Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez szükséges fejlettség felméréséhez Szakemberek felkészítése 2015. 06. 25. Mire jók a tesztek? Bass László gyógypedagógus, szociológus 1
Az objektivitás igénye
110 cm – 18 kg KONCEPTUALIZÁLÁS Az iskolaérettség fogalma * szomatikus - testmagasság? - testsúly? - stb. * pszichés és * szociális érettség
110 cm – 18 kg OPERACIONALIZÁLÁS FUNKCIONÁLIS „hogy a gyermek lába leérjen a földre” „hogy megfelelő fizikai erőnléte legyen” INDIKÁTOR „a fizikai érettség megfelelő testmagasságot és testsúlyt jelent” STANDARD „ne térjen el nagymértékben az életkori elvárttól”
110 cm – 18 kg MÉRŐESZKÖZ
110 cm – 18 kg STANDARDIZÁLÁS – A NORMA „A Habsburg-monarchia területén a 18. században Magyarországon és Galíciában volt a legmagasabb a sorkötelesek testmagassága. A 19. század közepétől kezdve a galíciai és a magyar- országi sorkötelesek testmagassága 8 cm-t csökkent, és a legalacsonyabbak lettek a Monarchiában.”
110 cm – 18 kg STANDARDIZÁLÁS – HATÁRÉRTÉK TESTMAGASSÁG (cm) FIÚK LÁNYOK 3% 10% 25% 50% 5 éves 101 104 107 110 100 103 106 109 6 éves 113 116 112 7 éves 119 122 115 118
ADAPTÁLÁS 1914
ADAPTÁLÁS - 1972
KÖSZÖNÖM a mEGTIsztelő FIGYELMET! 10