A harmadik triász ,,Kedvesem, kedvesem,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
Advertisements

SNI-s ALKALMAZÓI VERSENY. SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK FŐVÁROSI INFORMATIKA TANULMÁNYI VERSENYE Magyar Gyula Kertészeti Szakközépiskola és Szakiskola.
Csongor és Tünde Rendezte: Dr. Németh Antal Előadás időpontja:1937. február 5. Csongor és a banyák.
CSONGOR & TÜNDE Rendezte: Németh Antal. A CSONGOR ÉS TÜNDE SZERKEZETE  kétféleképpen is értelmezhető. A lineáris szerkezet lényegében a felvonásokkal.
Mozart: Varázsfuvola és Vörösmarty: Csongor és Tünde összehasonlítás.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Színháztörténeti helyzetelemzés A Nemzeti Színház első aranykorának megteremtője Paulay Ede. „Az általam javaslatba hozott egyén minden tekintetben megfelel.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Helyi védett értékek bemutatása
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
IRODALMI HŐSÖK 5. D.
A sport és testnevelés legfontosabb kézikönyvei, nyomtatott tájékoztató kiadványai Doktori Iskola Salamin Krisztina
Paulay Ede: Csongor és Tünde
Csongor és Tünde- Paulay Ede rendezése
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Vörösmarty MIHÁLY :Csongor és Tünde
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésében
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
Csongor és Tünde Rendezte: Paulay Ede.
Csongor és Tünde / A varázsfuvola
Csongor és tünde Paulay ede rendezése.
a feledés definíciója:
Csongor és Tünde és a Varázsfuvola
Írta: Vörösmarty Mihály
Hol itt a hasonlóság? Csongor és Tünde és a Varázsfuvola.
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Varázsfuvola - Csongor és Tünde
Csongor és Tünde: Paulay Ede rendezése
a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét,
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Az orvostudomány és jóga gyakorlati összekapcsolása, alkalmazása az egészség megőrzése és betegségek kezelése során: Swami Sivananda Saraswati orvos-jógi.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Felebarát – vagy tán egészen az?
A hajszobrász: Baranyai Vivien 12.Asz
1883. Szeptember 21. Nemzeti Színház Paulay Ede rendezése
Albert Schweitzer Tucy
Zsolnay Vilmos születésének 190. , szobra felállításának 110
Új pályainformációs eszközök - filmek
Az ŐRSÉGBEN jártam Oud of Mooi ???? Saját fotóiból készítette:
Swarovski Kristálymúzeum.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
„Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
Paulay Ede Az ember tragédiája.
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Mozart: Varázsfuvola  Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde
M : a h d c r A á e z e b m tragédiája Ede Paulay rendezésében.
Egy emberöltő Az ember tragédiája szolgálatában
Az ember tragédiája Iglódi István rendezésével
Iglódi István rendezése
Madách Imre drámája alapján Rendezte: Németh Antal
Az ember tragédiája Németh Antal rendezésében
A Tárgyjáték lehetőségei
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Paulay Ede életének legsikeresebb rendezése
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
Németh Antal Színházi credójának fontosabb pontjai
Színházi élet - Németh Antal
A POWERPOINT 2007 újdonságai
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Vallási-és közoktatási Minisztérium Népművelődési Csoport Budapest
Németh Antal pályázata
A tehetséggondozás kihívásai
“Kicsit kemény, nehéz, de kezdem élvezni”
Oféliák színháza.
Pályázat a nemzeti színház igazgatói posztjára
Ganz Ábrahám Két Tanítási Nyelvű Szakközépiskola és Szakiskola
Előadás másolata:

A harmadik triász ,,Kedvesem, kedvesem, mostmár kapcsold fel a fényeket, Nézzük, nézzük ahogy a stáblista lefut Sírunk, sírunk tudod, teltházig játszunk…”

Németh Antal (1903-1963) Rendező, egyetemi tanár, színházigazgató, színháztörténeti író. A Színpadművészeti Stúdió egyik alapítója. 1935-től 1944-ig a Nemzeti Színház igazgatója. Megújította a Nemzeti Színház játékstílusát. Színészeti Lexikon szerkesztője.

Színházi igazgatása 9 évig igazgatott a Nemzeti színházban. Igazgatása alatt többször került konfliktusba az ott dolgozókkal valamint igazgatása azért is problémás volt, mert rendezői elképzeléseit a színházában nem tudta maradéktalanul megvalósítani. Néhány nagyszerű előadást hozott létre mint például a : Roninok kincse, a Gyémántpatak kisasszony,  Az ember tragédiája, Úrhatnám polgár című előadások.  Németh Antal rendezéseit csak leírások (rendezőpéldány, emlékezés, kritika) alapján tudjuk rekonstruálni, hisz filmfelvétel nem készült egyikről sem.

Érdekesség Az általa szerkesztett Színészeti lexikonban három évvel öregebbnek adja ki magát, hogy a tudós szerepében ne zavarja fiatalsága. Rendezői tanfolyamot indított a Nemzeti Színház keretein belül mintegy harmincöt résztvevővel. A Csongor és Tündét Németh Antal a II. világháború kellős közepén felemelte normál műfaji rangjára, ami világdráma lenne, pont úgy, mint a Tragédia, csak itt komédia, mert a zárókép szerint értéknövekedéssel van dolgunk: a két szerelmes, Csongor és Tünde, végül egymásra talál. A 20. század első felében Németh Antal többféle verzióban és felfogásban, összesen tízszer rendezte meg Vörösmarty művét, ebből háromszor a Nemzeti Színházban adták elő. Elméleti munkásságának csak egy töredéke került kiadásra, tanulmányai, rendezési tervei, díszletek, jelmezek és dokumentáció még nem lett közkincs. Megszállottsága sosem vált öncéllá, nem önmagát akarta megvalósítani, hanem az előtte álló „nyersanyagot” bontotta ki, tette varázslatossá a közönség számára. Németh Antal totális színháza sokáig nem talált folytatókra. a 20. századi avantgárd színházi rendezés magyar megteremtője.

Visszhangjai Kevés színházmûvész pályáját kísérte annyi ellentétes vélemény, mint az övét. „A 20. század első felének jelentős magyar színházi rendezői között alig akad olyan, akinek teljes pályaívet sikerült bejárnia. Németh Antal sorsa annyiban tragikusabb a többiekénél, hogy két totalitárius politikai rendszerben próbált független művész maradni” – írja Balogh Géza. Szidták és csodálták egyszerre. Gúnyneveket aggattak rá: "Hóman-boy", "fővilágosító", "doktor úr„. Az első a botrányos kiugrásra, a Nemzeti Színház puccsszerű elfoglalására utal, a második arra, hogy a színészi játéknál állítólag jóval több figyelmet szentelt a próbákon a szcenikának.

A Csongor és Tünde Németh Antaltól Mint valamennyi rendező és színész abban az időben, gyakorlatilag végigpróbálta az évadot: két-három hetenként volt újabb bemutatója, természetesen többnyire kész vagy alig átalakított díszletekkel, a színészek saját ruháiban. A fennmaradó időben munkaköri kötelessége a repertoár karbantartása, régebbi előadások felújítása, a szerepátvételek lebonyolítása volt. Az ember tragédiája mellett a Csongor és Tünde is végigkíséri egész pályáján. Előadása mintha kevesebb indulatot váltana ki a sajtó képviselőiből Székely építészettől és népviselettől ihletett, költőien finom látványvilága plasztikus elemeket kombinál vetített hátterekkel. Egyszerre dekoratív és puritán, követve és segítve a rendezői szándékot, amely Babits értelmezését viszi át a színpadi gyakorlatba: nem pusztán tündérmesének, hanem bölcseleti drámának, a madáchi Tragédia ikertestvérének tekinti a darabot.

Színészek Csongor: Perényi László és Szabó Sándor Mirigy: Szabó Margit és Gobbi Hilda Tünde: Szörényi Éva Balga: Juhász József Ilma: Somogyi Erzsi Három ördögfióka: Ungvári László, Várkonyi Zoltán és Major Tamás Kalmár: Makláry Zoltán Fejedelem: Tímár József Tudós: Pethes Sándor Az éj mitikus alakját nem vitték színpadra hanem Lukács Margit hangja szólalt meg

"nemcsak összekötő kapoccsá kell lennie az időtlen irodalmi mű, valamint a kortól determinált közönség, színész és színpad között, hanem a szó szoros értelmében alkotó művésszé, kinek kezében csupán anyag az irodalmi mű lelke és szóruhája, a színész teste és hangbeli adottságai, a színpad építészeti, festői és plasztikai lehetőségei, de anyag tulajdonképpen a közönség is, amelynek lelkéből formálja meg, hívja életre a rendelkezésére álló alakító eszközökkel művészi álmait" Köszönjük a figyelmet!