Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

DÁNIA 2007. november 4 - 11 Papp Péter.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "DÁNIA 2007. november 4 - 11 Papp Péter."— Előadás másolata:

1 DÁNIA 2007. november Papp Péter

2 A hagyományos dán oktatási rendszer
Általános jelleg nálunk gimnázium Általános iskola Iskolaelőkészítő Szakmai jellegű: műszaki vagy gazdasági Iskolai előkésztő 6. évtől, általános iskola 7-16 éves korig. Általános iskolában végig egy csoportba vannak a diákok, nem kell választaniuk irányultságnak megfelelően. Tankötelezettség 16 éves korig tart, de lehet otthon is tanulni (pl szülő tanítja, de ez csak kb. 1%) Az iskolák kb %-a magániskola, a tandíj szinte csak jelképes, a többi állami iskola. Középfokú oktatás: Általános jellegű 2-3 éves, mint nálunk a gimnáziumok. Az egy évfolyamra járók kb. fele megy ebbe az középiskolába. Továbbtanulási lehetőség a főiskola egyetem irányába. Ezen kívül szakmai jellegű 3 éves műszaki vagy gazdasági szakirány. Aik itt végeznek ugyan úgy folytathatják tanulmányaikat felsőfokon. A szakképzés a legbonyolultabb illetve a legérdekesebb. 2-3-4 év lehet, ami után felsőfokú iskolában folytathatja a tanulmányait. Szakiskolákban különböző programokat tanítanak együtt. (szakmai képzés, felsőfokú képzés, felnőttképzés). Szakképzés

3 Képzési szerkezet, irányítás
Nemzeti irányítás: Parlament Törvény Oktatási törvény a legmagasabb szinten Képzési minisztériumok Rendeletben, szabályzatban rögzíti a szakmai oktatás követelményeit Szakoktatást szabályozó általános rendelkezések Szakmai tanácsok Képzési elvek irányelvek Speciális rendeletek. A szakmai bizottságokban a munkáltatók, szakszervezetek stb képviselői vannak jelen Iskolai szinten Iskolai vezetés Képzési terv Helyi szociális partnerek, cégek, szervezetek, kuratóriumok Tanár diák Döntéshozók Oktatási terv tanterv szabályozók A nemzeti terv alapján kell a saját tervet kidolgozniuk  tanácsadók A dán szakoktatási rendszer A dán szakoktatási rendszer decentralizált, az egyes szereplőknek nagy felelőssége van benne. Minden résztvevőnek meghatározott feladata van: folyamatos párbeszéd a szakmai oktatás fejlesztéséről. Az oktatási minisztérium delegálta a felelősséget lefelé az iskola szintjéig. Az iskola felelőssége a megfelelő oktatás kialakítása. A társpartnerek felelősek az oktatás tartalmáért. A diákok felelőssége, hogy megtalálják a nekik megfelelő oktatást. A minisztériumoknak törvényhozó szerepe van, jóváhagyja, akreditálja az új szakoktatási programokat, együttműködve a szakmai tanácsokkal hagyja jóvá az új koncepciókat. A csúcson áll egy szaktanácsadó testülete a minisztériumoknak, bármelyik szakmai kérdésbe beleszólhat. Képzési szerkezet, irányítás Jelenleg 200 szakoktatási program működik. Minden szakoktatási programhoz létrehoztak szakoktatási tanácsot. Az alapképzés szereplői: Nemzeti és iskolai szintre oszlik. A törvény beiktatása előtt véleménykérés a tanároktól, szakszervezetektől a társadalmi partnerektől.  szabályok, irányelvek kidolgozása. A program ezután jelenik meg iskolai szinten, ahol az iskolának tervet kell készítenie, a tervet a honlapon meg kell jelenítenie, A tanárok a terv kidolgozását, kifejtését csoportokban végzik. Minden önkormányzatnak helyi szinten is van segítő bizottsága a tantervek kidolgozásához. Szoros kapcsolat van az iskolák és a vállalatok között.

4 Általánosságban 5,4 millió lakos, jóléti állam, ami a magas adókulcsoknak köszönhető. A munkanélküli ráta kb. 3%. A munkavállalók 25%-a dolgozik az állami szektorban, a többi magánszektorban dolgozik. FEW FACTS rendszer (rugalmas - biztonságos rendszer). Elbocsátás után biztosítják az átképzés lehetőségét. A végzettségek aránya 2004-ben: (kb.:) Alapfokú végzettséggel kb. 18% Középfokú végzettséggel kb. 50 % Felsőfokú végzettséggel kb. 32% rendelkezett Kormányzati célkitűzések A kormány célul tűzte ki, hogy 2010-re az egy évben született fiatalok 85%-a, 2015-re a 95%-a rendelkezzen olyan végzettséggel, hogy a munkaerőpiacon el tudjon helyezkedni. Ez az arány most 80%. A hiányzó 5% nagyon nehezen jön össze 2010-re az egy évben született fiatalok 45%-a, 2015-re 50%-a rendelkezzen felsőfokú végzettséggel. Ez az arány most : 44.5% Az oktatás színvonalát magas szinten próbálják tartani, a statisztikák miatt nem engednek a színvonalból. Iskolák finanszírozása: Általános illetve alsó középfok: a helyi önkormányzatok a fenntartók. Középfokú oktatásnál illetve szakoktatásnál, valamint a felsőoktatásnál a minisztérium a fenntartó. A minisztérium felé egy választott tanács (igazgató is a tagja) számol el a támogatásról. Igazgatóságok: helyi szervek, munkáltatók, szakszervezet, azoknak az ágazatoknak a képviselői vannak, akiknek képez az iskola. Az igazgatótanács nagyon sok dologról saját hatáskörben dönt. pl: Épület Tanári fizetés Időbeosztás A minisztérium törvényben írta elő a tantervet, amit a királynő aláírt. Ha az iskola nem fele meg az előírásoknak, akár be is zárathatják az iskolát, illetve ha valamelyik programot nem megfelelően kezelik, akkor azt a programot megszüntethetik. Az elmúlt 10 évben az iskolák összeolvasztása volt a cél, jelenleg akár egy összeolvadt iskolában tanár is taníthat. Iskolák finanszírozása fejkvóta, normatíva alapján történik, így az iskoláknak célja minél több diák gyűjtése. A fenntartás adókból történik, bár korlátozottan lehetőség van más forrásokból is pénzt szerezni. Meghatározták, mire költhetik az iskolák a finanszírozást: Alapfinanszírozás minden iskolába járó gyerek után megkapja Technikai, adminisztrációs, épületfenntartás a tanulók száma alapján számolt.

5 Szakképzés Egységes rendszerben folyik
Az iskolai oktatás és az üzemi képzés szakaszai váltakoznak (1/3  2/3) Az iskolai képzésben való részvétel ingyenes Szakképzési rendszer: Műszaki technikai Gazdasági Szociális, egészségügyi Mezőgazdasági és tengerészeti Egyéni programok a nehezen beilleszkedők számára. Felnőttképzési rendszer Szakképzés A szakképzés Dániában egységes rendszerben folyik, és olyan szakképesítéssel zárul, amelyet az egész országban elismernek a munkaadók és szakszervezetek. Az első szakképesítés a szükséges szakmai kompetenciákat nyújtja, és biztosítja a továbbképzés lehetőségét. A szakképzés során az iskolai oktatás és az üzemi képzés szakaszai váltakoznak. A tanulónak rendelkeznie kell vállalattal kötött tanulószerződéssel. A vállalaton belüli képzés a képzési idő kb. 2/3-át teszi ki. Az iskolai képzésben való részvétel ingyenes, a szakképző iskolák állami támogatást kapnak. A pénzügyi, adminisztratív és pedagógiai kérdésekben nagy autonómiával rendelkeznek. Az 1991-es törvény lehetővé tette, hogy a szakképesítés tekintetében tartalmi, szerkezeti, szervezeti és pedagógiai fejlesztésekre kerüljön sor. Fő célkitűzés a szakképzés színvonalának emelése, innováció elősegítése, képességfejlesztés. Szakképzési rendszer: Műszaki technikai Gazdasági Szociális, egészségügyi Mezőgazdasági és tengerészet Egyéni programok a nehezen beilleszkedők számára. A felnőttképzési rendszer aránya is nagy, ez történhet az alap szakoktatási rendszernek megfelelően, illetve speciális felnőttképzéseken. Elmondható, nem lehet munkát találni szakképzetlenül, még az építőiparban is egy minimális biztonságtechnikai szintet el kell sajátítani. ============== A gyakorlati képzőhelyeket a helyi bizottságok minősítik (szakszervezet, cég, munkáltatók), az iskolákat is ellenőrzik, megfelelnek-e az előírt feladatoknak, feltételeknek.. Évente többször szerveznek szakmai vizsgát. A cégek specializálódnak, az oktatási feltételeknek nem mindig felelnek meg.. Ebben az estben az iskola átveszi a képzési területet kiegészítő szerződést köt esetleg más céggel. Hiányszakmákban az iskolákban van a gyakorlati képzés, ebben az esetben a szerződést az iskolával kötik. (mint ha cégnél kötne szerződést) A tanulmányi szerződést a tanuló évre köti. Ha közben a cég megszűnik az iskola vállalja az átmeneti képzést, amíg új céget nem talál. A vállalatok mostanság specializálódnak, a képzésnek inkább általánosnak kellene lennie, ezért nem célszerű csak egy vállalatnál szerződést kötni. Folyamatos kihívás új szakterületek kidolgozására. Kérdés: elég nyitott-e a rendszer az új területek befogadására. Ha nincs elég gyakorlati képzőhely, a tanulót átirányítják más területre. A vállalat felelős: nincs elég gyakorlati képzőhely, nem lesz munkaerő. Szakszervezet: nincs képzett munkaerő csökken a súlya a szakszervezetnek. Bizonyos szakmákban több iskolai képzés (idegen nyelv, matematika stb) Hosszabb gyakorlati képzés Elmélet  teszt vizsgával zárul Gyakorlat  vizsgával zárul. A rendszer rugalmas a tanuló haladása lehet lassabb illetve gyorsabb is. Egyéni képességek alapján 2-5 évig tart a képzés. A képzés során különböző szintekre lehet eljutni, erről a tanuló bizonyítványt kap. Ha csak később kívánja folytatni tanulmányait, arra is lehetősége van.

6 Minőségbiztosítás 1 Minőségbiztosítás: Azt kell meghatározniuk, mi az ami számukra értékes a szakoktatásban és a szakképzésben. Magas szakmai sztenderdet érjenek el Olyan képzettséget szerezzenek, ami a későbbi tanulmányok folytatását megalapozza Állampolgárként jó állampolgár lehessen, pl. olyan vállalkozása legyen, ami működőképes. Minőség  tudatos, előre eltervezett változást, fejlődést takar. Konkrét cél: befejezett iskolai végzettség. Minden vizsgához külső vizsgáztatót kérnek fel. Az iskolák kérvényt adnak be, ha valamilyen programot tanítani akarnak. Ezt november közepén bírálják el, lehet, hogy nem is kapják meg a jogot. A minisztérium ellenőriz, iskolát látogat meg egy-egy kollégájával. A Minisztérium tanfelügyeleti rendszert működtet a szakképzésre vonatkozóan a törvényességi, pénzügyi és szakmai területen egyaránt. A statisztikai adatok feldolgozása mellett az intézményekben és a vállalatoknál helyszíni látogatásokra is sor kerül. Ennek során áttekintik és folyamatosan értékelik az intézményeket. Rendszeresen vizsgálják, illetve adatokat gyűjtenek a következőkről: Intézmények éves jelentései felvettek létszáma tanulói mobilitás végzettek aránya lemorzsolódási arány osztályzatok elhelyezkedési és továbbtanulási arány honlapok stb. ==================== Minőségbiztosítás A szakképző intézményeknek kötelezően el kell önértékelést folytatniuk. Törvényben meghatározott kötelezettség, hogy minden szakképző intézménynek rendelkeznie kell minőségirányítási rendszerrel, és értékelési tervvel. Az önértékelésre vonatkozó minőségtervnek tartalmaznia kell az előírt prioritási területeket. Minden szakképző intézménynek rendszeres időközönként értékelnie kell az általa szolgáltatott képzési programok minőségét. Az önértékelések eredményét, valamint a fejlesztési terveket közzé kell tenni a Web-lapon. Az iskolák szintjén történik. A minőségbiztosítás elsősorban a tanáron és a vállalaton múlik, hisz a diákok a tanulás jelentős részét ott töltik. Attól is függ, hogy a vállalat hogyan alakítja ki a saját minőségbiztosítását. Fő szempont, hogy a végzett fiatalok hány %-a tud elhelyezkedni. 70% - os legyen minimum ez az arány. Vizsgálják az elégedettségi arányt, és a befejezési arányt is. Az iskolák dönthetnek a saját minőségbiztosítási rendszerükről. Ritka a minisztériumi szintű beavatkozás Adott keret szerint épül fel az iskolai éves terv kidolgozása leírás honlapon nyilvánossá tétele Önértékelési folyamatuk legyen 8 fókuszpont kell, hogy legyen utókövetés, ezt felrakják az iskolák honlapjára Az iskola felelőssége, milyen értékelési kultúrája van. 2002-ben törvény az átláthatóságról. Minden iskolának kell lennie saját honlapjának, amelyiknek nincs, az nem kap pénzt. Be kell mutatni a programokat Hogyan tanítanak, milyen módszerekkel Mennyit időt tölt a tanuló osztályteremben elméleti oktatással Mennyi a gyakorlaton töltött idő Fontos eleme a külső értékelés: indexek alapján, a hangsúly az eredményeken van: hányan fejezik be a tanulmányaikat mennyi idő alatt mennyi a lemorzsolódás aránya, és főleg ez mikor történik A honlapon az iskoláknak max 5 oldalon le kell írniuk a minőségbiztosítási rendszerüket. Az eredményeket is felrakják a honlapra. A honlapok egyfajta médiaként működnek. Van összehasonlító rendszer, saját kezdeményezésre láthatják egymás eredményeit.

7 Egy hasznosítható ötlet: kompetenciatábla
Dán közoktatási rendszer levetítése egy termelő iskolára Különleges iskolatípus. Kb 30 éve működnek. Kimondottan olyan diákok számára alakultak az iskolák, akik nem igazán tudnak olvasni, vagy matematikából pl. nem értik a kör fogalmát, a kétkezi munkát kedvelik. (Bár a kör fogalma nem ismert, e a termelő részlegen nem probléma pl grillrácsot készíteni). A dánok kb. 20 %-a ebbe a csoportba tartozik. Ez visszavezethető az oktatásra, szociális háttérre. Az ide járó diákok 60% bevándorló (marokkói, pakisztán, török, stb…) Ennek a csoportnak kb. 60%-a nem rendelkezik semmilyen végzettséggel, lemorzsolódtak. Nagy különbségek: pl a pakisztáni lányok magas képzettséget érnek el, a török fiúk szinte semmilyen végzettséget nem szereznek. 3000 fiatal, aki más országokból jött. Az elkövetkező 10 évben ez a szám háromszorosára emelkedhet. Akkor kezdenek amikor akarnak, és akkor fejezik be, amikor felkészültnek érzik magukat. Van aki napot van és lemorzsolódik, van aki 2 3 évig ide jár. A lemorzsolódás akár 50%-is is lehet. A diákok 55%-a elmegy más intézménybe, 45% dolgozni megy. Az iskolában a következő képzéseket folytatják: Dadákat, illetve öregeket gondozó szociális munkások Textiltervező műhely (olyan lányok járnak ide, akik nem feltétlenül akarnak dolgozni, férjet keresnek) Kereskedelem kommunikációval, irodákban, műhelyekben kívánnak dolgozni. Grafika és web tervező tevékenység Tanárok Az itt dolgozó tanároknak nem szükséges, hogy különleges oktatási hátterük legyen, inkább a szakmai tudás és az élettapasztalat számít. Őgy kell a diákokat tanítani, hogy felkeltsék az érdeklődésüket, érdekesnek találják, motíválják őket. Bűnözés Bizonyos periódusokban igen magas az arány, bizonyos periódusokban nagyon alacsony. Verekedésért kirugtáka diákot. A nem kemény drogok igen elterjedtek Dániában. Az iskolában nem megengedett, elbocsátás a következménye, de ha a tanuló a szívásmennyiséget csökkenti, akkor maradhat, tehát személyre szabottak az elbírálások. A diáknak ez az utolsó mentcsvár, h innen kirúgkák, nincs hova menniük. Egyre több a saját sorsával elégedetlen ember. Saját magukat okolják érte. Hétközben nem, hétvégén szívhat. Extazi kokain teljesen normális a diszkókban Az utóbbi 30 évben átalakult a tanár – diák kapcsolat, most inkább baráti a kapcsolat. Miden gyerek egyedi, minden gyerek a szülő életcélja, a világ minden veszélyétől megóvják. Ezért a gyerekek úgy nőnek fel, hogy ők egyediek, ezért nekik minden jár  ez lehet a fő probléma. A diákoknak nyelvi problémájuk is lehet, ekkor a heti 30 órából 10 órát egy másik iskolába dán tanulássla tölt. Az oktatás 8-kor kezdődik. Tantermekben tábla elött történik a tanítás. Néha más iskolába is ellátogatnak üzemlátogatásokra. A beiratkozó diákokról nem tudják, milyen hosszú ideik maradnak, minél fiatalabbak, annál tovább maradnak. Van, aki a beiratkozáskor már tudja, hogy 3 hónap múlva egy műszaki iskolában fogja folytatni. Az iskola nem mondhat meg, mim legyen belőlük, csak irányíthatnak, bemutathatják a lehetőségeket ====================== Egy hasznosítható ötlet: kompetenciatábla A baloldali oszlopban a tanulók nevei a felső sorban az elsajátítandó tevékenységek találhatók A különböző színűjelölők jelentései: Hallott már róla Tudja sok segítséggel Tudja kis segítséggel Önállóan meg tudja csinálni

8 Mérési folyamat Elkezdjük Dokumentáljuk Befejezzük EVA Kezdemé- nyezés
Önértékelés EVA Kezdemé- nyezés Külső szakértői panel Előzetes tanulmány, referencia- pontokat állítanak fel Helyszíni szemlék látogatások Cirkulál- tatás Záróbe- számoló Belső projekt EVA Dán értékelés központ ================= EVA 1999-ben alapították törvényi rendelkezéssel lefednek óvodától egyetemig önálló, független állami intézet önálló költségvetés kuratórium felügyeli kicsi, közepes intézet – 70 alkalmazott független a minisztériumtól ====================== A 90-es években az egyetemi oktatásban összegyűlt tapasztalatokat próbálják felhasználni a többi oktatási szinten. Értékelés óvodától egyetemi szintig, tantárgyakban és különböző területeken. Akár egész intézmény értékelése, akár egy tantárgy értékelése egy iskolában, illetve lehet akár tematikus értékelés is. Fő feladat: Fejlesztés a legfontosabb, nem az ellenőrzés. Dániában senki nem végez átfogó inspekciót Nemzeti tudásközpont. Különböző értékelési módszerek fejlesztése, nemzetközi tananyag gyűjtése Együttműködés a különböző iskolákkal, hatóságokkal Értékelések elvégzése, a törvény meghatározza, hogyan értékeljenek. Másik oldalon: nemzeti tudásközpontként is végezhetnek értékelést a saját módszerük, elvük alapján. A hagyományos mérési folyamata EVA-nak joga van éves akciótervvel dolgozni. Évente 10 értékelés. Van fizetős munkájuk, pl.: Oktatási Minisztérium külön fizethet olyan mérési munkáért, ami nem szerepel az éves oktatási rendszerükben (iskolák, helyi önkormányzatok) A tanulmány nyilvános, bárki láthatja Kell, hogy külső szakértői panelük legyen, ami szintén benne van az értékelésben. Minden értékeléshez behívják ezeket a külső szakértőket. Egy - egy panel emberből áll, cél különböző nézőpontok legyenek képviselve. A vizsgálat céljától függően, a panelek összeállításában egyetemi szintű tudósoktól egyszerű tanárokig. Néha nemzetközi szakértőket is sikerül bevonni (Svéd, Norvég) Belső projektcsoportba az itt dolgozó kollégák értendők Egy - egy értékelés kb. fél év, a belső értékelő csapat végzi a munka jelentős részét. A külső értékelőcsapat alkalommal találkozik, és értékelik a munkát. Önértékelést is kell végezniük. Ők állítják össze a kérdéssort a vizsgálandó tárgya alapján, és felkérik az intézetet, hogy válaszoljanak. Számukra csak dokumentáció, de remélik, hogy az intézet számára megindít egyfajta önértékelési folyamatot Az intézetek az elején nehéznek találják, csak a munka vége felé jönnek rá, megérte részt venni az értékelésben. Utána kilátogatnak az intézménybe, vizsgálják az eredményeket. Helyszíni szemléken beszélnek az igazgatóval, tanárokkal, diákokkal. Tipikus esetben egy-egy ilyen látogatáson intézményt látogatnak meg, ők lesznek az értékelés esettanulmányai. A kapott kép az egész országra nézve nem reprezentatív. Ez az oka annak, hogy végeznek további tanulmányokat, ehhez felhasználják a statisztikákkal, egyéb módon gyűjtött adatokat, hogy reprezentatív legyen a kép. A végén jelentést írnak. Ez alapján a külső szakértőkből álló panel meghozza a javaslatait, amik lehetnek a minisztériumok számára  törvényváltozások iskola számára  gyakorlati módszerekben változtasson Általános, a többi iskola számára is felhasználható tapasztalatok: A jelentést a résztvevő intézetekben cirkuláltatják, a visszajelzések alapján még módosíthatnak, és csak utána teszik nyilvánossá. A résztvevő iskoláknak csak utókövetési tervet kell hozni, 6 hónapon belül végre kell hajtani és az eredményeket nyilvánossá kell tenni. Reflektálniuk kell valamennyi javaslatra, és ezt is fel kell tenniük a honlapjukra. Ez már az EVA hatáskörén kívűl van, ez már pl a minisztérium hatásköre. ========================= Mérés-értékelés a gyakorlati oktatásban A vizsgán szükséges kompetenciákat leírják, a konkrét vizsgakérdéseket azonban az iskola állítja össze. Diák akkor jelentkezzen vizsgára, ha az összes kompetenciát teljesítette. Iskolában elvégzett feladatokat, projekteket portfolióban gyűjtik össze (lehet digitális portfolió is). Vizsgabizottság – Más iskolából érkezik Vizsga: Kompetencia alapú (tudás, készség hozzáállás folyamatosan értékelve) Elmélet és gyakorlat kombinációja Tényleges élethelyzetet kell megoldani A vizsgarendszer rugalmas. Van olyan gyakorlati vizsga, ahol egy konkrét, komplex feladatot kell megoldani és a vizsga végén indokolni kell az egyes döntések okait is, és ezek alapján dönti el a vizsgabizottság, hogy a vizsgázó megfelelt-e. =========================== Kiegészítő tanulmány Külső felkérés a mérésre Eredmények elterjesztése Utókövetés


Letölteni ppt "DÁNIA 2007. november 4 - 11 Papp Péter."

Hasonló előadás


Google Hirdetések