Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ivády Rozália – BME-KTT Takács Boglárka – ELTE-PPK

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ivády Rozália – BME-KTT Takács Boglárka – ELTE-PPK"— Előadás másolata:

1 Ivády Rozália – BME-KTT Takács Boglárka – ELTE-PPK
Tudatelmélet és idegen nyelv elsajátítás – valódi kapcsolat vagy városi legenda? Ivády Rozália – BME-KTT Takács Boglárka – ELTE-PPK

2 Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet
Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil

3 Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet
Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil

4 Simon Baron-Cohen

5 Az elmélet lényege A női agyat az empátiára tervezték (erre lett előhuzalozva) A férfi agyat a rendszerezésre vagy redszeralkotásra tervezték

6 Empátia Egy hajtóerő, ami a másik ember érzelmeinek és gondolatainak az azonosítására sarkall minket, és arra, hogy ezekre egy megfelelő érzelemmel reagáljunk ToM és empátia ugyanaz

7 Rendszerezés Egyfajta hajtóerő arra, hogy elemezzünk, megvizsgáljunk vagy alkossunk egy rendszert B-C nagyon tágan értelmezi a rendszert: bármi lehet, amiben szabályosságokat lehet felfedezni a krikettezéstől a számítógépekig Motoros programokat is ért alatta: a zongorázást és a labdajátékokat

8 Férfiak és nők Szerinte a haranggörbe ugyanolyan nők és férfiak esetében, de az átlaguk el van tolódva (nagy mintavétel Ø)

9 Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet
Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil

10 Reading the mind in the eyes test
36 kép – 4 érzelmet kifejező melléknévvel Ki kell választani, hogy melyik érzelmet ábrázolja a kép a 4 közül Magyarázatlista Problémák Hasonló melléknevek sorozata (rémült, ideges) nem mindig van jó magyar megfelelő (upset) Magyarázat – szó diszkrepancia (irigység)

11 irigy Pánikba esett arrogáns gyűlölködő

12 Tesztfordítás 3 fázis

13 Tesztfordítás 3 fázis

14 Első fordítás - eredmények
Nem csak a teszt kitöltése volt a feladat, hanem a furcsa vagy értelmezhetetlen elemek megjelölése is Egyéb adatok: nyelvismeret, tantárgykedvelés, kor, szak, nem Kérlek, rakd sorrendbe a tantárgyakat aszerint, hogy mennyire szeretted őket a középiskolában! ___Magyar ___Történelem ___Matek ___Fizika ___Kémia ___Biológia ___Filozófia ___ének-zene Nem: _________ Szak:__________ Idegennyelv ismeret: Szint (1-9) _______________ ______

15 Személyek közötti különbségek
Tesztelemzés Személyek közötti különbségek Nem és egyetemi szak alapján Kérdőíves adatok alapján

16 Személyek közötti különbségek
Tesztelemzés Személyek közötti különbségek Nem és egyetemi szak alapján Kérdőíves adatok alapján

17 Itemelemzés Minden képnél pozitív korreláció az összpontszámmal (a legtöbb nem szinifikáns, de kicsi az elemszám és a szórás) kivéve három képet (a későbbiekben megváltoztattuk a fordításukat) 4,10,18 A legtöbb képet jól felismerték 17: a legrosszabb találati arány 50% Átlag: 26,64 szórás 3,7 (megegyezik az angol adatokkal) range: (17)

18 Személyek közötti különbségek
Tesztelemzés Személyek közötti különbségek Nem és egyetemi szak alapján Kérdőíves adatok alapján

19 Férfi/nő különbségek

20 Rendszerezés kérdőív eredménye
Empátia kérdőív eredménye Rendszerezés kérdőív eredménye

21 Egyetemi szakok közti különbség
Az ANOVA szignifikáns különbséget mutat A t-próba az első három és a többi csoport között szintén

22

23 Olvasás a szemekből Empátia kérdőív Rendsz kérdőív 0.15 -0,250 -0,143

24 Személyek közötti különbségek
Tesztelemzés Személyek közötti különbségek Nem és egyetemi szak alapján Kérdőíves adatok alapján

25 Tantárgyak kedveltsége
Eredmény gyanús – sokminden más közrejátszhat A kémia és biológia – RMET Ének-zene – RQ Matematika és fizika – semmivel…

26 Személyiségbeli jóslatok
Önbevallott nyelvtudás: Az olvasás a szemekből teszt korrelációt mutat: Az ismert nyelvek számával: r = (p<0.005) Az összes nyelvismerettel: r = 0,263 (p<0.05) Ez a nem változó miatt is lehet.

27

28 Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet
Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil

29 Tesztfordítás 3 fázis

30 Tesztfordítás 3 fázis

31 Először angol, utána magyar felvétel
Mindegyik alany magyar anyanyelvű és az angol a második nyelve Csak 3 ember Érdekes eredmények: A képek 60-70%-ban (átlag 63%) adják ugyanazt a megoldást az angol illetve a magyar teszten -> az elemek közötti korreláció szignifikáns és magas (r = , p< ) Összpontszám: r = (n.s.)

32 Tesztfordítás 3 fázis

33 Tesztfordítás 3 fázis

34 Tesztfordítás 3 fázis

35 Tesztfordítás 3 fázis

36 Eredmények Hasonlóak az első körhöz
a kisebb elemszám miatt nem szignifikánsak a különbségek és a korrelációk

37 Tesztfordítás 3 fázis

38 Tesztfordítás 3 fázis

39 Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet
Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil

40 Hová tartozik az empátia/ToM?

41 Kognitív képesség Motiváció MENYÉT – magyar nyelvérzékmérő teszt RAVEN
Nyelvtani induktív teszt Nyelvtani elemzés szótanulás RAVEN Motiváció Önkitöltős kérdőív: mennyit foglalkozott a nyelvvel otthon, járt-e magántanárhoz, nyelviskolába, mennyire szereti a nyelvet A kettő nem korrelál egymással

42 Kapcsolatok A nyelvtudás Olvasás a szemekből teszt
Motivációs tényezők: r = 0,39 p<0,1 Kognitív tényezők: r= 0,11 p=n.s. (induktív elemzéssel negatív korreláció…) Olvasás a szemekből teszt Motivációs tényezők: r = 0,39 p<0,05 Kognitív tényezők: r= 0,17 p=n.s

43 Kapcsolatok A nyelvtudás Olvasás a szemekből teszt
Motivációs tényezők: r = 0,39 p<0,1 Kognitív tényezők: r= 0,11 p=n.s. (induktív elemzéssel negatív korreláció…) Olvasás a szemekből teszt Motivációs tényezők: r = 0,39 p<0,05 Kognitív tényezők: r= 0,17 p=n.s.

44 Hová tartozik az empátia/ToM?

45 Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet
Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil

46 Nyelv Nők: Pragmatika Szókincs Férfiak Nyelvtan

47 Nyelvi képességmérő teszt eredmény

48

49 Konklúzió az „Olvasás a szemekből” teszt stabil különbségekre mutat rá
a fiúk/lányok egyetemi szak nyelvtudás Az idegennyelv ismeretet erősen meghatározza mind a motiváció, mind a tudatelméleti/empátiás képesség Nem találtunk kapcsolatot a kognitív képességekkel

50 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Ivády Rozália – BME-KTT Takács Boglárka – ELTE-PPK"

Hasonló előadás


Google Hirdetések