A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pannon Helyi Termék Klaszter. A Pannon Helyi Termék Klasztert október 3-án hozta létre 13, a Nyugat-Dunántúli Régióban működő szervezet, közel egy.
Advertisements

Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Pannon Logisztikai Klaszter. Nyugat-Dunántúli Régió.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
Regionális gazdaságtan 4.
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Innovatív üzleti parkok fejlesztése az innováció és a vállalkozó szellem előmozdítása érdekében a Dél- Kelet Európai térségben FIDIBE.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Logisztika 6.előadás.
A fordista termelési rendszer
Településmarketing Imázsaudit (folytatás). 2 Dunning-Norman-féle kutatás Tényezősorrend: 1. város- / régióimázs 2. helyi kulturális, 3. nyelvi, 4. kényelmi.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Egyetemek és vállalatok együttműködése a kutatásban és fejlesztésben
Tudástranszfer egyetemi városokban
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
III. A logisztika jövője
TELEPÜLÉSTAN 5. Településrendszer, régió. MI A RÉGIÓ? Vonzáskörzet (régió)
Az innováció orientált területpolitika, egy botladozó siker ?
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Sólyom Andrea PhD Hallgató
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A COACH-bioenergy projekt eredményeinek bemutatása
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Introduction to the BBS | 2009 | ‹#› Szolgáltatások kis- és középvállalkozásoknak.
Innováció ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban SET GIFT.
Önkormányzatiság Romániában – helyzetkép és jövőkép Kovács Péter, az RMDSZ ügyvezető alelnöke INNOVA KONFERENCIA Szabadka
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Leonardo da Vinci projektek. Leonardo da Vinci program célkit ű zései a szakmai készségek és a szakmai tudás fejlesztése a szakmai alapképzésben résztvevők.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális központok fejlesztése: valami talán elindul? (Hrubi László, MTA RKK)
Nemzeti Technológiai Platform a
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Potenciális járműipari beszállító körzet Vas és Zala megyében Sóska Renáta II. évf. Regionális és környezeti gazdaságtan, MA A járműipar gazdasági hatása.
Az autóipar lokalizációi a gazdasági térben Savanya Péter PhD hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Uszkai Andrea, Széchenyi István Egyetem, Regionális- és környezeti gazdaságtan MSc Győr, október 14.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A magyarországi K+F politika
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Dr. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens Győr, 2012.
HKIK XXIX. Küldöttgyűlés Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara
A kérdőív összeállításának módszertana, kiértékelése
Kérdések a második zh-hoz
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
Miskolc, október 21. dr.Szilágyiné Baán Anna titkár
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
Szegedi Tudományegyetem
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Előadás másolata:

A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok Dr. Smahó Melinda Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Széchenyi István Egyetem – MTA RKK NYUTI 2011. október 14.

A kutatás bemutatása – SZE 1.03.1 K+F projekt A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok A kutatás bemutatása – SZE 1.03.1 K+F projekt Versenyképesség, Kelet-Közép-Európa Járműgyártási kapacitások feltérképezése (Németország, Ausztria, Szlovénia, Csehország, Szlovákia, Lengyelország, Magyarország, Románia) A járműipar helyi és regionális gazdasági és társadalmi hatásai, támogatási rendszerei Kelet-közép-európai régiók (NUTS II) és járműgyártási központok versenyképességi elemzése Járműipar telepítési tényezőinek számbavétele Járműgyártásra épülő fejlesztési stratégia, ajánlások a Közép-dunántúli és Nyugat-dunántúli régió számára 8 ország, NUTS 2 szintű adatbázis

A kutatás bemutatása – SZE 1.03.2. K+F projekt A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok A kutatás bemutatása – SZE 1.03.2. K+F projekt A Közép- és Nyugat-dunántúli régióban található járműipari beszállító hálózat elemzése Innovációs potenciál és aktivitás Hálózati kapcsolatok Tudásbázisok és szintek Vállalat irányítás és szervezés minősége Piaci magatartási modellek Vállalati kultúra Fejlesztési stratégiák, tervezés Humánerőforrások igénybevétele Igények a képzésre, oktatásra 45 interjú Kérdőíves felmérés a járműipari beszállítók körében – 118 elemű minta, feldolgozás folyamatban

Járműgyártó (összeszerelő) vállalatok Európában A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok Járműgyártó (összeszerelő) vállalatok Európában Forrás: www.autonews.com

A tudás, mint telepítő tényező A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok A tudás, mint telepítő tényező Kemény telepítési tényezők Puha telepítési tényezők vállalati tényezők személyi tényezők Beszerzési- és felvevőpiacokhoz viszonyított fekvés Közlekedési kapcsolatok (utak, sínek, víz, levegő) Munkaerőpiac (mennyiségi, minőségi) Telephelykínálat, telephelyek ára/bérleti díja (ipari) Energia- és környezeti költségek Helyi adók Támogatások Helyi/regionális gazdasági környezet Közigazgatás minősége és rendelkezésre állása Város/régió image Iparági kapcsolatok, kommunikációs- és kooperációs lehetőségek Felsőoktatási intézmények, kutatás A régió innovációs miliője Gazdasági szövetségek teljesítőképessége Lakás/lakókörnyezet Környezet állapota, minősége Iskolák, képzés Szociális infrastruktúra Szabadidő értéke (sport, kulturális kínálat) – 3T A város és a régió varázsa Földrajzi távolság versus lokális tudás? Forrás: saját szerkesztés.

A tudás szerepe a járműipari termelési rendszerekben A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok A tudás szerepe a járműipari termelési rendszerekben Kisipari-kézműves Fordista tömegtermelés Toyota módszer (lean production) Kisipari módszerek, egyedi darabok, alacsony darabszám Képzett munkaerő: Részegységek tervezése, készítése – független vállalkozók Általános rendeltetésű berendezések Autógyártó, „koordinátor” nem domináns Műszaki fejlődés lehetőségei korlátosak (erőforráshiány) Futószalag – sorozatnagyság növelése, termelési költségek csökkenése Képzetlen, alacsony bérű munkások (bevándorlók) - leegyszerűsített műveletek Műszaki fejlődés fontosságának felismerése Alkatrész-beszállítók gyárkapun belülre kerülése Képzett munkások csoportjai Rugalmasan programozható, automata berendezések Kisebb sorozatok, rugalmasabb és olcsóbb termelés Érintettek bevonása Összeszerelők és beszállítók hálózatai, előnyök megosztása (TIER 1, 2, 3 szint) Innovációk gyors terjedése Jármű- és alkatrészgyártók szerepe eltérő az egyes modellekben Forrás: Havas 2009 alapján saját szerkesztés.

Innovációs stratégiák a járműiparban A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok Innovációs stratégiák a járműiparban Globalizáció Termékinnováció (új és továbbfejlesztett modellek) Szervezeti innováció (rugalmasság növelése, fejlesztési és szállítási idő csökkentése) Piaci és marketing innováció (új piacok feltárása, fogyasztók bevonása az autó „tervezésébe”) Innovációk összehangolása (költségcsökkentés, modellek közötti „átfedés” – kereslet élénkítés) Innováció és beszállítói hierarchia TIER 1: legfontosabb alkatrészek fejlesztése TIER 2: részfeladatok a termékfejlesztésben (T1-től) TIER 3: K+F nem jellemző; saját gyártási folyamatok tervezése, szükséges szervezési, vezetési módszerek adaptálása Forrás: Havas 2009

Innovációs stratégiák a járműiparban II. A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok Innovációs stratégiák a járműiparban II. Privatizáció (Kelet-Közép-Európa)(Havas 2009) Technikai know-how, licencek Új termékek Új termelési eljárások, vezetési módszerek Minőségbiztosítási rendszer bevezetése Vevők hatása (auditálás, továbbképzés) Néhány beszállítói interjú tapasztalata Nagy márkák nemzetközi versenye (országon belül „szigetek”) Tacit tudás szervezeten belüli megosztása Telephelyválasztás: képzett munkaerő, tacit tudás + földrajzi helyzet Hazai kisvállalkozások problémái