Tudomány, tudományellenesség, áltudomány

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Adósság. Adósság Jó hitelRossz hitel Jó hitel Egyes hitelek befektetésnek tekinthetők. Ha valaki azért vesz fel hitelt, hogy olyasmit vásároljon, ami.
Advertisements

Digitális képanalízis Félévi megbeszélnivalók. A tárgy •címe: Digitális képanalízis •szakirányos tárgy •neptun-kód: BMEEOFTASJ5 (BSc) •előadó és gyakorlatvezető:
Tájékoztató NGM_AK002 NGM_AK004 NGB_KM016_2. Fogadóóra Szorgalmi időszakban kedd óra között ig. 604-ben, más időpontban csak egyeztetés után!
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
Alaphelyzet: Miért kell együttműködni az elektronikus sajtóval?
Tudás, közösség, hatalom
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A diplomások jellemzőiről és előre- menetelükről készített felmérés Olaszországban prof. Andrea Cammelli Bolognai Egyetem AlmaLaurea igazgatója Konferencia.
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
ERASMUS Pályázat 2013/2014. KAPCSOLAT ERASMUS Iroda Pinizsi Andrásné Kecskeméti utca IV. emelet 420. Fogadó óra: hétfő-kedd-szerda-csütörtök:
Nem számít!. Nem számít! A jó sorrend a konzultációkhoz: 1. Vágyak. 2. Problémák. 3. A félelmek eltávolítása átbeszéléssel! 4. Következő havi terv.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Dr. Ősz János Energetika I-II. energetikai BSc.
A Venn-diagram használata
Bányai Júlia Gimnázium
Az ETR és a NEPTUN tanulmányi rendszerekről
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
REGIONÁLIS GAZDASÁGTAN
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Bevezető információk Terv volt egy könyv, de … Így kissé rövidített változatban az interneten: geo.u-szeged.hu/~rjanos/ Jegy: írásban – rövid kifejtős.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Dr. Ősz János Energetika I-II. energetikai BSc.
Irracionális Racionalitáselméletek versus Racionális Irracionalitáselméletek MAKOG 2006 Kőhegyi Gergely BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BCE Mikroökonómia.
Gazdaságstatisztika Tantárgyi követelmények szeptember 11.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Mikroelektronika Laboratórium Tájékoztató
Tájékoztató NGM_AK002 NGM_AK004. Fogadóóra Szorgalmi időszakban csütörtök óra között ig. 604-ben, más időpontban csak egyeztetés után!
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Mikroelektronika Laboratórium Tájékoztató
Tájékoztató LGM_ak002 LGM_ak004. Fogadóóra Szorgalmi időszakban szerdán 9.40 és 11 óra között ig. 604-ben, más időpontban csak egyeztetés után!
Csörömpölj a cukorkáért!. 1. A pedagógusnak tanulmányai során miben NEM kell fejlesztenie önmagát? a) a választott szakterület tudományos igényű ismeretében.
Környezettan BSc Diploma előtt
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
Digitális képanalízis Félévi megbeszélnivalók. A tárgy címe: Digitális képanalízis szakirányos tárgy neptun-kód: BMEEOFTASJ5 (BSc) előadó és gyakorlatvezető:
Tüzeléstechnika Követelmények
Oktatási és tanulmányi kérdések a Gazdaságtudományi Karon
Mesterképzés Vállalkozásfejlesztés szak NYÍLT NAP
Anyagtudományi tehetséggondozó program. A program célja Olyan anyagtudomány-anyagtechnológia oktatás, amelyben a résztvevő hallgatók összefüggéseiben.
Energiatermelés és környezet
Tájékoztató NGM_AK002 NGM_AK004. Fogadóóra Szorgalmi időszakban szerda óra között ig. 604-ben, más időpontban csak egyeztetés után!
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Tudomány, tudományellenesség, áltudomány Bevezető: Információk, tematika.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Mikroelektronika Laboratórium Tájékoztató
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány
Tájékoztató NGM_AK002 NGM_AK004. Fogadóóra Szorgalmi időszakban csütörtökön óra között ig. 604-ben, más időpontban csak egyeztetés után!
Magyarország Problématérképe Kutatási terv M.A.F. - SzIA Budapest, December 10.
Tájékoztató a 2016/17. tanév 1. félévétől a IV. éven életbe lépő új struktúrájú órarendről Rózsahegyi Rita Szeged, SZTE ÁOK Tanulmányi Osztály.
Szülői értekezlet A KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁKBA TÖRTÉNŐ JELENTKEZÉS RENDJE ÉS A FELVÉTELI ELJÁRÁS GYAKORLATI TUDNIVALÓI.
Gazdaságstatisztika Tantárgyi követelmények szeptember 6.
Adatbázisok 5. gyakorlat. Jövő hét utáni héten ZH! (Adatmodellezés, normalizálás) és kötprog doksi leadás (adatmodell rész)
Tájékoztató NGM_AK004. Fogadóóra Szorgalmi időszakban szerdán és óra között ig. 604-ben, más időpontban csak egyeztetés után!
Pályaválasztási napok Pszichológia képzés Pálinkás Brigitta Károli Gáspár Református Egyetem.
1 Energiatermelés és környezet Az energiafelhasználás hatása a levegőkörnyezetre és a környezet hatása az energiatermelésre Dr. Gács Iván egyéni vállalkozó.
Tájékoztató NGM_AK004.
Tájékoztató NGM_AK004.
A probléma forrása! általános iskola
Semmelweis Egyetem Doktori Iskola 2017/2018
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
A mesterséges intelligencia alapjai
Kommunikációs kampánytervezés
Mikroelektronika Laboratórium
Tájékoztató LGM_ak002 LGM_ak004 LGS_ak011.
12. óra Kenőpénz és korrupció.
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány
Európai szemeszter 2018/19
Tanár neve | Kurzus száma
Tájékoztató NGM_AK004.
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány
NGB_AJ040_1 Forgácsolás és szerszámai
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A civil szervezetek hatásméréséről
Prezi linkje:
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány
Előadás másolata:

Tudomány, tudományellenesség, áltudomány Bevezető: Információk, tematika és néhány nyugtalanító kérdés Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1

A tárgy adatai, a teljesítés feltétele Tudomány, tudományellenesség, áltudomány BMEGT41A028 szabadon választható félévközi jegy, 2 kredit Teljesítés a 2 negyedéves zh sikeres megírása 1. zh: 7. alkalom 2. zh: utolsó hét illetve utolsó előtti hét (hétfő, szerda, csütörtök) javítás, pótlás: pótlási héten csak egy zh pótlására vagy javítására van lehetőség, vagyis a szorgalmi időszakban legalább az egyik zh-t legalább elégségesre meg kell írni Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Jegyzetek a tárgyhoz Kutrovátz Gábor, Láng Benedek, Zemplén Gábor: A tudomány határai (Typotex Kiadó, 2008) → Órai diák: http://www.filozofia.bme.hu/ (→ (Tárgyaink) → interaktív órarend alá görgetni és megkeresni a Tudomány, tudományellenesség, áltudomány tárgyat → Kurzus időpontja) Zh: esszé kérdések: szintén a tárgy honlapján Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Hétköznapi kérdések és válaszok Kihez forduljunk, ha problémánk van? Vegyem meg a legújabb kütyüt, vagy még várjak két hónapot? Valóban rossz az új telefon antennája? Tényleg nem lesz agydaganatom 30 év múlva, ha ennyit telefonálok? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Hétköznapi kérdések és válaszok Kihez forduljunk, ha problémánk van? Gyűjtsem szelektíven a szemetet, vagy semmi értelme? A szomszéd látta, hogy úgyis összeöntik… A globális felmelegedés természetes folyamat, most olvastam egy tanulmányban… Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Hétköznapi kérdések és válaszok Kihez forduljunk, ha problémánk van? És mibe fektessem a pénzemet? Melyik omlik össze előbb: az USA, az EU vagy Kína? Deviza, arany, ingatlan, olaj, emerging markets, párnaciha, termőföld, atombunker és konzervek? OK, ingatlan. Paks közelében vannak nagyon jó áron… Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Hétköznapi kérdések és válaszok És kihez forduljunk, ha fáj valami? Ha eltörtem a lában, nyilván a kórházba – de ha csak a hasam fáj? Orvoshoz, homeopatához vagy akupunktőrhöz? És ha „csak” a közérzetünk rossz állandóan? Beoltassam a gyerekemet? Szörnyű mellékhatá- sokról jönnek a hírek Állítólag csak egy nagy gyógyszercég tolja Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Hétköznapi kérdések és válaszok Ne oltassam be a gyerekemet? De Dr. House véleménye más… Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Hétköznapi kérdések és válaszok És tényleg, miért fáj annyit a fejünk? A születési stressztől? Mert elnyomjuk a mindennapi feszültséget? Mert az auránk lyukas? Mert rossz dolgok történtek velünk előző életünkben? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Hétköznapi kérdések és válaszok Mi alapján döntünk/döntsünk a hétköznapokban? Nem csak másokra támaszkodunk, vannak igaznak vélt saját ismereteink is! Pl. tudjuk, hogy a spenótban rengeteg a vas De honnan is „tudjuk”? Honnan tudjuk, melyek tévesek, illetve melyek állják meg a helyüket? „Ember embernek kútfője” Nem sok mindent tudunk magunktól… Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Hétköznapi kérdések és válaszok Tehát hogyan döntsön a laikus? Kiben bízzon? Forduljon szakértőhöz! És ki a szakértő? Hallgassunk a tudományra! Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Hétköznapi kérdések és válaszok Elsőre nem tűnik rossz tanácsnak, de felmerül két kérdés: Az ebben-abban jeleskedő tudós (orvos, mérnök stb.) biztosan ért ehhez a konkrét kérdéshez is? Biztos nincs más, aki jobban érthet ehhez nála? Lehetnek megalapozott kétségeink… A fatális orvosi műhibák, tudományos tévedések, az emberiség jövőjét fenyegető fejlesztések, vagy az olyan problémák, melyek régóta makacsul ellenállnak a tudósok megoldási kísérleteinek? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Elfogadható a megoldás? Honnan tudjuk, hogy mit állít a tudomány? Kell-e egyetemi diplomát szerezni az összes főbb tudományterületen ahhoz, hogy jól dönthessünk a hétköznapi élethelyzetekben? Vajon kijelölik-e a tudomány határai a helyes tudás és téves vélekedés közti különbségeket? Milyen alapon állítjuk, hogy a modern tudománytól eltérő módon szerzett tudás nem megbízható? Ha valami nem tudomány, akkor az feltétlenül babona és sarlatánság? Vajon a tudósok mindig egyetértenek abban, amit állítanak? Mi van, amikor nem? Hogyan viszonyuljunk mi, hétköznapi emberek a tudományhoz és a tudomány által kínált válaszokhoz? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Miért hiszünk a tudománynak? Mi is az, hogy tudomány? Milyen módszerek garantálják az általa kínált tudás állítólagos megbízhatóságát? Mi számít tudománynak és mi nem: hol húzódnak a tudomány határai? Miért kellene jobban megbíznunk a tudományban, mint más hagyományokban? Tényleg olyan progresszívan fejlődik? A tudomány fejlődéséről Mi alapján mérjük a fejlődést? A tudományos publikációk száma számít? Vagy hogy hány emberhez jut el? Mennyi a megválaszolt kérdések száma a megválaszolatlanokhoz képest (nem rosszabbodik-e a helyzet)? Mi a várható jelentősége annak, amit egy kutató tehet hozzá a tudomány egészéhez? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Miért hiszünk a tudománynak? A sikerességéről Mi az összehasonlítási alap? Melyik kultúra a mérce? Gazdaságilag és technológiailag sikeresebb lett a nyugati kultúra, de ettől jobban tud mindent másnál/másoknál? Sikeres, így támogatják – vagy támogatják, és ezért sikeres? A racionalitásáról A tudósok racionálisabbak más embereknél? Okosabbak? Vagy a tudomány nem a tudósok, hanem a módszertana miatt racionális? Mi ez a módszertan? Az objektivitásáról Érdekmentes? Tudósok személyisége megfelelő? A témaválasztásuk? Tényleg mindenki ellenőrizheti? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Mi a megoldás? Marad a teljes tanácstalanság és relativizmus? Tekinthető ez válasznak? Nem inkább csak kritika? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Mi a megoldás? Nincsenek könnyű válaszok… A „nincs könnyű válasz” azt jelenti, hogy nincs is válasz? De ha van, akkor mi az? És ismét: Hogyan döntsünk a hétköznapi helyzetekben? (Vajon a félév végére lesz válaszunk?) Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A tárgy tematikája – I. 1. Problémafelvetés 2. Megoldási hagyományok Elsődleges válaszlehetőségek e probléma megoldására, és ezek nehézségei. A tudomány objektivitása, érdekmentessége és sikeressége. Kérdés: mi tudományos, és mitől az? 2. Megoldási hagyományok → A tudományfilozófia kísérletei a tudomány elválasztására az áltudományoktól és az értelmetlenségtől. Vannak-e olyan karakterisztikumok, amelyek alapján végleges válasz adható a kérdésünkre? → A tudománytörténet-írás mint az utólagos válasz a kérdésre. Milyen támpontot ad ez a mai tudománynak? → A tudományszociológia: hogyan férünk hozzá erőforrásokhoz, kutatási pénzhez, tanszékhez, doktoranduszokhoz stb. Milyen eszközöket ad ez a kezünkbe? 3. Esettanulmányok – 4. Határmunkálatok – 5. Tudomány és nyilvánosság Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A tárgy tematikája – II. 3. Esettanulmányok 4. Határmunkálatok 1. Problémafelvetés – 2. Megoldási hagyományok 3. Esettanulmányok → Csillagászat és asztrológia régen és ma → Parapszichológia, paratudományok → Történetírás és áltörténetírás → Evolúcióelmélet és kreácionizmus → Az alternatív orvoslás hagyományai, akupunktúra 4. Határmunkálatok Viták, amelyek jellemzik és alakítják a tudomány határait. 5. Tudomány és nyilvánosság A tudomány publikus megértése. Az oktatás és a média szerepe. Tudományos vagy társadalmi probléma az elhatárolás? Szakértői kultúrák szerepe a társadalomban. Hitelesség, bizalom a társadalmi intézményekben 6. Következtetések Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A félév menetrendje: HÉTFŐ SZERDA CSÜTÖRTÖK Szept. 5. Bevezető Tudományfilozófia Szept. 14. BME Sportnap Szept. 15. Szept. 19. Tudománytörténet Szept. 21. Elmaradt óra Szept. 22. Szept. 26. Tudományszociológia Szept. 28. Szept. 29. Okt. 3. Asztrológia Okt. 5. Okt. 6. Okt. 10. Parapszichológia Okt. 12. Okt. 13. Okt. 17. 1. ZH Okt. 19. Okt. 20. Okt. 24. Áltörténetírás Okt. 26. Okt. 27. Okt. 31. Pihenőnap Nov. 2. Nov. 3. Kreácionizmus Nov. 7. Nov. 9. Nov. 10. Akupunktúra Nov. 14. Nov. 16. Nov. 17. Kari TDK Nov. 21. Határmunkálatok Nov. 23. Nov. 24. Nov. 28. Tud. és Nyilvánosság Nov. 30. Dec. 1. Dec. 5. 2.ZH Dec. 7. 2. ZH Dec. 8. Dec. 12. Pótlási hét Dec. 14. Dec. 15. Pótlási hét  Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Közérdekű A Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Facebook oldala: https://www.facebook.com/BmeFilozofiaEsTudomanytortenetTanszek?fref=ts Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Közérdekű A Filozófia és Tudománytörténet Tanszék blog oldala: http://bmefilozofia.blog.hu/ Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Ez itt a reklám helye A Filozófia és Tudománytörténet Tanszék a Kutatók Éjszakáján! 2016. 09. 30. Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

JELENTKEZÉSI HATÁRIDŐ TDK 2016 JELENTKEZÉSI HATÁRIDŐ 2016. szeptember 26. Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Számít a véleményed! Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék