A beruházási projekt fontos kérdései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Az új épületenergetikai szabályozás
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
1.sz. gyakorlat – PROJEKT MENEDZSMENT
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Az ötlettől a projekttervig
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV Rostás Zoltán ÉPÍTÉSZETI PROGRAM GYAKORLAT.
Tartalom mindmap tézis mottó az előadás címe 113/07/2014 Rostás Zoltán Az építészeti program tartalma.
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
A külső környezet elemzése
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Benchmarking.
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A franchise gazda elengedhetetlen tulajdonságai és felelőssége Tóth-Zsédely Rita Otthon Centrum KKV Akadémia április 24.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
ADATBIZTONSÁG, ADATVÉDELEM IV. Takács Béla
Funkciói, feladatai és területei
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
A beiskolázás előkészítése
É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV A beruházási projekt fontos kérdései Rostás Zoltán.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
R.F.Q. Request For Quotation. 2 Válasz a feltett kérdésre: A tantárgy fő célkitűzése, hogy adjon egy közös nyelvet, amely segítségével a közgazdászok.
Projekttervezés, kockázatkezelés, fenntarthatóság
BERUHÁZÁSI KÖLTSÉGEK BECSLÉSE
Vállalkozásmenedzsment I.
Projektirányítás elmélet - teszt
A beruházási folyamat előkészítése, tervezése, követése és lezárása (beruházási terv) – minden szereplő számára A megrendelő szándékainak tisztázása és.
A cél-meghatározási, projektdefiniálási fázis Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
SMART KÖZLEKEDÉS A FENNTARTHATÓ VÁROSFEJLESZTÉSBEN Buzási Attila Szalmáné Dr. Csete Mária Dr. Németh Bálint
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az ötlettől a projekttervig
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Projektirányítás elmélet - teszt
Kérdések a második zh-hoz
beruházás-tervezési ABCD
ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK
valamint korábbi befejeződés/csúszás/ átfedés és kombinációik
Előadás másolata:

A beruházási projekt fontos kérdései Rostás Zoltán

Forrás: http://www.nfl.com/ fényképek: NFL Forrás: http://www.nfl.com/

tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló „Csinálj teát ne húzz bugyit Jövünk haza, megindul itt Minden feléd, ha megérzik Az emberszagot és igénylik A meleget a biztonságot Ez otthontalan állatkák, ott Jó lesz mindjárt megyünk feléd…” (Lovasi András Kossuth-díjas)

első rész I II III IV Alapkérdések

felhasználók-látogatók működtető intézmény építtető szakma-őrzők 1. Kinek? kultúra-környezet közösség-nemzet felhasználók-látogatók működtető intézmény építtető szakma-őrzők vélemény-média saját maga

1. Kinek? – a kötelező kör és bővítése (értékteremtés) kultúra-környezet közösség-nemzet felhasználók-látogatók működtető intézmény építtető szakma-őrzők vélemény-média saját maga A szakmai és etikai minimum

1. Kinek? – a kötelező kör és bővítése (értékteremtés) kultúra-környezet közösség-nemzet felhasználók-látogatók működtető intézmény építtető szakma-őrzők vélemény-média saját maga Értékteremtés – részvétel – szakmai fejlődés – a Mesterek követése

1. Kinek? – a kötelező kör és bővítése (értékteremtés) kultúra-környezet közösség-nemzet felhasználók-látogatók működtető intézmény építtető szakma-őrzők vélemény-média saját maga Eldönti az idő… Az igazi alkotás – elismerés minden oldalról és a munka öröme

1. Kinek? – a kötelező kör és bővítése (értékcsökkenés) kultúra-környezet közösség-nemzet felhasználók-látogatók működtető intézmény építtető szakma-őrzők vélemény-média saját maga Az építtető és az elvárások kiszolgálása a felhasználók kárára

1. Kinek? – a kötelező kör és bővítése (értékcsökkenés) kultúra-környezet közösség-nemzet felhasználók-látogatók működtető intézmény építtető szakma-őrzők vélemény-média saját maga Egyetemen: tanulás A szakmában: látszattevékenység

1. Kinek? Az építtető - szándékainak, céljainak - eszközeinek és erőforrásainak - döntés- és kommunikációs képességeinek felmérése - rögzítése

építendő-kezelendő tárgyat működő technológiát vitaanyagot 2. Mit? helyet, teret jelet, ikont pénznyerő gépezetet építendő-kezelendő tárgyat működő technológiát vitaanyagot

2. Mit? Elsősorban: működést és az emberi cselekvéshez megfelelő körülményeket. Ehhez tereket és más épített és berendezett eszközöket és technológiákat. A terek, szerkezetek, berendezések és technológiák fenntartható üzemeltetésének és bővíthetőségének lehetőségét. A terek, szerkezetek, berendezések és technológiák rendszerét: ÉPÜLETET

2. a funkciók megtervezése 2. Mit? lépések: 1 . az igények megismerése, a környezet és problémái érzékelése, súlyozása 2. a funkciók megtervezése F típusok F rendszerek-hálózatok 3. eszközök és erőforrások számba vétele a funkciók kielégítésére 4. az eszközrendszer elemeinek összeállítása: az épület funkciói, paraméterei és működése MÉRHETŐ jellemzők

A telekválasztás szempontjainak kidolgozása 3. Hová? A telekválasztás szempontjainak kidolgozása presztízs jogi funkcionális gazdasági műszaki A telek tulajdonságainak ellenőrzése (pl. beépíthe-tőség, területarányok) A telek gazdaságossági vizsgálata (telekérték disz-kontálás) A telekvásárlás lebonyolítása

A NEM MÉRHETŐ jellemzők felsorolása 4. Milyet? A NEM MÉRHETŐ jellemzők felsorolása használati esztétikai szellemi Minőség – vagyis a stílus, az üzenet és a vizuális el-képzelések megfogalma-zása – Alice… A szolgáltatások igényszintje Anyaghasználat, felszerelt-ség, fizikai komfort Vizuális, pszichés és fizikai térélmény (útvonal)

Az építtető közreműködése Projekt-irányító megtalálása 5. Kivel? Az építtető közreműködése Projekt-irányító megtalálása A beruházás megvalósítási modellje A beruházás szereplőinek meghatározása A szereplők kiválasztása

Feladatlebontási struktúra 6. Hogyan? Feladatlebontási struktúra A beruházás-irányítás módja, az irányító feladatai és felelőssége Szerződéses rendszer, együttműködési kötelezettség Kommunikációs és adat-szolgáltatási rendszer Infrastruktúra, számítógépes támogatás Monitoring, indikátorok rendszere Kockázat, felelősség megosztása

Az építtető különleges igénye A feladatok időigénye 7. Mikorra? Az építtető különleges igénye A feladatok időigénye A finanszírozás v. támogatás feltételei Részhatáridők, rész-eredmények (early win) Az ütemezés módja (háló-tervezés) és felhasználása Kritikus út – a tevékenysé-gek vizsgálata Tartalékidők, kockázati elemek

A beruházás költség-szerkezete 8. Mennyiért? A beruházás költség-szerkezete előkészítés tervezés megvalósítás tartalék, egyéb Üzemeltetési költségek és csökkentésük A kockázati költségek be-árazása A finanszírozási költségek számítása és változatai Élettartam-költség vizsgálatok Költség(haszon) elemzések

második rész I II III IV 4 ellenőrző kérdés

Ellenőrzés A négy kérdést egymás után kell megválaszolni Ha igennel tudunk válaszolni, jöhet a következő Ha bármely válasz „nem”, akkor a beruházás nem lesz sikeres / megvalósítható Az ellenőrzést minden fázisban és minden feladatra el lehet / kell végezni

I. SZÜKSÉGES-E? Szükséges Lehetséges Érdemes Szükség van-e az adott beruházásra – vagy azon belül az adott feladatra / lépésre / termékre / szereplőre? Valós igényeken alapulnak-e a szükségletek elemzései? Mérhető adatokkal lehet-e bizonyítani a szükségletek szerkezetét és mértékét? A szükségleteket szűk vagy széles körben lehet kielégí-teni a beruházással?

Rendelkezésre állnak-e erőforrások a szükségletek kielégítésére? II. LEHETSÉGES-E? Szükséges  Lehetséges Érdemes Rendelkezésre állnak-e erőforrások a szükségletek kielégítésére? Az erőforrások megfelel-nek-e a szükségletek nagy-ságrendjének? Rendelkezünk-e stratégiai tervvel / hatalmi eszközökkel megfelelő emberekkel / szervezeti erőforrásokkal gazdasági / pénzügyi forrásokkal műszaki eszközökkel / telekkel, infrastrukturával, megfelelő környezettel Van-e elegendő IDŐNK?

III. ÉRDEMES-E? Szükséges  Lehetséges  Érdemes Indokolható-e az erőforrások felhasználása? Van-e létjogosultsága más felhasználás alternatívái mellett az adott projektnek? Van-e helyettesítő termék / tevékenység a szükséglet kielégítésére? A projekt a befektetettnél nagyobb társadalmi / gaz-dasági hasznokat hoz-e létre ha megvalósul? Ha igen, ez mennyi idő alatt jön létre? Mérhetőek-e a hasznok?

IV. ÉRDEKES-E? Szükséges  Lehetséges  Érdemes  Találunk-e szövetségeseket a projekt megvalósí-tásához? El tudjuk-e hitetni a dön-téshozókkal hogy érdemes megvalósítani az elképze-léseinket? Találunk-e a végrehajtás-hoz megfelelő szakmai sze-replőket? Támogatja-e a média és a közvélemény a beruházást? Végül: a FELHASZNÁLÓK érdeklődnek-e az így létre-hozott épület és szolgálta-tások iránt?

harmadik rész I II III IV a 13.-ik kérdés…

Miért?

… és a 13+1 -es: Na és akkor mi van?

negyedik rész I II III IV összegzés

Ez egy logikus játék Nyolc alapvető kérdésre kell – egyformán kielégítően - megfelelni Az első négy kérdés a megépítendő objektumra vonatkozik (a cél) - kinek? mit? hová? milyet? A második négy kérdés pedig a beruházási folyamatra (az út) – kivel? hogyan? mikorra? mennyiért? A kérdésekre egymás után kell válaszolni A válaszokat több, egymást követő körben kell kidolgozni – egy-egy körben egyre pontosabb információk állnak rendelkezésre – ezért egyre jobban segíthetik a tervezést Minden lépésben és minden fontosabb állomásnál fel lehet tenni a négy ellenőrző kérdést. Ha ezeket nem sikerül egymás után „igen”-nel megválaszolni, akkor a beruházás sikere kétséges lesz.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !