A közigazgatással foglalkozó tudományok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
ALKOHOLIZMUS ELLENI MEGYEI EGYESÜLETEK ÉS KLUBOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE, MAGYAR KÉKKERESZT EGYESÜLET, KATOLIKUS ALKOHOLISTAMENTŐ SZOLGÁLAT HÁLÓZAT ÉPÍTÉSE.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
A BKIK Oktatási Igazgatóságának és Oktatási Nonprofit Kft-jének feladatai.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Open SKM Agency Kft. - „...a nyílt szabványok választása egyértelműen okos üzleti döntés...” „... az EU nem válhat a zárt forráskód rabjává,
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Hogyan lett Szentgotthárd energiaváros?
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
SZÁMVITEL.
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
A közigazgatás személyi állománya
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
A márkázás Marketing gyakorlat 6..
Feladatrendszerek és közszolgáltatások alprogram
címzetes egyetemi docens
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Szelektív hulladékgyűjtés
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Compliance és Corporate Governance
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A gyermeki jogok érvényesítése
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
Céges értekezlet címe Előadó.
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A harmadik Magyar Köztársaság első évtizede
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Előadás másolata:

A közigazgatással foglalkozó tudományok

A., A közigazgatási jog tudománya I. kialakulás körülményei II. tárgya – nem maga a közigazgatás, hanem az arra vonatkozó jogszabályok III. különbség Franciaország és Németország között B. A politikatudomány – elsősorban gyakorlati kérdések megválaszolásával igyekszik segítséget nyújtani 1. története (a közigazgatással kapcsolatos részének)

2. fő vizsgálandó témakörök a., közigazgatás szervezete – a köz érdeke b., hatékonyság és demokrácia c., közigazgatás – politikai döntések d., a közigazgatás ellenőrzése 3. legfontosabb megállapítások/eredmények a., közigazgatás átláthatósága b., állampolgári részvétel növelése c., az ügyintézés decentralizációja

C., A közigazgatás-tudomány I. Általános dolgok 1. alapvető feladata a közigazgatás struktúrájának, funkcióinak és a közigazgatás környezetének közvetlen vizsgálata 2. fejlődése – több szakasz különíthető el II. A kameralisztika és a rendészettudomány (az utóbbi a német elnevezés fordítása) 1. fő időszaka és területe 2. fő vizsgálati területe

III. A közigazgatástan 1. fő időszaka és területe 2. fő vizsgálati területe 3. eredmények – igen fejlett közigazgatás kialakulása Németországban és Ausztriában IV. Az igazgatás elmélete a., közigazgatás = részvénytársaság → b., a hatékonyság-javítás módszere: vállalatoknál alkalmazott módszerek használata

V. Az amerikai közigazgatás-elmélet (1920-as évektől) 1. alaptétel: a szervezet és a vezetés mozgatórugója a hatékonyság → legfontosabb kérdések: 2. az első szakasz (1920-as évek – 1940-es évek): szervezet-elmélet 3. második szakasz (1940/50-es évek): az emberi kapcsolatok/magatartás 4. harmadik szakasz (1970-es évektől): új közigazgatás a., az állam szerepének csökkentése b., az informatikai fejlesztések fontossága

D., Szociológia I. Alapfelfogás: a közigazgatás bürokratikus szervezet, amely az emberi tevékenység irányításának az addigiaknál sokkal ésszerűbb és hatékonyabb formáját teremti meg, ugyanakkor a társadalmi elnyomás legkifinomultabb gyakorlásának a veszélyét is magában rejti ↓ szociológiai kutatások: a két tétel közül valamelyiket igyekeznek bebizonyítani II. Az első tétel: a bürokrácia az ideális szervezeti modell – fő megfogalmazója: Max Weber III. A második tétel: Weber tagadása, a közigazgatás diszfunkcionális működésének bemutatása, a bürokrácia olyan kezelése, mint a társadalom rákos daganata

E., Pszichológia I. Alapgondolat – az egyén helyzetének, a közigazgatásban, a közigazgatás szerveiben megfigyelhető magatartásának a vizsgálata II. A legfontosabb kérdések 1. a dolgozó elégedettsége és teljesítménye 2. az egyén helyzete – (in)formális tényezők 3. a konfliktusok pszichológiai alapjai 4. a döntések születése

F., Összehasonlító közigazgatás I. Alapgondolatok 1. az egyes országok közigazgatásának összehasonlítása, a javításra vonatkozó javaslatok megfogalmazása 2. fejlődése: különböző szakaszok különíthetők el II. A második világháború előtti időszak III. A kétpólusú világrendszer időszaka 1. háttér 2. következmény: IV. A rendszerváltás óta eltelt időszak 1. megszűnik a kényszer, szabadság a modellválasztást illetően (pl. a térségünk országainak útkeresése) 2. új eredmények jelentkezése

G., A tudományok egymásra-hatása I. Az említett tudományok eltérő intenzitású érdeklődése a közigazgatás felé 1. jogtudomány, igazgatástudomány, politikatudomány – kiemelt szerepet kap a közigazgatás 2. szociológia és pszichológia II. Az egymáshoz való kapcsolat 1. 1960-as évekig – igen jelentős elkülönülés 2. 1960-as évektől – az interdiszciplinaritás erősödése a., jogi és politikatudományi kutatások – szociológia b., igazgatástudományi kutatások - pszichológia