Jelzőlámpás csomópontok tervezése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
A Kerékpáros Műszaki Szabályozás elemei - vitaindító Bodor Ádám a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Miniszter kerékpáros ügyekért felelős megbízottja.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Beszámoló az EASYWAY EG2 „ Beszámoló az EASYWAY EG2 „Európai forgalmi és hálózati menedzsment és ko-modalitás” szakértői csoport munkájáról Nagy Ádám forgalomszabályozási.
„A városi közlekedés alternatívái”
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
„Közlekedésbiztonságot javító fejlesztések az országos közúthálózaton”
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, Győri esettanulmány: Győr,Kodály Zoltán u – Ifjúság körút csomópontja Készítette: Sümegi Péter & Szabó.
ALAKZATOK TRANSZFORMÁCIÓJA ÚJ KÉPSÍKOK BEVEZETÉSÉVEL
A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése
ITS Budapesten.
Kerékpározás Programfejlesztési Központ VI.A.5.1.
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
A városi tömegközlekedés III.
Átviteles tartók.
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
 A járműmotorok környezetszennyezését korlátozó előírások az alábbiakra vonatkoznak: › A kipufogógázok káros összetevőire › A típusvizsgálaton ellenőrzött.
Traffic Team: Barta Márton Bohács Attila Bozsik József Bunda Péter TÉMAVEZETŐ: Csink László DÁTUM: Integrált forgalom- irányítási rendszer.
Ethernet technológiák A 10 Mbit/s sebességű Ethernet.
A MÉRETMEGADÁS SZABÁLYAI
ALAPVETŐ TÉRELEMEK KÉT KÉPSÍKOS ÁBRÁZOLÁSA
Hálózati réteg.
Hálózati architektúrák
Közlekedésmodellezés Készítette: Láng Péter Konzulens: Mészáros Tamás.
Csomóponti elemek I.:.
Intelligens közlekedési rendszerek az ÁAK zrt. hálózatán Jákli Zoltán hálózatkezelési igazgató 37. Útügyi Napok, Sopron, szeptember 9-10.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
Behajtási díj Budapesten? Közlekedésszabályozás az élhetőbb városért
Intelligens közúti kereszteződés
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
„Kontra-fék” Kerékpáros konferencia Győr, szeptember 21.
Intelligens közlekedési rendszerek a forgalombiztonság szolgálatában
Önálló és rendőrrel közös polgárőri tevékenység és ehhez kapcsolódó rendőri karjelzések ismertetése +
PPKE ITK 2007/08 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 8.
PPKE ITK 2005/06 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 8.
ALAKZATOK TRANSZFORMÁCIÓJA ÚJ KÉPSÍKOK BEVEZETÉSÉVEL
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, 5. esettanulmány: Dunacenter csomópontja Assignment, case study 5: Dunacenter intersection Közúti Biztonsági.
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Pályaismeret 1-es viszonylat. 1.) Az 1-es vonalon hol találunk közúti fedezőjelzővel ellátott útkereszteződést? A Salétrom utcai kivonuláskor. Az Aquaticum.
es vonal Lehel utca/Róbert Károly körút - Angyalföld kocsiszín kiágazások 1. a.)Nincs biztonsági megállóhely a vonalszakaszon b.)Fiastyúk utca.
Dr. Varga István ÚJ KUTATÁSI IRÁNYOK A KÖZLEKEDÉS TERÜLETÉN.
es vonal Fiumei út/Magdolna utca - Hungária körút/Salgótarjáni utca 1. a.)a megállóhelytől távolabbi csúccsal szemben fekvő váltó kezelhető,
A hálózati réteg forgalomirányítás. Forgalomirányítás A forgalomirányítás (routing) feladata a a csomagok hatékony (gyors) eljuttatása az egyik csomópontból.
SZEKSZÁRD Észak-déli KERÉKPÁRos útvonal vizsgálata
Intelligens közlekedési rendszerek
1. Mi az ábrán látható jelzőtábla neve? a) Különleges útvonal. b)
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Gyalogos és kerékpáros közlekedés
Járműhely igény, parkolás, rakodás
Városi közlekedés, forgalomtechnika 1. előadás
Városi közlekedés, forgalomtechnika 6. előadás
Forgalomcsillapítás elvei, sebesség szabályozás eszközei
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Mikrovezérlők alkalmazástechnikája laboratóriumi gyakorlat
Különböző csomópont-típusok
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 6. előadás.
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 7. előadás.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 5. előadás.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Közlekedési ismeretek
Előadás másolata:

Jelzőlámpás csomópontok tervezése Városi közlekedés, forgalomtechnika 10. előadás dr. habil Gulyás András ny. egyetemi docens

Az előadás tartalma A jelzőlámpás forgalomirányítás alapelvei A jelzőlámpás forgalomirányítás fogalmai Jelzőlámpás csomópontok kialakítása Jelzőlámpás csomópontok forgalmi tervezése Összehangolt jelzőlámpás forgalomirányítás Példák jelzőlámpás forgalomirányításra Alkalmazkodó (adaptív) irányítási rendszer 2/22

Jelzőlámpás csomópontok - alapelvek A jelzőlámpás közúti forgalomirányítás tervezése, telepítése és üzemeltetése az egyik legjobban szabályozott területe a forgalomtechnikának. Az egyes irányokból megengedett továbbhaladási lehetőségeket a hálózati szempontok szerint kell megtervezni. Törekedni kell a fázisszám és a várakozási idők csökkentésére. A jelzőlámpás csomópont elemeit geometriailag mindig méretezni kell. 3/22

Jelzőlámpás csomópontok - fogalmak Fázis: Az egyidejűleg megengedett csomóponti mozgások - az egyidejű szabad (zöld) jelzések - csoportja. Egy négyágú csomópontban 12 forgalmi irány lehet, őket rendezzük fázisokba. Fázisidőterv: A periódusidő felosztása közbenső időkre és az egyes fázisok zöld időire. Jelző-csoportonként - az egy időben azonos jelzést adó lámpákra - egy sora van. Periódusidő (P): A jelzésképek egyszeri ismétlődése közötti idő. Szokásos periódusidők: 60...90...120 s. 4/22

Jelzőlámpás csomópontok - fogalmak Közbenső idő (tk): A keresztező, vagy fonódó mozgásokat tartalmazó fázisok esetén a kihaladó fázis zöld+sárga idejének vége és a behaladó fázis zöldidejének eleje közötti biztonsági idő, másodpercre felfelé kerekítve. Ürítési idő (tü): A helyzetjelző vonalon áthaladó utolsó járműnek a helyzetjelző vonal és a keresztező forgalmi irány útpályájának legtávolabbi széle, továbbá egy járműhossz (6m) távolság megtételéhez szükséges idő. Behaladási idő (tb): A szabadjelzés elején behaladó első járműnek a helyzetjelző vonaltól az előző fázisban keresztező irányban haladó jármű útpályájának legközelebbi széléig terjedő távolság megtételéhez szükséges idő. 5/22

Jelzőlámpás csomópontok - fogalmak Állandó időtervű (fix programos) vezérlés: az egyes napszakokra - pl. reggeli csúcs, normál program, délutáni csúcs - külön programokat (fázisterveket) tartalmaz. A programokat időmérő óra (órajel) váltja. Ez a vezérlési mód elavultnak tekinthető. Forgalomfüggő vezérlés: Összehangolásban a napszakok fix programjait néhány forgalomszámláló stratégiai detektor váltja. Egyedi csomópontban fázisonként 2-2 detektor szükséges: az egyik a helyzetjelző vonaltól 4-5, a másik 40-60 m-re. Ebben az esetben fázisnyújtás és/vagy fáziskihagyás is lehetséges. Forgalom által szabályozott vezérlés: A fázisonként mért adatokból egy mikroszámítógép periódusonként új - akár összehangolt - fázistervet készít. 6/22

Jelzőlámpás csomópontok - fogalmak Védett irányítási mód: konfliktusmentes fázisosztás. Az egymással összeférhetetlen mozgások egyidejűleg nem kaphatnak szabad jelzést (kivéve a jobbra kanyarodó járművek gyalogosok közé engedését). A zöld lámpában nyíl csak ilyen fázisosztásnál lehet. Részlegesen védett irányítási mód: konfliktusos (telezöld) fázisosztás. A szemből érkező, de különböző irányú (egyenes, jobbra, balra kanyarodó) irányok, és a velük párhuzamos gyalogosok egyidejű szabad jelzést kaphatnak. Az áthaladásra a kanyarodási szabályok érvényesek. A zöld lámpában nem lehet nyíl (ezért hívják "tele" zöldnek). 7/22

Jelzőlámpás csomópontok - fogalmak Közbenső idő – jármű és gyalogos mozgások. Minden egymással konfliktusba kerülő irányra kiszámítandó (közbenső idők mátrixa). Alapvetően befolyásolja a forgalombiztonságot. Közbenső idő = átmeneti (sárga) idő + + ürítési idő - behaladási idő A behaladási sebességek nagyobbak, mint a kihaladási sebességek. 8/22

Jelzőlámpás csomópontok - fogalmak Közbenső idő szükségessége 9/22

Jelzőlámpás csomópontok - tervezés A tervezést meghatározó tényezők: a forgalom nagysága, összetétele, időbeli lefolyása, a baleseti helyzet, a helyi adottságok. Fázissorrend és periódusidő: az időveszteségek minimuma (optimális periódusidő) vagy az összehangolási kötöttségek határozzák meg. Periódusidő (P) = közbenső idők + zöldidők (Z) Minimális zöldidők betartandók. Maximális periódusidő 120 s (négy fázis). 10/22

Jelzőlámpás csomópontok - tervezés Tervezési lépések: közelítő geometriai tervezés, forgalmi áramlatok fázisokba rendezése, a fázisszám meghatározása, fázisonként mértékadó forgalom és közelítő kapacitásszámítás, részletesebb geometriai tervezés, jelzőlámpa-elhelyezés, közbenső idők meghatározása. 11/22

Jelzőlámpás csomópontok - tervezés Tervezési lépések (folytatás): fázissorrend meghatározása, periódusidő felvétele, zöldidők meghatározása, részletes kapacitásszámítás, fázisidőterv szerkesztése, felállási hosszak számítása, geometriai elrendezés finomítása, összehangolás kialakítása, ha szükséges. 12/22

Jelzőlámpás csomópontok - tervezés forgalmi áramlatok Forrás: MAÚT 13/22

Jelzőlámpás csomópontok - tervezés 1. fázis 2. fázis 3. fázis 4. fázis fázissorrend 14/22

Jelzőlámpás csomópontok - tervezés fázis-idő-terv P=105s Forrás: MAÚT Pl. 5. sor: C = 2 * (28 / 2) * (3600 / 105) = 960 15/22

Jelzőlámpás irányítás - összehangolás Összehangolt jelzőlámpás forgalomirányítás: biztosítja a főirány folyamatos forgalmát, csökkenti a csomóponti várakozási időket, mérsékli a környezetszennyezést. Az összehangoláshoz az egyes csomópontokban kapacitástartalék (15-25%) szükséges. A 300 m-nél közelebb fekvő csomópontok összehangolása kötelező. Gyalogos átkelőhely bevonandó a rendszerbe. 16/22

Jelzőlámpás irányítás - összehangolás Forrás: Mintafeladat az összehangolt jelzőlámpás forgalomirányítás tervezéséhez.pdf Széchenyi István Egyetem Győr 17/22

Jelzőlámpás csomópontok - példák rövid felálló sáv - torlódás Budapest Stadionok 18/22

Jelzőlámpás csomópontok - példák túl sok ág és fázis - torlódás Budapest Fogarasi út 19/22

Adaptív jelzőlámpás irányítás Lényege a rendszer szintjén a forgalmi terhelés alakulásától függő, valós időben alkalmazkodó vezérlés. A forgalom alakulását érzékelők figyelik. A dinamikus szabályozás célja a várakozó sorhosszak és/vagy a várakozási idők minimálása a rendszer periódusidejének optimálásával és az egyes csomópontokon a zöldidő kiosztás igény szerint periódusonkénti változatásával. Forrás: National Cooperative Highway Research Program Synthesis 403 Adaptive Traffic Control Systems: Domestic and Foreign State of Practice US Transportation Research Board 2010 20/22

Összefoglalás Jelzőlámpás csomópont tervezés meghatározó tényezői: forgalom nagysága, összetétele, időbeli lefolyása; baleseti helyzet; helyi adottságok. A jelzőlámpás csomópont elemeit geometriailag mindig méretezni kell. A közbenső idő minden egymással konfliktusba kerülő irányra kiszámítandó. Az összehangoláshoz az egyes csomópontokban kapacitástartalék szükséges. Az adaptív irányítás a forgalom alakulásától függő, valós időben alkalmazkodó vezérlés. 21/22

e-mail: gulyasandras@hotmail.com Köszönöm figyelmüket! Dr. habil Gulyás András e-mail: gulyasandras@hotmail.com 22/22