A programozható mikrokontroller Kimenet programozása
Arduino Elektronikai fejlesztőplatform Atmel AVR mikrovezérlő
Elektronika Vezérlés, szabályozás, információfeldolgozás Kis áram, kis feszültség Nem energia hanem jelek (Elektrotechnika: Áram energiája, ipari felhasználás)
Elektronikus rendszerek Bemenet: szenzorok (jelátalakítók) valóság -> elektromos jel Jelfeldolgozó egység: elektromos jel átalakítása Kimenet: kijelző, LED, hang az elektromos jel -> valóság
Mikrovezérlő (Mikrokontroller) Cél-számítógép Egyetlen tokból áll Hétköznapi eszközök vezérlése Régen mikroprocesszor Legköltséghatékonyabb Minél kevesebb külső alkatrész Egy láb több funkció 3,3V vagy 5V
Mikrovezérlő részegységei Oszcillátor: órajelet ad (kvarckristály) EEPROM memória: az adatok megmaradnak Jelátalakítók Analóg-digitális átalakító: feszültség -> digitális érték Kommunikáció Jelgenerátor: Impulzusszélesség-moduláció (PWM)
Arduino 2005: Massimo Banzi Fejlődés során több modell Nyílt forráskódú -> klón lapok Olcsó, könnyen beszerezhető Hardver -> Arduino lapok Szoftver -> programozó környezet, saját programnyelv USB-n való programozás
Modellek Arduino Leonardo Arduino Uno Arduino Mega
Felépítése (Uno) Atmega328 28 láb Tápfeszültség USB csatlakozó LEDek Ebből 20 használható Tápfeszültség USB csatlakozó LEDek Csatlakozósor PWM: 6db Analog input: 6db Tx Rx Többi kimenet/bemenet
Kimenet Program felépítése Kimenet Változók megadása setup() loop() HIGH: +5V, magas szint LOW: 0V, alacsony szint digitalWrite();
Bemenet Bemenet: 5V vagy 0V digitalRead(); If feltétel HIGH LOW Bemenet programozása
Impulzusszélesség-moduláció Másnéven PWM Fényerőszabályozás Szoftveresen 0-255- ig állítható analogWrite
Analog Input Analóg-digitális átalakító (6 db) 0-5V-ig => 0-1023 analogRead(); Potenciométer mint feszültségosztó Játék programozás
Hétszegmenses kijelző, shiftregiszter Játék megnyitás Vezérlő beállítás
Könnyű használat a beépített könyvtárak miatt SPI.transfer(00000000); Kommunikációk - SPI Könnyű használat a beépített könyvtárak miatt SPI.transfer(00000000); SPI.transfer(11111111); Játék programozás
Kommunikációk - Soros USB csatlakozó Alapvetően programozás Soros illesztő Alapvetően programozás De használható kommunikációra a számítógéppel Több Arduino kommunikálhat egymással Tx, Rx Nem sok utasítás kell Serial.println(); Serial.read();
Kommunikációk - LCD LCD meghajtó 4 adatvonal Nem kell a működést ismerni Lcd.setCursor(); Lcd.print();
Összegzés Olcsó Nagyon egyszerű Kezdőknek a legjobb De bonyolult programok is készíthetők vele Profiknak is jó Minden vezérlési feladatot meg tud csinálni Népszerű -> sok ismertető anyag a neten