Fáy András és a korabeli testnevelés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
Advertisements

A MAGYAR SZAKKÉPZÉSI RENDSZER ÁTALAKULÁSA Szegedi Szakképzési Centrum – A Jövőd itt kezdődik! |
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
SPORTISKOLÁK ORSZÁGOS TANÁCSKOZÁSA A SPORTSPECIFIKUS TANTÁRGYAK TÜKRÉBEN CSANÁDI ÁRPÁD ÁLTALÁNOS ISKOLA, SPORTISKOLA ÉS KÖZÉPISKOLA RABI FERENCNÉ intézményvezető.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Non-profit Gazdaságfejlesztő Szervezetek Háza Hajdú-Bihar és Bihor megyékben HURO/0802/108_AF Projektbemutató.
Deák Ferenc A haza bölcse október 17. – január 28. Készítette: Frank Ádám (11.b)
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
Az alapító okirat: (latinul: memorandum) egy jogi aktus írásba foglalása, mely például egy intézmény létrehozására irányul. Célja, hogy egységes szerkezetben,
Tovább 10 pont Karnagy, zeneszerző, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán zeneszerzést Siklós Andrástól.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A nemzeti eszme Magyarországon. Ma mit értünk nemzeten? Szélsőségek: agresszív nacionalizmus elveszett a magyar nemzeti identitás.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Sajtó és szabadság: a médiairányítás a 20. századi Magyarországon
A szakiskolák aktuális problémái
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
MOB (MAGYAR OLIMPIAI BIZOTTSÁG) felügyeletével
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Hétpecsét Információbiztonsági Egyesület, titkár
Mária Terézia
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGELŐZÉS, FEJLESZTÉS JÖVŐKÉP a Köz- egészségügye
Lechner Ödön.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A sport és testnevelés legfontosabb kézikönyvei, nyomtatott tájékoztató kiadványai Doktori Iskola Salamin Krisztina
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A felvilágosodás - a polgárosodás eszmeisége
A közigazgatással foglalkozó tudományok
MTMT szervezeti hierarchia kialakítása a Széchenyi István Egyetemen
szakmai referens, országos versenyszervező
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A kiegyezés Az 1867-ben I.Ferenc József és a magyar politikai vezetők között született megállapodások összefoglaló neve.
Wesselényi Miklós.
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
AGRION Vállalkozásfejlesztő Iroda

Budapest, február 5. Reszeginé Erdélyi Beáta
A KRÉTA rendszer céljai, fejlesztési irányai
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Gyermek- és ifjúságvédelemi feladatok ellátásának támogatása
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Iglódi István rendezése
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
Gazdaságpolitika 6.ea.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Iskolai szociális segítő
Társadalmi integráció kistelepüléseken
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Nevelésügy a reformkori Magyarországon
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A harmadik Magyar Köztársaság első évtizede
az Erasmus felsőoktatási csereprogramként indult SZÁMOKBAN köznevelés, felsőoktatás, felnőtt tanulás, szakképzés, sport, ifjúsági cserék.
Előadás másolata:

Fáy András és a korabeli testnevelés avagy a testnevelés és a sport a nemzet felemelkedésének szolgálatában

A TESTNEVELÉS ÉS A SPORT A NEMZETI FELEMELKEDÉS SZOLGÁLATÁBAN A 19. század ’20-as éveitől kezdve a korszak vezető politikusai – a nemzeti függetlenség és a polgári átalakulás érdekében – egyre nagyobb érdeklődéssel fordultak a köznevelés ügye felé Egy modernebb, sokoldalúbb, nemzeti szellemű, világi nevelésért harcoltak

Kritske József Az iskolai testnevelés bevezetésére irányuló javaslatait elutasították, mondván, hogy a testnevelés megszervezése a szülők és az orvosok feladata

Wesselényi Miklós Bírálta a feudális iskolát Magyar nyelvű oktatási intézmények Zsibói ménes létrehozása (angol és francia sportok népszerűsítése)

1833. Megjelenik Balítéletek c. műve A testnevelés sohasem lehet öncélú, mindig magasabb célok szolgálatában kell állnia

Az 1838-as pesti árvíz

Széchenyi neveléstervezete a nemzeti felemelkedésért vívott harc eszközének tekintette a testnevelést a sokoldalú nevelést tartotta célszerűnek a gyermekeket sokoldalúvá, a haza szolgálatára képessé kell nevelni

„Az lovakrul” „Néhány szó a lóverseny körül” „Önismeret” Ezen műveiben érintette a testnevelés kérdéseit

Évekig harcolt a labdaház létrehozásáért, a lóversenyek bevezetéséért, DE a Bécshez hű arisztokrácia ezen törekvéseit megakadályozta

Kossuth reformtervezete anyanyelvű oktatásért harcolt a köznevelésben is a polgári egyenlőség elveit kívánta érvényre juttatni

Összefoglalva mindhárman felismerték a sokoldalú nevelés, ezen belül a testnevelés jelentőségét egy szellemileg, testileg fejlett erős nemzet képes harcot folytatni elnyomói ellen

Törekvések a sportélet kialakítására

1817-ben felállították a Dunán az első magyarországi uszodát Széchenyi létrehozta a csónakdát (mindenféle támogatás nélkül is) Az 1830’-as évek elején megjelentek az atlétika előfutárai

Népszerűsítették a birkózást a francia Jean Dupuis és a magyar Toldi János

Széchenyi elindította a lóversenyeket is 1826. Nemzeti Lovagló Iskola Célja: a magyar nemesi fiatalság elsajátítsa a lovaglás tudományát

1824. Kolozsvári Viadal Iskola Wesselényi jó barátjával, Bölöni Farkas Sándorral hozta létre Gaetano Biasini oktatta a vívás művészetét

1825. Nemzeti Vívó Intézet alapítója: Keglevich Ignác a felvétel legfontosabb feltétele a magyar születés volt Friedrich Ferenc és Chappon Alajos tanították a vívást

1833: Pesti Gimnasztikai Iskola alapítója Clair Ignác

Köszönöm a figyelmet!