A kognitív-tapasztalati self-elmélet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Lukács Oktatási Központ -
Pénz-Gyönyör-Szabadság
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
4. Kreatív döntéshozatal
Nem számít!. Nem számít! A jó sorrend a konzultációkhoz: 1. Vágyak. 2. Problémák. 3. A félelmek eltávolítása átbeszéléssel! 4. Következő havi terv.
A harmadik erő elméletei
A pánikbetegség kezelése
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
TUDÁS és TANULÁS a szervezetben
Szűk tartományú elméletek
Általános lélektan IV. Nyelv és Gondolkodás 2..
Kognitív megközelítések
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
interperszonális személyiség-koncepciója
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
MOTIVÁCIÓ.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
A lehetséges énképek.
Vezetés – Vezetési Stílusok
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Gondolkodás, intelligencia
A konstruktivista pedagógia alapjai
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
A pánikbetegség kezelése
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra?
Különbözőek vagyunk!.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia mint tudomány
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Az emberi agresszió.
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
2. Döntéselméleti irányzatok
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Tudatosság, kogníció, érzelmek
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Megküzdési stratégiák a szegénység mint krízis estén
A harmadik erő elméletei
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
Ált3 gyakorlat, KRE Katonai Rózsa 2013 ősz.  Time lapse videó egy lányról, aki 3 éven át minden nap készített egy fotót magáról
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Mintavétel.
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A lelkigondozott védekezései
Kognitív és emotív jelentés
Kultúra és kommunikáció
Szociális kompetencia
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
nagy mennyiségû ismeretanyag átadása helyett produktív képességek fejlesztése a matematikára vonatkoztatva azzal a következménnyel jár, hogy az egyenletek,
Előadás másolata:

A kognitív-tapasztalati self-elmélet Seymour Epstein modellje

A CEST elemei Négy alapvető igény Négy alapvető hiedelem Az információfeldolgozás 3 szintje A realitás implicit elméletei

Négy alapvető igény Maximálni az örömöt, minimalizálni a fájdalmat A kapcsolódás igénye Az önértékelés igénye Az adatokat egy stabil, koherens fogalmi rendszerbe illeszteni

Gyakorlat Soroljuk be az eddig tanult személyiséggel kapcsolatos elméleteket aszerint, milyen igényeket tartanak elsődlegesnek!

A viselkedés a négy alapvető szükséglet kompromisszumának a terméke Az egészséges és hatékony funkcionálás a négy alapvető szükséglet egyenrangú kielégítettségének függvénye

Gyakorlat Milyen alapvető hiedelmek kapcsolódhatnak a 4 alapvető igényhez az előbb választott esetekben? 1.) Párkapcsolati problémával keres fel egy fiatalember: nem tud tartósan megmaradni egy nő mellett sem 2.) Egy fiatal lánynak problémát okoz alapvető félénksége, ami főleg teljesítményhelyzetekben jelentkezik: pl. nem tud szóban vizsgázni 3.) Egy már 30-as fiatalembernek az okoz problémát, hogy családja összes tagjával rossz a kapcsolata

Négy alapvető hiedelem Mennyire jóindulatú vagy rosszindulatú a világ Mennyire megbízhatóak vagy veszélyesek az emberek Mennyire értékes vagy értéktelen az én Mennyire értelmes vagy érthetetlen a világ

Gyakorlat: Fejezzük be az alábbi mondatokat! A pénz ... A világ engem.... Ami számomra fontos, az .... Nem értem ... Sosem fogom elfelejteni, hogy... Nem tartom lényegesnek, hogy... A családi kapcsolataim.... A férfiak (nők) ....

Az információfeldolgozás 3 szintje Analitikus, racionális Automatikus, tapasztalati Asszociációs

A tapasztalati és a racionális rendszer összehasonlítása Tapasztalati Racionális Holisztikus Analitikus Emocionális Logikus Asszociációs ok-okozati kapcsolatok Eredményvezérelt Folyamatvezérelt A múlt emlékeinek Az események tudatos rezdülése közvetít értékelése mediálja a viselkedést

Konkrét képekben,. Absztrakt szimbólumokban hasonlatokban, Konkrét képekben, Absztrakt szimbólumokban hasonlatokban, szavakban, számokban narratívákban kódol kódolja a világot Gyors feldolgozás: az Lassabb feldolgozás: a azonnali tevékenység- késleltetett re irányul tevékenységre irányul Kevésbé változik: csak Gyorsabban változik: a ismétlődő vagy erős gondolkodás sebességével tapasztalattal változik változik Durvábban differenciált Jobban differenciált: kategorikus dimenzionális gondolkodás gondolkodás

10. Durvábban integrált Jobban integrált (kognitív-affektív modulok) 11. Passzívan és tudat- Aktívan és tudatosan előttesen éljük meg: éljük meg: kontrolláljuk érzelmeink elragadnak gondolatainkat 12. Önigazolóan érvényes, Logika és bizonyíték kell a tapasztalás a hit az igazolásához

Az önálló tapasztalati rendszerre utaló bizonyítékok „Nem volt kedvem tanulni, de meggyőztem magam” Irracionális félelmek, reklámok Piaget kísérlete: a gyerek nem tud beszámolni nonverbális tudásáról

A különálló tapasztalati rendszer felismerésével szembeni ellenállás A tapasztalat a háttér, előtérben a gondolkodás van A cselekvés valódi okától függetlenül mindig tudunk magyarázatokat adni Jobban szeretjük az „érzelmei áldozata” szerepet Nem szívesen térünk át új paradigmára

A tapasztalati sémák Az érzelmek adják hozzájuk a „királyi utat” A tudatelőttes kogníciók módosításával változtathatjuk meg az érzelmeket Kognitív terápia

Gyakorlat Találjunk ki egy olyan tesztet, ahol láthatóvá válik az élményszerű „gondolkodás”, a tapasztalati rendszer!

A maladaptív sémák fenntartása Elfojtással ill. más elhárításokkal A magasabbrendű sémákat elszigeteljük az aktuális élménytől A fogalmi rendszer fenntartása: elszigeteléssel, szelektív észleléssel, az események szelektív keresésével Érzékeny pont és kényszer

Érzékeny pont és kényszer Érzékeny pont: olyan tapasztalati általánosítások, amelyek bizonyos helyzetek veszélyes voltára utalnak. Bizonyos helyzetek az idegeinkre mennek. Kényszer: olyan általánosítás, amely arra vonatkozik, hogy bizonyos viselkedésmódok alkalmasak a félelem csökkentésére. Mereven viselkedünk bizonyos helyzetekben, kényelmetlen, ha nem viselkedünk a kényszernek megfelelően, és a fenyegetettség állapotában a kényszer még kifejezettebb .

Gyakorlat: Találjunk olyan elméleteket, ahol az „érzékeny pont” és „kényszer” – nem feltétlenül ezekkel a megnevezésekkel – szerepelnek!

A konstruktív gondolkodás A tapasztalati rendszer intelligenciája Az automatikus gondolkodás tartalmára és folyamataira vonatkozó tételek A személy saját elméletének hiedelmei Túláltalánosítás, kategorikus gondolkodás, mágikus gondolkodás stb Feltételezhetően a koragyermekkori élményeknek van a legnagyobb szerepe

Konstruktív gondolkodás Olyan automatikus kognitív folyamat, amely úgy serkenti az élet problémáival való megküzdést, hogy a hatékony megoldás valószínűségét maximalizálja, az egyénnek önmagának ill. másoknak okozott stressz mértékét pedig minimalizálja

A konstruktív gondolkodás jellemzői A konstruktív gondolkodás a problémák minimális stressz-költséggel történő megoldásának képessége A konstruktív gondolkodás mozgatója a változás iránti érzék, ilyen értelemben az ember legjellegzetesebb jegyét, a változásra való képességet, mint az eredményes alkalmazkodás lényegét reprezentálja

A konstruktív gondolkodás kérdőív faktorai Érzelmi megküzdés Kategorikus gondolkodás Naív optimizmus Viselkedéses megküzdés Babonás gondolkodás Negatív gondolkodás

Gyakorlat Találjunk 2-2 tételt mindegyik faktorra! Érzelmi megküzdés Kategorikus gondolkodás Naív optimizmus Viselkedéses megküzdés Babonás gondolkodás Negatív gondolkodás

Vizsgálatok a Konstruktív Gondolkodás Skálával