Kognitív újrastrukturálás Kognitív ön-instrukció Gondolat-stop Csoportműködést segítő vezetési módszerek gyógykezelő csoportokban (Toseland-Rivas) Intraperszonális beavatkozások Kognitív újrastrukturálás Kognitív ön-instrukció Gondolat-stop Újraértelmezés
Interperszonális beavatkozások Bemutatott modell Szerepjátékok: struktúrált és struktúrálatlan Tecnikák: saját szerep szerepek megfordítása monodráma v. váltószék
Kiegészítő technikaként alkalmazhatóak: 1. Helyszíni riport: a szerepjátékban a vezető leállítja a játékot és feltáró kérdéseket tesz fel a szereplőknek 2. Kettőzés: egy csoporttag alakítja a főszereplő csoporttag alteregóját, vagy belső hangját
Tükör: (konfrontációs technika) egy csoporttag eljátssza a főszereplőnek a vele kapcsolatban állók szerepeit. 4. Megosztás: (záró-technika) a csoport tagjai visszajelzést adnak a szereplőknek teljesítményükről
III. Csoportszintű beavatkozások A. A kommunikációs és kölcsönhatás séma megváltoztatása: 1. Jelzés egyes csoporttagoknak, hogy aktivitásukra számítunk. 2. Dicséret (verbális és non-verbális), ha aktívan kommunikál a tag. 3. Szerződéskötés a tagok megnyilvánulásának időtartamáról.
4. Jelzés a csoport tagjának, hogy tartalmilag mit vár tőle a csoportvezető, ha aktívan kommunikál. Az ülésrend megváltoztatása. A fizikai tér megváltoztatása. 7. Felszólítás a tagoknak, hogy kivel kommunikáljanak.
B. A csoport vonzerejének megváltoztatása: 1. Rendszeres jutalmazás. 2. Ha a kohézió antiszociális normákon alapul, nem szabad erősíteni.
C..A társadalmi ellenőrzés szabályainak hatékony felhasználása: 1.A deviáns viselkedést hagyd figyelmen kívül, ezzel párhuzamosan a pozitív viselkedést ismerd el. 2. Tudatosítsd a tagokkal szerepeiket és azok pozitívumait a csoport működése szempontjából. 3.Ismerd el a tagok erőfeszítéseit akkor is, ha a feladat szempontjából teljesítményük nem maximális.
D.A csoport kultúrájának megváltoztatása: 1.Erősítsd a céloknak adekvát elemeket. 2.Konfrontáld a csoportot a célokkal ellentétes elemek hatásával. 3.Jelezd a csoportnak a kultúra domináns elemeit és a tabukat.