Tájékoztató előadás. Tájékoztató előadás Az eljárás menete Kérelem Hiánypótlás Befogadás Szakértői tanács kirendelése Helyszíni szemle Szakvélemény.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A projekt építési tevékenységének megvalósítása A megvalósítás menete: •Generál-kivitelező kiválasztása •Munkaterületek átadása • Heti koordinációs megbeszélések.
Advertisements

Építőipari kivitelezési tevékenységgel kapcsolatban néhány gondolat… 191/2009.(IX.15.) Kormányrendeletből.
TARKA-BARKA Szászvár Főtér
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
A projektek megvalósítása I.
Tájékoztató előadás. A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok  évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével és kivitelezésével.
Hazai társfinanszírozási támogatási szerződés megkötésének folyamata Nagyváradi Alíz, TEÜ, PVEI Partneri szeminárium magyar partnerek részére Budapest,
Hazai társfinanszírozási támogatási szerződés megkötésének folyamata
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI REGIONÁLIS OPERATÍV PROGRAM
az elektronikus építési napló
CHSH Dezső Dr. Dezső A közbeszerzési törvény gyakorlati alkalmazásának tapasztalatai és a közbeszerzési törvény.
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
A projektek megvalósítása II. A projekt pénzügyi megvalósítása A támogatás lehívása 8. modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Polgári jog Szerződések joga évi IV. törvény:
Pályáztatási szakasz (0.szakasz)  Projekt adatlap  E MT Projektfejlesztési szakasz – Feltételes közbeszerzési eljárás?! Projektmenedzsment Hivatalos.
1.Szabályozási kérdésekSzabályozási kérdések 2.Az ügyvédi és tanácsadói tevékenységekAz ügyvédi és tanácsadói tevékenységek 3.Közbeszerzési szabályozásKözbeszerzési.
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
Tájékoztató kedvezményezettek részére Az ÚMFT keretében támogatott projektek megvalósításának szabályai KMOP Pályázati konstrukció Január 30.
Projektzárással kapcsolatos teendők
Tartalékkeret és Pótmunka engedélyezése, finanszírozása
Phare ellenőr feladata, szerepe a Programban Karlik Csilla Közbenső Fórum 2002/2003 évi területfejlesztési Phare program Február 1. Debrecen.
2014. szeptember 12.1 EMVA Helyszíni Ellenőrzés szeptember Nyugat-Dunántúl Közép-Dunántúl Dél-Dunántúl Közép-Magyarország Észak-Magyarország.
EMVA Helyszíni Ellenőrzés
KÖZBESZERZÉSEK ELLENŐRZÉSE
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Pannónia Kincse LEADER Egyesület EMVA VIDÉKFEJLESZTÉSI JOGCÍMEK HELYSZÍNI ELLENŐRZÉSSEL KAPCSOLATOS FONTOSABB TUDNIVALÓK.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
A kivitelezői oldal: szereplői, teendői, főbb dokumentumok
Építési projectek monitoringja a szakmai szakértő szemével
Tájékoztató előadás. A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok  évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével és kivitelezésével.
MKIK MKIK mellett független szervezetként működő Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) október 9.
Etikai kódex, ajánlott szerződésminták az építőiparban
1. Tájékoztató előadás A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok  évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével és kivitelezésével.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A tervezési munka előkészítése és folyamata
15. Ön egy távközlési vállalkozás építési ellenőre
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
A kivitelezési tevékenység
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
1 Teljesítésigazolási Szakértői Szerv MIRŐL IS BESZÉLÜNK MOST ITT? teljesítésigazolásról Szerződésben vállalt kötelezettségek teljesítéséről s annak elismeréséről,
1 Vasúti beruházások a vállalkozó szemszögéből Horváth Róbert Vezető technológus Swietelsky Vasúttechnika Kft. X. KÖZFORGALMÚ ÉS VÁROSI VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL.
Teljesítésigazolási Szakértői Szerv működése és tapasztalatai 1.
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
Pályázati audit. Jogszabályi háttér as periódusban változatlan volt  Közösségi joganyag 1083/2006/EK rendelet 1828/2006/EK rendelet 1080/2006/EK.
MUNKAVISZONY LÉTESÍTÉSE
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Nyert a pályázatom! Hogyan tovább? Segítünk a megoldásban!
Teljesítésigazolási Szakértői Szerv működése és tapasztalatai 1.
MUNKAVISZONY LÉTESÍTÉSE GYULAVÁRI TAMÁS
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
Tájékoztató előadás. Tájékoztató előadás A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével.
Kötelező Tervezői - kivitelezői felelősségbiztosítás tájékoztató
Röviden a közbeszerzésről
Közigazgatási eljárás III.
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
Tájékoztató előadás. Tájékoztató előadás A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével.
Előzetes piaci konzultáció
T Á J É K O Z T A T Ó a rekultivációs projekt előrehaladásáról KEOP-7
MUNKAVISZONY LÉTESÍTÉSE
Országgyűlési Képviselők választása április 8.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési Hatóság
A Közbeszerzési Hatóság szerződésellenőrzési tapasztalatai
Közbeszerzési Döntőbizottság
KOMPLEX VIZSGA Tájékoztató
Előadás másolata:

Tájékoztató előadás

Az eljárás menete Kérelem Hiánypótlás Befogadás Szakértői tanács kirendelése Helyszíni szemle Szakvélemény készítése (szakértői tanács) Szakvélemény megküldése(titkárság)

A TSZSZ hatásköre TSZSZ eljárás indítható: építészeti tervezés és kivitelezés teljesítésével összefüggésben kialakult vita esetén műszaki szakmai kérdésekben. A TSZSZ eljárása csak a Magyarországon történő építési beruházásokra terjed ki. A megkötés csak a helyszínre vonatkozik, a felek bármelyike lehet külföldi, azzal, hogy az eljárás nyelve minden esetben a magyar, a beadott dokumentumok lefordításáról a kérelmezőnek kell gondoskodnia. A TSZSZ eljárása kérhető szerződést biztosító mellékkötelezettség (bankgarancia, zálogjog, kezesség) érvényesíthetőségével kapcsolatban is, amennyiben az érvényesítés vitatott. Az eljárást elindíthatja a megrendelő, a tervező, a kivitelező vagy az alvállalkozó, a teljesítési garancia adó vagy a képviseletükben eljáró ügyvéd. Legfontosabb, hogy írásbeli szerződés álljon rendelkezésre a vitatott teljesítéssel kapcsolatban. A Tszsz a Közbeszerzési Hatóság kijelölése alapján szakértőként működik közre a Közbeszerzési szerződések teljesítésének és módosításának ellenőrzésére irányuló eljárásban.

A törvény hatálya -tervezési -kivitelezői szerződés esetén Területi hatály Magyarország területe Időbeli hatály - Ha a felek megállapodását segíti elő, akkor bármeddig visszamenőleg - Ha bírósági eljárás indítása a cél, akkor az elévülési idő (ált. 5 év)

TSZSZ eddigi „eredményei” számokban 2017. Szeptember végéig 819 db kérelem érkezett be. Átlagosan havonta 18-20 db kérelmet adnak be, a havi csúcs 42 db ügy volt. Az eddig beadott kérelmekhez tartozó beruházási érték: ≈ 200 Mrd Ft. Ebből a vitatott összegek értéke összesen ≈ 24 Mrd Ft. A legnagyobb vitatott összeg ≈ 1,5 Mrd Ft, a legkisebb 225 eFt volt. A szakvéleménnyel lezárult ügyek esetében átlagosan a vitatott összegek 70-80 %-át állapították meg a szakértők.

A Tszsz eljárása szerződést biztosító mellékkötelezettségek esetén A szakértői tanács megállapítja, hogy a mellékkötelezettség érvényesítése nem indokolt részben indokolt indokolt

Bankgarancia lehívások vizsgálata

A szakvéleményekben tett megállapítások: A 36 ügyben a vitatott összeg 1.555.300.000,- Ft volt. A szakvéleményben indokoltnak tartották a lehívást 5 esetben 542.000.000,- Ft értékben. A szakvéleményben nem tartották indokoltnak a lehívást 13 esetben 680.400.000,- Ft értékben. Visszavonták a kérelmet 11 esetben 257.300.000,- Ft. A TSZSZ eddig több, mint 800 millió forint garancia indokolatlan lehívását akadályozta meg!

A szakértői tanács megállapításai Abban az esetben, ha a szakértői tanács szavatossági garancia esetében megállapítja, hogy a hiba fennáll, de a hiba oka, illetve a felelősségi arány megállapításához feltárás, vagy egyéb vizsgálatok szükségesek, de ezek elvégzését a kérelmező nem vállalja, vagy releváns dokumentumok hiányoznak, abban az esetben a szakértői tanács megállapítja, hogy a bankgarancia lehívása indokolt vagy részben indokolt (ha a javítás költsége számottevő mértékben elmarad a lehívás összegétől). Amennyiben a szakértői tanács azt a megállapítást teszi, hogy a bankgarancia lehívása „részben indokolt”, a szakértői tanács minden esetben összegszerű megállapítást kell, hogy tegyen, arányosítással, vagy az átadott javítási költségvetés véleményezése alapján. Szavatossági/jótállási garanciánál előfordul, hogy a kedvezményezett nem vesz részt az eljárásban (a helyszíni szemlén nem jelenik meg, nem ad át dokumentumokat), emiatt a lehívás jogossága nem állapítható meg. Ebben az esetben a szakértői tanács a lehívás „nem indokolt” megállapítást teszi.

A kérelmező lehetőségei a szakvélemény kézhezvétele után Egyeztet a kérelmezettel Kereset beadás (60 napos határidő) Bírósági eljárás

A Tszsz törvény tervezett módosítása 8/G. § (1) A bíróság a perben soron kívül jár el. (2) Az írásbeli ellenkérelem, illetve a viszontkeresetlevél, beszámítást tartalmazó irat előterjesztésére vonatkozó határidő tizenöt nap, amelyet a bíróság kivételesen legfeljebbtizenöt nappal hosszabbíthat meg. (3) A perfelvétel során további írásbeli perfelvétel elrendelésének nincs helye. A tárgyalási időköz nyolc nap, a tárgyalás kitűzésére vonatkozó határidő kettő hónap. 8/H. § A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakvéleménye választottbírósági eljárásban is felhasználható.

Van-e utólag lehetőség a szakértői vélemény tartalmának módosítására? A szakértői vélemény leadása és ellenjegyzése után a szakértői vélemény nem módosítható. Amennyiben a későbbiekben a szakértői vélemény tartalmát bármely fél a kifogásolja, azzal kapcsolatban észrevételeket/panaszt tesz, ezt tájékoztatásul megküldjük a szakértői tanács tagjai részére. A szakértői vélemény kiegészítésére/módosítására azonban abban az esetben sincs lehetőség, ha egyértelmű (pl. számszaki) hibára hívják fel a figyelmet. A szakértői eljárás keretében jogorvoslatra lehetőség nincs, az észrevételek megválaszolására a bírósági eljárás keretében a szakértői tanács elnöke a bíróságra beidézhető.

Statisztika 2017. október közepéig lezárt ügyek száma 803 db. A beadott kérelmek kb. 25 %-nál nem indult eljárás, az alábbi okok miatt: Kb. 10 %-nál nem volt írásos szerződés, Kb. 30 %-nál a kérelmező visszavonta a kérelmét, Kb. 33 %-nál a kérelmező nem teljesítette a hiánypótlást. Többi eset: nem magyarországi helyszín, nem tartozott a TSZSZ kompetenciájába.

Az ügyek megoszlása a teljesítés helyszíne szerint 2017. októberig

Amit nem lehet számszerűsíteni

Szakvélemények utánkövetése

Mire vigyázzon a vállalkozó   A TSZSZ 4 éves működése alatt beadott kérelmek szerint a kérelmező közel 60 %-ban alvállalkozó volt.  Az alvállalkozók által beadott kérelmekkel kapcsolatos problémák 2 fő csoportba oszthatók: A beadott kérelmek 6 %-át vissza kellett utasítani, mert vagy egyáltalán nem volt írásos szerződés, vagy a különböző szerződéses elemek (árajánlat, költségvetés, szerződés, műszaki leírás) oly mértékben ellentmondtak egymásnak, hogy nem volt pontosan meghatározható a szerződés műszaki tartalma. Amennyiben volt írásbeli szerződés vagy megrendelés, akkor a kivitelezési folyamat aluldokumentáltsága miatt nem volt „sikeres” a szakértői eljárás, a szakértői tanács nem tudott az alvállalkozónak segíteni.

Árajánlat   A „Kivitelezési Kódex” (191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet) szerint a kivitelezési szerződéseket írásba kell foglalni.  Kisebb nagyságú munkáknál gyakran előfordul, hogy a munkavégzésről csak egy elfogadott árajánlat áll rendelkezésre. Fontos, hogy az árajánlat adása és annak elfogadása is írásban történjen. Rendkívül lényeges hogy ajánlatot csak a feladat pontos ismeretében (mennyiségek, műszaki tartalom) adjon a vállalkozó. Az árajánlat lehetőleg tartalmazza az áron felül a pontos műszaki tartalmat, határidőt, egyéb speciális feltételeket. Ha nem határozható meg pontosan a feladat javasoljuk a munkák egységárainak meg adását és az utólagos tételes elszámolást. Az árajánlat esetlegesen térjen ki, hogy előzetes vagy ajánlati kötöttséget vállaló ajánlatról van-e szó, illetve az ajánlati kötöttsége milyen határidőig áll fent.

Vállalkozási szerződés A szerződésben rögzíteni kell az elszámolás módját: átalányáras vagy tételes elszámolású. Külön pontokban rögzíthető a műszaki és pénzügyi ütemezés, a késedelmi kötbér és garancia kérdése, valamint az esetlegesen felmerülő pótmunkák megrendelésének módja és annak elszámolása. Amennyiben az anyagot a Megrendelő biztosítja, akkor ez is szerepeljen a szerződésben a hozzá tartozó kötelezettségekkel együtt (az anyag biztosításának ütemezése, a szállítási költség, a segédanyagok díja, stb.). A szerződésben rögzíteni kell, hogy a Felek részéről kik a kapcsolattartók, a Megrendelő részéről ki van megbízva a munkálatok és felmérések ellenőrzésével, a teljesítésigazolás kiadásával, kinek van joga utasításokat adni a kivitelezőnek.

Kivitelezés folyamata   A kivitelezés megkezdése előtt a kapott terveket alaposan tanulmányozzák át, az észrevételeket azonnal jelezzék a szerződő fél felé. A munkaterület átvétele, továbbá minden fontos körülmény (részleges munkaterület áll csak rendelkezésre, a Megrendelő által biztosított szolgáltatások adatai – pl. vízóra, elektromos óra állása, stb.) kerüljön írásban rögzítésre (e-napló, e-mail). Amennyiben a jogszabály előírja, akkor fontos a kivitelezés során az építési napló szabályos vezetése. Amennyiben a jogszabály előírja, akkor kötelező felelős műszaki vezető alkalmazása.

Elszámolás Amennyiben a kivitelezési/vállalkozási szerződés egységáras vagy tételes elszámolású, akkor a vállalkozó feladat a felmérési napló szabályos vezetése, Megrendelővel vagy képviselőjével folyamatos ellenjegyeztetése. A vállalkozó érdeke a kivitelezés során felmerülő problémák (műszaki, pénzügyi, határidővel kapcsolatos) azonnali írásbeli jelzése, rögzítése (e-napló, e-mail). A kivitelezés során javasoljuk, hogy a vállalkozó folyamatosan dokumentálja az elvégzett munkákat (fotók, beépített anyagok teljesítmény nyilatkozatai, mérési jegyzőkönyvek), és ezeket töltse fel az e-naplóba. Pótmunkát csak a Megrendelő erre jogosult képviselőjének írásos megrendelése alapján végezzen a vállalkozó. A megrendelés után, de még a munkák elvégzése előtt az ár és a határidő egyeztetése írásban történjen meg, a későbbi elszámolási viták megelőzésére. A pótmunkákból, pótmegrendelésekből eredő esetleges határidő-hosszabbodás azonnali jelzése a Megrendelő felé.

Átadás-átvétel A vállalkozó feladata a szerződés szerinti munkák átadási dokumentációjának (FMV és kivitelezői nyilatkozat; jegyzőkönyvek; hulladék-nyilvántartó lap; beépített anyagok teljesítmény nyilatkozatai; megvalósulási terv; kezelési és karbantartási útmutató) összeállítása, dokumentált átadása a Megrendelő felé. A vállalkozó feladata a munkaterület dokumentált visszaadása a Megrendelő felé a jogszabályi feltételek teljesülése esetén (191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet 33. § (5) pont), továbbá az e-napló lezárása.

Ha nem tartják be az ajánlásokat, (Tszsz szakvélemény kivonat 1)

Ha nem tartják be az ajánlásokat, (Tszsz szakvélemény kivonat 2)

Köszönöm a figyelmet! Máté Miklós vezető Teljesítésigazolási Szakértői Szerv Telefon: 06-1-474-5118 E-mail: mate.miklos.tszsz@mkik.hu