SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS STP marketing SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS 2018.07.03.
A stratégiai marketing folyamata 2018.07.03.
Célpiac meghatározásának a folyamata: 1.1. A fogyasztói igény és a kereslet elemzése: a kereslet meghatározása, a megfelelő szegmentációs ismérv kijelölése a potenciális piaci szegmensek azonosítása. 1.2. A célpiac kijelölése a célpiac-választás típusának meghatározása, a célpiac kiválasztása. 1.3. A célpiachoz tartozó marketing-mix kialakítása: a termék pozícionálása, a megfelelő marketing-mix megtervezése. 2018.07.03.
A piac méretének jelzőszámai 2018.07.03.
A piac méretének jelzőszámai Piac méretén: egy adott termékből megvalósuló összes eladások mennyiségét értjük. Piacpotenciál : a piac elméleti felvevőképessége Piacvolumen : a piacon ténylegesen létrejövő eladások összessége Piaci részesedés : az adott vállalat eladásai a piacon 2018.07.03.
STP alapok Marketing alapelv: Egyetlen vállalat sem képes adott termék piacán valamennyi fogyasztói csoport igényeit kielégíteni Piacszegmentálás: a piac homogén csoportokra való osztása Piaci szegmens: a piac olyan egynemű csoportja, amely azonos tulajdonságokkal rendelkezik 2018.07.03.
STP alapok A szegmentálás alapelve: a szegmentumok közötti eltérés a lehető legnagyobb legyen, a szegmentumon belüli eltérés a lehető legkisebb legyen, A szegmentálással kapcsolatos követelmények: mérhetőség elérhetőség időbeli stabilitás méret 2018.07.03.
1. A fogyasztói piac szegmentációjának alapjai Avagy a legjellemzőbb szegmentációs ismérvek: - a fogyasztók jellemzői alapján, - a fogyasztók reakciói alapján. 2018.07.03.
1.1. A fogyasztók jellemzői alapján 1.1.1. Geográfiai regionális, megyék, város- vagy településméret, népsűrűség, éghajlat 1.1.2. Demográfiai kor, nem, családnagyság, családéletciklus, jövedelem, foglalkozás, képzettség, vallás, faj, nemzetiség, többváltozós 1.1.3. Pszichográfiai társadalmi osztály, életstílus (törekvő, ingadozó), személyiség 2018.07.03.
1.2. A fogyasztók reakciói alapján 1.2.1. Indítékok Milyen alkalomból vásárolják, szélesíteni kell az indítékokat 1.2.2. Előnyök egyetlen előnyre, elsődleges és másodlagos előnyre, kettős előnyre, hármas előnyre, 1.2.3. Használói státus nem használók, volt h., első h., rendszeresen h., 1.2.4. Használat mértéke gyenge, közepes, nagyfogyasztók 2018.07.03.
1.2. A fogyasztók reakciói alapján 1.2.5. Márkahűség erősen márkahű, gyengén márkahű, változóan márkahű, csapongó 1.2.6. Vásárlási készség nem ismeri, ismeri, tud is róla valamit, érdeklődnek, vágyik rá, meg akarja venni 1.2.7. Attitűd lelkes, pozitív, közömbös, negatív, ellenséges 2018.07.03.
2. A célpiacok kiválasztása Megmutatja a szegmentumok értékelési szempontjainak és kiválasztásának eszközeit 2018.07.03.
2.1. A piacszegmentumok értékelése 2.1.1. Szegmentum mérete és növekedése: növekvő és csökkenő 2018.07.03.
2.2. A szegmentum strukturális előnyei: a résztvevők okozta veszélyek intenzív szegmentumú rivalizálás újonnan piacra lépők okozta veszély: be- és kilépés korlátai helyettesítő termékek okozta veszély a vevők növekvő alkupozíciójának veszélye a szállítók növekvő alkupozíciójának veszélye 2018.07.03.
2.3. Vállalati célok és források egyenes arány a szegmentum a források és a célok között 2018.07.03.
2.4. A piaci szegmentumok kiválasztása 2018.07.03.
2.5. A szegmentumok kiválasztásának és értékelésének egyéb szempontjai 2.5.1. A szegmentumok közötti kölcsönhatások és a szuper szegmentumok: több szegmentum kiválasztása esetén figyelembe kell venni a szegmentumok közötti költség-, teljesítmény és technológiai kölcsönhatásokat, kisebb költséggel jár két vagy több szegmentum egyidejű kiszolgálása, egy szegmentum helyett szuperszegmentumokat hozzanak létre és azokat szolgálják ki. 2018.07.03.
2.5. A szegmentumok kiválasztásának és értékelésének egyéb szempontjai 2.5.2. A szegmentumról szegmentumra nyomulás tervei - egy vállalatnak el kell készítenie a hosszú távú inváziós tervét, amit nem kell híresztelnie 2018.07.03.
2.5. A szegmentumok kiválasztásának és értékelésének egyéb szempontjai 2.5.3. Részletezett szegmentum elemzés a vállalatnak biztosnak kell lennie abban, hogy ismeri a kiválasztott szegmentumot a.) Első szakasz: fogyasztói csoportok és termékfajták szerinti szegmentáció b.) Második szakasz: a szegmentum jövőbeni forgalmának becslése c.) Harmadik szakasz: promóciós mix meghatározása 2018.07.03.
3. Termékpozícionálás 2018.07.03.
3.1. Fogalma A pozícionálás egy adott piacon, egy adott termék versenytársaihoz való viszonyának meghatározását és ennek a vevőkben való tudatosítását jelenti. 2018.07.03.
3.2. A termékpozícionálási stratégia esetei Különleges termékjellemző szerinti pozícionálás Előnyök, problémamegoldás vagy igények szerinti pozícionálás Különleges alkalom szerinti pozícionálás Használói kategóriák szerinti pozícionálás Másik termékkel szembeni pozícionálás Termékcsoportok szerinti megkülönböztetés 2018.07.03.
3.3 A pozícionálási feladat három részből áll A potenciális versenyelőnyök meghatározása A legjobb versenyelőnyök kiválasztása A pozícionálási koncepció hatékony jelzése 2018.07.03.
3.3.1. A potenciális versenyelőnyök meghatározása a vállalat a versenyelőnyök összeállításával különbözteti meg magát a versenytársaitól ott talál versenyelőnyt, ahol jobbat nyújt mint a versenytársai a lehetséges versenyelőnyök iparáganként eltérnek. Ezt mutatja be a köv. mátrix: 2018.07.03.
2018.07.03.
3.3.2. A legjobb versenyelőny kiválasztása meg kell vizsgálni a: a vállalat jelenlegi helyzetét, a versenytárs jelenlegi helyzetét, a helyzet javításának fontosságát, a helyzet javításának lehetőségét és gyorsaságát, a versenytárs lehetőségét a helyzet javítására. 2018.07.03.
3.3.3. A vállalat pozícionálási koncepciójának hatékony jelzése a vállalatnak reklámoznia kell versenyelőnyét a piacon, amelyeket tettekkel és cselekedetekkel kell nyilvánvalóvá tennie. a pozícionálásnál három hibalehetőség merülhet fel: Alulpozícionálás: a vevőkben csak bizonytalan kép alakul ki a vállalatról Felülpozícionálás: nem képesek a többi vállalattól megkülönböztetni Zavaros pozícionálás: ellentétes információk a vállalatról 2018.07.03.