TÁMOP 5.4.4.-9/2/A projekt Záró konferncia 2012.03.28.
A szakmai identitás és a kompetenciák alakítása a terepen folyó képzésben Budai István PhD főiskolai tanár, szakvezető TÁMOP 5.4.4.-9/2/A projekt Záró konferencia 2012.03.28.
Szakmai identitás „Az önazonosság, az identitás, azt a szakmai eszenciát, azt a szakmai belső magot jelenti, amitől ez a hivatás hivatássá válik. Az identitásnak köze van a tisztasághoz, tehát tisztán tudom, hogy mi vagyok, másrészt köze van a társadalmi elismertséghez, és mindez egy jól körülhatárolható egység a tudatomban…” (Kersting) TÁMOP 5.4.4.-9/2/A projekt Záró konferencia 2012.03.28.
Társadalmi mandátum Szociális munka: Közösségi munka: változások serkentése egy jobban és igazságosabban működő társadalom működése érdekében szociális probléma-megoldások elősegítése emberi képességek felszabadítása és fejlesztése emberi jogok képviselete. Közösségi munka: változásra vonatkozó igény kezdeményezése és kialakítása közösségek különböző tagjainak összehozása és képessé tétele lehetőségek feltárása és cselekedetekké alakítása közösségi módon történő tevékenység anómiás állapotok felszámolása távlatosan a társadalmi integráció és társadalom demokratikus önszerveződésének elősegítése TÁMOP 5.4.4.-9/2/A projekt Záró konferencia 2012.03.28.
Emancipatórikus modell Dominelli: Az állam és állampolgár viszonyában közvetítő szerep Szemben a terápiás és fenntartó modellel A problémák oka jórészt strukturális, a túlgondoskodó attitüd a szegénygondozáshoz vezet, így a sz. munka: tegyen a társadalmi kirekesztődés és igazságtalanság ellen segítse elő a társadalmi szolidaritást, integrációt – akik ideiglenesen-tartósan nem képesek elérni a többség számára elérhető javakat vállaljon szerepet a társadalom strukturális feltételeinek alakításában – szükségletek felmérése, szolgáltatások kialakítása, jogszabályi háttér, közvélemény formálás stb. TÁMOP 5.4.4.-9/2/A projekt Záró konferencia 2012.03.28.
Kulcskompetenciák Mit képes megcsinálni? Kommunikáció Elköteleződés és értékrend Kommunikáció Szükséglet-felmérés Tervezés Képessé tevés Kapcsolatok szervezése Szociális és közösségi munka-tudás fejlesztése TÁMOP 5.4.4.-9/2/A projekt Záró konferencia 2012.03.28.
A szakmai szocializáció egyik kiemelkedő szakasza Terepen folyó képzés A szakmai szocializáció egyik kiemelkedő szakasza Bemenet: gyakornokok élettapasztalatai, tudása ebben a looser, lusta, nem szeretem emberek képe is Folyamat: identitás és kompetenciák honnan-hová? Kimenet után: személyes tudás (szakértelem) megszerzése a szakmában (Rolfe tudás rendszere) TÁMOP 5.4.4.-9/2/A projekt Záró konferencia 2012.03.28.
Terepgyakorlaton A tereptanárok szembesülése az Y és Z (net)generációt képviselő gyakornokokkal: hiányok a tanulás módszereiben, önmaguk megszervezésében, de ICT fölényük A gyakornokok szembesülése az igen bonyolult élethelyzetekkel, a szegénységgel, a hatalmi helyzettel, az oly segítőnek tűnő sztenderdekkel és a felesleges bürokráciával és ebben a reaktív, kríziskezelő szemlélettel, esetmunka primátusával Gyakori következmény sokszor: félelem, bezárkózás, passzivitás, ambivalencia, ellenállás, konfliktusok TÁMOP 5.4.4.-9/2/A projekt Záró konferencia 2012.03.28.
Hatalom a segítő-segített között (Tew) Megnyit, bezár A lehetőségeket egyenlően vs egyenlőtlenül osztja el Mások feletti (power over): Hatalom nélküliek segítése is termelhet paternalizmust Javainkat megosztó, együttes erő (power together): Produktív Védelmező: gyerekek védelembe vétele Kooperatív: csop. köz. munka veszély, ha idővel a lejjebb levők kirekesztődnek Korlátozó Elnyomó: apák „kirekesztése” a szolgáltatásokból Konspiratív: adósságkezelő programok TÁMOP 5.4.4.-9/2/A projekt Záró konferencia 2012.03.28.
A gyakorlatok minőségének indikátorai 1. Igénybe vevő (kliens és közösség) és gyakornok központúság önrendelkezés részvétel érdekérvényesítő képesség fejlesztése (empowerment) gyakornokok: saját tanulásuk (életük) megszervezése – terephely választás egyéni fejlesztési tervek 2. Fejlesztés – szolgáltatás, közösség építés hatásossága, hatékonysága: az életminőség javulása szinten tartása romlásának lassítása TÁMOP 5.4.4.-9/2/A projekt Záró konferencia 2012.03.28.
A gyakorlatok minőségének indikátorai 3. Az egyedi sajátosságok, a pluralitás, a lokalitás, a relativitás figyelembe vétele 4. A különböző tanulásirányítási stratégiák (mint modellek) integrálása és sokféle variációja: Tapasztalat-alapú tanulás Reflektív professzionalizmus Probléma-alapú (központú) tanulás – team és projekt oktatás Felfedező/kísérletező tanulás TÁMOP 5.4.4.-9/2/A projekt Záró konferencia 2012.03.28.
A gyakorlatok minőségének indikátorai 5. A mit tanítsunk-ról a hogyan tanuljanak-ra a hangsúlyt! Learning by doing” és értelmet adni a tanulás közbeni cselekvésnek és konstrukcióknak, „…kiszabaduljanak a gondolkodás megszabott sémáiból…” (Freire) 6. Tereptanár szerepe Motivál, modellál, katalizál, tanulást irányít, elfogadja a diákok kreativitását Nyitottsággal, kíváncsisággal legyen képes együttműködni. Merészség és kockáztatás TÁMOP 5.4.4.-9/2/A projekt Záró konferencia 2012.03.28.
A sikerhez nem visz fel lépcső. Keresd a lépcsőházat! angol mondás Köszönöm a megtisztelő figyelmet! TÁMOP 5.4.4.-9/2/A projekt Záró konferencia 2012.03.28.
TÁMOP 5.4.4.-9/2/A projekt Záró konferencia 2012.03.28.