevekkel a játékhoz Készítette: Sági Lajos2.
2013/14.. A megvalósítás éve számokban  11 partnerintézmény  összesen 330 óra  iskolánként 3x10 óra  kísérletek 4 természettudományos tárgyból  40.
 A feladatok angol nyelvűek!  Először állapítsa meg, hogy helyettesítő, vagy keverő a kódolás (a betűk gyakoriságának vizsgálata alapján)  Ha helyettesítő,
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné.
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
Személyes információszervezés a gyakorlatban JÁVORKA BRIGITTA ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR – KÖNYVTÁRI INTÉZET.
Soundwave Painting Hanghullám művész
SZIE GTK TTI KFI-csoport
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
MagneB6 – a stressz vizsgálata egy multinacionális vállalatnál
Szabad választás és a játékosítás a tanárképzésben
Oszlopdiagram dr. Jeney László egyetemi adjunktus
 Generációk együttműködése az oktatásban, avagy a generációk együttműködésére/együttmozgására utaló jelek tetten érése a Google Trends adatbázisa alapján.
XLI. Felvidéki Magyar Matematika Verseny 2017
Hőmérséklet Időjárás.
I. Előadás bgk. uni-obuda
GONDOLATOLVASHOW.
Vasas Lívia, PhD 2017 WHO Vasas Lívia, PhD 2017.
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Tóth Zoltán és Szalay Luca
Kutatási terv bemutatása: diszkriminációtesztelés a gyakorlatban
Vasas Lívia, PhD 2017 WHO Vasas Lívia, PhD 2017.
Mérési skálák, adatsorok típusai
Előadás másolata:

Spontaneous Discounting of Availability in Frequency Judgment Tasks Daniel M. Oppenheimer (2004) Hajdú Nándor, Lencsés Anita

Elméleti bevezető – Discounting hipotézis Hozzáférhetőségi heurisztika (Tversky és Kahneman, 1973) Az emberek spontán módon felismerik, ha egy inger nem a gyakorisága miatt ismerős nekik (hanem pl. a hírnév miatt) Ezért túlkompenzálnak  hogy úgy érezzék, hogy nem befolyásolta őket az ismerősség  alulbecslik a gyakoriságot

1. kísérlet (híres nevek) Módszer: kérdőív (Frequency Estimation Task) Feladat: amerikai családnevek gyakoriságáról kell ítéletet hozni a családnevek: híres emberhez köthető (pl. Presley), nem híres emberhez köthető (Rowell)  a híres családnév valójában gyakoribb volt! Utána külön papírra leírni, ha ismernek valakit az említett családnévvel (kizárás: ha ismertek valakit a nem híres családnévvel)

1. kísérlet - eredmények Eredmény: csak az esetek 33,7%-ban ítélték a híres családnevet gyakoribbnak: χ2(1) = 33.32, p < .001 A 10 híres névből 6-ot szignifikánsan kevésbé gyakorinak ítéltek Magyarázat: a döntéshozásnál nem vették figyelembe a hozzáférhetőséget

2. kísérlet (saját név) N = 160 Feladat: ítélje meg saját vezetéknevének gyakoriságát 12 másik vezetéknév mellett 12 másik név: eltérő gyakoriság 2 kondíció: Saját név kondíció Másik név kondíció Pontszámítás: a vezetéknév valódi gyakorisága – becsült gyakoriság

2. Kísérlet - eredmények Saját név kondíció átlagpontja: 1.8 Másik név kondíció átlagpontja: -0.2 Eredmény: t(58) = 5.8, p < .001 A saját név kondícióban lévők alulbecsülték saját nevük gyakoriságát

3. kísérlet Nuttin (1987), name-letter effect: az egyén saját nevében szereplő betűk, különösen a kezdőbetűk preferenciája az ABC egyéb betűivel szemben  a saját névben szereplő betűk gyakoriságát túlbecsülik DE! ha felhívjuk a figyelmet erre a jelenségre, akkor figyelmen kívül hagyja, sőt, túlkompenzál

3. kísérlet N = 27 Látszólag a számmisztika iránti attitűdöt vizsgáló felmérés Két csoport: kontrollcsoportnak a születési évét kellett megadnia, a kísérleti csoportnak a nevük kezdőbetűit „A numerológia egyik premisszája, hogy az ember nevének kezdőbetűiből sok mindenre lehet következtetni. (…) Gondolod-e, hogy a neved kezdőbetűinek van valamiféle prediktív ereje?” Majd felsorolt betűkről kellett eldönteni, hogy mennyire lehetnek gyakoriak egy angol nyelvű, 10 000 betűből álló szövegben

3. kísérlet - Eredmények Minden betűre átlagot számoltak, majd ebből az egyén ítéletét kivonták; pozitív -> alábecsülte, negatív -> túlbecsülte A két csoport átlagai között szignifikáns különbség: t(24) = 3.8, p < .001 A kontrollcsoport valóban túlbecsülte a gyakoriságot: t(12) = -2.3, p < .05 Hozzáférhetőségi heurisztika A kísérleti csoport pedig alábecsülte: t(12) = 3.1, p < .01 Figyelmen kívül hagyás

Megvitatás 1. kísérletben tudatos a figyelmen kívül hagyás 3. kísérletben nem tudatos Minél kiugróbb, feltűnőbb a hozzáférhetőség magyarázata, annál inkább tudatos a figyelmen kívül hagyás  rájön, hogy miért hozzáférhető a számára, így nem foglalkozik vele, túl is kompenzál

Köszönjük a figyelmet!