Törvénytől sújtva: a direkt marketing a túlélés útján? Hivatal Péter Direkt Marketing Szövetség elnöke
Szerepe → kommunikációs mix része Direkt Marketing 1989 előtt Ø 1990-1995 fejlődés áruküldés nagy reklámcégek 1995-1998 stagnálás 1998-2008 fejlődés, háttéripar Szerepe → kommunikációs mix része
Direkt Marketing méretei 1989 Ø 1995 10 mrd HUF 2006 28,7 mrd HUF 2007 35,1 mrd HUF 2008 39,5 mrd HUF A kommunikációs „torta” → 16,5%!
Direkt Marketing szabályozása 1989-1992 nincs szabály 1992-1995 Adatvédelmi törvény → teljes tiltás 1995-2008 Opt-in szellemű törvény (Kutatás és közvetlen üzletszerzés) Pozitív hozzájárulás néhány kivétellel
Opt-out = negatív hozzájárulás Lakcímnyilvántartó Nyilvános listák Más hasonló tevékenységet végző cégek listái
Előnyei Teljes magyar lakosság Jó minőségi lista (frissítés) Elfogadható árszint Szegmentálási lehetőségek (kor, lakóhely stb.) Korlátozottan → érdeklődési körre utaló adatok
Hátrányai Közös Robinson lista hiánya Listabróker tevékenység tiltása
Sok módosítás → sok zavar Új szabályozás 2008 → módosítás a gazdasági reklámtörvényen belül → eredeti javaslat: teljes opt-in → lobbizás után: opt-out kivételek maradnak, de szigorítások minden hozzájáruló nyilatkozatban lakcím saját ügyfelek esetén újabb pozitív hozzájárulás minden postai DM-ben lemondást lehetővé tevő térítésmentes válaszlevél Sok módosítás → sok zavar LOBBY
Újabb módosítások Új szabályozás 2009 Postai DM esetén csak az első megkeresésnél kell válaszlevél E-mail címes adatbázis esetén nem kell lakcím Túlélhető Politikai pártok konszenzusa → nyugodt fejlődés? 2008 → módosítás a gazdasági reklámtörvényen belül → eredeti javaslat: teljes opt-in → lobbizás után: opt-out kivételek maradnak, de szigorítások minden hozzájáruló nyilatkozatban lakcím saját ügyfelek esetén újabb pozitív hozzájárulás minden postai DM-ben lemondást lehetővé tevő térítésmentes válaszlevél Sok módosítás → sok zavar LOBBY
Köszönöm a figyelmet! 1134 Budapest, Tüzér u. 39. • Tel.: 416 6397 • Fax: 342 0536 • www.dmsz.hu