Tájékoztató előadás
Az eljárás menete Kérelem Hiánypótlás Befogadás Szakértői tanács kirendelése Helyszíni szemle Szakvélemény készítése (szakértői tanács) Szakvélemény megküldése(titkárság)
A TSZSZ hatásköre TSZSZ eljárás indítható: építészeti tervezés és kivitelezés teljesítésével összefüggésben kialakult vita esetén műszaki szakmai kérdésekben. A TSZSZ eljárása csak a Magyarországon történő építési beruházásokra terjed ki. A megkötés csak a helyszínre vonatkozik, a felek bármelyike lehet külföldi, azzal, hogy az eljárás nyelve minden esetben a magyar, a beadott dokumentumok lefordításáról a kérelmezőnek kell gondoskodnia. A TSZSZ eljárása kérhető szerződést biztosító mellékkötelezettség (bankgarancia, zálogjog, kezesség) érvényesíthetőségével kapcsolatban is, amennyiben az érvényesítés vitatott. Az eljárást elindíthatja a megrendelő, a tervező, a kivitelező vagy az alvállalkozó, a teljesítési garancia adó vagy a képviseletükben eljáró ügyvéd. Legfontosabb, hogy írásbeli szerződés álljon rendelkezésre a vitatott teljesítéssel kapcsolatban. A Tszsz a Közbeszerzési Hatóság kijelölése alapján szakértőként működik közre a Közbeszerzési szerződések teljesítésének és módosításának ellenőrzésére irányuló eljárásban.
A törvény hatálya -tervezési -kivitelezői szerződés esetén Területi hatály Magyarország területe Időbeli hatály - Ha a felek megállapodását segíti elő, akkor bármeddig visszamenőleg - Ha bírósági eljárás indítása a cél, akkor az elévülési idő (ált. 5 év)
TSZSZ eddigi „eredményei” számokban 2017. Szeptember végéig 819 db kérelem érkezett be. Átlagosan havonta 18-20 db kérelmet adnak be, a havi csúcs 42 db ügy volt. Az eddig beadott kérelmekhez tartozó beruházási érték: ≈ 200 Mrd Ft. Ebből a vitatott összegek értéke összesen ≈ 24 Mrd Ft. A legnagyobb vitatott összeg ≈ 1,5 Mrd Ft, a legkisebb 225 eFt volt. A szakvéleménnyel lezárult ügyek esetében átlagosan a vitatott összegek 70-80 %-át állapították meg a szakértők.
A Tszsz eljárása szerződést biztosító mellékkötelezettségek esetén A szakértői tanács megállapítja, hogy a mellékkötelezettség érvényesítése nem indokolt részben indokolt indokolt
Bankgarancia lehívások vizsgálata
A szakvéleményekben tett megállapítások: A 36 ügyben a vitatott összeg 1.555.300.000,- Ft volt. A szakvéleményben indokoltnak tartották a lehívást 5 esetben 542.000.000,- Ft értékben. A szakvéleményben nem tartották indokoltnak a lehívást 13 esetben 680.400.000,- Ft értékben. Visszavonták a kérelmet 11 esetben 257.300.000,- Ft. A TSZSZ eddig több, mint 800 millió forint garancia indokolatlan lehívását akadályozta meg!
A szakértői tanács megállapításai Abban az esetben, ha a szakértői tanács szavatossági garancia esetében megállapítja, hogy a hiba fennáll, de a hiba oka, illetve a felelősségi arány megállapításához feltárás, vagy egyéb vizsgálatok szükségesek, de ezek elvégzését a kérelmező nem vállalja, vagy releváns dokumentumok hiányoznak, abban az esetben a szakértői tanács megállapítja, hogy a bankgarancia lehívása indokolt vagy részben indokolt (ha a javítás költsége számottevő mértékben elmarad a lehívás összegétől). Amennyiben a szakértői tanács azt a megállapítást teszi, hogy a bankgarancia lehívása „részben indokolt”, a szakértői tanács minden esetben összegszerű megállapítást kell, hogy tegyen, arányosítással, vagy az átadott javítási költségvetés véleményezése alapján. Szavatossági/jótállási garanciánál előfordul, hogy a kedvezményezett nem vesz részt az eljárásban (a helyszíni szemlén nem jelenik meg, nem ad át dokumentumokat), emiatt a lehívás jogossága nem állapítható meg. Ebben az esetben a szakértői tanács a lehívás „nem indokolt” megállapítást teszi.
A kérelmező lehetőségei a szakvélemény kézhezvétele után Egyeztet a kérelmezettel Kereset beadás (60 napos határidő) Bírósági eljárás
A Tszsz törvény tervezett módosítása 8/G. § (1) A bíróság a perben soron kívül jár el. (2) Az írásbeli ellenkérelem, illetve a viszontkeresetlevél, beszámítást tartalmazó irat előterjesztésére vonatkozó határidő tizenöt nap, amelyet a bíróság kivételesen legfeljebbtizenöt nappal hosszabbíthat meg. (3) A perfelvétel során további írásbeli perfelvétel elrendelésének nincs helye. A tárgyalási időköz nyolc nap, a tárgyalás kitűzésére vonatkozó határidő kettő hónap. 8/H. § A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakvéleménye választottbírósági eljárásban is felhasználható.
Van-e utólag lehetőség a szakértői vélemény tartalmának módosítására? A szakértői vélemény leadása és ellenjegyzése után a szakértői vélemény nem módosítható. Amennyiben a későbbiekben a szakértői vélemény tartalmát bármely fél a kifogásolja, azzal kapcsolatban észrevételeket/panaszt tesz, ezt tájékoztatásul megküldjük a szakértői tanács tagjai részére. A szakértői vélemény kiegészítésére/módosítására azonban abban az esetben sincs lehetőség, ha egyértelmű (pl. számszaki) hibára hívják fel a figyelmet. A szakértői eljárás keretében jogorvoslatra lehetőség nincs, az észrevételek megválaszolására a bírósági eljárás keretében a szakértői tanács elnöke a bíróságra beidézhető.
Statisztika 2017. október közepéig lezárt ügyek száma 803 db. A beadott kérelmek kb. 25 %-nál nem indult eljárás, az alábbi okok miatt: Kb. 10 %-nál nem volt írásos szerződés, Kb. 30 %-nál a kérelmező visszavonta a kérelmét, Kb. 33 %-nál a kérelmező nem teljesítette a hiánypótlást. Többi eset: nem magyarországi helyszín, nem tartozott a TSZSZ kompetenciájába.
Az ügyek megoszlása a teljesítés helyszíne szerint 2017. októberig
Amit nem lehet számszerűsíteni
Szakvélemények utánkövetése
Mire vigyázzon a vállalkozó A TSZSZ 4 éves működése alatt beadott kérelmek szerint a kérelmező közel 60 %-ban alvállalkozó volt. Az alvállalkozók által beadott kérelmekkel kapcsolatos problémák 2 fő csoportba oszthatók: A beadott kérelmek 6 %-át vissza kellett utasítani, mert vagy egyáltalán nem volt írásos szerződés, vagy a különböző szerződéses elemek (árajánlat, költségvetés, szerződés, műszaki leírás) oly mértékben ellentmondtak egymásnak, hogy nem volt pontosan meghatározható a szerződés műszaki tartalma. Amennyiben volt írásbeli szerződés vagy megrendelés, akkor a kivitelezési folyamat aluldokumentáltsága miatt nem volt „sikeres” a szakértői eljárás, a szakértői tanács nem tudott az alvállalkozónak segíteni.
Árajánlat A „Kivitelezési Kódex” (191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet) szerint a kivitelezési szerződéseket írásba kell foglalni. Kisebb nagyságú munkáknál gyakran előfordul, hogy a munkavégzésről csak egy elfogadott árajánlat áll rendelkezésre. Fontos, hogy az árajánlat adása és annak elfogadása is írásban történjen. Rendkívül lényeges hogy ajánlatot csak a feladat pontos ismeretében (mennyiségek, műszaki tartalom) adjon a vállalkozó. Az árajánlat lehetőleg tartalmazza az áron felül a pontos műszaki tartalmat, határidőt, egyéb speciális feltételeket. Ha nem határozható meg pontosan a feladat javasoljuk a munkák egységárainak meg adását és az utólagos tételes elszámolást. Az árajánlat esetlegesen térjen ki, hogy előzetes vagy ajánlati kötöttséget vállaló ajánlatról van-e szó, illetve az ajánlati kötöttsége milyen határidőig áll fent.
Vállalkozási szerződés A szerződésben rögzíteni kell az elszámolás módját: átalányáras vagy tételes elszámolású. Külön pontokban rögzíthető a műszaki és pénzügyi ütemezés, a késedelmi kötbér és garancia kérdése, valamint az esetlegesen felmerülő pótmunkák megrendelésének módja és annak elszámolása. Amennyiben az anyagot a Megrendelő biztosítja, akkor ez is szerepeljen a szerződésben a hozzá tartozó kötelezettségekkel együtt (az anyag biztosításának ütemezése, a szállítási költség, a segédanyagok díja, stb.). A szerződésben rögzíteni kell, hogy a Felek részéről kik a kapcsolattartók, a Megrendelő részéről ki van megbízva a munkálatok és felmérések ellenőrzésével, a teljesítésigazolás kiadásával, kinek van joga utasításokat adni a kivitelezőnek.
Kivitelezés folyamata A kivitelezés megkezdése előtt a kapott terveket alaposan tanulmányozzák át, az észrevételeket azonnal jelezzék a szerződő fél felé. A munkaterület átvétele, továbbá minden fontos körülmény (részleges munkaterület áll csak rendelkezésre, a Megrendelő által biztosított szolgáltatások adatai – pl. vízóra, elektromos óra állása, stb.) kerüljön írásban rögzítésre (e-napló, e-mail). Amennyiben a jogszabály előírja, akkor fontos a kivitelezés során az építési napló szabályos vezetése. Amennyiben a jogszabály előírja, akkor kötelező felelős műszaki vezető alkalmazása.
Elszámolás Amennyiben a kivitelezési/vállalkozási szerződés egységáras vagy tételes elszámolású, akkor a vállalkozó feladat a felmérési napló szabályos vezetése, Megrendelővel vagy képviselőjével folyamatos ellenjegyeztetése. A vállalkozó érdeke a kivitelezés során felmerülő problémák (műszaki, pénzügyi, határidővel kapcsolatos) azonnali írásbeli jelzése, rögzítése (e-napló, e-mail). A kivitelezés során javasoljuk, hogy a vállalkozó folyamatosan dokumentálja az elvégzett munkákat (fotók, beépített anyagok teljesítmény nyilatkozatai, mérési jegyzőkönyvek), és ezeket töltse fel az e-naplóba. Pótmunkát csak a Megrendelő erre jogosult képviselőjének írásos megrendelése alapján végezzen a vállalkozó. A megrendelés után, de még a munkák elvégzése előtt az ár és a határidő egyeztetése írásban történjen meg, a későbbi elszámolási viták megelőzésére. A pótmunkákból, pótmegrendelésekből eredő esetleges határidő-hosszabbodás azonnali jelzése a Megrendelő felé.
Átadás-átvétel A vállalkozó feladata a szerződés szerinti munkák átadási dokumentációjának (FMV és kivitelezői nyilatkozat; jegyzőkönyvek; hulladék-nyilvántartó lap; beépített anyagok teljesítmény nyilatkozatai; megvalósulási terv; kezelési és karbantartási útmutató) összeállítása, dokumentált átadása a Megrendelő felé. A vállalkozó feladata a munkaterület dokumentált visszaadása a Megrendelő felé a jogszabályi feltételek teljesülése esetén (191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet 33. § (5) pont), továbbá az e-napló lezárása.
Ha nem tartják be az ajánlásokat, (Tszsz szakvélemény kivonat 1)
Ha nem tartják be az ajánlásokat, (Tszsz szakvélemény kivonat 2)
Köszönöm a figyelmet! Máté Miklós vezető Teljesítésigazolási Szakértői Szerv Telefon: 06-1-474-5118 E-mail: mate.miklos.tszsz@mkik.hu