D Á N I A 2007.november 4-11. Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA
A hagyományos dán oktatási rendszerről „dióhéjban”: -Iskolát előkészítő foglalkozás (0-6.) - Általános iskola (7-12. +13-16.) gimnázium, gazdasági- vagy műszaki jellegű képzés (17-20.) - SZAKKÉPZÉS (16-20.)
DÖNTÉSHOZÓK – SZABÁLYOZÓK - TANÁCSADÓK Nemzeti irányítás (parlament, törvények, rendeletek – Oktatási törvény) Iskolai szint (iskolavezetés, képzési tervek, tantervek, szakmai tanácsadó testületek) DÖNTÉSHOZÓK – SZABÁLYOZÓK - TANÁCSADÓK
flexibilitás, finanszírozás DÁNIA 5,4 millió lakos, jóléti állam, magas adókulcsok, munkanélküli ráta kb.3%, az állami szektorban a munkavállalók 25 %-a dolgozik flexibilitás, finanszírozás Alapfok kb. 18 % Középfok kb. 50 % Felsőfok kb. 32 % Cél: 2010-re 85 % 2015-re 95 % MUNKAERŐPIAC DÁNIA
Minőségbiztosítás Meghatározni: Mi az érték a szakoktatásban? Magas szakmai színvonal. Olyan végzettség megszerzése, ami megalapozza a későbbi tanulmányok folytatását. Minden tanulóból váljék jó állampolgár! A konkrét cél: legyen befejezett iskolai végzettsége, szakképzettsége minél több fiatalnak! Képzési programok indítását az iskolák kezdeményezik. A minisztérium ellenőriz (fejlesztő értékelés) (2-4 iskola évente) SZAKKÉPZÉS Egységes rendszerben folyik. Iskola + gyakorlat (1/3 + 2/3) A képzésben a részvétel ingyenes. SZAKKÉPZÉSI RENDSZER Műszaki-, gazdasági-, szociális-, egészségügyi-, mezőgazdasági-, tengerészet képzés + SZOLGÁLTATÁS
„jó gyakorlatok” terjesztése DOKUMENTÁCIÓ önértékelés helyszíni szemlék tanulmányok „jó gyakorlatok” terjesztése UTÓKÖVETÉS MÉRÉS referenciapontok külső felkérés szakértői panel belső projekt
célok indikátorok kapcsolat a tanulókkal kapcsolat a szakmai tanácsadó szervezetekkel
SZAKOKTATÓK KÉPZÉSE Tanárokkal szemben támasztott elvárások Kezdő tanárok továbbképzése (DEL) Projekt- és kompetencia alapú képzés Kontakt tanárok Mentori rendszer Folyamatos tapasztalatátadás „TERMELŐ ISKOLA” TERVEZÉS- ÉRTÉKELÉS- VISSZACSATOLÁS
EGY HASZNOSÍTHATÓ ÖTLET
KOPPENHÁGA 2007.november 4-11.