A curriculumelmélet műfaji fejlődése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az iskolai dokumentumok
Advertisements

Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
„Ezt egy életen át kell játszani”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Az országos mérések megújult rendszere
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Pénziskola Az Unghváry László Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskolában.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Tanterv és vizsga Kaposi József.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Dr. habil. Horváth H. Attila
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
A Nemzeti alaptanterv változásai
Az osztályfőnöki szerep története
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Tantervtípusok; NAT-ok
Informatika tanítása ea.
A NAT és az élő idegennyelvek Az új NAT szükségessége Köznevelés tartalmi egysége Kulturális javak: minden tanuló férhessen hozzá Közös.
Közgazdaság szakmacsoport
A NAT jövője az informatikán innen és túl Reményi Zoltán.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A nevelési-oktatási program előzményei
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
A kerettantervek fejlesztése
A tantervek, követelmények, feladattípusok
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
Tantervek összehasonlítása gyakorlati megközelítésből
Női szabó munkacsoport
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A tehetségtantervek készítésének módszertana
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
Informatika tanítása ea.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A tantárgy komplex jellegű!! A tervezés két szakaszra oszlik: 1. Távlati felkészülés 2. Közvetlen előkészület az órára.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Felvételi a középfokú iskolákba
Tantervelmélet Kaposi József.
Tanterv-, és curriculumelmélet műfaji fejlődése
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Báthory Zoltán: Pedagógiai értékelés (A mérés, értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban és az intézmény-rendszerben). MÉCS konferencia, Kecskemét,
1./ A magyar közoktatás rendszere
Előadás másolata:

A curriculumelmélet műfaji fejlődése Perjés István és Vass Vilmos azonos című 2008-as tanulmánya alapján

Tantervi műfajok Természetes tanterv  nemzedékről nemzedékre öröklődött, az élethez és a munkához szükséges ismereteket és képességeket fejlesztette, a tudományos-technikai fejlődéssel párhuzamosan gazdagodott Szillabus  Az átfogó nevelési, erkölcsi és politikai célok megfogalmazása mellett tantárgyakat, tanéveket és óratervet tartalmazott, ám a tananyagot nem részletezte. Egyszerre volt oktatáspolitikai és pedagógiai dokumentum (Pl. Ratio Educationis 1777) Tanterv és utasítások (differenciálódott szillabus) A tantervi rész átfogó célokat és tananyagot tartalmazott. Az utasítások részletesebb tantervi megoldást tükröztek, részletes témaköröket, leckéket, fogalmakat, óraszámokat, tanári tevékenységeket jelenítettek meg tantárgyanként. (19. sz. második fele)

Tantervi műfajok 2 Előíró tanterv  Az utasítások néhány korábbi jellegzetességét vitte tovább, részletesen előírta a nevelési-világnézeti célokat, a tananyagot leckékre, órákra bontotta le igen aprólékosan. Előírta a tanítási módszereket, évfolyamonként meghatározta az óraszámokat, és a haladás tempóját is részletezte. Egy tanterv – egy tankönyv világ (1940-50 es évek politikai változásai hatására) Curriculum  Kialakulásától kezdve erős pedagógiai jellege volt, szemben a másik két műfaj politikai-ideológiai meghatározottságával. A curriculum folyamatterv (céloktól az értékelésig), tevékenységterv és program. Elmeéleti alapok  Ralph Tyler 1949

A Tyler-racionálé

A curriculumelmélet fejlődése A curriculum szempontjai Legitimáció  manifeszt/látens curriculum Műveltség deklarált / transzformált / elsajátított curriculum Tudás  tartalom / kompetencia alapú curriculum Egyensúly  a tantervi tervezés, fejlesztés, értékelés szakaszai / az ismeretek és képességek / az országos trendek és a helyi igények között

Bloom taxonómiája Tyler racionáléjából hiányoztak a követelmények. Alaposan foglalkozott a célok pragmatista meghatározásával, a tananyag elrendezésével, a tanterv értékelésével, beválásvizsgálatával. A követelmények rendszerezésével  Bloom 1956-ban egészítette ki Tyler elméletét. Bloom, B. S.: Taxonomy of Educational Objectives: Cognitive Domain. New York, 1956. In Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák, különbségek. 2000, Budapest, 147.

A curriculum műfaji típusai Alaptanterv  központi dokumentum, amely a minden tanulónak járó nevelés és képzés célkitűzéseit, kötelező iskolai tevékenységeit, közös tantervi követelményeit írja elő Kerettanterv  egy adott iskolatípusra készített, a miniszter által jóváhagyott választható tanterv, amely az alaptantervre épül, és alapul szolgál a helyi tanterv készítéséhez Helyi tanterv az adott iskolában használt tanterv, amely lehet jóváhagyott kerettanterven alapuló, azt felhasználó, adaptáló vagy a miniszter által engedélyezett egyedi tanterv Kereszttanterv  műveltségterületeken és tantárgyakon átívelő, közös fejlesztési feladatok Extra curriculum  tanítási órán kívüli tevékenység terve

A curriculum szintjei Curriculum development re-invented. Ed.: Jos Letschert SLO. Leiden, the Netherlands, 2005, 18.