Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai Bercsényi Miklós Élelmiszeripari SZKI, Budapest 2008. Március 19. Nyíregyháza MÉCS Regionális Konferencia
Bemeneti kompetencia mérések 2006/2007 tanévben szeptember elején 1 napot szántunk rá, 2 szakiskolai osztályunk volt A dolgozatok az országos átlag fölött voltak. 2007-ben 2 osztályunk volt a szakiskolában és 1HHR (Felzárkóztató) osztály 9 fővel; összesen 47 fő A bemeneti mérést minden témakörben külön tanítási napon végeztük el.
Észrevételek, tapasztalatok Kommunikáció: - kisebb lelkesedéssel végezték, egyeseknek nehéz volt - a filmet örömmel nézték, de a kérdésekre adott válaszoknál figyelmetlenek voltak Problémamegoldás: - szövegértési, olvasási nehézségek akadályozták a megoldást - három vagy több szituáció közötti összefüggéseket a tanulóink nagy része nehezen ismer fel - javasoljuk rövidíteni a feladatok szövegét - Könnyítenénk a problémát körüljáró feladatokat.
Szabálykövetés: - sikerült jól megoldani - nem jelentett problémát Szociális kompetencia: - élvezték - könnyűnek tartották
Követő kompetencia mérések 2007/2008-ban a lemorzsolódások miatt a két osztályt összevonták és egy 10. osztály lett a szakiskolában (18 fő) A fejlődés látható volt az alábbi témákban: - tájékozódás a szövegben - szövegkezelés - szabály megértése Visszaesés tapasztalható: - rejtett szövegbeli kommunikáció - térlátás
Diákok tapasztalatai Egyes tesztfeladatokról nem adtak külön-külön véleményt. A kilencedikesek pozitív véleménye: - gondolkodtató, tanulságos, érdekes feladatok - legkönnyebb a szociális kompetencia - nem volt nehéz, különösen a matematika A kilencedikesek negatív véleménye: - sok feladatot nem értettem, lefárasztott - nem szeretem a teszteket, nem tetszett, unalmas - idegesítő, rossz és nehéz volt
A tizedikesek pozitív véleménye: - gondolkodtató, könnyű, érdekes feladatok A tizedikesek negatív véleménye: - nem volt elég idő - unalmas volt, nincs értelme - kétszer el kellett olvasnom - sok volt
Osztályfőnökök véleménye A diákok nem veszik komolyan, mert nincs kézzelfogható tétje. Szaktanárok véleménye A feladatlap sok esetben nem a tanulók valódi képességét mérte, mert el sem kezdték a megoldást. A tanárok újszerűnek tartották a filmek „elemzéséről” szóló kérdéscsoportot.
Fejlesztési követelmények tervezése A szülők hozzáállása - Negatív. - Nem érdekli őket. - Év eleje miatt nincs idő elmagyarázni az első szülői értekezleten(szeptember vége) Fejlesztési követelmények tervezése - Elméleti és gyakorlati tudás mérésére szolgáló módszerek
MÉCS munkája és a kompetenciamérés hasznosíthatósága Méréskultúránk fejlesztését célul tűztük ki a szakmai és közismereti tárgyaknál Interaktívtábla kezelése és annak alkalmazása egyre több szakiskolai osztályban és a kollégák részéről készségszintű elsajátítása a kompetenciák fejlesztése érdekében. A tesztbankunk feltöltése a gyenge pontunk, főleg a vizsgafeladatok vannak meg. Az eredmények hatására a kollégák szívesebben használják a projektdobozokat Tanfolyamokon részt veszünk, hogy módszertani kultúránkat fejlesszük Horizontális képzéseken hallottakat igyekszünk hasznosítása Hátrányos helyzetűeket differenciáltabban támogatjuk a tanítási-tanulási folyamatokban A SZÖM-MÉCS kapcsolat a teljesítményértékelések kidolgozása során szorosabbá válik Projektvetélkedő segíti az együttműködést az iskola minden szintjén, osztályokon belül, osztályok között és a tanár-tanuló kapcsolatban egyaránt.
Köszönöm, hogy figyelmükkel megtiszteltek Köszönöm, hogy figyelmükkel megtiszteltek. Torzsásné Kovács Mária MÉCS munkatárs torzsasmarcsi@citromail.hu